ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Γενάρη 2006
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΟΔΗΓΙΑΣ «ΜΠΟΛΚΕΣΤΑΪΝ»
Βόμβα μεγατόνων στα δικαιώματα των εργαζομένων

Διατηρώντας ανέγγιχτο τον βαθιά αντεργατικό πυρήνα της, η οδηγία επανέρχεται για συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στις 8 Φλεβάρη

Η αντεργατική οδηγία μπορεί και πρέπει να βρει ισχυρό ανάχωμα από το σύνολο της εργατικής τάξης
Η αντεργατική οδηγία μπορεί και πρέπει να βρει ισχυρό ανάχωμα από το σύνολο της εργατικής τάξης
Η διαπιστωμένη από το ευρωενωσιακό κεφάλαιο και τις κυβερνήσεις του καθυστέρηση στην εφαρμογή της Στρατηγικής της Λισαβόνας οδήγησε τον περασμένο Μάρτη στην αναθεώρησή της, με στόχο την πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική, με μετρήσιμους δείκτες και τακτικό έλεγχο, προώθηση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στα κράτη - μέλη, στη βάση των τεσσάρων ελευθεριών που όριζε η Συνθήκη του Μάαστριχτ (ελευθερία κίνησης κεφαλαίων, υπηρεσιών, προϊόντων και προσώπων). Πρόκειται για τη Συνθήκη - θεμέλιο λίθο της καπιταλιστικής ΕΕ, την οποία στην Ελληνική Βουλή επικύρωσαν με την ψήφο τους το 1992 το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ και ο ΣΥΝ.

Στα πλαίσια αυτά, η ΕΕ εκπόνησε και προωθεί την οδηγία για την απελευθέρωση των υπηρεσιών, γνωστή και σαν «Οδηγία Μπολκεστάιν», με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του ευρωενωσιακού κεφαλαίου στον τριτογενή τομέα, σε βάρος των μισθολογικών, ασφαλιστικών και εργασιακών δικαιωμάτων εκατομμυρίων εργαζομένων στα κράτη - μέλη της ΕΕ. Μετά από μια μακρά περίοδο «διαβουλεύσεων», δήθεν «τροποποιήσεων» και ελιγμών, λόγω των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων, αλλά και της θύελλας αντιδράσεων από την πλευρά των εργαζομένων, το σχέδιο της «Οδηγίας Μπολκεστάιν» επανέρχεται για συζήτηση και ψηφοφορία στην επικείμενη ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στις 8 Φλεβάρη στο Στρασβούργο.

Με την εφαρμογή της οδηγίας και την ενσωμάτωσή της στο εθνικό δίκαιο των κρατών - μελών, δίνεται αποφασιστική ώθηση στην επικράτηση των μεγάλων πολυεθνικών ομίλων και στον τομέα των υπηρεσιών, στη συγκέντρωση του κεφαλαίου σε ακόμα λιγότερα χέρια, ενώ παράλληλα επιταχύνονται οι ανατροπές στα δικαιώματα των εργαζομένων στον τριτογενή τομέα της παραγωγής και αυξάνεται το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Στο στόχαστρο μεροκάματα και δικαιώματα

Η βασικότερη ρύθμιση που προωθεί η οδηγία έχει να κάνει με το πετσόκομμα των δικαιωμάτων των εργαζομένων στα κράτη - μέλη όπου θα δραστηριοποιούνται οι εταιρίες παροχής υπηρεσιών. Σύμφωνα με την οδηγία, οι επιχειρήσεις, που θα εγκαθίστανται σε ένα κράτος - μέλος, θα υπάγονται στο νομικό καθεστώς του κράτους που δηλώνουν σαν έδρα τους. Η συγκεκριμένη ρύθμιση και ό,τι απορρέει από αυτή αφορά πρώτα και κύρια τους εργαζόμενους της εταιρίας στο κράτος - δέκτη των υπηρεσιών.

Ενα παράδειγμα: Μια ευρωπαϊκή πολυεθνική που δραστηριοποιείται στον τομέα των κατασκευών, δηλώνει σαν έδρα της ένα από τα νέα κράτη - μέλη της ΕΕ, π.χ. την Πολωνία, όπου τα μεροκάματα είναι συγκριτικά πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη - μέλη, ενώ και η εργατική νομοθεσία ελάχιστα προστατεύει τον εργαζόμενο. Στα πλαίσια της απελευθέρωσης των υπηρεσιών, η ίδια πολυεθνική ιδρύει παράρτημά της στην Ελλάδα, στελεχώνοντάς το με εργαζόμενους από την Πολωνία. Παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν στην Ελλάδα, το ύψος του μεροκάματου, οι εργοδοτικές εισφορές για την ασφάλισή τους και συνολικά τα εργασιακά τους δικαιώματα θα υπάγονται στο δίκαιο της Πολωνίας!

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τα περιθώρια κέρδους της συγκεκριμένης πολυεθνικής, η οποία θα απασχολεί τους εργαζόμενους με μισθούς Πολωνίας και θα παρέχει υπηρεσίες σε τιμές Ελλάδας. Ακόμα παραπέρα: Στα πλαίσια του καπιταλιστικού ανταγωνισμού, οι εγχώριες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα, θα επιδιώξουν αναπόφευκτα να μειώσουν ακόμα παραπέρα την τιμή της εργατικής δύναμης και για τους δικούς τους εργαζόμενους, συρρικνώνοντας τα μεροκάματα και καταργώντας άλλα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Η δραστηριοποίηση δηλαδή επιχειρήσεων με «φτηνούς» εργάτες στον τομέα των υπηρεσιών θα αποτελέσει το άλλοθι για να ενταθεί η επίθεση σε βάρος συνολικά των εργαζομένων σε ένα κράτος - μέλος, να πετσοκοπούν και όσα ακόμα δικαιώματα διατηρούνται ως αποτέλεσμα των εργατικών αγώνων και της αντίστασης των εργαζομένων στις λυσσαλέες καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις. Σ' αυτή την κατεύθυνση, ισχυρό πλήγμα θα δεχτούν και οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας στα κράτη - μέλη, η οριστική κατάργηση των οποίων αποτελεί διακαή πόθο του κεφαλαίου.

Μας αφορά όλους

Οι προωθούμενες ανατροπές αφορούν το σύνολο των εργαζομένων, είτε δουλεύουν στον τριτογενή τομέα, είτε είναι χρήστες των παρεχόμενων υπηρεσιών. Κι αυτό επειδή το σχέδιο της οδηγίας «καλύπτει όλες τις υπηρεσίες που αντιπροσωπεύουν μια οικονομική δραστηριότητα» και συγκεκριμένα: Υπηρεσίες πρόσληψης, «γραφεία ενοικίασης» εργαζομένων - δουλεμπορικά γραφεία - πιστοποίηση και έλεγχος, διαχείριση εγκαταστάσεων και ασφάλεια, οικοδομικές κατασκευές, συντήρηση, νομικές υπηρεσίες, διαφήμιση, εμπορία ακινήτων, εμπορικοί αντιπρόσωποι, εμπόριο, εμπορικές εκθέσεις, οπτικοακουστικές υπηρεσίες, ταξιδιωτικά γραφεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, οδηγοί τουριστών, αθλητικά κέντρα, υπηρεσίες ελεύθερου χρόνου, υπηρεσίες ασφάλειας, υγειονομικές υπηρεσίες, βοήθεια στους ηλικιωμένους, εκπαίδευση κ.ά.

Το πεδίο εφαρμογής, όπως ορίζεται στην οδηγία, αργά ή γρήγορα θα συμπεριλάβει και τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, όπως άλλωστε διαφαίνεται και από την προωθούμενη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, μεταφορών και τηλεπικοινωνιών.

Με την εφαρμογή της οδηγίας, οι επιχειρήσεις αποκτούν τη δυνατότητα να δραστηριοποιούνται σε χώρες της ΕΕ, είτε με υποκαταστήματα των υπηρεσιών τους, είτε με αντιπροσώπους, χωρίς κανέναν έλεγχο και με ελάχιστες «γραφειοκρατικές» προϋποθέσεις από το κράτος - αποδέκτη των υπηρεσιών.


Περ. Κ.

Αλλαξε ο Μανωλιός...

Παρά τις προσπάθειες εξωραϊσμού από την αρμόδια Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, ο αντεργατικός πυρήνας της οδηγίας παραμένει αναλλοίωτος

Το σχέδιο της οδηγίας συντάχθηκε το 2004 από τον τότε επίτροπο για θέματα ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, Φριτζ Μπολκεστάιν, καθ' υπαγόρευση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Μετά από αλλεπάλληλες αναβολές, στις 23/11/2005 η οδηγία ήρθε προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπου κατατέθηκαν συνολικά πάνω από 1.600 τροπολογίες, οι οποίες όμως ούτε στο ελάχιστο δεν έθιγαν τον αντεργατικό αντιλαϊκό πυρήνα της οδηγίας.

Αντίθετα, στο πλήθος των τροπολογιών αποτυπώνονταν το «παζάρι» ανάμεσα στα κράτη - μέλη για την αποκόμιση των μεγαλύτερων δυνατών κερδών στα πλαίσια των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων, αλλά και η πρεμούρα τους να εξωραΐσουν φραστικά και σε δευτερεύοντα ζητήματα το περιεχόμενο της οδηγίας, για να κάμψουν έτσι τις αντιδράσεις, που προκαλεί η προώθησή της, ανάμεσα στους εργαζόμενους.

Στη «νέα» μορφή της οδηγίας, η «Αρχή της Χώρας Προέλευσης» παραμένει και προσαρμόζεται λεκτικά και για λόγους δημαγωγίας σε «Αρχή Ελευθερίας Παροχής Υπηρεσιών». Σύμφωνα με τη διατύπωση της αρμόδιας Επιτροπής, «Ο παρέχων υπηρεσίες, προκειμένου να πουλήσει τις υπηρεσίες του σε οποιοδήποτε κράτος - μέλος, αρκεί να σέβεται τη νομοθεσία της χώρας, την οποία έχει σαν έδρα η εταιρία του». Εκτός του ότι και η νέα διατύπωση σε τίποτα δεν αλλάζει την ουσία της Αρχής της Χώρας Προέλευσης, επιπλέον προμηνύει και έναν νέο ανταγωνισμό μεταξύ των κρατών - μελών, ως προς τη μείωση, πλέον, των ποιοτικών προτύπων στις επιχειρήσεις, την άμβλυνση των θεσμικών πλαισίων που διέπουν τη λειτουργία τους και διάλυση των κανόνων προστασίας των εργαζομένων και των καταναλωτών.

Καμιά διάταξη της οδηγίας - και στην εξωραϊσμένη μορφή της - δεν εξασφαλίζει ότι θα ισχύει το εργατικό Δίκαιο της χώρας όπου παρέχεται η εργασία και όχι της χώρας στην οποία έχει έδρα η εταιρία, ενώ ακόμα και με τη διαγραφή των διατάξεων που επιδίωκαν τροποποίηση της ισχύουσας οδηγίας για την Απόσπαση Εργατών, οι εργαζόμενοι δεν απέκτησαν καμία επιπλέον εγγύηση για τις αμοιβές τους, τις συμβάσεις τους, την ασφάλισή τους και κάθε κεκτημένο τους δικαίωμα, που μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση.

Τέλος, από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας αποκλείονται θεωρητικά τα τυχερά παιχνίδια, ο οπτικοακουστικός τομέας, οι νομικές υπηρεσίες, η Υγεία, οι υπηρεσίες Ασφαλείας και οι Υπηρεσίες Γενικού Συμφέροντος. Δεν εξαιρούνται οι υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος, στις οποίες περιλαμβάνονται η ενέργεια και το νερό. Σύμφωνα, μάλιστα, με απόψεις νομικών, οι παραπάνω εξαιρέσεις, μπορεί να αρθούν αν κάποιος προσφύγει στο δικαστήριο και ζητήσει να ενταχθούν στο πεδίο της οδηγίας, στα πλαίσια της «ανταγωνιστικότητας».

ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Βούτυρο στο ψωμί των μονοπωλίων

Από την πρώτη στιγμή η ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ κατήγγειλε την αντιδραστική οδηγία

Το αντιπάλεμα της αντιδραστικής οδηγίας μπορεί να είναι αποτελεσματικό μόνο αν δεθεί με τον αγώνα των εργαζομένων, ενάντια στο σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ και των κυβερνήσεων του κεφαλαίου στα κράτη - μέλη
Το αντιπάλεμα της αντιδραστικής οδηγίας μπορεί να είναι αποτελεσματικό μόνο αν δεθεί με τον αγώνα των εργαζομένων, ενάντια στο σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ και των κυβερνήσεων του κεφαλαίου στα κράτη - μέλη
Τις αντεργατικές στοχεύσεις της προωθούμενης οδηγίας είχαν από την πρώτη στιγμή αποκαλύψει οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ, καλώντας τους εργαζόμενους στα κράτη - μέλη να αντιπαλέψουν την οδηγία, βάζοντας στο στόχαστρο το ίδιο το ιμπεριαλιστικό οικοδόμημα της ΕΕ και το σύνολο της ασκούμενης αντιλαϊκής αντεργατικής πολιτικής, σε εθνικό και ευρωενωσιακό επίπεδο. Κωδικοποιώντας την ουσία της οδηγίας, η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ τόνιζε, ανάμεσα στα άλλα, ότι:

  • Ενισχύει τη μονοπώληση των αγορών υπηρεσιών και την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους με ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια και την ποιότητα των υπηρεσιών που θα πλήξουν όλους τους χρήστες, αυξάνοντας το κόστος και δυσχεραίνοντας την πρόσβαση.
  • Παραβιάζει τις κατά χώρα κατακτήσεις των εργαζομένων σε αυτούς τους τομείς, αφού με τη μεταφορά των εργαζομένων πιέζει για μία προς τα κάτω εξίσωση των εργασιακών σχέσεων και του εργασιακού περιβάλλοντος.
  • Αξιοποιεί τις δυνατότητες που δίνονται από το χαλαρό σε πολλές περιπτώσεις νομικό πλαίσιο πολλών νεοενταγμένων στην ΕΕ χωρών, για να αυξηθούν σημαντικά τα μονοπωλιακά κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων, που θα έχουν τη δυνατότητα να εγκαταστήσουν παρόχους υπηρεσιών σε αυτές τις χώρες, σύμφωνα με τις ιδιαίτερα χαμηλές αμοιβές και γενικότερα τις επισφαλείς σχέσεις εργασίας.
  • Δίνει τη δυνατότητα σε μεγάλες επιχειρήσεις να απολαμβάνουν «υπηρεσίες» χαμηλού κόστους από παρόχους άλλων κρατών - μελών που θα αντικαθιστούν εσωτερικές τους λειτουργίες υψηλότερου κόστους.
  • Δημιουργεί ένα σοβαρό προηγούμενο για κατάργηση κάθε προστατευτικής των εργαζομένων νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο και διεύρυνση της ασυδοσίας των μονοπωλίων.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ