ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Νοέμβρη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ - ΕΠΑΝΕΝΑΡΞΗ ΕΡΓΩΝ
Πακτωλός χρημάτων στους μεγαλοεργολάβους, τεράστιες αυξήσεις στα διόδια

Πριμοδότηση των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων με 1,8 δισ. ευρώ

Eurokinissi

Παροχή νέων «πακέτων» πολλών δισ. ευρώ στους κατασκευαστικούς ομίλους, τεράστιες αυξήσεις στα διόδια και παραχώρηση των δικαιωμάτων του Δημοσίου από τα έσοδα στους μεγαλοεργολάβους και τις τράπεζες, προβλέπουν οι νέες συμβάσεις επανέναρξης των έργων στους μεγάλους οδικούς άξονες, που κατατέθηκαν χτες στη Βουλή από το υπουργείο Υποδομών.

«Ξεκινούν τα έργα σημαίνει ξεκινάει η Ελλάδα για την ανάπτυξη» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης, σημειώνοντας ότι θα υπάρξει θετική επίδραση στο ΑΕΠ κατά 1,2% για την επόμενη τριετία, ενώ ανέφερε ότι θα δημιουργηθούν πάνω από 20.000 θέσεις εργασίας στα εργοτάξια για το επόμενο οκτάμηνο.

Πέρα από το γεγονός πως όσες θέσεις εργασίας δημιουργηθούν θα διέπονται από το καθεστώς ισοπέδωσης των εργατικών δικαιωμάτων που έχει εξασφαλίσει στο κεφάλαιο η κυβέρνηση, η πραγματικότητα είναι ότι το Δημόσιο θα καταβάλει άμεσο τίμημα τουλάχιστον 1,8 δισ. ευρώ, για την επανέναρξη των έργων στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, ενώ οι σχετικές συμβάσεις προβλέπουν ότι εάν τα έσοδα που θα προκύψουν δεν είναι αρκετά για μεγαλοεργολάβους και τράπεζες, το Δημόσιο θα παράσχει τα έσοδά του σε βάθος 30ετίας, ύψους τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τα 1,8 δισ. ευρώ, το ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει άμεσα 638 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση των κατασκευαστικών κοινοπραξιών αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τη διακοπή των έργων, ενώ θα καταβάλει μέσω κοινοτικών πόρων επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ για την επανεκκίνηση των έργων. Τα χρήματα θα μοιραστούν στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (433 εκατ. ευρώ), στην «Ολυμπία οδό» (250 εκατ. ευρώ), στη «Νέα οδό» (279 εκατ. ευρώ), και στην «Κεντρική οδό» (237 εκατ. ευρώ).

Υπενθυμίζεται ότι οι μεγαλοεργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει εκατοντάδες εκατομμύρια ως αποζημιώσεις για καθυστέρηση της έναρξης παραχώρησης την περίοδο 2007-2008, αλλά και για διαφόρων τύπων «συμπληρωματικές συμβάσεις». Σε αυτά τα ποσά πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και μια σειρά άλλες «διευκολύνσεις» που παρείχαν όλες οι κυβερνήσεις των προηγούμενων χρόνων. Τέλος, βάσει των συμβάσεων, το Δημόσιο διαθέτει τα μελλοντικά του έσοδα από τα διόδια για την κάλυψη εξόδων συντήρησης και λειτουργίας των δρόμων, αλλά και για την απόδοση του σταθερού συμφωνημένου κέρδους στις εταιρείες.

Στο μεταξύ οι χρήστες των δρόμων θα δουν αυξήσεις στο αντίτιμο των διοδίων που ξεκινούν από 12,50% και φτάνουν το 62,50% από 1/1/2014. Συγκεκριμένα:

-- Στον «αυτοκινητόδρομο Αιγαίου», αύξηση στα διόδια της Πελασγίας 29,63% και Μοσχοχωρίου 33,33%.

-- Στη «Νέα Οδό» αύξηση στα διόδια Αφιδνών 59,52%, Καπανδριτίου 58,33%, Μαλακάσας 61,17%, Οινοφύτων 62,50% και Θηβών 55%.

-- «Ελευσίνα- Κόρινθος», στα διόδια Ελευσίνας η αύξηση θα είναι 31,25% και του Ισθμού 12,50%.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Τάζει ενεργειακό «ελντοράντο» στα μονοπώλια

Επισπεύδει η κυβέρνηση τις διαδικασίες παράδοσης του ορυκτού πλούτου της χώρας σε ξένα και ντόπια μονοπώλια, έχοντας γενικά την έγνοια πως θα τους εξασφαλίσει τροφοδοσία με φτηνό καύσιμο.

Μιλώντας ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γ. Μανιάτης, σε ραδιοσταθμό, αναφερόμενος στις έρευνες που γίνονται για υποθαλάσσια κοιτάσματα υδρογονανθράκων, είπε: «(...) αναμένουμε στο τέλος του 2013, ή αρχές του 2014, να ολοκληρωθεί από τη Νορβηγική εταιρεία PGS η επεξεργασία των σεισμικών στοιχείων που κάνει (πρόκειται για μια τεράστια έκταση, είναι η μισή θαλάσσια έκταση της χώρας) και θα χρειαστούν άλλοι δύο με τρεις μήνες για να επεξεργαστούν οι Νορβηγοί μαζί με τους Ελληνες εμπειρογνώμονες τα στοιχεία. Αρα εκτιμώ ότι περίπου Απρίλιο με Μάιο του 2014 θα έχουμε μια ακριβή εικόνα ως Ελλάδα για τα κοιτάσματά μας Νότια της Κρήτης και στο Ιόνιο. Και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στους μεγάλους διεθνείς γύρους παραχωρήσεων».

Παραπέρα, περιέγραψε ως έναν από τους στόχους κεντρικά της ΕΕ «να έχει διασφαλίσει ότι το ηλεκτρικό ρεύμα για τις βιομηχανίες, για τη βαριά βιομηχανία της Ευρώπης, πρέπει να είναι ανταγωνιστική, ώστε να μην κλείνουν εργοστάσια και απολύονται άνθρωποι».

Τα ίδια, άλλωστε, έλεγε μεσοβδόμαδα και στη Βουλή, περιγράφοντας ουσιαστικά τους οξύτατους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και σε αυτό το ζήτημα, στη δίνη των οποίων εμπλέκει η κυβέρνηση τον ελληνικό λαό, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα βιομηχάνων και άλλων μεγαλοεπιχειρηματιών:

«Το ενεργειακό κόστος και πώς αυτό επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας (...) Το Shale Gas, το σχιστολιθικό αέριο, η ανακάλυψη της τελευταίας δεκαετίας στις ΗΠΑ που έχει επιτρέψει στις ΗΠΑ οι ενεργοβόρες βιομηχανίες να λειτουργούν με έως και 30% του αντίστοιχου κόστους που έχει η ευρωπαϊκή βιομηχανία, ακριβώς εξαιτίας αυτού του φθηνού ενεργειακού κόστους, έχει δημιουργήσει απόλυτη ανισορροπία στην παγκόσμια βιομηχανία. Το αποτέλεσμα είναι ότι, μεγάλο μέρος των ευρωπαϊκών βιομηχανιών είναι υποχρεωμένες να λειτουργούν με υπερβολικό ενεργειακό κόστος, κλείνουν πολλές από αυτές, και, βεβαίως, δεν μπορούν να ασκήσουν πολιτικές ανταγωνιστικότητας. Αρα, ένα θέμα της ελληνικής Προεδρίας είναι η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και ασφαλέστατα η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας, η οποία πολύ περισσότερο από τις άλλες βιομηχανίες αντιμετωπίζει το πρόβλημα του υψηλού ενεργειακού κόστους».

«Ανησυχίες» για τις αναδυόμενες οικονομίες

Εκθεση του οίκου «Standard & Poor's»

Κινδύνους γύρω από την επιβράδυνση του ΑΕΠ στις «αναδυόμενες οικονομίες» διαβλέπει ο «οίκος αξιολόγησης» Standard & Poor's, εξέλιξη που με τη σειρά της ενδέχεται να επιφέρει νέο χτύπημα στην Ευρωζώνη, με την επανεμφάνιση ρυθμών υποχώρησης του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με τον «οίκο», οι αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως η Τουρκία και η Βραζιλία, «είναι εκτεθειμένες στις νομισματικές πολιτικές των σημαντικότερων κεντρικών τραπεζών», ενώ κίνδυνοι ελλοχεύουν και στις οικονομίες Ινδίας, Νότιας Αφρικής και Ινδονησίας. Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνουν ότι επιβράδυνση, σε υψηλότερο από το αναμενόμενο επίπεδο των αναδυόμενων αγορών, θα «μπορούσε να φέρει την Ευρωζώνη στην προηγούμενη οικονομική κατάσταση».

Σύμφωνα με τη Eurostat, το ΑΕΠ στην Ευρωζώνη εμφανίζει εξαιρετικά αναιμικούς ρυθμούς ανάκαμψης, σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα τρίμηνα (Γ' τρίμηνο 2013 : 0,1%, Β' τρίμηνο 0,3). Αντίθετα, ρυθμοί υποχώρησης καταγράφηκαν στο Α' τρίμηνο του 2013 (-0,2%) και στο Δ' Τρίμηνο του 2012 (-0,5%). Συνολικά για το 12μηνο του 2013 αναμένεται πτώση 0,4%, ενώ, σύμφωνα με τις «φθινοπωρινές προβλέψεις» της Κομισιόν, το 2014 θα υπάρξει αναιμική ανάκαμψη, 1,1% στην Ευρωζώνη και 1,4% συνολικά στην ΕΕ.

ΕΥΔΑΠ ΑΕ
Διόγκωση κερδών 56,3%

Διόγκωση σε ποσοστό 56,3% εμφανίζουν στο 9μηνο του 2013 τα κέρδη (μετά από φόρους) της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, τα οποία έφτασαν στα 74,8 εκατ. ευρώ (από 47,9 εκατ. πέρυσι). Αντίθετα με τα κέρδη, ο τζίρος της υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείας υποχώρησε στα 264,1 εκατ. ευρώ (από 268,6 εκατ.), εξαιτίας της «μείωσης των εσόδων από κατανάλωση του νερού, της μείωσης της ζήτησης νέων παροχών και της συνακόλουθης μείωσης των εσόδων αποχέτευσης». Ο καθοριστικός παράγοντας για την εκτίναξη των κερδών είναι η «εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών από τους ΟΤΑ και το Ελληνικό Δημόσιο», δηλαδή η εφαρμογή του προβλεπόμενου «προαπαιτούμενου μέτρου», στη βάση της συμφωνίας συγκυβέρνησης και τρόικας.

Στη σχετική ανακοίνωση, η ΕΥΔΑΠ επιβεβαιώνει «την πολύ καλή ρευστότητα που διαθέτει» και ότι προχώρησε «στην πλήρη εξόφληση των δανειακών της υποχρεώσεων». Σε αυτό το πλαίσιο, είναι φανερές οι προετοιμασίες για την εκχώρηση της εταιρείας σε ιδιώτη «στρατηγικό επενδυτή», ο οποίος θα την παραλάβει «καθαρή» από χρέη. Η πλήρης ιδιωτικοποίηση με την πώληση του κρατικού μετοχικού πακέτου (61,3%) προγραμματίζεται για το 2014.

ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Βύθιση 10,1% στο 9μηνο

Σε ρυθμούς κατρακύλας συνεχίζουν οι πωλήσεις (τζίρος) από τα κάθε είδους καταστήματα λιανικής. Για το 9μηνο Γενάρης - Σεπτέμβρης του 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο όγκος των πωλήσεων καταγράφει μέσο ρυθμό πτώσης στο 10,1%, ο οποίος διαχέεται σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες των καταστημάτων και συγκεκριμένα: Στα είδη διατροφής η πτώση είναι 10,6%, στα καύσιμα και λιπαντικά είναι 7,9%,στα λοιπά καταστήματα είναι 10,1%. Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων: Στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ) η πτώση είναι 10,8%, στα πολυκαταστήματα είναι 14,7%, στην ένδυση - υπόδηση είναι 6,6%, στα έπιπλα - ηλεκτρικά είδη - οικιακός εξοπλισμός η πτώση είναι 8,9% κ.ά.

Η σωρευτική κατρακύλα στην προηγούμενη 5ετία 2008 - 2012 έφτασε στο 45,5%, με ρυθμούς υπερδιπλάσιους από αυτούς της βύθισης του ΑΕΠ (20,1%).

ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Στο 0,9% ο επίσημος πληθωρισμός

Με ρυθμό 0,9% το Νοέμβρη (έναντι 0,7% τον Οκτώβρη) «τρέχει» ο μέσος επίσημος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη, σύμφωνα με την «πρώτη εκτίμηση» από τη Γιούροστατ. Η άνοδος έρχεται μετά τις διαδοχικές μειώσεις των βασικών επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με στόχο την τόνωση της ροής κεφαλαίων και την ανάκαμψη της οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση, τα σημερινά επίπεδα του «δείκτη τιμών καταναλωτή» στην Ευρωζώνη, διαμορφώνονται πολύ χαμηλότερα από το επιθυμητό «επίπεδο αναφοράς» της τάξης του 2%. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το γενικό επίπεδο τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα, παρουσίασε το Νοέμβρη πτώση 2% σε σχέση με τις τιμές λιανικής του Οκτώβρη 2012.

26,7 εκατομμύρια άνεργοι στην ΕΕ

Στα 26,7 εκατομμύρια έφτασαν οι επίσημα καταγεγραμμένοι άνεργοι στην ΕΕ. Για τον Οκτώβρη του 2013, σύμφωνα με τη Γιούροστατ, τα ποσοστά ανεργίας εμφανίζονται στο 12,2% στην Ευρωζώνη και στο 10,9% συνολικά στην ΕΕ.

Η Ελλάδα κατέχει τα «πρωτεία» της ανεργίας, με 27,3% του «απασχολήσιμου» πληθυσμού, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Αύγουστος 2013). Ακολουθούν Ισπανία (26,7%), Κροατία (17,6%), Κύπρος (17%), Πορτογαλία (15,7%). Στα κράτη της Ευρωζώνης, οι καταγεγραμμένοι άνεργοι αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο κατά περίπου 1 εκατ. άτομα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ