ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Γενάρη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Τοπίο στην ... ομίχλη

Δηλώσεις των Αγ. Σαχίνη, Λάζαρου Χατζηνάκου, Τάσου Δαρβέρη, Ομηρου Ταχμαζίδη

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Οι υπουργοί Πολιτισμού και ΠΕΧΩΔΕ και οι διοικούντες τον ΟΠΠΕ, κρατώντας την πορσελάνινη "σκυτάλη" που παρέλαβαν από την Κοπεγχάγη, κήρυξαν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς με υπαίθριο "πάρτι" την έναρξη των εκδηλώσεων της "Θεσσαλονίκης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης".

Το "πάρτι" ήταν υπαίθριο, βεβαίως, λόγω ανυπαρξίας χώρων για να φιλοξενήσουν παρόμοιες εκδηλώσεις. Το "Ολύμπιον", το πρώην "Βασιλικό Θέατρο", το Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, όλα θα βρίσκονται για καιρό ακόμη υπό κατασκευή ή ανακαίνιση και είναι αμφίβολο πότε θα τελειώσουν οι εργασίες. Αλλά και αυτό ακόμη το Θεατράκι της Σταυρούπολης, που προγραμματίζεται να φιλοξενήσει εκδηλώσεις της ΠΠ και του ΚΘΒΕ, είναι μικρό. Η Θεσσαλονίκη ήταν και παραμένει φτωχή σε υποδομή.

Ομως οι υπεύθυνοι του ΟΠΠΕ και του ΥΠΠΟ βρήκαν έναν τρόπο για να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κόσμου. Το πρωτοχρονιάτικο "πάρτι" με πλήθος καλλιτέχνες στις εξέδρες και χιλιάδες πολίτες στους δρόμους και γύρω από τραπέζια με δωρεάν φαγητά και ποτά επιβεβαίωσαν όσα επισημαίνονται μήνες τώρα. Οτι δηλαδή ο κόσμος είναι διψασμένος πολιτισμικά και όχι μόνο σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Αναζητά το διαφορετικό και ποιοτικό στοιχείο και, κάνοντας βήμα καλής θέλησης, αγκαλιάζει το θεσμό της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", έστω και αν η επίσημη πρώτη της έγινε υπαίθρια, κάτω από συνθήκες ψύχους και πυκνής ομίχλης. Οι υπεύθυνοι όμως της ΠΠ απαντούν στις ανησυχίες και τις αναζητήσεις τους προσφέροντας μόνο "άρτον και θεάματα". Και όπως μαθαίνουμε, σκέφτονται να "ξαναταϊσουν" τους πολίτες με ένα δείπνο για όλη την πόλη, που θα δοθεί στις 31 του μήνα και το οποίο ονόμασαν "Συμπόσιον"...

Τι κλήθηκαν όμως να γιορτάσουν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης; Πόσο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους το έργο που πραγματοποίησε μέχρι σήμερα ο ΟΠΠΕ;

Σήμερα ο "Ρ" φιλοξενεί δηλώσεις που αναφέρονται στην "Πολιτιστική Πρωτεύουσα". Μιλούν ο δημοτικός σύμβουλος Αγάπιος Σαχίνης,οι δημοσιογράφοι Λάζαρος Χατζηνάκος και Ομηρος Ταχμαζίδης και ο συγγραφέας Τάσος Δαρβέρης.

Να αντισταθεί η πόλη

Αγάπιος Σαχίνης: "Στη Θεσσαλονίκη της ανεργίας, των κλειστών επιχειρήσεων και της υποαπασχόλησης, η "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" του χασαπόχαρτου, της αδιαφάνειας, για άλλη μια φορά προκαλεί τον ελληνικό λαό και ιδιαίτερα τους Θεσσαλονικείς με όλα όσα ανακοινώνονται διά στόματος υπουργού Πολιτισμού ή παραγόντων του ΟΠΠΕ σε συνεντεύξεις χωρίς διάλογο, καταγράφοντας για άλλη μια φορά το έλλειμμα δημοκρατίας. Η δημοκρατία, ενώ αποτελεί βασικό στοιχείο του Πολιτισμού, είναι κάτι που δε γνωρίζει ο ΟΠΠΕ και το ΥΠΠΟ, όπως αποδεικνύουν η πρακτική τους, οι "συνεντεύξεις - μονόλογοι", δηλαδή η άρνηση διαλόγου και ενημέρωσης των φορέων της πόλης. Ολα αυτά είναι στοιχεία που καταγράφουν τον ιδιότυπο αυταρχισμό, που εκτρέφει συμφέροντα και προσωπικές φιλοδοξίες στους έχοντες και κατέχοντες τις καρέκλες του ΟΠΠΕ. Μόνο που οι αντέχοντες στην πόλη μας εξέλιπον, πλέον. Την απάντηση σ' αυτή την πρόκληση των διοικούντων της Πολιτιστικής θα τη δώσει ο λαός της Θεσσαλονίκης".

Λάζαρος Χατζηνάκος: "Οποιος δεν ενσωματώνεται στην κυρίαρχη άποψη πραγμάτων, που διακατέχει τη νεοελληνική κοινωνία, δεν μπορεί να είναι αισιόδοξος. Γιατί διαπιστώνει καθημερινά ότι πρόκειται για μια "μάχη της κονόμας", η οποία γίνεται κάτω από το τραπέζι και ακολουθεί υπόγειες διαδρομές, που διασυνδέουν αρμονικά όλους εκείνους που εμφανίζονται ως πολιτικοί αντίπαλοι και φορείς "ριζικά αντίθετων" ιδεολογιών.Πίσω από τη βιτρίνα των "μεγάλων" πολιτιστικών γεγονότων του 1997 θα κρύβονται όλες οι πραγματικές αντιθέσεις: Ανάμεσα στους εντεταλμένους διαχειριστές της πολιτιστικής έκφρασης και στον υγιή κόσμο της εργασίας. Ανάμεσα στον απλό πολίτη, στο δημιουργό που αναζητεί με αγωνία διέξοδο για να εκφράσει τις αναζητήσεις του και στον κάτοχο της δημόσιας θέσης, το διανομέα των κονδυλίων που αποφασίζει στο όνομα της πόλης την κατανάλωση πολύτιμων πόρων για φουσκωμένα έργα, ελλιπείς εκδόσεις και ατελέσφορους εξωραϊσμούς. Ανάμεσα, τέλος, στους άδολους οραματιστές μιας Θεσσαλονίκης με βαλκανικό χρώμα, με ανάπτυξη και σχεδιασμό και στους ενσυνείδητους κόλακες της εξουσίας που αναδεικνύουν ως "καλό" για την πόλη μόνο ό,τι ελέγχεται, χειραγωγείται και υποκύπτει".

Τάσος Δαρβέρης: "Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ο ΟΠΠΕ δεν εκπροσωπεί και δεν αξιοποιεί το σύνολο του πνευματικού δυναμικού της Θεσσαλονίκης. Ολες του οι δραστηριότητες περιστρέφονται γύρω από μια δράκα κρατικοδίαιτων λογοτεχνιζόντων τρίτης διαλογής, οι οποίοι έχουν ωστόσο ισχυρά ερείσματα στο κυβερνών κόμμα και στις "παραφυάδες" του και οι οποίοι λυμαίνονται τα κρατικά βραβεία λογοτεχνίας, τα κονδύλια του υπουργείου Πολιτισμού και τους ηγεμονικούς μισθούς του ΟΠΠΕ '97.Και, βέβαια, κανένα μεγάλο έργο δεν προβλέπεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 1997, παρά τη συμβολή - με το αζημίωτο - των οικοδομικών εταιριών - συμφερόντων του δημοσιογραφικού συγκροτήματος των Αθηνών... Αλλά ούτε και η συνεισφορά του εν λόγω συγκροτήματος στα αγιορείτικα πράγματα είναι ικανοποιητική: Ο διοικητής του Αγίου Ορους και διευθυντής του "Βήματος" πηγαίνει και φεύγει αυθημερόν από τη μοναστική πολιτεία με ελικόπτερο, προτού προλάβει να ενημερωθεί έστω για τα εκεί τεκταινόμενα. Το κυριότερο όμως είναι ότι εκείνοι που ελέγχουν τον ΟΠΠΕ δεν αξιοποίησαν το σύνολο του πνευματικού δυναμικού της Θεσσαλονίκης. Αυτή η μοίρα ωστόσο δεν αρμόζει σε μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη. Δεν το επιτρέπουν οι ιστορικές και οι πολιτιστικές παραδόσεις της. Η πόλη μας οφείλει να αντισταθεί όσο μπορεί".

Ομηρος Ταχμαζίδης: "Οι αρμόδιοι του ΟΠΠΕ κατόρθωσαν το ακατόρθωτο: Να διχάσουν μια πόλη και να πνίξουν κάθε ελπίδα για πολιτισμό μέσα στις μηχανορραφίες, τη μικρόνοιά τους και την έλλειψη παιδείας που τους χαρακτηρίζει. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να ελπίζει μόνο στις δυνάμεις της".

Τους χαμογέλασε το 1997

Την κοπή της πατροπαράδοτης βασιλόπιτας έκαναν και φέτος τα θέατρα, ανήμερα της Πρωτοχρονιάς λίγο πριν την έναρξη των παραστάσεών τους. Στο θέατρο "Αλκυονίδα" το πρωτοχρονιάτικο φλουρί του "Μοντέρνου Θεάτρου" δεν προορίστηκε, όπως "συμβαίνει" με μερικούς προληπτικούς θιασάρχες, για κάποιον εκ των προτέρων επιλεγμένο "τυχερό", αλλά έπεσε στην καθαρίστρια του θεάτρου Τούλα Κομεντσίνη.Στο "Θέατρο Αθηνών" το φλουρί "προτίμησε" την Ράια Μουζενίδου,στο "Ακάδημος" τον Βασίλη Τσιβιλίκα.Η τυχερή του "Ακροπόλ" ήταν η Μιμή Ντενίση,του "Αλάμπρα" ο Θοδωρής Μπουζιακάκος και η Εύα Κέσερλινγκ,του "Αλφα" ο διευθυντής θεάτρου Ζαφείρης Γαλάνης,του "Αμιράλ" η υπεύθυνη βεστιαρίου Μένη Καραγεωργοπούλου,του "Αναλυτή" ο Θόδωρος Ρεμούνδος,του "Απλού" ο Θεόφιλος Κωστούλας.Στο θέατρο "Βασίλης Αυλωνίτης" το φλουρί "έπεσε" στην ταξιθέτρια Μαρία Τσιπίλη,στο "Βεάκη" στις ταξιθέτριες Βούλα Τζένη και Σταυρούλα Γερακάρη,στο "Βέμπο" στον ηλεκτρολόγο Κώστα Νονόντα,στο "Βρετάνια" στον Αλέξη Καλίτση,στο "Γκλόρια" στον Γιάννη Μόρτζο,στο "Διάνα" στον Κώστα Σταφυλά,στο "Διονύσια" στην ταξιθέτρια Χρυσούλα Ζιάκα.Τυχεροί επίσης ήταν οι: Πλάτωνας Ανδριτσάκης ("Εξαρχείων"), Γιώργος Πιτσούνης ("Ερευνας"), Λεωνίδας Λοϊζίδης ("Θέατρο 28"), Νίκος Μόσχος (Θέατρο Τέχνης), Διονύσης Μανιάτης (Ιλίσια), Κώστας Νταλιάνης και Αγγελική Λυμπεροπούλου (Καλουτά), Βάσω Σταυρακάκη και Ολγα Παυλάτου ("Δανδουλάκη"), Δημήτρης Μαργαρίτης ("Κεφαλληνίας"), Σταύρος Ζαλμάς ("Λαμπέτη"), Χρήστος Ευθυμίου ("Μουσούρη"), Τατιάνα Παπαμόσχου (Μπροντγουέι), Νίκος Νικολαϊδης (Πολύτεχνο), Ελένη Ασημακοπούλου (Πόρτα), Μαρία Τσιμά (Στοά).

Ο Δ. Κατρανίδης έκοψε την βασιλόπιτα στο θέατρο "Αλφα"

Ο Δ. Κατρανίδης έκοψε τη βασιλόπιτα στο θέατρο "Αλφα"

Η πρωτοχρονιάτικη κάρτα της "Θεσσαλονίκης Πολιτιστικής πρωτεύουσας"

Η πρωτοχρονιάτικη κάρτα της "Θεσσαλονίκης - Πολιτιστικής Πρωτεύουσας"

Νέο ΔΣ των μουσικών

Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου,που εκλέχθηκε πρόσφατα. Το νέο ΔΣ απαρτίζεται από τους: Γιώργο Κατσαρό (πρόεδρος), Κώστα Γανωσέλλη (αντιπρόεδρος), Γρηγόρη Λαμπριανίδη (γενικός γραμματέας), Χρήστο Κοκότζη (αναπληρωτής γενικός γραμματέας), Βαγγέλη Αλεξανδρόπουλο (ταμίας), Τόλη Αλεξάνδρου (αναπληρωτής ταμίας), Χρήστο Σταυρίδη (έφορος). Μέλη είναι οι: Δημήτρης Κουτζανίδης, Γιάννης Τερεζάκης, Σάκης Νικολόπουλος, Κώστας Τσάμης.

Το ΔΣ θα συνεδριάσει στις 7 Γενάρη προκειμένου να προγραμματίσει τη δράση του για τα επόμενα δύο χρόνια, εκτιμώντας ότι πρόκειται "για μία από τις πιο δύσκολες περιόδους του επαγγέλματος, με οξυμένα τα τρέχοντα προβλήματα του χώρου (ανεργία, παιδεία, συνθήκες εργασίας κ.ά.), αλλά και με άλυτα μία σειρά μεγάλα θεσμικά ζητήματα που εκκρεμούν για το χώρο της μουσικής".

"Φρουτο"-μαχίες

Τα φρούτα "δέρνουν" τους μανάβηδες. Δεν πρόκειται για κάποια παροιμία, αλλά γι' αυτό που συμβαίνει στο Αγρίνιο... επί σκηνής βέβαια, αφού η Παιδική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου έχει, αύριο, (8μμ), πρεμιέρα με τη "Φρουτοπία" του Ευγένιου Τριβιζά.Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ιωάννου,με σκηνικά - κοστούμια Μιχάλη Σδούγκου,μουσική Κώστα Θωμαϊδη,σε στίχους Κώστα Ν. Φαρμασώνη και χορογραφίες Μαρίας Ανθυμίδου.Παίζουν: Χαρίκλεια Χριστοδουλοπούλου, Νίκος Γκεσούλης, Τάσος Κορόζης, Μανωλία Δαδαβέση, Αννα Σταματίου, Γιάννης Παπαθανάσης, Αγαμέμνων Μπουγέλης, Στέλιος Γκατζάς.Η αναπαράσταση της "φρουτομαχίας" πραγματοποιείται σε περίοδο που εκκρεμεί η δικαστική προσφυγή του συγγραφέα εναντίον της "Κόκα Κόλα", η οποία αποφάσισε να κυκλοφορήσει σειρά φρουτοχυμών με την επωνυμία "φρουτοπία".

Η πίτα του "Πατέρα" στο "Μοντέρνο Θέατρο"


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ