ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Μάη 2011
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πώς γεννιέται ο φασισμός;

Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Μιχαήλ Ρομ από τις 5 Μάη στις αίθουσες

Το αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ του μεγάλου Σοβιετικού σκηνοθέτη, Μιχαήλ Ρομ «Ο αληθινός φασισμός» (1965, 130') («OBYKNOVENNYY FASHIZM» ή «Συνηθισμένος φασισμός» ο πρωτότυπος τίτλος) θα προβάλλεται από μεθαύριο, 5/5, στις αίθουσες σε διανομή «New Star», αποτελώντας τον καλύτερο «κινηματογραφικό» τρόπο να γιορταστεί η Μέρα της Αντιφασιστικής Νίκης, στις 9 Μάη!

Πρόκειται για ταινία - σταθμό στον παγκόσμιο κινηματογράφο λόγω της θεματικής, αλλά και του τρόπου προσέγγισής της. Ο Ρομ δε θέλει να δείξει μόνο το «πώς» του φασισμού, αλλά και το «γιατί». Σε αυτόν τον προσανατολισμό υποτάσσει πλήθος αρχειακού πολεμικού υλικού από την ΕΣΣΔ, Γερμανία και Πολωνία, απόρρητα αρχεία του χιτλερικού υπουργείου προπαγάνδας, ταινίες της Λένι Ρίφενσταλ (σ.σ. Γερμανίδα σκηνοθέτρια που πρόσφερε το ταλέντο της στο ναζισμό), και ερασιτεχνικές λήψεις των Ες - Ες.

Ο σκηνοθέτης (σ.σ. «κεφάλαιο» του παγκόσμιου κινηματογράφου) ως ιδεολογικό - καλλιτεχνικό «παιδί» των Αϊζενστάιν, Βερτόφ και Πουντόβκιν, χρησιμοποιεί με μαστοριά τα εκφραστικά μέσα του μοντάζ και της μουσικής επένδυσης, ώστε μέσα από την αντίστιξη των πλάνων, της διήγησης και της μουσικής, να δημιουργείται μια δυνατή συναισθηματική εγρήγορση στον θεατή.

Ο τρόπος όμως υπηρετεί ένα στόχο, που χωρίς αυτόν, ακόμη και το αισθητικά άψογο αποτέλεσμα παραμένει άδειο κέλυφος. Στην προκειμένη περίπτωση ο στόχος του Ρομ ήταν η μετάδοση στους νεότερους της πικρής πείρας της ανθρωπότητας από το φασισμό, ώστε αυτός να μην επαναληφθεί. Οπως ο ίδιος διηγείται, η ιδέα για την ταινία «γεννήθηκε» όταν βρέθηκε σε μια παρέα νέων ανθρώπων, γεννημένων λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια του πολέμου, οι οποίοι, όπως διαπίστωσε, με φόβο, ο σκηνοθέτης, πίστευαν ότι ο φασισμός όχι μόνο αποτελούσε παρελθόν αλλά ότι ήταν και «νεκρός». Για το συγκεκριμένο μάλιστα κινηματογραφικό είδος, ο Ρομ έλεγε ότι «η δουλειά πάνω σε μια ταινία τεκμηρίωσης είναι σχολείο της αλήθειας».

Η ταινία έγινε αμέσως δημοφιλής, ενώ σήμερα συγκαταλέγεται στα καλύτερα ντοκιμαντέρ του σοβιετικού και όχι μόνο, κινηματογράφου. Το σενάριο είναι του ίδιου, καθώς και των Γιούρι Χανιούτιν και Μάγια Τουρόβσκαγια.

Μαγιάτικες παραστάσεις

«Το ημερολόγιο του Αδάμ και της Εύας»
«Το ημερολόγιο του Αδάμ και της Εύας»
«Το ημερολόγιο του Αδάμ και της Εύας» τιτλοφορείται η παράσταση που ανέβασε το «Συνεργείο» και βασίζεται στο έργο του ιδιοφυούς συγγραφέα Μαρκ Τουέιν. Πρόκειται για μια σαρκαστική ματιά του Τουέιν στο βιβλικό μύθο, για τη συνάντηση του πρώτου άνδρα και της πρώτης γυναίκας από καταβολής κόσμου, που καταγράφει με μορφή ημερολογίου και με ζουμερές λεπτομέρειες τις πρώτες τους εμπειρίες... Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ, σκηνικά - κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος, μουσική «Παράξενες Μέρες», στίχοι τραγουδιών Βασίλη Ανδρέου, φωτισμοί Μελίνας Μάσχα, κίνηση Μόνικας Κολοκοτρώνη. Παίζουν: Βασίλης Ανδρέου, Αννα Κουτσαφτίκη, Δημήτρης Μυλωνάς. Παραστάσεις: Δευτέρα, Παρασκευή, Κυριακή (9μμ).

  • Ο θίασος «ΣΤΙΓΜΗ», θα δώσει στις 6/5, στο «Στούντιο Μαυρομιχάλη» (Μαυρομιχάλη 134), την επίσημη του έργου του Ε. Χ. Γονατά «Από την κρύπτη στο φως με τρεις μπακιρένιες δεκάρες». Σύνθεση κειμένου - σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη. Κείμενα Ε. Χ. Γονατά, σκηνικό - κοστούμια Κέλλυς Βρεττού, φωτισμοί Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Παίζουν: Χριστόδουλος Στυλιανού, Ζαχαρούλα Οικονόμου, Ελένη Κούστα, Σοφία Δερμιτζάκη.
  • Στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο» του Γιώργου Αρμένη (Σπ. Τρικούπη 34 και Κουντουριώτου, Εξάρχεια, τηλ. 210-8253489) ανεβάστηκε ο μονόλογος του Αντώνη Τσιπιανίτη «Απολυμένη» και θα παίζεται μέχρι τις 31/5. Σκηνοθεσία Χρήστου Καρχαδάκη. Παίζει η Μαρία Γεωργιάδου. Μια κοσμικογράφος σε lifestyle περιοδικό, που συναναστρεφόταν την αφρόκρεμα των πλουσίων, απολύεται αιφνίδια. Κάθε ψευδαίσθησή της σβήνει. Ολες οι πόρτες κλείνουν γι' αυτήν. «Υπάρχει ζωή μετά την απόλυση;», αναρωτιέται με αγωνία, άδειο στομάχι, αλλά και αξιοπρέπεια. Σκηνοθεσία: Χρήστος Καρχαδάκης, φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη, σκηνικά - επιμέλεια κοστουμιών: Μυρτώ Αναστασοπούλου, μουσική επιμέλεια: Αντώνης Καχριμάνης.
  • Στο «Θέατρο της Ημέρας» στις 9/5 (9μμ) ανεβάζεται η παράσταση «Ασκητική». Πρόκειται για θεατρική προσαρμογή του ομώνυμου φιλοσοφικού έργου του Νίκου Καζαντζάκη. Προσαρμογή - σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου - Ανδρομάχη Μοντζολή. Σκηνικά - κοστούμια Μάιρα Βαζαίου, μουσική Δημήτρης Παπαδημητρίου, κίνηση Ολιας Λυδάκη, φωτισμοί Γιώργου Πουλίδη. Παίζουν: Γιάννης Θωμάς, Θάλεια Αργυρίου, Δημήτρης Γρηγοριάδης, Σοφία Κομηνέα, Μαργαρίτα Νασιούλα, Μάρκος Πλευράκης. Κρατήσεις θέσεων: 210-9583571 και 6979355259 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση kokolakispr@yahoo.gr.
Πέθανε ο Ερνέστο Σάμπατο

Λίγο πριν συμπληρώσει έναν αιώνα «έφυγε» από τη ζωή (30/4) στο σπίτι του στο Σάντος Λουγκάρες, στην επαρχία του Μπουένος Αϊρες, ο Ερνέστο Σάμπατο, σημαντικός συγγραφέας της Αργεντινής.

Ο βραβευμένος λογοτέχνης κηδεύτηκε την Κυριακή, ενώ η προεκλογική εκστρατεία ενόψει των προεδρικών εκλογών στη χώρα ανεστάλη για τιμηθεί ο συγγραφέας. Ο μικρότερος γιος του, Μάριο, κινηματογραφιστής, είπε ότι ο πατέρας του ήθελε η αγρύπνια να γίνει σε ένα μαγαζί όπου έπαιζε ντόμινο με γείτονες «ώστε οι άνθρωποι της γειτονιάς να μπορέσουν να με συνοδεύσουν στο τελευταίο μου ταξίδι... θέλω να με θυμούνται σαν γείτονα».

Ο Σάμπατο γεννήθηκε στις 24 Ιουνίου 1911 στο Ρόχας της επαρχίας Μπουένος Αϊρες. Ο πατέρας του ήταν Ιταλός και η μητέρα του Ιταλοαλβανίδα. Σπούδασε Φυσική, ωστόσο από νωρίς έδωσε προτεραιότητα στη συγγραφική του δραστηριότητα.

Το 1933 στα φοιτητικά του χρόνια συνδέθηκε με το κομμουνιστικό κίνημα και αναδείχτηκε ΓΓ της Νεολαιιστικής Κομμουνιστικής Ομοσπονδίας, όμως αργότερα με «αντισταλινική» φρασεολογία διαφοροποιήθηκε και έφυγε από το ΚΚ Αργεντινής, έμεινε για λίγο διάστημα στη Γαλλία, όπου ξαναεπέστρεψε το 1938 για να συμμετάσχει στην ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Κιουρί, συνέχισε την ακαδημαϊκή του καριέρα, αλλά ουσιαστικά από το 1943 εγκατέλειψε τη φυσική, ενώ εκδιώχθηκε από τη δικτατορία του Περόν.

Το 1984 τιμήθηκε με το βραβείο «Θερβάντες», την υψηλότερη διάκριση για ισπανόφωνο λογοτεχνικό έργο.

Την ίδια χρονιά ο Σάμπατο ανακηρύχθηκε πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τους Εξαφανισθέντες (Conadep) και κατέγραψε τα εγκλήματα της δικτατορίας του 1976-83 στο βιβλίο «Ποτέ ξανά». Το έργο αυτό αποτέλεσε το βασικό κατηγορητήριο στην ιστορική δίκη εναντίον της ηγεσίας της στρατιωτικής χούντας το 1985.

Κυριότερα έργα του είναι τα: «Τούνελ», «Ανθρωποι και γρανάζια», «Μια πολύπλοκη ύπαρξη», «Ο συγγραφέας και η καταστροφή», «Περί ηρώων και τάφων» και «Ετεροδοξία».

«Αντιγόνη» στο αεροδρόμιο

Την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή θα παρουσιάσει σήμερα (11πμ) στο αεροδρόμιο το Εθνικό Θέατρο, συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις, για τα 10 χρόνια λειτουργίας του αεροδρομίου, «Ευχές από την τέχνη και από τον πολιτισμό». Η παράσταση θα δοθεί στο επίπεδο αναχωρήσεων - είσοδος 1, για τους μαθητές της Β' τάξης του Λυκείου Σπάτων. Μετάφραση: Νίκος Παναγιωτόπουλος, σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνικά - κοστούμια: Εδουάρδος Γεωργίου, μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης, μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Παίζουν: Προκόπης Αγαθοκλέους, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Ηρώ Μπέζου, Αμαλία Τσεκούρα.

Αγωνιστική απάντηση

Παρέμβαση διαμαρτυρίας κατά της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Αθηναίων, που συνδιοργάνωσε χτες εκδήλωση για την Εργατική Πρωτομαγιά, πραγματοποίησε το Αγωνιστικό Μέτωπο Μουσικών (Φιλαρμονικής ΠΟΔΑ) και συμβασιούχοι εργαζόμενοι στο δήμο. «Αυτή η μέρα βρίσκει τους εργαζόμενους στη Φιλαρμονική, στο Δήμο και σε όλη τη χώρα στο μέσον σημαντικών αγώνων και κινητοποιήσεων» τόνισαν σε ανακοίνωσή τους που μοίρασαν στον κόσμο, υπογραμμίζοντας πως «η Δημοτική Αρχή που στηρίζεται από το ΠΑΣΟΚ, τη Δημοκρατική Αριστερά και το κόμμα του Στ. Μάνου... διοργανώνει εκδήλωση για να τιμήσει τους αγώνες της εργατικής τάξης, τη στιγμή που έχει απλήρωτους εδώ και 4 μήνες τους επιτυχόντες στο διαγωνισμό της Φιλαρμονικής, ενώ συγχρόνως τους αρνείται τη μονιμοποίησή τους. Αραγε το 1886 όταν οι εργάτες στο Σικάγο διεκδικούσαν 8 ώρες δουλειά, 8 ώρες ανάπαυση,8 ώρες ύπνο, αυτό το αίτημα ήταν αποδεκτό από τη νομιμότητα της εποχής;». «Σε αυτή τη νεκρολογία απαντάμε με ανυποχώρητους αγώνες... Απαιτούμε: Αμεση κατάταξη των 21 επιτυχόντων στο διαγωνισμό της Φιλαρμονικής. Εξόφληση των δεδουλευμένων. Καμιά περικοπή στις αποδοχές των μουσικών αορίστου χρόνου».

Στη μουσική θεατρική σκηνή «Αθηναΐς» θα συνεχιστεί για δύο ακόμα τριήμερα (4-6 και 11-13/5, 9μμ) η παράσταση «I love you», που αφιερώθηκε στην Λούλα Αναγνωστάκη και συντίθεται με αποσπάσματα έργων της. Θυμίζουμε ότι η παράσταση ανεβάστηκε σε σκηνοθεσία, μουσική σύνθεση, πιάνο Σταμάτη Κραουνάκη, φωτισμούς Ελευθερίας Ντεκώ, σκηνικό χώρο Μανόλη Παντελιδάκη, κοστούμια Δέσποινας Χειμώνα. Πρωταγωνιστεί η Αλεξάνδρα Παντελιδάκη. Παίζει επίσης ο νέος ηθοποιός Χρήστος Γεροντίδης.

Με αφορμή τα 30 χρόνια λειτουργίας της Ελληνογαλλικής Σχολής «Ευγένιος Ντελακρουά» διοργανώνονται σήμερα εκδηλώσεις στις εγκαταστάσεις της στην Αγία Παρασκευή. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν έκθεση έργων των ζωγράφων Μάτως Ιωαννίδου, Λέοντα Μιχαήλ, Δημήτρη Ρόκου, Στέφανου Ρόκου, Γιάννη Μαγκανάρη και καλλιτεχνικό πρόγραμμα με συμμετοχή των τραγουδιστριών Εύας Κοτανίδου και Εύας Kesselring.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ