ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Ιούνη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
«Οκτωβριανή Επανάσταση, η μήτρα του σύγχρονου κινηματογράφου»
  • Σήμερα η εκδήλωση στον Περισσό
  • Θα παρευρεθεί ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη μεγάλη Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση, πραγματοποιείται σήμερα, Τετάρτη, στις 7.30 μ.μ., το αφιέρωμα με θέμα «Οκτωβριανή Επανάσταση, η μήτρα του σύγχρονου κινηματογράφου», στην αίθουσα Συνεδρίων του ΚΚΕ στον Περισσό (Λεωφ. Ηρακλείου 145).

Στην εκδήλωση θα παρευρεθεί ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Στο αφιέρωμα, που αφορά στην καταλυτική επίδραση της Οκτωβριανής Επανάστασης στην εξέλιξη του κινηματογράφου, θα μιλήσει, μέσα από παραδείγματα σοβιετικών ταινιών της περιόδου και προβολή σχετικών αποσπασμάτων τους, ο σκηνοθέτης και μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ Κώστας Σταματόπουλος. Στη συνέχεια, θα παρουσιαστούν, σε πρώτη προβολή, κινηματογραφικά επίκαιρα από τα πρώτα χρόνια της Επανάστασης (KINOPRAVDA) του Τζίγκα Βερτόφ με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους «Opera Chaotique».

Η εκδήλωση της ΚΕ, μέσα από τον λόγο και τις προβολές χαρακτηριστικών αποσπασμάτων από τις ταινίες «Γη», «Μάνα», «Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης», «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή», «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» και «Απεργία», θα βοηθήσει το κοινό που θα παρευρεθεί να παρακολουθήσει και να κατανοήσει την τεράστια επίδραση της Οκτωβριανής Επανάστασης στην ανάπτυξη του κινηματογράφου.

Εκφραση της «καινούργιας σκέψης» ο σοβιετικός κινηματογράφος

Από τα πρώτα κιόλας χρόνια της Επανάστασης, η σοβιετική εξουσία κατανόησε ότι ο κινηματογράφος αποτελεί σημαντικό εργαλείο στη διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου, γι' αυτό άλλωστε του αποδίδει και τον χαρακτηρισμό «η πιο σημαντική απ' όλες τις τέχνες». Στις 27 Αυγούστου του 1919, ο Λένιν υπογράφει το διάταγμα για την εθνικοποίηση του παλιού τσαρικού κινηματογράφου, μέτρο με το οποίο ο κινηματογράφος απελευθερώθηκε από τις εμπορικές και κερδοσκοπικές εξαρτήσεις. Ετσι, διαμορφώθηκαν όλες οι απαραίτητες συνθήκες για την ανάπτυξή του.

Η σφαγή στη σκάλα της Οδησσού, μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές στην ιστορία του κινηματογράφου, από το «Θωρηκτό Ποτέμκιν». Θα προβληθεί και θα αναλυθεί στην εκδήλωση
Η σφαγή στη σκάλα της Οδησσού, μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές στην ιστορία του κινηματογράφου, από το «Θωρηκτό Ποτέμκιν». Θα προβληθεί και θα αναλυθεί στην εκδήλωση
Οχι τυχαία, λοιπόν, στη Μόσχα ιδρύθηκε η πρώτη σχολή κινηματογράφου στον κόσμο. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του Σοβιετικού σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν για την τομή που φέρνει η νεαρή σοβιετική εξουσία: «Ο νέος κινηματογράφος δεν συνέχισε μια παράδοση, αλλά έφερε μια καινούργια καλλιτεχνική προσέγγιση, μια έντονη εμπάθεια σε ό,τι ήταν μπαγιάτικο και απορριπτέο, μια ασυμφιλίωτη εχθρότητα στα υπολείμματα του παρελθόντος και εντυπωσιασμούς, μια σταθερή αποφασιστικότητα να κρατηθούν έξω από το σινεμά οι παλιές και τετριμμένες πρακτικές, καθ' ολοκληρία ασύμβατες με την έκφραση της καινούργιας σκέψης, των καινούργιων ιδεών, των καινούργιων συναισθημάτων και καινούργιων λέξεων της νέας εποχής».

Στα πρώτα του βήματα, ωστόσο, ο σοβιετικός κινηματογράφος αντιμετώπισε σοβαρές δυσκολίες. Ως απάντηση σε δυσκολίες μάλιστα ήρθε και η ανάπτυξη του μοντάζ, που τόσα οφείλει στους Σοβιετικούς κινηματογραφιστές! Η έλλειψη ακατέργαστου φιλμ ήταν μια πραγματικότητα που βίωνε το νεαρό σοβιετικό κράτος, λόγω του μποϊκοτάζ που του έκαναν τα καπιταλιστικά κράτη. Ετσι, γεννήθηκε η ανάγκη πειραματισμού, με χρήση σύντομων θραυσμάτων εικόνων. Την περίοδο της ιμπεριαλιστικής επέμβασης ενάντια στη σοβιετική εξουσία, το 1918, από καπιταλιστικά κράτη, το μπολσεβίκικο κράτος επένδυε ό,τι σελιλόιντ έβρισκε και όποιους τεχνικούς πόρους μπορούσε να κινητοποιήσει στην αδιαπραγμάτευτη αναγκαιότητα των καιρών, στην προπαγάνδα και τη διαφώτιση. Το κέντρο βάρους έπεφτε στη σύνθεση κινηματογραφημένων επικαίρων από τα μέτωπα, μαζί με παλαιότερο υλικό που «κοβόταν και ραβόταν» συνεχώς, χρησιμοποιώντας το ίδιο υλικό, για νέους πολιτικούς στόχους. Από τον πειραματισμό αυτό γεννήθηκε η πεποίθηση για την καθοριστική σημασία του μοντάζ ως προς το φιλμικό αποτέλεσμα. Δεν είναι υπερβολή, λοιπόν, να πούμε ότι το μοντάζ γεννήθηκε και εξελίχθηκε στην ΕΣΣΔ.

Εκτός όμως από την ανάπτυξη του μοντάζ, η εφεύρεση της υποκριτικής, το ντοκιμαντέρ και τόσα άλλα που θα αναφερθούν ξεχωριστά στην εκδήλωση αναπτύχθηκαν μαζί με την οικοδόμηση του σοσιαλισμού.

Χαρακτηριστικό της ώθησης που έδωσε ο σοσιαλισμός, το νέο κοινωνικοοικονομικό σύστημα, στην κινηματογραφική τέχνη είναι το ότι το 1925 λειτουργούσαν μόνο 2.000 αίθουσες σε όλη την ΕΣΣΔ. Με το πρώτο όμως πεντάχρονο πλάνο, ο αριθμός αυτός ανέβηκε στις 9.800 το 1928...

Στην εκδήλωση, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει σε πέντε μεγάλους Σοβιετικούς κινηματογραφιστές, τους Λεβ Κουλέσοφ, Τζίγκα Βερτόφ, Σεργκέι Αϊζενστάιν, Βσέβολοντ Πουντόβκιν και Αλεξάντερ Ντοβζένκο, που έθεσαν το ταλέντο και την τέχνη τους στη μεγάλη υπόθεση της απελευθέρωσης της εργατικής τάξης και προσπάθησαν με το έργο τους να αποδώσουν την οικοδόμηση της σοσιαλιστικής εξουσίας σε όλους τους τομείς. Πολλά είναι τα έργα τους που θεωρούνται και σήμερα αξεπέραστα και μάλιστα διδάσκονται ακόμα στις κινηματογραφικές σχολές και είναι μέσα στις καλύτερες ταινίες του 20ού αιώνα.


Συνάντηση του Δ. Κουτσούμπα με τον ΓΓ του Συριακού ΚΚ

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας συναντήθηκε, χτες Τρίτη, στην έδρα της ΚΕ του Κόμματος στον Περισσό, με τον Γενικό Γραμματέα του Συριακού Κομμουνιστικού Κόμματος, Αμάρ Μπαγκντάς. Στη συνάντηση υπήρξε ενημέρωση για τις εξελίξεις στη Συρία και την ευρύτερη περιοχή, ενώ υπήρξε συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για την ενδυνάμωση της συνεργασίας και της κοινής δράσης των δύο κομμάτων.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ