ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Γενάρη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
«Κουβέντα» με τους φίλους του

Πολύπτυχο - θεατρικό, κινηματογραφικό, συγγραφικό, ανθρώπινο, αγωνιστικό - είναι το ενδιαφέρον της εκδήλωσης - παρουσίασης του αυτοβιογραφικού - και όχι μόνον - βιβλίου του Τίτου Βανδή «Κουβέντα με τους φίλους μου». Η εκδήλωση, που οργανώνεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων και τις εκδόσεις «Προσκήνιο», θα πραγματοποιηθεί αύριο, Δευτέρα, στις 7μμ, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου, «Μελίνα Μερκούρη» (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο, τηλ.. 3452150). Την εκδήλωση θα χαιρετίσει η αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου, Ελλη Ευαγγελίδου. Για το βιβλίο του σπουδαίου ηθοποιού θα μιλήσουν οι Παύλος Πετρίδης (καθηγητής πανεπιστημίου), Κώστας Νίτσος (παλαίμαχος δημοσιογράφος, εκδότης, συγγραφέας), Σαράντος Καργάκος (συγγραφέας) και Χρήστος Θεοχαράτος (δημοσιογράφος). Μετά τις ομιλίες θα προβληθούν χαρακτηριστικά αποσπάσματα ταινιών του Τίτου Βανδή.

«Βιρτζίνια» στο «Αυλωνίτη»

Με το έργο της Ιρλανδής Εντνα Ο' Μπράιαν «Βιρτζίνια», ανοίγει, την Πέμπτη 3 Φλεβάρη, η αυλαία του θεάτρου «Αυλωνίτη». Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη, μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνικά Γιώργου Γαβαλά, κοστούμια Κώστα Βελινόπουλου και μουσική Φίλιππου Τσαλαχούρη. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δήμητρα Χατούπη, Μάκης Ρευματάς, Νόνη Ιωαννίδου, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Χαβρές. Η Εντνα Ο' Μπράιαν δραματοποίησε λόγια και στιγμιότυπα από τη ζωή της Βιρτζίνια Γουλφ και μέσα από τις σχέσεις με το περιβάλλον της σκιαγραφεί την ιδιότυπη προσωπικότητά της. Κυρίαρχα πρόσωπα στη ζωή της Γουλφ είναι ο άντρας της Λέοναρντ και η φίλη της Βίτα Σάκβιλ - Ουέστ, με την οποία διατηρούσε ερωτικές σχέσεις. Ο σκηνοθέτης λέει για το έργο ότι «σε παρασύρει στο χαώδη κόσμο της σκηνικής αναμέτρησης με το πολυδιάστατο έργο της Βιρτζίνια Γουλφ και πέρα από κάθε σύμβαση χώρου δημιουργεί εστίες μνήμης και αναφοράς, που σε υποχρεώνουν να τις ανακαλύψεις και να τις φέρεις στην επιφάνεια ανέπαφες και ζωντανές».

Ατζέντα Εκδηλώσεων
Στη σιγή των κήπων

Την πρόσφατη εικαστική της δημιουργία παρουσιάζει η ζωγράφος Μαριάννα Στεφάνου στην αίθουσα τέχνης «Χρυσόθεμις» (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι). Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 2 Φλεβάρη και έχει σαν τίτλο της: «Μέσα στη σιγή των κήπων». Πρόκειται για μια σειρά έργων σε λάδια και μεικτές τεχνικές. Η ζωγράφος, μέσα από μια βαθιά σχέση με το χώρο που την περιβάλλει, καταγράφει το δικό της προσωπικό «κήπο», μετατρέποντας το τοπίο που υπάρχει γύρω της σε ένα μυστικό νατουραλισμό. Οπως σημειώνει η ζωγράφος «Σε αυτούς τους μαγικούς κήπους, το φως γλιστράει πάνω στις λεβάντες. Ο χρόνος σταματάει. Τα ροδόδεντρα, οι πεταλούδες, τα πουλιά. Ο άνεμος χάνεται μέσα στο αγριοπέλαγος του Ιονίου. Η παύση κυλάει, η φιγούρα αλλάζει στάση, γέρνει το σώμα, παίρνει κλίση, κοιτάει, βαδίζει. Μέσα στους κήπους σιωπή».

Για την επιδιόρθωση της Μεταρρύθμισης

Στο σημείωμα της προηγούμενης Κυριακής ασχολήθηκα με τον ιδεολογικό χαρακτήρα της «επιτροπής Καζάζη», που συγκροτήθηκε από τον υπουργό της Παιδείας, για να «μελετήσει» τα προβλήματα εφαρμογής της εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης» και να εισηγηθεί λύσεις. Να εισηγηθεί προφανώς ό,τι είχε ήδη αποφασίσει ο ίδιος ο κύριος υπουργός, αλλά δεν το αποκάλυπτε, γιατί ασφαλώς δεν ήθελε να δείξει ότι υποχωρεί, άρα ενδίδει στις πιέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Ενώ με την παρουσία μιας επιτροπής, που ούτε «καχύποπτη» ούτε «επαναστατική» ήταν, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του ο πρόεδρος της επιτροπής, όλα θα λειτουργούσαν, όπως ακριβώς είχαν σχεδιαστεί. Ο υπουργός θα διατηρούσε το ανυποχώρητο, η επιτροπή θα υποκαθιστούσε, με νόμιμο και άκρως προεκλογικό τρόπο, το θρυλούμενο «διάλογο», προωθώντας την πολιτική βούληση του υπουργού της Παιδείας να υποχωρήσει, χωρίς όμως να γίνονται αντιληπτά το μέγεθος και η ουσία της υποχώρησης. Και τέλος, η «μεταρρύθμιση» θα εξακολουθούσε να χαροπαλεύει, εμπλέκοντας μέσα στους τριγμούς του επιθανάτιου ρόγχου της το ταλαίπωρο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Τι έκανε όμως ακριβώς η επιτροπή; Ποια μέθοδο ακολούθησε για να εντοπίσει τα προβλήματα και σε ποια επιχειρήματα στηρίχτηκε για να διατυπώσει τις προτάσεις της; Και, τέλος, ποιες λύσεις ανέλαβε να προωθήσει, ως προϊόν του δικού της μόχθου, ενώ, υποθέτω εγώ, ως καχύποπτος, όλα είχαν, προφανώς, αποφασιστεί στα απόκρυφα κέντρα του υπουργείου Παιδείας;

Φοβούμαι πως οι απαντήσεις είναι πολύ εύκολες, γιατί η «επιτροπή Καζάζη» δεν έκανε τίποτε. Ας το πω, όμως, και αλλιώς. Εγώ πιστεύω ως εκπαιδευτικός που «ευτύχησε», να παρακολουθήσει του κόσμου τις «μεταρρυθμιστικές» επεμβάσεις της πολιτείας στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας μας, οι μεταρρυθμίσεις είναι ένα σύστημα δύο στοιχείων. Το ένα είναι το θεωρητικό τους πλαίσιο. Εκεί όπου αναλύονται η στρατηγική και οι προοπτικές τους, το περιεχόμενο και η εκσυγχρονιστική τους δυναμική. Το άλλο στοιχείο είναι οι μεθοδολογικές τους επιλογές. Εκεί όπου περιγράφονται και αναλύονται οι τρόποι με τους οποίους καλείται ο μεταρρυθμιζόμενος εκπαιδευτικός κόσμος, να πραγματώσει όσα η θεωρία της μεταρρύθμισης διατυπώνει ως πρόταση.

Οταν, λοιπόν, μια μεταρρυθμιστική παρέμβαση κλονίζεται και τόσο τα θεωρητικά, όσο και τα μεθοδολογικά της στοιχεία δεν αποδίδουν θετικά, αλλά αντίθετα ανατρέπουν τους ομαλούς ρυθμούς της κοινωνικής μας ζωής και αναστατώνουν την ηρεμία της σχολικής πράξης, αυτό σημαίνει πως η «μεταρρύθμιση» πρέπει να «μεταρρυθμιστεί». Δηλαδή να ανατραπεί. Οι μεταρρυθμίσεις δεν επιδιορθώνονται. Ούτε είναι δυνατό να δεχτούν μονομερείς αλλαγές στο ένα από τα δύο στοιχεία που την αποτελούν. Η συγκεκριμένη μεταρρυθμιστική θεωρία χρειάζεται αποκλειστικά τις συγκεκριμένες μεθοδολογικές της επιλογές. Και το αντίθετο. Με κανέναν τρόπο, κι αυτό είναι επιστημονικό αξίωμα, δεν επιτρέπεται η αλλαγή της μεθόδου στην περίπτωση που η θεωρία παραμένει η ίδια. Ούτε πάλι επιτρέπεται αλλαγή της θεωρίας, στην περίπτωση που οι μέθοδοι παραμένουν οι ίδιες.

Η«επιτροπή Καζάζη», όμως εγκλωβισμένη στη λογική της μη καχυποψίας και αδιαφορώντας για τα επιστημονικά αξιώματα αυτού του είδους, προχώρησε στην επιδιόρθωση των κενών της «μεταρρύθμισης», προτείνοντας απαράδεκτες λογιστικές προτάσεις. Μετέτρεψε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ένα μείζον εθνικό θέμα σε ένα χυδαίο λογαριασμό πιστωτικής κάρτας. Μειώστε την ύλη διέταξε. Κατεβάστε τις βάσεις, κάντε πιο άνετες τις εξεταστικές περιόδους. Μόνο έτσι, αυτό δεν το είπε, βέβαια, αλλά το σκέφτηκε, μόνον έτσι θα καταλαγιάσουν όλοι αυτοί οι έφηβοι επαναστάτες. Οταν αντιληφθούν πως ούτε θα κοπιάζουν, ούτε θα ανησυχούν, ούτε θα παζαρεύουν το αντίτιμο της επιτυχίας τους.

Δεν είναι έτσι τα πράγματα, όμως. Οταν αναλαμβάνουμε την ευθύνη να ασχοληθούμε με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μιας χώρας, να ασχοληθούμε, δηλαδή με τους μηχανισμούς εκείνους που προωθούν ή φαλκιδεύουν την Ελευθερία της, πρέπει να είμαστε και «τολμηροί» και «ενάρετοι». Κι εγώ θα πρόσθετα πως πρέπει να είμαστε και «καχύποπτοι» και «επαναστάτες».


Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ