ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Οχτώβρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΟ ΠΕΡΑΜΑ
Αθρόα συμμετοχή, δημιουργικός προβληματισμός

Εληξε την Κυριακή η 6η Εκθεση Εικαστικών στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, υποσχόμενη πλουσιότερη συνέχεια

Ολο το Σαββατοκύριακο μεγάλη ήταν η συμμετοχή του κόσμου
Ολο το Σαββατοκύριακο μεγάλη ήταν η συμμετοχή του κόσμου
Παρότι δεν έχει αποτιμηθεί η φετινή διοργάνωση και οι διοργανωτές και οι εντυπώσεις του πλήθους των επισκεπτών της διαπιστώνουν ότι η 6η Εκθεση Εικαστικών Τεχνών και Φωτογραφίας «Ανθρωποι - Χρώμα και Σίδερο» στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος (έληξε την Κυριακή) με τίτλο «Οι αγώνες είναι τέχνη του λαού και η Τέχνη όπλο του» εξέπληξε με τη μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου.

Η επιτυχία αυτή οφείλεται και στην ενεργοποίηση των Λαϊκών Επιτροπών των γειτονιών, που κινητοποίησαν κόσμο και οργάνωσαν επισκέψεις, βάζοντας πούλμαν από περιοχές (λ.χ Καισαριανή, Γαλάτσι). Κινητοποίηση που προστέθηκε στις επισκέψεις σχολείων, εργατών και των οικογενειών τους από το Πέραμα και όλους τους δήμους του Πειραιά.

Την αθρόα συμμετοχή και στη λήξη της έκθεσης, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά (εκ των συνδιοργανωτών της έκθεσης) Σωτήρης Πουλικόγιαννης τη χαρακτήρισε «απάντηση» και στις δικές τους ανησυχίες «αν έχει αξία, όταν κάποιος έχει μήνες να κάνει μεροκάματο, να ασχολείται με ζωγραφιές και τραγούδια». Αυτά ειπώθηκαν στη συζήτηση της Κυριακής για το ρόλο της Τέχνης στους λαϊκούς αγώνες, με αφορμή το σύνθημα της έκθεσης, το οποίο εσκεμμένα είναι ίδιο με το περσινό, αφού, όπως σημείωσε η Εύα Μελά, πρόεδρος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και εκ των διοργανωτών εικαστικών που συσπειρώνονται στην «Κίνηση Εικαστικών Καλλιτεχνών ΠΕΡΑ(σ)ΜΑ», «είναι διαχρονικό και απόλυτα επίκαιρο». Η ίδια είπε ότι το σύστημα χρησιμοποιεί την Τέχνη με στόχο την ιδεολογική χειραγώγηση, το κέρδος και το τσάκισμα του αισθητικού κριτηρίου των νέων, καθώς «τσακίζουν την καλλιτεχνική παιδεία και την αισθητική αγωγή» στην εκπαίδευση. Σε άλλο σημείο υπογράμμισε ότι οι καλλιτέχνες είναι μέρος του κινήματος και με τους εργάτες τούς δένει ο αγώνας για την απελευθέρωση από τα δεσμά της εκμετάλλευσης. Πρόσθεσε ότι πρέπει να γίνει στόχος του κινήματος το ζήτημα του ελεύθερου χρόνου, αφού ο ελεύθερος χρόνος και η δημιουργική αξιοποίησή του χτυπιούνται από το κεφάλαιο και ότι η Τέχνη και ο Πολιτισμός δεν είναι υπόθεση μόνο των καλλιτεχνών, αλλά δικαίωμα του λαού.

Από τη συζήτηση την Κυριακή
Από τη συζήτηση την Κυριακή
Ο εικαστικός, Μπάμπης Δαραδήμος, μίλησε για τη διαλεκτική του συνθήματος της έκθεσης, αφού ο όρος «τέχνη» συνδέεται με τη γνώση και τη δεξιότητα του ανθρώπου στη διαμόρφωση του περιβάλλοντός του, αλλά και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ετσι, η «τέχνη του αγώνα» προϋποθέτει τη γνώση του σκοπού και πώς θα φτάσει ο λαός στην επίτευξή του. Ακολούθησε συζήτηση και συναυλία του συγκροτήματος του Βασίλη Βασιλάτου «Ιστορίες για κρουστά».

Σινεμά για προβληματισμό

Μια έκπληξη περίμενε τους επισκέπτες της Παρασκευής στην έκθεση. Πριν την προγραμματισμένη προβολή των ταινιών, παρουσιάστηκε ένα δρώμενο πάνω σε μια σκέψη του μεταλλεργάτη, Κώστα Λιακόπουλου, με τίτλο «Στην όρθια στάση» και υπότιτλο «Ο άνεργος εργάτης και τα χέρια του». Ενα ολιγόλεπτο, αλλά μεστό νοημάτων, θεατρικό «σχόλιο» για την κατάσταση που βιώνει σήμερα η εργατική τάξη και πώς την αντιμετωπίζει. Οσα συνέβαιναν στη σκηνή έδεναν αξεχώριστα με τη ζωντανή μουσική συνοδεία του συγκροτήματος «Κολασμένοι» και την Αντιγόνη Βόλη.

Ακολούθησε η προβολή των ταινιών μικρού μήκους: «Κατάληψη» του Fredrhic Dubreuil (Γαλλία, 2008), με θέμα την αντίδραση μιας εργάτριας που χάνει τη δουλειά της ,«Το νησί των λουλουδιών» του Jorge Furtado (Βραζιλία, 1989), μια από τις εκατό σημαντικότερες ταινίες μικρού μήκους, για το ομώνυμο νησί - χωματερή όπου οι εξαθλιωμένοι άνθρωποι τρώνε τα αποφάγια των γουρουνιών, «Μάθε Εργάτη Πώς» των Σήφη Στάμου - Κώστα Σταματόπουλου (Ελλάδα, 2011), μια φιλμική προσέγγιση στην ουσία της μισθωτής σκλαβιάς και «Πιγκουίνοι» του Δημήτρη Ζάχου (Ελλαδα, 2012), ενδιαφέρουσα ταινία, που προκάλεσε συζήτηση και προβληματισμό για την κατάσταση της εργατικής τάξης στην Ελλάδα σήμερα. Η ταινία βασίζεται στο διήγημα «Πιγκουίνοι έξω απ' το λογιστήριο» του Χρήστου Οικονόμου.

Ο σκηνοθέτης μαζί με τον συνάδελφό του Κώστα Σταματόπουλο απάντησαν στις ερωτήσεις του κοινού. Η συζήτηση έδειξε ότι το εγχείρημα ήταν πετυχημένο και η κινηματογραφική τέχνη πρέπει να προστεθεί στην έκθεση στη Ζώνη.

Επίσης με επιτυχία δόθηκε το Σάββατο το απόγευμα η παράσταση «Καληνύχτα Μαργαρίτα» από τη θεατρική Ομάδα «Αλέκα Παΐζη».

ΕΚΤΑΚΤΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ
Εξω οι «ΜΚΟ» από την πολιτιστική κληρονομιά!

Σαν «Δούρειο Ιππο υπενοικίασης εργαζομένων στην αρχαιολογική υπηρεσία» και «άλμα για την ιδιωτικοποίηση και το πλήρες ξεπούλημα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων», χαρακτηρίζει ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (ΣΕΚΑ) τη δυνατότητα πρόσληψης εργαζομένων στον τομέα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς... σε «Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις», με αφορμή την ανακοίνωση των πρώτων 14 από αυτές.

Πρόκειται για πρόγραμμα της ΕΕ και οι «ΜΚΟ «θα αποζημιώνονται για τις υπηρεσίες τους με ποσοστό 5% του κόστους, ενώ οι "εργαζόμενοι" θα αμείβονται με το αστρονομικό ποσό των 625 ευρώ μηνιαίως!». Ο ΣΕΚΑ καταγγέλλει και τη διοίκηση της ΓΣΕΕ, «που αντί να καλέσει τους εργαζόμενους να αντιπαλέψουν αυτήν την κατάσταση, συμμετέχει ενεργά χρησιμοποιώντας το Ινστιτούτο Εργασίας (ΙΝΕ) της ΓΣΕΕ ως δουλεμπορικό γραφείο και βασικό πυλώνα αυτής της προσπάθειας μέχρι τώρα».

Ο ΣΕΚΑ απαιτεί και διεκδικεί: «Αμεση διακοπή της πρακτικής υπενοικίασης εργαζομένων από τις ΜΚΟ και την άμεση πρόσληψη με επίσημες διαδικασίες και κριτήρια του απαραίτητου για τη λειτουργία της αρχαιολογικής υπηρεσίας προσωπικού. Εξαίρεση των αρχαιολόγων (...) από κάθε πράξη απασχόλησης με μεσάζοντες. Το άμεσο δικαίωμα εργασίας μας στο υπουργείο πολιτισμού όπου και αποδίδουμε έργο. Μόνιμη και σταθερή εργασία με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα. Στελέχωση υπηρεσιών με το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων. Αμεση αποπληρωμή των δεδουλευμένων όλων των εργαζομένων. Οχι στην κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και στην επέκταση των επιχειρησιακών συμβάσεων. Οχι στη νομιμοποίηση των ελαστικών μορφών εργασίας και της μερικής απασχόλησης. Εξω οι ΜΚΟ από την πολιτιστική κληρονομιά. Οχι στην περικοπή μισθών, επιδομάτων, δώρων».

ΕΚΘΕΣΗ με τίτλο «Γκούσταφ Κλιμτ, ένας πρωτοπόρος του μοντερνισμού» διοργανώνουν η πρεσβεία της Αυστρίας και ο Δήμος Αθηναίων (6-11/11), στο Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου «Μελίνα Μερκούρη» (Ηρακλειδών 66α και Θεσσαλονίκης, Θησείο, Τρίτη έως Σάββατο 10.00-20.00, Κυριακή 10.00-14.00). Παρουσιάζονται η ζωή και το έργο του Αυστριακού ζωγράφου.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ