ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Ιούνη 2006
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΕΧΝΙΚΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενισχύεται ο ταξικός διαχωρισμός

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές

Σε ένα «φτιασίδωμα» της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης, με στόχο τη μαζικοποίησή της, προχωρά η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε χτες στη Βουλή και με το οποίο ιδρύονται τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ), που θα αντικαταστήσουν τα ΤΕΕ. Οι αλλαγές υπαγορεύονται από την πολιτική που υπηρετεί την ανάγκη του κεφαλαίου να έχει στη διάθεσή του ένα φτηνό, πειθήνιο εργατικό δυναμικό που να διαθέτει μόνο τις στοιχειώδεις επαγγελματικές δεξιότητες, ώστε να συμβάλλει στη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του.

Ξεκινώντας από τη διαπίστωση και το γεγονός ότι η παροχή δεξιοτήτων αντί για ολόπλευρη μόρφωση μέσα από τα ΤΕΕ δεν είναι αρκετά ελκυστική στη μεγάλη μάζα που θέλουν να σπρώξουν στην κατάρτιση, η κυβέρνηση φέρνει το νομοσχέδιο που μετατρέπει τα ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ, χωρίς να αλλάζει τον προσανατολισμό που είναι η παροχή φτηνής κατάρτισης.

Η δομή των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ

Με το προωθούμενο νομοσχέδιο, είναι φανερό ότι επιχειρείται η ενίσχυση του διπλού ανισότιμου σχολικού δικτύου (λύκειο - τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση), με τη διάσπαση του δεύτερου σκέλους στα ΕΠΑΛ και τις σαφώς υποδεέστερες ΕΠΑΣ. Τα σχολεία αυτά προορίζονται για τα παιδιά που προέρχονται από τα λαϊκά στρώματα, που προετοιμάζονται να μπουν στην παραγωγή με χειρότερους όρους από τους γονείς τους, με δεδομένη και την ολοένα μεγαλύτερη ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.

Στα ΕΠΑΛ η φοίτηση είναι τριετής και περιλαμβάνονται μαθήματα γενικής παιδείας, ενώ οι απόφοιτοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε κοινά θέματα με τους αποφοίτους του ενιαίου λυκείου. Μια δυνατότητα η οποία στην πραγματικότητα δε θα βρει αντίκρισμα, καθώς θα συναγωνίζονται με τους αποφοίτους των Ενιαίων λυκείων που για τρία χρόνια προετοιμάζονται με μαθήματα αποκλειστικά γενικής παιδείας για τις πανελλαδικές εξετάσεις μέσα από ένα σχολείο που είναι έτσι κι αλλιώς προσανατολισμένο στην εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Η φοίτηση στις ΕΠΑΣ είναι διετής και ΕΠΑΣ μπορούν να ιδρύουν και άλλα υπουργεία.

Το μέλλον των αποφοίτων

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η φοίτηση στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ οδηγεί σε «πτυχίο επιπέδου 3». Στην πράξη, και παρά τις διακηρύξεις περί άμεσης ένταξης στην αγορά εργασίας, οι απόφοιτοι καταδικάζονται στην ανεργία, στην εκμετάλλευση και τη μισοαπασχόληση, αφού στην αγορά εργασίας υπάρχει ήδη πλήθος άνεργων πτυχιούχων από ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες, τους οποίους προτιμούν οι εργοδότες αφού τους κοστίζουν το ίδιο.

Οπως επισήμανε το ΚΚΕ από τη στιγμή της ανακοίνωσης του νομοσχεδίου, «τα επαγγελματικά επίπεδα, που αφειδώς μοιράζει η κυβέρνηση, είναι χωρίς αντίκρισμα, όχι μόνο λόγω της ανεργίας, αλλά λόγω των οδηγιών της ΕΕ με τις οποίες αποσυνδέεται το πτυχίο από τα επαγγελματικά δικαιώματα, τα οποία πιστοποιούνται πλέον από τους φορείς της εφήμερης κατάρτισης (π.χ. ΟΕΕΚ). Αλλωστε, η κατάρτιση στα αδιαβάθμητα και κατά το πλείστον ιδιωτικά ΙΕΚ μετατρέπεται στην ουσία σε μοναδική διέξοδο για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ και των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ), του δημόσιου δηλαδή εκπαιδευτικού συστήματος. Τα ΕΠΑΛ είναι σχολεία που ούτε ολοκληρωμένη γενική παιδεία, ούτε επαγγελματική επάρκεια θα παρέχουν. Σχολεία "λίγο απ' όλα". Οσο για τις ΕΠΑΣ, αυτές θα είναι ακόμα κατώτερες, μια στείρα κατάρτιση για εκείνους που τάχα "δεν παίρνουν τα γράμματα"».

Διέξοδος στην ενιαία 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση

Η πρόωρη διοχέτευση χιλιάδων νέων στη μισοκατάρτιση, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης, δεν εξασφαλίζει ούτε ολοκληρωμένη γενική παιδεία ούτε βέβαια επαγγελματική αποκατάσταση. Ολα τα παιδιά έχουν δικαίωμα μέχρι τα 18 τους χρόνια να βρίσκονται μέσα σε ένα σχολείο που θα δίνει βασική μόρφωση, ανεξάρτητα από την ταξική τους καταγωγή και από το τι επάγγελμα θα επιλέξουν στη συνέχεια. Η επιλογή επαγγέλματος να ακολουθεί, αφού το σχολείο αναπτύξει όλες τις δυνατότητες των παιδιών και την κριτική τους σκέψη.

Το ενιαίο, χωρίς αλληλοεπικαλύψεις και διαχωρισμούς, δωδεκάχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο είναι η πραγματικά σύγχρονη απάντηση στις διευρυμένες ανάγκες, τις οποίες δεν καλύπτει βέβαια ούτε και το προσανατολισμένο στην εισαγωγή στα πανεπιστήμια ενιαίο λύκειο. Η επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται μετά την ολοκλήρωση της δωδεκάχρονης εκπαίδευσης, μέσα από ένα σύστημα δημόσιων και δωρεάν τεχνικών επαγγελματικών σχολών, που θα εξασφαλίζουν ουσιαστική επαγγελματική μόρφωση βασισμένη στη σύνδεση θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων.


ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ
Μπροστά στην κλιμάκωση

Συναυλία χτες στα Προπύλαια, κινητοποιήσεις σε άλλες πόλεις, αγωνιστικές διεργασίες στους συλλόγους

Στιγμιότυπο από τη χτεσινή συναυλία στα Προπύλαια
Στιγμιότυπο από τη χτεσινή συναυλία στα Προπύλαια
Αυτή τη φορά απ' τα ηχεία δεν ακούγονταν συνθήματα. Οι φοιτητές κι οι σπουδαστές χτες το απόγευμα δεν έκαναν πορεία, ήταν μπροστά από τα Προπύλαια. Τα συνθήματά τους, ζωγραφισμένα στο πανό, στόλιζαν το Πανεπιστήμιο: Ολοι στην πάλη!

Σε μια διαφορετική μορφή αγώνα, που συνδυάζει τη μουσική με τη νεανική φρεσκάδα, που είναι γεμάτη όνειρα και ανάγκες. Και παλεύει. Συνεχίζει.

Αυτή τη συνέχεια σηματοδότησαν στη χτεσινή συναυλία των Συντονιστικών. Η κλιμάκωση των πολύμορφων αγωνιστικών κινητοποιήσεων θα έρθει την επόμενη βδομάδα, στον ίδιο δρόμο του ανυποχώρητου αγώνα, για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν.

Ηχηρό μήνυμα καταδίκης των αντιδραστικών αλλαγών που προωθούνται στην Ανώτατη Εκπαίδευση έστειλαν χτες φοιτητές και εργαζόμενοι και στην Κέρκυρα στην κοινή συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Γεωργάκη από το ΠΑΜΕ και το Σύλλογο Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Στην Κοζάνη μαζική και μαχητική ήταν η κοινή συμπόρευση φοιτητών από το Συντονιστικό του ΤΕΙ και εργαζομένων από την τοπική Γραμματεία του ΠΑΜΕ στη διαδήλωση που συνδιοργάνωσαν χτες το απόγευμα στο κέντρο της πόλης.

Στην Κομοτηνή το τοπικό Συντονιστικό πραγματοποίησε συναυλία με ερασιτεχνικό φοιτητικό σχήμα χτες το βράδυ στην πλατεία Ειρήνης, με έκθεση φωτογραφίας από κινητοποιήσεις του Πανελλαδικού Συντονιστικού, που πλαισιώθηκε από μαζική συμμετοχή φοιτητών.

Στην Αλεξανδρούπολη τη Δευτέρα κλιμακώνουν τον αγώνα με παράσταση διαμαρτυρίας στις 11 π.μ. στη Νομαρχία.


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Διαιωνίζονται τα προβλήματα σχολικής στέγης

Οξυμένο παραμένει το πρόβλημα της σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης.

  • Με απόφαση της Νομαρχίας και τη συναίνεση των δημοτικών αρχών καταργείται το 38ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και οι μαθητές του εντάσσονται σε πολυάριθμα τμήματα άλλων δύο σχολείων, αν και η συντριπτική τους πλειοψηφία είναι παιδιά αλλοδαπών και παλιννοστούντων με ιδιαίτερες δυσκολίες στη μάθηση και χάνονται οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών.
  • Επίσης, στην Καλαμαριά αποφασίστηκε η «συστέγαση» αποκλειστικά σε πρωινή βάρδια του 7ου Γυμνασίου, του 23ου Δημοτικού και του 22ου Νηπιαγωγείου, που λειτουργούν στο ίδιο κτίριο, στο όνομα της επίλυσης του προβλήματος της διπλοβάρδιας. Ομως δημιουργούνται προβλήματα στέγασης, αφού οι υπάρχοντες χώροι δεν επαρκούν.

Γονείς, δάσκαλοι και καθηγητές αντιδρούν στις αποφάσεις, απαιτώντας σχολεία που να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές, λαϊκές ανάγκες και να λειτουργούν όλα σε πρωινή βάρδια. Το κτίριο του 7ου Γυμνασίου, 23ου Δημοτικού και 22ου Νηπιαγωγείου Καλαμαριάς είναι σε κατάληψη επ' αόριστο με απόφαση των Συλλόγων Γονέων των σχολείων και τη συμπαράσταση των δασκάλων και καθηγητών, απαιτώντας να επισπευστούν οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης γειτονικού οικοπέδου για ανέγερση καινούριου σχολείου. Επίσης, ζητούν τα τρία αυτά σχολεία, προσωρινά, να στεγαστούν σε διαφορετικά κτίρια, σε πρωινή λειτουργία αποκλειστικά. Εξαίρεση αποτέλεσε ο διευθυντής του Δημοτικού, που φώναξε την Αστυνομία, όταν ο Σύλλογος Γονέων κοινοποίησε την απόφασή του για κατάληψη.

Στο 38ο Δημοτικό από χτες ξεκίνησε η αντικατάσταση του αμιάντου από τον ΟΣΚ ΑΕ με απόφαση να στεγάσει το κτίριο αυτό νηπιαγωγεία, παρόλο που είναι διώροφο. Οι μαθητές του Δημοτικού σύμφωνα με τη Νομαρχία θα μεταφερθούν στο 34ο Δημοτικό. Ο Σύλλογος Δασκάλων Ανατολικής Θεσσαλονίκης «Δελμούζος - Κουντουράς» εκφράζει την αντίθεσή του στην κατάργηση του σχολείου. Ζητά το 38ο Δημοτικό να αποκτήσει το δικό του σύγχρονο διδακτήριο και να επαναλειτουργήσει το 26ο Νηπιαγωγείο, που θα καλύψει εκπαιδευτικές ανάγκες εργαζόμενων οικογενειών, αλλά και θα επανατροφοδοτήσει το μαθητικό δυναμικό του 38ου Δημοτικού με νέους μαθητές. Την απόφαση του Συλλόγου Δασκάλων στηρίζουν κι οι γονείς.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ