Δημοσιοποιήθηκε χτες το πρώτο από τα 3 νομοσχέδια, που περιλαμβάνει «απλοποιήσεις» των φορολογικών διαδικασιών με στόχο τη μείωση του κόστους, ενώ ο κρίσιμες ρυθμίσεις θα γνωστοποιηθούν μετά τις δημοτικές εκλογές
Με τα «εύκολα» που αφορούν στη λεγόμενη «απλοποίηση» των φορολογικών διαδικασιών ξεκίνησε χτες η δημοσιοποίηση των διαφόρων νομοσχεδίων για τη «φορολογική μεταρρύθμιση», ενώ όλα τα κρίσιμα και ουσιαστικά ζητήματα (όπως φορολογία εισοδήματος, κλίμακες, χαράτσωμα της μικρής ακίνητης περιουσίας κ.ά.) θα δημοσιοποιούνται, για λόγους καθαρής εκλογοθηρίας και υφαρπαγής ψήφων, σταδιακά μέχρι και μετά τις δημοτικές εκλογές. Η «σαλαμοποίηση» του φορολογικού που αποφάσισε η κυβέρνηση, έρχεται να υπηρετήσει τις ανάγκες της κυβερνητικής προπαγάνδας και σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να ιδωθεί αποσπασματικά και μεμονωμένα (όπως επιθυμεί η κυβέρνηση), αλλά στο σύνολό του, από το οποίο προκύπτουν νέες προκλητικές φοροαπαλλαγές για το μεγάλο κεφάλαιο (στο όνομα της λεγόμενης ανταγωνιστικότητας) και νέα φορολογική επιβάρυνση για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους.
Το σχέδιο νόμου «απλουστεύσεις στον Κώδικα στοιχείων και Βιβλίων στον τρόπο απόδοσης του ΦΠΑ και λοιπές ρυθμίσεις» που δημοσιοποιήθηκε χτες, έχει στόχο τη «μείωση του κόστους εξυπηρέτησης του φορολογικού συστήματος» και είναι ο προπομπός της αντιλαϊκής και σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου «φορολογικής μεταρρύθμισης» που επιχειρεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Ειδικότερα το σχέδιο νόμου για την «απλοποίηση» που σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στον Ιούλη, προβλέπει, μεταξύ άλλων και τις εξής «αλλαγές»:
Πρόσθετες δυσκολίες στην κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού 2003, αντιμετωπίζει η κυβέρνηση, καθώς εξαντλήθηκαν τα περιθώρια αξιοποίησης της «δημιουργικής λογιστικής» για την εμφάνιση των ελλειμμάτων σαν «πλεονασμάτων»! Μετά την πρόσφατη απόφαση της ηγεσίας της ΕΕ να μην αναγνωρίσει την εικονική μείωση του δημόσιου χρέους που εμφάνισε το 2001 η κυβέρνηση Σημίτη (με το τέχνασμα των προεσόδων, προμετόχων κλπ.) η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, αναζητά τρόπους εξεύρεσης των εκατοντάδων δισ. δραχμών που απαιτούνται για να τηρηθούν οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Κάτω από το βάρος των νέων δεδομένων, ο υπουργός Οικονομίας θα ζητήσει στη σημερινή σύσκεψη, με θέμα την κατάρτιση του προϋπολογισμού 2003, εναλλακτικά σενάρια για την εξασφάλιση πλεονασμάτων και το 2003, τόσο με πρόσθετες περικοπές στις δαπάνες (κυρίως «κοινωνικού χαρακτήρα - μισθών και συντάξεων» του δημοσίου), όσο και με αύξηση των εσόδων του κράτους (νέες ιδιωτικοποιήσεις και πρόσθετα φορολογικά βάρη).
Για ανοχή της κυβέρνησης, η οποία δεν έχει την πολιτική βούληση να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, έκανε η συνδικαλιστική ηγεσία των βενζινοπωλών. Σε συνέντευξη Τύπου η διοίκηση της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ) αφού ανέφερε ότι ο ετήσιος τζίρος του λαθρεμπορίου καυσίμων ανέρχεται στα περίπου 500 δισεκατομμύρια δραχμές, πρόσθεσε πως παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες της ΟΒΕ, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους δεν προβαίνουν στη λήψη μέτρων.
Στο θέμα της επιβολής των ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, οι βενζινοπώλες για άλλη μια φορά στάθηκαν κατηγορηματικά αντίθετοι και σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της ΟΒΕ Δ. Μακρυβέλιου, θα αντιδράσουν δυναμικά. Τις ταμειακές μηχανές θα τις δεχτούν αν πρώτα οι δεξαμενές των πρατηρίων σφραγιστούν από τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίοι θα φέρουν αποκλειστικά την ευθύνη για το περιεχόμενο της δεξαμενής, δηλαδή, ως προς την ποιότητα, αλλά και για την ποσότητα.
Πέραν του ότι καθυστερεί η κατάθεσή του στη Βουλή, επικριτική για ορισμένες προβλέψεις του νομοσχεδίου φέρεται σύμφωνα με τους βινζινοπώλες και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε έγγραφο της ΕΕ που παρουσίασε η ΟΒΕ, αναφέρεται ότι η «υπό ορισμένες προϋποθέσεις άδεια για την προμήθεια πετρελαιοειδών προϊόντων απευθείας από τα διυλιστήρια ή από εισαγωγή, θα μπορούσε να δημιουργήσει εμπόδια στην ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, καθώς εμφανίζεται ότι δεν επιτρέπει σε μεμονωμένους κατόχους άδειες λιανικής εμπορίας καυσίμων να προμηθεύονται καύσιμα απευθείας από τα διυλιστήρια ή από εισαγωγές».
Αδιάλλακτος και πλήρως αποφασισμένος να προχωρήσει στο χαράτσωμα των ΕΒΕ μέσω της λεγόμενης συνάφειας για την εξαετία 1993 - 1998, εμφανίστηκε ο υπουργός Οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό δεν κάνει πίσω στο παραμικρό και παρά το γεγονός ότι η εφαρμογή της κατάπτυστης συνάφειας έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις της ΓΣΕΒΕΕ και των ενδιαφερόμενων.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας αποφεύγει, για την ώρα, να πει οτιδήποτε για την «προσέλευση» και για το ύψος του χαρατσιών που έχουν επιβληθεί, ενώ με προκλητικό τρόπο αναφέρουν ότι τηρούν, δήθεν, τη συμφωνία τους με τις επαγγελματικές οργανώσεις.
Κάτω από τα όρια του πληθωρισμού κινήθηκε το ποσοστό αύξησης του τζίρου των καταστημάτων (λαϊκή κατανάλωση) τον Απρίλη του 2002 συγκριτικά με τον Απρίλη του 2001, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας, που δημοσιοποιήθηκαν χτες. Συγκεκριμένα, η αξία των λιανικών πωλήσεων, στο σύνολο της χώρας, αυξήθηκε τον Απρίλη (σε ονομαστικές, τιμές) μόλις 3,7%, Με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός στο ίδιο διάστημα αυξήθηκε 4,1%, παρατηρείται μείωση του πραγματικού τζίρου (όγκος λαϊκής κατανάλωσης) κατά 0,4%. H μείωση αυτή, αποδίδεται από την ΕΣΥΕ, στο γεγονός ότι φέτος το Πάσχα ήταν το Μάη ενώ πέρσι ήταν τον Απρίλη.
Σε μέσα επίπεδα (σύγκριση 4μήνου Γενάρης - Απρίλης 2002 με το αντίστοιχο 4μηνο του 2001) η ΕΣΥΕ κατέγραψε αύξηση του δείκτη αξίας λιανικών πωλήσεων κατά 8%. Η αύξηση αυτή, μετά τον συνυπολογισμό των επιπτώσεων του πληθωρισμού που στην ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 3,8% - περιορίζεται σε 4%. Από τα αναλυτικά στοιχεία προκύπτει ότι τη μεγαλύτερη αύξηση του μέσου δείκτη παρουσίασε ο τζίρος των μεγάλων καταστημάτων (9,1%) και τη μικρότερη των καταστημάτων τροφίμων και ποτών, ενώ οι πωλήσεις «εκτός καταστημάτων» περιορίστηκαν μόλις στο 1,7%.