ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Οχτώβρη 2015
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΓΧΩΡΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Επιχείρηση προσέλκυσης κερδοφόρων επενδύσεων με «κράχτη» την αντιλαϊκή πολιτική

Θ. Φέσσας και Αλ. Τσίπρας στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ το 2014

Eurokinissi

Θ. Φέσσας και Αλ. Τσίπρας στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ το 2014
Το ξεβάλτωμα και η ανάκαμψη των νέων κερδοφόρων επενδύσεων προβάλλουν πλέον ως το κεντρικό και άμεσης προτεραιότητας ζήτημα αιχμής, πρώτα και κύρια, για τα τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου, καθώς και για τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, τα αστικά κόμματα και τους κάθε είδους διαχειριστές του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης. Η προσέλκυση επενδύσεων έχει ως όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, την εφαρμογή των μνημονίων, τόσο στο δημοσιονομικό σκέλος (διόγκωση των αντιλαϊκών φόρων, σύνθλιψη κρατικών κονδυλίων για τις λαϊκές ανάγκες) όσο και με το μπαράζ των αναδιαρθρώσεων, που σχετίζονται με την αποκατάσταση και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου κεφαλαίου.

Χαρακτηριστικά είναι τα γεγονότα της περασμένης βδομάδας:

Ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, προσκαλεσμένος από το Ιδρυμα «Κλίντον», έβγαλε ντελάλη για την προσφερόμενη πραμάτεια, υπενθυμίζοντας σε τυχόν υποψήφιους επενδυτές πως «η Ελλάδα είναι μια χώρα με πολλά πλεονεκτήματα. Βρίσκεται στην ΕΕ, στην Ευρωζώνη και σε μια πολύ καλή τοποθεσία, μεταξύ τριών ηπείρων. Μπορεί να γίνει η χώρα που θα είναι τόπος προσέλκυσης επενδύσεων. Αυτή είναι η επιθυμία μου, ο στόχος μου», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο ΣΕΒ, από την πλευρά του, μετά από πρόσκληση του γαλλικού Επιχειρηματικού Συνδέσμου βιομηχάνων και εργοδοτών (MEDEF), βρέθηκε στο Παρίσι, σε αναζήτηση κερδοφόρων επιχειρηματικών συμπράξεων με γαλλικά μονοπώλια. Οπως τονίζει στη σχετική ανακοίνωση, θα αναπτυχθούν δράσεις (επενδυτικές και επιχειρηματικές συναντήσεις και παρουσιάσεις) «μετά την ολοκλήρωση της πρώτης επισκόπησης προόδου του ελληνικού προγράμματος σταθερότητας». Προϋπόθεση είναι η εφαρμογή των προαπαιτούμενων αντιλαϊκών μέτρων του μνημονίου.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒ, Θ. Φέσσα,«ο ελληνικός ιδιωτικός τομέας υποστηρίζει σθεναρά την εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος σταθερότητας», ενώ παράλληλα τονίζει ότι «στην Ελλάδα υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για επενδύσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε καινούργιες γαλλο-ελληνικές επιχειρηματικές συνέργειες και συμπράξεις». Εχει τη σημασία του το γεγονός ότι στο κλιμάκιο της επιχειρηματικής αποστολής του ΣΕΒ στο Παρίσι μετείχαν επιχειρηματίες και εκπρόσωποι από τομείς όπως Κατασκευές, Ενέργεια, Βιομηχανία (μέταλλα), Φάρμακο, Λιανεμπόριο, Πληροφορική - Επικοινωνίες, Ασφάλειες, Τράπεζες και Βιομηχανικός εξοπλισμός. Μάλιστα, οι Ελληνες βιομήχανοι είχαν συναντήσεις και σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, με τους υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών της Γαλλίας, Ε. Μακρόν και Μ. Σαπέν, αντίστοιχα, καθώς βέβαια και με «εκπροσώπους κορυφαίων γαλλικών επιχειρηματικών ομίλων».

Εξίσου χαρακτηριστική είναι και η συμφωνία ανάμεσα στους δύο βιομηχανικούς συνδέσμους (Ελλάδας - Γαλλίας). Ανάμεσα σε άλλα προβλέπει την «ενίσχυση του διμερούς εμπορίου, προσέλκυση ξένων επενδύσεων και ανάδειξη νέων επιχειρηματικών συμπράξεων στην ΕΕ, στην περιοχή της Μεσογείου και στη Μέση Ανατολή». Επί της ουσίας, ο ΣΕΒ λέει το ίδιο πράγμα με τα περί «καλής τοποθεσίας» και των «πλεονεκτημάτων» της χώρας, που αναπαρήγαγε και ο Αλ. Τσίπρας στο Ιδρυμα «Κλίντον».

Πρόκειται βέβαια για στοχευμένη παρέμβαση με γνώμονα τη γεωστρατηγική θέση της χώρας που εκφράζεται με την επιμονή για ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό και μεταφορικό κόμβο, αλλά και την επιδίωξη της παραγωγής και της διακίνησης των εμπορευμάτων, στη γραμμή των «συγκριτικών πλεονεκτημάτων», ανάλογα με τη θέση που κατέχει το εγχώριο κεφάλαιο στην ευρωπαϊκή και τη διεθνή σκακιέρα της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.

Με εφαλτήριο τις κρατικές ενισχύσεις

Εκτεταμένη καταστροφή του πάγιου εξοπλισμού των επιχειρήσεων (εργοστάσια, μηχανήματα κ.ά.), καθώς και άλλων υποδομών (όπως οι κατοικίες) διαπιστώνει ο ΣΕΒ, βάζοντας στο τραπέζι την άμεση προτεραιότητα του εγχώριου κεφαλαίου για την τόνωση νέων κερδοφόρων επενδύσεων. Σύμφωνα με τους βιομήχανους, ο πακτωλός των κρατικών και διακρατικών ενισχύσεων ύψους 35 δισ. ευρώ (ΕΣΠΑ - «επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ» κ.ά.) δεν επαρκεί ούτε καν για την επάνοδο της μάζας των επενδύσεων στα επίπεδα που υπήρχαν πριν από την εκδήλωση της κρίσης. Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, το «πακέτο Γιούνκερ» στην επταετία δεν υπερβαίνει τα 35 δισ. ευρώ, προσθέτοντας ότι «είναι ζήτημα αν τα μισά αφορούν σε επενδύσεις». Οι ίδιοι διαπιστώνουν πως «οι αποσβέσεις (αναπλήρωση του αποθέματος κεφαλαίου - εργοστασίων, μηχανολογικού εξοπλισμού, κατοικιών κ.λπ. - που γηράσκει) διαμορφώνονται σε 33 δισ. ευρώ ετησίως». Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται αντίστοιχες επενδύσεις σε ετήσια βάση, προκειμένου να συντηρηθεί ή να ανανεωθεί ο υπάρχων εξοπλισμός, έτσι ώστε να διατηρείται στα τρέχοντα επίπεδα η παραγωγική ικανότητα. Οι επενδύσεις το 2014 διαμορφώθηκαν στα 18 δισ. ευρώ (από τα οποία 12 δισ. ήταν οι επιχειρηματικές επενδύσεις), υπολείπονταν δηλαδή κατά 15 δισ. ευρώ σε σχέση με τις ανάγκες ανανέωσης των παγίων κεφαλαίων (33 δισ.). Και βέβαια, το φαινόμενο της λεγόμενης «αποεπένδυσης» είναι αποτέλεσμα της οξυμένης καπιταλιστικής κρίσης, που φορτώνεται στα λαϊκά στρώματα.

Με αυτά τα δεδομένα, ο ΣΕΒ επικαλείται τους ανέργους «που δεν μπορούν να περιμένουν», αλλά και την ανεπάρκεια της εγχώριας αποταμίευσης, βλέποντας τη διέξοδο στη «μαζική εισροή επενδυτικών κεφαλαίων από το εξωτερικό». Μάλιστα, σημειώνουν ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 105 δισ. ευρώ την ερχόμενη επταετία, προκειμένου να διατηρηθεί το «σημερινό επίπεδο ευημερίας», όπως ονομάζουν την παραγωγική ικανότητα του κεφαλαίου, σε συνδυασμό με τις αναγκαίες υποδομές που αφορούν στη διακίνηση των παραγόμενων εμπορευμάτων.

Με βάση και τα παραπάνω προκύπτει ανάγλυφα το γεγονός ότι τα λιμνάζοντα και υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια συντονίζονται, συμπλέουν και διαπλέκονται, γύρω από την πολιτική που τροφοδοτεί το καπιταλιστικό κέρδος. Μόνο που οι επενδύσεις γίνονται στα αποκαΐδια των εργασιακών δικαιωμάτων, αυτό δημιουργεί συνθήκες ανταγωνιστικότητας και αύξησης κερδών ωθώντας στην ανάπτυξη, που αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει στην εκδήλωση της επόμενης καπιταλιστικής κρίσης.

Παράλληλα, η απόδοση των κονδυλίων από την ΕΕ έχει ως όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής και τα μνημόνια διαρκείας. Σύμφωνα με την Κομισιόν, σε ό,τι αφορά το «Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων», επισημαίνει πως «θα δοθεί προτεραιότητα στην άρση των φραγμών που υπάρχουν σε όλους τους βασικούς τομείς υποδομών, όπως η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, τα ψηφιακά μέσα και οι μεταφορές, καθώς και οι φραγμοί στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών».

Τσακίζουν τα εργατικά δικαιώματα

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν - Κλοντ Γιούνκερ, δήλωσε, την περασμένη βδομάδα, ότι το πακέτο κανόνων που θα προτείνει η Κομισιόν την ερχόμενη άνοιξη θα μειώσει τις διαφορές στην εργατική νομοθεσία στα κράτη - μέλη.

Απευθυνόμενος στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Συνδικαλιστικών Οργανώσεων, στο Παρίσι, τόνισε: «Εμείς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα προτείνουμε την άνοιξη του 2016 έναν πυλώνα ελάχιστων κοινών εργασιακών δικαιωμάτων, ένα προστατευτικό δίχτυ στην αγορά εργασίας», και πρόσθεσε ότι θα προταθούν νέοι κανόνες όσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις. Συνέχισε λέγοντας ότι με αυτόν τον τρόπο «θα συμβάλουμε στη σύγκλιση όσον αφορά τη σφαίρα της απασχόλησης στην Ευρώπη».

Βέβαια, πρόκειται για την πολιτική συμπίεσης των εργατικών δικαιωμάτων και του μισθολογικού κόστους.

Αυτό αποτελεί έναν από τους άξονες της αντιλαϊκής πολιτικής, που θα προβλέπει η νέα «Λευκή Βίβλος» της ΕΕ, στο πλαίσιο της δεκαετούς διαδικασίας (2015 - 2025) για την εμβάθυνση της ΟΝΕ.

Ανάμεσα σε άλλα:

Προβλέπεται η δημιουργία ευρωπαϊκού μηχανισμού ελέγχου, ο οποίος, σε συνεργασία με τις εθνικές αρχές, θα έχει αρμοδιότητα την αποτροπή των αποκλίσεων στην ανταγωνιστικότητα των μισθών. Αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι τα συμβούλια ανταγωνιστικότητας (κρατικά και σε επίπεδο ΕΕ) θα αξιολογούν το βαθμό στον οποίο η εξέλιξη των μισθών συμβαδίζει με την παραγωγικότητα. Μάλιστα, η σύνδεση μισθών - παραγωγικότητας θα γίνεται τόσο με τα άλλα κράτη της Ευρωζώνης, όσο και με τους «κυριότερους συγκρίσιμους εμπορικούς εταίρους» της ΕΕ. Αυτό, με τη σειρά του, σημαίνει τη συμπίεση του λεγόμενου μισθολογικού και του μη μισθολογικού «κόστους» των επιχειρηματικών ομίλων της ΕΕ (οι μισθοί δεν είναι κόστος, είναι ένα ελάχιστο μέρος της αξίας της παραγωγής των εργατών που καρπώνεται ο καπιταλιστής), με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων, στη διαρκή διαπάλη τους για την απόσπαση μεριδίων, κερδών και αγορών.

Σημειώνουν πως «τα πρότυπα για τις αγορές εργασίας» θα πρέπει να συνδυάζουν την ασφάλεια με την ευελιξία, όπως με «ευέλικτες και αξιόπιστες συμβάσεις εργασίας», έτσι ώστε να αποφευχθεί μια αγορά εργασίας δύο ταχυτήτων, να προχωρήσουν οι πολιτικές της «διά βίου μάθησης» και τα σύγχρονα συστήματα Κοινωνικής Ασφάλισης, με διευκόλυνση της φορολόγησης της εργασίας (μείωση ασφαλιστικών εισφορών για τους εργοδότες κ.ά.). Οπως χαρακτηριστικά τονίζουν, «οι πληθυσμοί μας γηράσκουν με ταχύ ρυθμό και χρειαζόμαστε σημαντικές μεταρρυθμίσεις στα συστήματα συνταξιοδότησης και υγειονομικής περίθαλψης». Διευκρινίζοντας παραπέρα επισημαίνουν: «Οι μεταρρυθμίσεις θα προβλέπουν την εναρμόνιση της ηλικίας συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής», που σημαίνει αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης για όλους τους ευρωπαϊκούς λαούς.

Καθόλου τυχαία, μέτρα όπως τα παραπάνω (Εργασιακά, Ασφαλιστικό) περιλαμβάνονται και στις λίστες με τις νέες προαπαιτούμενες αντιλαϊκές παρεμβάσεις, που η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προωθεί για ψήφιση στη Βουλή, στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι εργαζόμενοι και τα φτωχά λαϊκά στρώματα όχι μόνο δεν πρόκειται να ωφεληθούν από την όποια καπιταλιστική ανάκαμψη, αλλά θα την πληρώσουν κι από πάνω, τόσο με τα μέτρα του μνημονίου, όσο και με τα μέτρα Γιούνκερ για τα Εργασιακά.

ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Τύμπανα πολέμου ενόψει αξιολόγησης

Με πολεμικού χαρακτήρα χρονοδιάγραμμα ξεκινά αυτή τη βδομάδα ο νέος κύκλος επιθετικότητας του κεφαλαίου. Η συμφωνία της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με την Ευρωζώνη αναμένεται να επικυρωθεί στην αυριανή συνεδρίαση του συμβουλίου Γιούρογκρουπ. Αύριο, επίσης, κατατίθεται στη Βουλή το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2016, παράλληλα με τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2015, όπου και θα αποτυπωθούν τα πρόσθετα μέτρα της βίαιης δημοσιονομικής προσαρμογής.

Σε αυτό το φόντο θα γίνει η πρώτη αξιολόγηση του τρίτου μνημονίου. Σε πρώτο πλάνο, προβάλλουν οι 48 «προαπαιτούμενες δράσεις» που θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 15 Οκτώβρη, όταν θα ξεκινήσει και τυπικά ο κύκλος της αξιολόγησης. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν η επίθεση σε Ασφαλιστικό, συντάξεις, «παρεμβάσεις» στη φορολογία των αγροτών, μισθωτών - συνταξιούχων, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και «εργαλειοθήκες» του ΟΟΣΑ και σειρά από άλλα μέτρα. Ολα τα παραπάνω σκοπεύουν να τα ολοκληρώσουν πριν από τα τέλη του 2015. Στο αντιλαϊκό τραπέζι παραμένει και το ζήτημα των εργασιακών σχέσεων.

Στο επόμενο διάστημα και μέχρι το τέλος του 2015, θα προχωρήσουν, μεταξύ άλλων, στις παρακάτω «παρεμβάσεις»:

  • Τσάκισμα των φτωχών αγροτών. Προβλέπεται η απογείωση του φόρου εισοδήματος στο 20% για το 2016 και στο 26% για το 2017 (από 13% σήμερα). Παράλληλα, ως πρώτη δόση, από τον Οκτώβρη φέτος, ο ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο προσαυξάνεται από 66 ευρώ στα 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.
  • Πλήρης «αξιολόγηση» του συστήματος κοινωνικής προστασίας, με στόχο ετήσιες «εξοικονομήσεις» 0,5% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει παραπέρα περικοπές των κάθε είδους προνοιακών επιδομάτων, ύψους τουλάχιστον 900 εκατ. ευρώ το χρόνο και μάλιστα με αυξητικό ρυθμό, αντίστοιχα με τους μελλοντικούς ρυθμούς καπιταλιστικής ανάκαμψης.
  • Φορολογία εισοδήματος. Νέες αντιλαϊκές παρεμβάσεις στην κλίμακα φορολόγησης μισθωτών και συνταξιούχων για τα εισοδήματα του 2016.
  • Αυξάνεται και μονιμοποιείται η λεγόμενη «εισφορά αλληλεγγύης», που ενσωματώνεται πλέον στο φόρο εισοδήματος.
  • Πετσοκόβουν το επίδομα θέρμανσης: Από το χειμώνα του 2015 μειώνεται στο 50% η κρατική «δαπάνη» για το επίδομα θέρμανσης των λαϊκών νοικοκυριών.
  • Κατασχέσεις για τα ληξιπρόθεσμα: Καρατόμηση του ακατάσχετου ορίου μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ.
  • Αποβολή από τη ρύθμιση των 100 δόσεων όσων «δεν καταφέρνουν να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους», καθώς και όσων έχουν «εισοδηματική ικανότητα» να πληρώσουν νωρίτερα από τη λήξη της ρύθμισης. Ταυτόχρονα, προβλέπεται αύξηση των προβλεπόμενων επιτοκίων και προστίμων.
  • Αυτοαπασχολούμενοι: Σταδιακή αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το 55% στο 100% για αυτοαπασχολούμενους, μικρές επιχειρήσεις, καθώς και για εργαζόμενους με μπλοκάκια παροχής υπηρεσιών. Το επόμενο έτος, ως πρώτη δόση, εκτός από τον κύριο φόρο που θα επιβληθεί με 26% από το πρώτο ευρώ, θα επιβαρυνθούν και με προκαταβολή φόρου που θα υπολογιστεί πλέον με 75% αντί 55%.
  • Ενεργοποιείται το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, αντικείμενο του οποίου είναι η αυτόματη καρατόμηση κρατικών δαπανών σε περίπτωση δημοσιονομικής «απόκλισης» με βάση τις εκτιμήσεις, προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του μνημονίου.
  • Μειώσεις μισθών στο Δημόσιο: Μπαίνουν σε εφαρμογή από 1/1/2016, μέσω του νέου «ενιαίου μισθολογίου», με «πλήρη εφαρμογή σε όλο το δημόσιο τομέα» και με έμφαση στη διασύνδεση του «κόστους» με την «ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού».
Αναδιαρθρώσεις κομμένες και ραμμένες στα μέτρα του κεφαλαίου

Την ίδια ώρα, ανάμεσα στις διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις περιλαμβάνονται και οι παρακάτω:

-- Ανακοίνωση της δεσμευτικής προθεσμίας για την ιδιωτικοποίηση των ΟΛΠ και ΟΛΘ.

-- Πρόταση για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ ή «εναλλακτικά» την εφαρμογή άλλου μέτρου με «ισοδύναμα αποτελέσματα», σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό.

-- «Πλήρη ισοδύναμα μέτρα» για τις δικαστικές αποφάσεις που ακυρώνουν τις μειώσεις σε συντάξεις.

Επίσης, σειρά από αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, για τη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών, με εφαρμογή των «εργαλειοθηκών» του ΟΟΣΑ.

Ανάμεσα σε άλλα, προβλέπονται και τα παρακάτω:

Λειτουργία των καταστημάτων λιανικής τις Κυριακές (είτε δοκιμαστικά σε ορισμένες περιοχές είτε σε ολόκληρη τη χώρα, από τις 11 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ).

Φαρμακεία: Κατάργηση περιορισμών στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και δυνατότητα λειτουργίας πέρα από το ωράριο εφημερίας.

Εκπτώσεις και προσφορές: Ελεύθερη επιλογή της περιόδου των εκπτώσεων κ.ά. Αυτό θα το καθορίζουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι σε βάρος των αυτοαπασχολούμενων.

Αρτοποιεία: Κατάργηση των διακρίσεων ανάμεσα σε αρτοποιεία και αρτοπωλεία, με αντίστοιχες προβλέψεις για την αδειοδότηση.

Γάλα: Καθορισμός της ημερομηνίας λήξης με βάση τους «κανόνες υγιεινής» και όχι με νόμο.

ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ - «ΚΟΚΚΙΝΑ» ΔΑΝΕΙΑ
Φορτώνουν τα σπασμένα στις πλάτες του λαού

Σειρά από προαπαιτούμενες δράσεις έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζικών ομίλων, σε συνδυασμό με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων. Πέρα και πάνω, από τους σφοδρούς επιχειρηματικούς ανταγωνισμούς, που αφορούν τους όρους της ανακεφαλαιοποίησης, τον επιμερισμό της χασούρας, αλλά και για την αποκόμιση κερδών στη φάση της ανάκαμψης, το ζήτημα αυτό επιχειρείται να αξιοποιηθεί ως άλλοθι για την αντιλαϊκή επέλαση. Τόσο οι παράγοντες της Ευρωζώνης όσο και οι Ελληνες τραπεζίτες «υπενθυμίζουν» ότι από 1/1/2016 τίθεται σε εφαρμογή η Οδηγία της ΕΕ που αφορά στη «διάσωση των τραπεζών με ίδια μέσα» (bail in), γεγονός που ισοδυναμεί με «κούρεμα» των τραπεζικών καταθέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ευρωζώνης συνέδεσε άμεσα τις εκταμιεύσεις των προβλεπόμενων ενισχύσεων για τις τράπεζες με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων αντιλαϊκών μέτρων. Την ίδια ώρα, τα δάνεια για τη διάσωση των τραπεζών φορτώνονται στο κρατικό χρέος που θα πληρώσει ο λαός.

Τα «μη εξυπηρετούμενα δάνεια» υπολογίζονται σε 100 δισ. ευρώ (55% του ΑΕΠ!). Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από κοινού με την Τράπεζα της Ελλάδας (ΤτΕ) θα σχεδιάσουν τα μέτρα που αφορούν στην ανάπτυξη «δυναμικής και ευέλικτης αγοράς» για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, καθώς και ειδικό σχέδιο δράσης για τη διαχείριση των μεγάλων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων.

Η κάθε τράπεζα επεξεργάζεται ειδικά σχέδια που αφορούν στη μεταβίβαση των «κόκκινων» δανείων σε διάφορα επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία, αφού προηγουμένως εξαγοράσουν τα δάνεια σε προνομιακές τιμές, θα επιχειρήσουν στη συνέχεια να εισπράξουν τα μεγαλύτερα δυνατά κέρδη, σε βάρος βέβαια και των οικονομικά ανήμπορων λαϊκών νοικοκυριών.

Το «ζουμί», όμως, βρίσκεται στη διαχείριση των μεγάλων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, ενώ η επιχειρηματική διαπάλη αναπτύσσεται και γύρω από τα «κοινοπρακτικά» δάνεια, στα οποία έχουν συμβάλει περισσότερες από μία ή και όλες οι τράπεζες από κοινού. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΤΧΣ και η ΤτΕ, μέχρι τα τέλη Οκτώβρη, θα καταρτίσουν σχέδιο με μια σειρά «ειδικές δράσεις» για την εξάλειψη των νομικών και άλλων κανονιστικών εμποδίων που υπάρχουν στη διαχείριση και τη μεταβίβαση των προβληματικών δανείων.

Το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων σχετίζεται με την απαλλαγή των τραπεζών από τα «βαρίδια» και βέβαια με την τόνωση της χρηματοδότησης προς επιλεγμένους κλάδους και ισχυρούς επιχειρηματικούς Ομίλους, κατά το νέο πρότυπο της «παραγωγικής ανασυγκρότησης» που προκρίνεται για την ανάκαμψη του κεφαλαίου.

Σε αυτό το αντιλαϊκό πλέγμα θα ενταχθεί και το πλαίσιο της λεγόμενης «προστασίας» των λαϊκών νοικοκυριών από πλειστηριασμούς και μάλιστα στη βάση του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που συντάσσει η ΤτΕ. Ουσιαστικά, ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για πλειστηριασμούς ακόμη και για την πρώτη κατοικία.

Τέλη Οκτώβρη αναμένεται να γνωστοποιηθούν τα αποτελέσματα των «διαγνωστικών ελέγχων» που διενεργεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σχετικά με το ύψος των νέων κεφαλαιακών αναγκών, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί οι αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων, στις οποίες αναμένεται να συμβάλουν κατ' αρχήν οι ιδιώτες μέτοχοι (παλαιοί και νέοι) και βέβαια το κρατικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), κατά το μέρος που θα απαιτηθεί, για να συμπληρωθούν τα ποσά για κάθε τραπεζικό όμιλο.

ΚΕΙΜΕΝΑ: Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ