ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Ιούλη 1998
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
"Εφυγε" ένας από τους μεγάλους της γενιάς των αγωνιστών αιρετών

Αφησε την τελευταία του πνοή χτες το απόγευμα. Αύριο η κηδεία του στο Βύρωνα

Ενας από τους μεγάλους αγωνιστές της γενιάς των αιρετών, που συνέχισαν τις παραδόσεις της ΕΑΜικής Λαϊκής Αυτοδιοίκησης, ο Δημήτρης Νικολαϊδης,επί χρόνια δήμαρχος Βύρωνα, έφυγε χτες από κοντά μας. Πάλεψε στις πιο σκοτεινές και αντιδραστικές συνθήκες της μεταπολεμικής Ελλάδας. Φυλακίστηκε, εξορίστηκε, υπηρέτησε πιστά τα συμφέροντα του λαού μέσα από το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Και κατάφερε να ενώσει τους Βυρωνιώτες στα προβλήματα, ανεξάρτητα από πολιτικές πεποιθήσεις. Να πιστέψουν πως "ενωμένοι δίνουμε τις μάχες και τις κερδίζουμε".

Κι αν σήμερα πλησιάσεις τον Βυρωνιώτη και του αναφέρεις το όνομα Δημήτρης Νικολαϊδης, θα σου πει: "Ο δήμαρχός μας". Και ήταν. Γιατί, μαζί, δήμαρχος, δημοτικό συμβούλιο και δημότες, συζητούσαν και έλυναν τα προβλήματα, καθόριζαν το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου, προσδιόριζαν τις ανάγκες σε πολιτισμό, σε αθλητισμό, σε έργα.

Τον δήμαρχό τους θα αποχαιρετήσουν η κοινωνία του Βύρωνα, ο δήμαρχος, το Δημοτικό Συμβούλιο, αύριο Παρασκευή, στις 12 το μεσημέρι, σε νεκρώσιμη ακολουθία στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας και στη συνέχεια στη 1 στο νεκροταφείο του Βύρωνα.

"Ηταν ένας αγωνιστής της δημοκρατίας και της Αριστεράς", μας είπε ο σημερινός δήμαρχος Βύρωνα, Νίκος Ρογκάκος."Ενας κομμουνιστής - συνεχίζει - ο οποίος αφοσιώθηκε, σ' όλη τη ζωή του, για την προκοπή του λαού μας. Από μικρό παιδί ήταν στις επάλξεις του αγώνα. Πέρασε φυλακές, εξορίες του Αϊ - Στράτη, στη Μακρόνησο, στην Ικαρία και αργότερα "φιλοξενήθηκε" στα κολαστήρια της χούντας των συνταγματαρχών.

Ούτε στιγμή, μας λέει ο Ν. Ρογκάκος, δεν έλειψε από τους μικρούς και μεγάλους αγώνες του λαού. Η στάση ζωής του ήταν, είναι και θα είναι παράδειγμα για όσους τον γνώρισαν. Ηταν ο κατ' εξοχήν άνθρωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Υπηρέτησε το θεσμό από το 1959 ως δημοτικός σύμβουλος, πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και για 16 χρόνια ως δήμαρχος. Ηταν γνώστης των προβλημάτων του θεσμού και υπήρξε μπροστάρης στους αγώνες για μια Τοπική Αυτοδιοίκηση προστάτη των συμφερόντων του λαού. Τον Βύρωνα τον αγάπησε και σαν πόλη και σαν λαό, όντας προσφυγόπουλο από τον ξεριζωμό της Μικράς Ασίας".

Ποιος ήταν

Ο Δημήτρης Νικολαϊδης γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1919. Με τη Μικρασιατική Καταστροφή, οι γονείς του με τα τρία παιδιά πέρασαν στη Μυτιλήνη για οχτώ μήνες και στη συνέχεια εγκαταστάθηκαν στο Βύρωνα. Τέλειωσε το Δημοτικό στο Βύρωνα, το 7ο Γυμνάσιο Παγκρατίου και τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1943.

Το 1936 έγινε μέλος της ΟΚΝΕ. Το 1941 εντάχθηκε στο ΕΑΜ σαν μέλος του ΚΚΕ και πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση. Πιάστηκε από την Ειδική Ασφάλεια, βασανίστηκε και κλείστηκε στις φυλακές Χατζηκώστα. Στην οδό Μέρλιν, που ήταν χώρος βασανιστηρίων, έπαθε ρήξη και των δύο πνευμόνων, πριν τον μεταφέρουν στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου. Βγήκε από το Χαϊδάρι στις 8/9/1944.

Συνδέθηκε με το Κόμμα και ανέλαβε γραμματέας της Οργάνωσης του ΕΑΜ Νέας Σμύρνης και στη συνέχεια ανέλαβε την καθοδήγηση της οργάνωσης του ευρύτερου τομέα του ΕΑΜ από του Μακρυγιάννη έως τη Βουλιαγμένη.

Ξαναπιάστηκε από την κυβέρνηση του Ζέρβα το Μάρτη του 1946 και στάλθηκε στην Ικαρία. Οταν απολύθηκε, συνδέθηκε με την οργάνωση των δικηγόρων και ανέλαβε τη Γραμματεία της 12ης Αχτίδας του ΚΚΕ μέχρι το 1947. Το Μάη του 1948, ξαναπιάστηκε και εκτοπίστηκε στην Ικαρία. Το 1949 μεταφέρθηκε στη Μακρόνησο. Απομονώθηκε στο "σύρμα", γιατί αρνήθηκε να υπογράψει δήλωση, όπου και παρέμεινε μέχρι τις αρχές του 1951. Οταν διαλύθηκε το "σύρμα", τον μετέφεραν στο στρατόπεδο του Αϊ - Στράτη, απ' όπου και απολύθηκε το Φλεβάρη του 1952.

Οταν έφτασε στην Αθήνα, συνδέθηκε με το Κόμμα και ανέλαβε τη Γραμματεία της 6ης Αχτίδας. Με την επίσκεψη του Τίτο στην Αθήνα, πιάστηκε και κρατήθηκε στην απομόνωση της Ασφάλειας στην οδό Μπουμπουλίνας, επί έναν και πλέον μήνα. Το 1964, με εντολή του Κόμματος, πήρε μέρος και εκλέχτηκε δημοτικός σύμβουλος και στη συνέχεια πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βύρωνα. Το 1967 ξαναπιάστηκε, μεταφέρθηκε στον Ιππόδρομο και από εκεί στη Γιούρα και κατέληξε στο Παρθένι Λέρου. Εκεί παρέμεινε μέχρι τον Οκτώβρη του 1969, οπότε αφέθηκε ελεύθερος.

Οταν ήρθε στην Αθήνα, με απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ, ανέλαβε γραμματέας του ΠΑΜ περιοχής Αττικής. Το Δεκέμβρη του 1977, πέθανε ο εκλεγείς δήμαρχος του Βύρωνα, αείμνηστος Θεόφιλος Φατσέας και το Δημοτικό Συμβούλιο, με εισήγηση του Κόμματος, τον εξέλεξε δήμαρχο Βύρωνα. Εκτοτε άσκησε το λειτούργημα αυτό, διακόπτοντας την επαγγελματική άσκηση της δικηγορίας. Παρέδωσε τη δημοτική αρχή στον σημερινό δήμαρχο στις 31 Δεκέμβρη του 1994. Συνέχισε μέχρι το τέλος να νοιάζεται για το Βύρωνα, τον κόσμο του, για το Κόμμα.

"Εδώ πρώτα ήταν όλο πέτρες"

Το μαντάτο έπεσε βαρύ στα γραφεία του "Ρ" χτες το απόγευμα. Στην άλλη άκρη της γραμμής, ο σύντροφος Βασίλης Κολοβός ακουγόταν λίγο χαμένος. Εμείς αμήχανοι. Η συνέντευξη που λέγαμε να πάρουμε απ' τον δήμαρχο, για να μάθουν και οι νεότεροι τι σήμαινε κάποτε "κομμουνιστής δήμαρχος", δε θα γίνει. Ανοίξαμε το φάκελο στο αρχείο και πλημμύρισαν τα γραφεία από Νικολαϊδη. Διαλέξαμε αποσπάσματα από τα ρεπορτάζ, έτσι στην τύχη. Ο σύντροφος, που χάσαμε, ήταν για μας πολύτιμος. Ακόμα και η σημερινή πολύ νέα γενιά των συντακτών του "Ρ", που ασχολούνται με την Αυτοδιοίκηση, πρόλαβε να μάθει κάτι απ' αυτόν. Ισως γι' αυτό και το αδιέξοδό μας στο να γράψουμε ένα σημείωμα.

"Πιστεύουμε, έλεγε, ότι βασική προϋπόθεση για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα αποτελούν οι προτάσεις του λαού για τα συγκεκριμένα προβλήματα".

***

Στο "Ρ" της 14 Γενάρη του '82, διαβάζουμε: "Στο λαϊκό παράγοντα στηρίχτηκε η Δημοτική Αρχή Βύρωνα και παρά την έλλειψη οικονομικών δυνατοτήτων έχει να παρουσιάσει ένα σημαντικό αριθμό έργων το χρόνο που πέρασε. Κατόρθωσε, με τις λαϊκές συνελεύσεις στις γειτονιές, να κάνει τα προβλήματα υπόθεση του λαού και ο τελευταίος να αποτελέσει βασικό παράγοντα πίεσης προς την κυβέρνηση της Δεξιάς για τη λύση τους. Πέρα από τα έργα που έφτιαξε ο ίδιος ο δήμος, φτιάχτηκαν έργα υποδομής από τις δημόσιες επενδύσεις. Χάρη στις μεγάλες προσπάθειες της δημοτικής αρχής τα επανειλημμένα διαβήματα, τις διαμαρτυρίες, την οργάνωση των υπηρεσιών και τη νοικοκυρεμένη και σωστή διαχείριση των οικονομικών του δήμου, αντιμετωπίστηκαν οικονομικές δυσκολίες".

***

Στο ίδιο ρεπορτάζ: "Εγκρίνει και χειροκροτεί τις προσπάθειες του δημάρχου ο Νικόλαος Παπαδόπουλος, που τον συναντήσαμε στην πλατεία Ανάληψης. "Εδώ πρώτα ήταν όλο πέτρες, επικίνδυνες για τα παιδιά. Η κόρη μου έπεφτε και χτυπούσε διαρκώς, μέχρι που έσπασε το πόδι της. Σωθήκαμε που έφτιαξε ο δήμος την πλατεία".

Η Μαρία Σακαβέλη θα πει ότι τα παιδιά πρώτα δεν είχαν πού να παίζουνε, τώρα έχουν ένα δικό τους χώρο. Είναι δυνατόν να μην είναι κανείς ευχαριστημένος με τα έργα που φτιάχνει ο δήμος;

Στην περιοχή Ζωοδόχο Πηγή, ο Γεώργιος Κεχαγιάς θα τονίσει: Καλή η δράση της δημοτικής αρχής, δεν έχουμε κανένα παράπονο.

Ο Αλέξανδρος Σαραντόπουλος και ο Ιορδάνης Καπαρελιώτης θα πουν ότι ο δήμαρχος είναι δραστήριος και ενδιαφέρεται για τα προβλήματα. Με ενέργειες του δήμου, φτιάχτηκε η πλατεία στην περιοχή.

Και η Γεωργία Σπανουδάκη λέει ότι ο κόσμος είναι ευχαριστημένος από τη δημοτική αρχή.

Στην περιοχή Αναπηρικά, η κατάσταση είναι τραγική, από τα βοθρολύματα που τρέχουν στους χωματόδρομους.

"Πρέπει η κυβέρνηση να δώσει χρήματα στο δήμο να φτιάξει την αποχέτευση και τους δρόμους", λέει η Ειρήνη Καϊπη.

Πόση πίκρα κρύβουν τα λόγια της, καθώς μας αφηγείται το τι τραβήξανε να φτιάξουν αυτό το σπίτι. Μέχρι το λαιμό είναι χρεωμένη.

Η Ακριβή Ζαγουρέλη, χήρα ανάπηρου, συμπληρώνει: Πρέπει να δει την κατάστασή μας η κυβέρνηση. Από το δήμαρχο, παράπονο δεν έχουμε. Τι να σου κάνει, αφού ο δήμος δεν έχει χρήματα;

Γράψε σε παρακαλώ ότι παίρνω 3.500 δρχ. σύνταξη το μήνα και έχω να θρέψω δυο παιδιά...".

***

Πάλι από το "Ρ" στις 16.5.1982:

"Κατάσπαρτη από μνήμες είναι η προσφυγούπολη. Μνήμες ιστορικές, που χαράχτηκαν στα νταμάρια της Μεταμόρφωσης, στο υπόγειο της οδού Κρυστάλλη, στο "άντρο" της Μάνας του Βύρωνα, της Κασσιανής Κυριακίδου, στα δρομάκια που δεν κατάφεραν οι Γερμανοί και οι ταγματασφαλίτες να τα πατήσουν. Η κάθε γειτονιά, η κάθε συνοικία, έχει τη δική της μικρή ιστορία.

Στο μικρό πάρκο της Ανάληψης, ο Γεώργιος Λούντος, συνταξιούχος, φυλλομετρά τη ζωή του και θυμάται: Οι Γερμανοί δεν πάτησαν νύχτα το πόδι τους στο Βύρωνα. Η προσφυγιά, κάτω από την καθοδήγηση του ΕΛΑΣ, τους τσάκιζε κάθε φορά που τολμούσαν να πατήσουν το πόδι τους και τους ανάγκαζε να παίρνουν τα πίσω μπρος.

- Παππού, ας τα αφήσουμε αυτά, πες μας για το σήμερα...

Κουνάει αργά το κεφάλι του και απομακρύνεται.

- Η ζωή είναι αγώνας. Τίποτα δε σου χαρίζουνε. Ολα τα αποκτάς με τον αγώνα σου. Βλέπεις τα καινούρια σχολειά δίπλα στην Αγία Τριάδα. Κτίστηκαν από τις φωνές τις δικές μας και του δημάρχου. Ετσι είναι, άμα σταυρώσεις, τίποτα δε γίνεται. Η δημοτική αρχή δεν έσκυψε ποτέ το κεφάλι.Και τούτο εδώ το παρκάκι το διεκδικήσαμε και καταφέραμε και το φτιάξαμε".

***

Στο ίδιο ρεπορτάζ:

"Ζωοδόχος Πηγή, οδός Θαλείας, νούμερο 16. Ο Ευστράτιος Κοτζαμάνης μας καλοδέχτηκε.

- Η αλήθεια είναι πως η περιοχή μας έχει πολλά προβλήματα. Ομως πήρανε μια σειρά. Η δημοτική αρχή είναι άξια. Με τις πενταροδεκάρες που "πετάει" το κράτος στο δήμο, κατάφερε και έφτιαξε ορισμένα έργα. Δεν πιστεύω στα θαύματα. Πιστεύω όμως στους ανθρώπους. Ο δήμαρχος, σε κάθε ευκαιρία, το αποδείχνει πως είναι άνθρωπος. Σ' όλη του τη ζωή, παλεύει για να δούμε καλύτερες μέρες.

Αφήνουμε την οδό Θαλείας και "σκαρφαλώνουμε" την οδό Ζωοδόχου Πηγής. Μπαίνουμε στο ψιλικατζίδικο, ο ιδιοκτήτης μας μιλάει χαμογελαστός.

- Ακου να σου πω, παιδί μου. Ο κόσμος έχει μάτια και βλέπει. Ο δήμαρχος είναι πανταχού παρών. Δε χρειάζεται να πας στο δημαρχείο για να λύσεις το πρόβλημά σου. Τον καλείς και έρχεται αυτός ή κάποιος δημοτικός σύμβουλος. Συνεργάζονται στενά με τους δημότες. Παλιά ήταν "καρφωμένοι" στην καρέκλα τους. Τώρα γυρνάνε, συζητάνε με τον κόσμο, ακούνε τον πόνο μας. Τρέχουν στα υπουργεία, ζητούν από τους αρμόδιους να δώσουν λύσεις στα προβλήματά μας. Δεν τους αφήνουν να μας ξεχάσουν.

Κοντεύει μεσημέρι, όταν φτάνουμε στον Καρέα, την πιο καινούρια γειτονιά του Βύρωνα. Εδώ αλλάζει το σκηνικό. Η περιοχή είναι πνιγμένη στο πράσινο. Οι δρόμοι είναι πλατιοί, ασφαλτοστρωμένοι. Αμέσως, μας δημιουργείται η εντύπωση πως βρεθήκαμε ξαφνικά σε έναν άλλο κόσμο".

ΤΟ 2Ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΣΔΕΚΡ
Η εμφάνιση και η νίκη του μπολσεβικισμού

Στις 30 του Ιούλη 1903 άρχισε στις Βρυξέλλες το 2ο Συνέδριο του ΣΔΕΚΡ(Σοσιαλδημοκρατικού Εργατικού Κόμματος Ρωσίας), του κόμματος που έμελλε να καθοδηγήσει την πρώτη στον κόσμο νικηφόρα προλεταριακή επανάσταση, τη Μεγάλη Οχτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση. Κλείνουν, δηλαδή, 95 χρόνια από την ίδρυση, ουσιαστικά, του κόμματος των μπολσεβίκων, αφού το πρώτο συνέδριο του κόμματος, στα 1898, δεν κατάφερε στη συνέχεια να οργανώσει και να δημιουργήσει ολοκληρωμένο επαναστατικό κόμμα, με πρόγραμμα και καταστατικό, λόγω των συγκεκριμένων αντίξοων ιστορικών συνθηκών της συγκεκριμένης περιόδου στη Ρωσία. Σ' αυτό το συνέδριο του ΣΔΕΚΡ, τέθηκαν οι βάσεις και οι αρχές του Κόμματος Νέου Τύπου, συγκροτήθηκε δηλαδή επαναστατικό κόμμα της εργατικής τάξης, ικανό να καθοδηγεί την ταξική πάλη για την εκπλήρωση της ιστορικής της αποστολής, που είναι η ανατροπή του καπιταλισμού, η εγκαθίδρυση της δικτατορίας του προλεταριάτου, για την οικοδόμηση της σοσιαλιστικής - κομμουνιστικής κοινωνίας. Επομένως, η επέτειος του 2ου Συνεδρίου του ΣΔΕΚΡ είναι η επέτειος της νίκης της λενινιστικής θεωρίας για το κόμμα της εργατικής τάξης. Νίκης, που έχει σημασία γιατί η συγκρότηση του ΣΔΕΚΡ έγινε μέσα από οξύτατη ιδεολογική διαπάλη για το χαρακτήρα του κόμματος, που εκφράστηκε στο πρόγραμμά του, στο ζήτημα της δικτατορίας του προλεταριάτου, αλλά και στο καταστατικό, σχετικά με το άρθρο του καταστατικού για το μέλος του κόμματος. Σ' αυτό το τελευταίο, αν και δεν επικράτησε η αντίληψη του Λένιν για την υποχρέωση του μέλους του κόμματος να ανήκει σε μια από τις οργανώσεις του, εντούτοις η διαδικασία και η συζήτηση, η ανοιχτή διαπάλη απ' αφορμή τη διατύπωση του Μάρτοφ (ήταν ενάντια σ' αυτήν την υποχρέωση), στο συγκεκριμένο άρθρο του καταστατικού, άνοιξε το δρόμο της πάλης ενάντια στις οπορτουνιστικές αντιλήψεις και στα οργανωτικά ζητήματα, τα οποία, επίσης, έχουν θεωρητικό υπόβαθρο και ιδεολογικό περιεχόμενο, αφού έχουν άμεση σχέση με τις αρχές συγκρότησης και λειτουργίας του κόμματος, διαλεχτικά δεμένες με τον τελικό σκοπό, θωρακίζοντας έτσι το ίδιο το κόμμα και τις αρχές του.

* * *

Ο Λένιν έλεγε ότι "το καθήκον μας είναι να περιφρουρούμε τη σταθερότητα, τη συνέπεια, την καθαρότητα του κόμματός μας. Πρέπει να προσπαθούμε να ανεβάσουμε τον τίτλο και τη σημασία του μέλους του κόμματος ψηλότερα, ψηλότερα και ψηλότερα και γι' αυτό είμαι κατά της διατύπωσης του Μάρτοφ" ("Απαντα", τόμ. 7ος σελ. 288 - 289). Το μαρξιστικό κόμμα έλεγε ο Λένιν είναι, όχι μόνο το πρωτοπόρο, αλλά και το οργανωμένο τμήμα της εργατικής τάξης, η ενσάρκωση των δεσμών του πρωτοπόρου τμήματος με τα εκατομμύρια των μαζών της εργατικής τάξης. Το μαρξιστικό κόμμα είναι η ανώτερη μορφή ταξικής οργάνωσης του προλεταριάτου, η ανώτερη εκδήλωση της συνειδητότητάς του. Οι θεωρητικές αντιλήψεις του Λένιν για το κόμμα δε διακατέχονταν από κανένα ίχνος στενότητας, για την οποία τον κατηγόρησαν στο συνέδριο οι οπορτουνιστές. "Απεναντίας, όσο πιο γερές θα είναι οι κομματικές μας οργανώσεις, που θα περιλαβαίνουν τους πραγματικούς σοσιαλδημοκράτες, όσο λιγότερη θα είναι η ταλάντευση και η αστάθεια μέσα στο κόμμα, τόσο πιο πλατιά, πιο πολύπλευρη, πιο πλούσια και πιο γόνιμη θα είναι η επιρροή του κόμματος πάνω στα στοιχεία των εργατικών μαζών, που το περιστοιχίζουν και που καθοδηγούνται απ' αυτό" ("Ενα βήμα μπρος, δύο βήματα πίσω"). Ταυτόχρονα, έλεγε ότι το μαρξιστικό κόμμα δεν μπορεί να αναπτύσσεται χωρίς τη στερέωση των δεσμών του με τις εργατικές μάζες. Ελεγε δε χαρακτηριστικά, "τι να συζητάμε για πρωτοπορία, όταν δεν ξέρουμε να συγχωνευτούμε με τη μάζα και να την αναδείξουμε".

* * *

Επίκαιρα, λοιπόν, ζητήματα που αφορούν την ικανότητα του κόμματος στην καθοδήγηση της ταξικής πάλης της εργατικής τάξης και που μπορούν να συνοψιστούν στην ένταση της προσπάθειας για ενίσχυσης των κομμουνιστικών χαρακτηριστικών, στη λειτουργία και τη δράση, στην αποφασιστική ενασχόληση με τη μελέτη και αφομοίωση της κοσμοθεωρίας από τα στελέχη και τα μέλη του κόμματος και στην ικανότητα να συνενώνουν αρμονικά τη θεωρία με την καθημερινή δράση. Ταυτόχρονα, η ευθύνη για την τήρηση των αρχών του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού, της συλλογικότητας, του ελέγχου, αλλά και της κομμουνιστικής πειθαρχίας, της ενιαίας έκφρασης της πολιτικής από τα στελέχη και τα μέλη του κόμματος αποκτά τεράστια σημασία για την περιφρούρηση του χαρακτήρα του κόμματος και της πολιτικής του, αλλά και κρίσιμο ζήτημα για τη διεξαγωγή της ταξικής πάλης, Ιδιαίτερα στις σύγχρονες συνθήκες, που η γοργή ροή των γεγονότων και των εξελίξεων γίνεται αφορμή για την ιδεολογική επίθεση που εξαπολύει ο αντίπαλος, έτσι που παλιές θεωρίες να παρουσιάζονται ως νέες και, μάλιστα, τέτοιες που υποτίθεται ότι ανατρέπουν το μαρξισμό - λενινισμό, η θεωρία για το κόμμα, όπως την επεξεργάστηκε ο Λένιν, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ιδεολογικής διαπάλης. Αρκεί και μόνο η αναφορά χαρακτηρισμών, όπως οι κομμουνιστές είναι δογματικοί, οπισθοδρομικοί, δεν επιτρέπουν τη δημιουργία ομάδων στο εσωτερικό του κόμματος, άρα πνίγουν την ελευθερία και τη δημοκρατία, για να φανεί ότι στο στόχαστρο της αντίπαλης προπαγάνδας, βρίσκονται οι αρχές και ο χαρακτήρας του κόμματος.

* * *

Η υπεράσπιση του χαρακτήρα και της ταυτότητας του κόμματος είναι θεμελιακό στοιχείο της λειτουργίας και της δράσης, αλλά και ζήτημα πρώτης γραμμής από την άποψη της επαγρύπνησης του ίδιου του κόμματος. Η πείρα του παγκόσμιου κομμουνιστικού και εργατικού κινήματος, της ιστορίας των κομμουνιστικών κομμάτων, δίνει τη δυνατότητα να μας γίνεται, ολοένα και πιο αποφασιστικά, πεποίθηση το γεγονός ότι η υπόσκαψη του χαρακτήρα του κόμματος νέου τύπου, είναι το καλύτερο εργαλείο της αστικής τάξης στη στρατηγική της απέναντι στο εργατικό κίνημα. Ο αντικομμουνισμός, ως ιδεολογικό όπλο του κεφαλαίου, δεν εκφράζεται μονάχα με τις κατασταλτικού τύπου επιθέσεις όλων των μοχλών εξουσίας του, κράτος νόμοι, δικαιοσύνη, αστυνομία κλπ, αλλά και με την επιμονή στην ιδεολογική διείσδυση και επίδραση της αστικής ιδεολογίας μέσα στο εργατικό κίνημα. Η αντικειμενική βάση ανάπτυξης αυτής της προσπάθειας είναι υπαρκτή, έτσι ώστε ο οπορτουνισμός, γιατί περί αυτού πρόκειται όταν λέμε αστική ιδεολογία στο εργατικό κίνημα (είναι η πιο ισχυρή μορφή της γιατί είναι από τα μέσα), να μπορεί να αναπαράγεται και να αναπτύσσεται ως ιδεολογικό ρεύμα, ανεξάρτητα από τη μικρή ή τη μεγαλύτερη επιρροή του στην εργατική τάξη. Οι ρίζες του βρίσκονται στην ίδια την καπιταλιστική κοινωνία, ιδιαίτερα στο στάδιο του ιμπεριαλισμού. Η κοινωνική του βάση, το αστικοποιημένο προλεταριάτο, όπως έλεγε ο Ενγκελς, ή η εργατική αριστοκρατία, όπως την ονόμαζε ο Λένιν, υπάρχει και αναπαράγεται, όσο υπάρχει το μονοπωλιακό στάδιο του καπιταλισμού.

* * *

Η ανατροπή των σοσιαλιστικών καθεστώτων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η εξέταση των αιτιών που οδήγησαν σ' αυτήν, επέβαλε την ενασχόληση με τον υποκειμενικό παράγοντα, όχι γιατί πρέπει να εξετάζεται έξω από τις αντικειμενικές συνθήκες, όσο γιατί η διερεύνηση της επίδρασής τους στο κόμμα κατά την ανάπτυξη της θεωρητικής και πολιτικής του δράσης, συμβάλλουν στην προσπάθεια προσέγγισης οπορτουνιστικών λαθεμένων θεωριών, που αναπτύχθηκαν και εξελίχθηκαν, έτσι ώστε πολλά κομμουνιστικά κόμματα να διολισθήσουν και, τελικά, να χάσουν οριστικά τον επαναστατικό τους χαρακτήρα. Από το λεγόμενο "Ευρωκομμουνισμό", στη δεκαετία του 1970 στη Δυτική Ευρώπη, ως τη διαβόητη "Περεστρόικα", αυτά τα οπορτουνιστικά, αντεπαναστατικά ρεύματα, συνέβαλαν τα μέγιστα, ώστε να υπάρχουν φαινόμενα είτε διάλυσης κομμουνιστικών κομμάτων στην πορεία, ιδιαίτερα μετά τις ανατροπές, είτε άρνησης του επαναστατικού τους χαρακτήρα, μετατροπής τους σε σοσιαλδημοκρατικά και ενσωμάτωσής τους στο σύστημα. Ο Λένιν υπογράμμιζε ότι καθήκον του κόμματος δεν είναι να εξυπηρετεί το εργατικό κίνημα σε κάθε ξεχωριστό στάδιο του κινήματος, αλλά στο σύνολό του, προς τον τελικό σκοπό, γι' αυτό και πρέπει να περιφρουρεί την οργανωτική του αυτοτέλεια. Οταν εξέφραζε την εκτίμηση κατά την επαναστατική πάλη της περιόδου 1905 - 1907, έλεγε ότι ο μαρξιστής μπαίνει πρώτος στο δρόμο της άμεσης επαναστατικής πάλης και τον εγκαταλείπει τελευταίος, όταν δεν υπάρχει ίχνος ελπίδας τη συγκεκριμένη βεβαίως φάση για την επιτυχία της. Αναπροσαρμόζει την ταχτική του, ώστε να πετύχει τον πιο σύντομο δρόμο για τη νέα έφοδο προς το σκοπό.

* * *

Η ιστορική σημασία του 2ου Συνεδρίου του ΣΔΕΚΡ έγκειται στο γεγονός ότι έβαλε τις βάσεις για το κόμμα των μπολσεβίκων, το κόμμα της κοινωνικής επανάστασης και της δικτατορίας του προλεταριάτου. "Ο μπολσεβικισμός υπάρχει σαν ρεύμα πολιτικής σκέψης και σαν πολιτικό κόμμα από το 1903" (Λένιν, "Αριστερισμός παιδική αρρώστια του κομμουνισμού"). Αυτή η κατάληξη δεν ήταν τυχαία. Ολόκληρη περίοδο πριν, ο Λένιν και οι Ισκριστές (οπαδοί της εφημερίδας "Ισκρα", που καθοδηγούνταν από τον Λένιν, στους κόλπους της ρώσικης σοσιαλδημοκρατίας) όξυναν την ιδεολογική πάλη με τον "οικονομισμό και τους οικονομιστές", οπορτουνιστικό ρεύμα στη ρώσικη σοσιαλδημοκρατία και οπαδοί του Μπερνστάιν, προκειμένου να ξεκαθαρίσουν την υπόθεση της επαναστατικής δράσης από ένα αντεπαναστατικό ρεύμα και να προχωρήσουν πάνω στις αρχές του μαρξισμού τη δημιουργία του κόμματος. Η μπροσούρα του Λένιν "Τι να κάνουμε;" έπαιξε αποφασιστικό ρόλο για την επικράτηση του επαναστατικού ρεύματος στη ρώσικη σοσιαλδημοκρατία. Αυτή η διαπάλη, που εκφράστηκε στη συνέχεια μέσα στο κόμμα την εποχή του Λένιν, συνεχίστηκε και μετά το 2ο Συνέδριο, απ' αφορμή το οργανωτικό ζήτημα, αλλά η ζωή έδειξε πως πίσω απ' αυτό γινόταν πάλη για τη διατήρηση των επαναστατικών αρχών και στα προγραμματικά ζητήματα, στα ζητήματα στρατηγικής και ταχτικής. Από την ιστορία του ΚΚΣΕ (μπ.), που εγκρίθηκε από την ΚΕ του ΚΚΣΕ (μπ.) και εκδόθηκε στην ΕΣΣΔ το 1938 (ελληνική έκδοση "Τα νέα βιβλία" ΑΕ αθήνα 1945), σχετικά με τα συμπεράσματα του 2ου Συνεδρίου, αναφέρονται τα εξής:

"1) Το συνέδριο επισφράγισε τη νίκη του μαρξισμού ενάντια στον οικονομισμό, ενάντια στον ανοιχτό οπορτουνισμό.

2) Το συνέδριο ψήφισε το πρόγραμμα και το καταστατικό, δημιούργησε το σοσιαλδημοκρατικό κόμμα και καθόρισε έτσι τα πλαίσια για ένα ενιαίο κόμμα.3) Το συνέδριο φανέρωσε πως υπάρχουν σοβαρές οργανωτικές διαφωνίες, που δίχασαν το κόμμα σε μπολσεβίκους και μενσεβίκους. Οι πρώτοι υπερασπίζουν τις οργανωτικές αρχές της επαναστατικής σοσιαλδημοκρατίας, ενώ οι δεύτεροι κυλάνε στο βούρκο της πλαδαρότητας και του οπορτουνισμού.

4) Το συνέδριο έδειξε πως τους παλιούς οπορτουνιστές, που είχαν κιόλας νικηθεί από το κόμμα, τους "οικονομιστές", αρχίζουν να τους αντικαθιστούν σιγά σιγά μέσα στο κόμμα καινούριοι οπορτουνιστές, οι μενσεβίκοι.

5) Το συνέδριο δε στάθηκε στο ύψος του πάνω στα οργανωτικά προβλήματα, δίστασε, έδωσε κάπου - κάπου την υπεροχή στους μενσεβίκους. Μ' όλο που στο τέλος ξαναβρήκε τον εαυτό του, δεν κατόρθωσε, όχι μονάχα να ξεσκεπάσει τον οπορτουνισμό των μενσεβίκων στα οργανωτικά ζητήματα και να τους απομονώσει μέσα στο κόμμα, μα ούτε και να θέσει μπροστά στο κόμμα τέτοιο καθήκον.

Το τελευταίο αυτό ήταν μια από τις κυριότερες αιτίες, που ο αγώνας ανάμεσα στους μπολσεβίκους και τους μενσεβίκους, όχι μόνο δεν εκόπασε μετά το συνέδριο, μα αντίθετα οξύνθηκε ακόμα παραπάνω".

Το 2ο Συνέδριο του ΣΔΕΚΡ ήταν και θα παραμένει ιστορικό, γιατί εδραίωσε το μπολσεβικισμό σαν το συνεπές επαναστατικό ρεύμα στο εργατικό κίνημα. Ηταν ο μαρξισμός στην εποχή του ιμπεριαλισμού.

Σ. Κ.

ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πιστός στην ιδεολογία του, στο ΚΚΕ, στο λαό

"Η ΚΕ του ΚΚΕ με βαθιά θλίψη ανακοινώνει το θάνατο του σ. Δημήτρη Νικολαϊδη, παλαίμαχου κομμουνιστή, επίτιμου δημάρχου και επί πολλές δεκαετίες δημάρχου Βύρωνα.

Ο σ. Δημήτρης Νικολαϊδης, βετεράνος του λαϊκού μας κινήματος, υπηρέτησε το λαό, στάθηκε δίπλα στον πόνο, στην αγωνία και στον αγώνα του Βυρωνιώτικου λαού σε όλες τις συνθήκες. Ιδιαίτερα αναλώθηκε στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δίνοντας όλες τις δυνάμεις του για την αντιμετώπιση των λαϊκών προβλημάτων.

Ο σ. Δ. Νικολαϊδης στρατεύτηκε από τα εφηβικά του χρόνια στο επαναστατικό κίνημα. Από τον καιρό της δικτατορίας του Μεταξά ως μέλος της ΟΚΝΕ, μέχρι σήμερα, που άφησε την τελευταία πνοή του, ο σ. Δ. Νικολαϊδης στάθηκε πιστός στην ιδεολογία του, στο ΚΚΕ, στο λαό μας.

Πάλεψε μέσα απ' τις γραμμές του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, φυλακίστηκε, εξορίστηκε, γνώρισε τα βασανιστήρια των κατακτητών και των μεταπολεμικών κυβερνήσεων. Εμεινε αλύγιστος.

Η ΚΕ του ΚΚΕ εκφράζει στην οικογένεια του σ. Δημήτρη Νικολαϊδη τα πιο θερμά συλλυπητήριά της".



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ