ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Η ανεργία στη Θεσσαλονίκη και η διέξοδος

Η ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ,η μεγαλύτερη βιομηχανία κατεργασίας ξύλου στη Β. Ελλάδα, έχει "πρόβλημα ρευστότητας", καθώς οι τράπεζες αρνούνται να της χορηγήσουν δάνειο. Η επιχείρηση ιματισμού "Δεδέογλου" κλείνει και μεταφέρεται στην Κομοτηνή, πετώντας 160 εργάτες στο δρόμο χριστουγεννιάτικα. Η ΤΟΠΣ έχει ήδη κλείσει, ενώ στο χώρο της εμφιαλώσεως η ΠΕΠΣΙΚΟ - ΗΒΗ αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και η εταιρία τα κρατάει εφτασφράγιστο μυστικό μέχρι να "σκάσει το κανόνι". Η Τράπεζα Μακεδονίας -Θράκης οδεύει προς ιδιωτικοποίηση, το ίδιο και η ΜΕΛ.Η συνεταιριστική επιχείρηση ΑΓΝΟ βρίσκεται στα πρόθυρα του κλεισίματος με ολέθριες συνέπειες για τους εργαζόμενους, που είναι πέντε μήνες απλήρωτοι, καθώς και για τους κτηνοτρόφους και τους αγρότες του Νομού Θεσσαλονίκης. Αν σε αυτό το ζοφερό τοπίο προσθέσουμε τα τεράστια προβλήματα λειτουργίας της ΕΛΛΕΝΙΤ,του "Φιλίππου",του 80% των βιοτεχνιών ιματισμού και του 70% των δερματάδικων και των καπνομάγαζων,τότε θα έχουμε σχηματίσει μια ιδέα για την εικόνα που παρουσιάζει η μεταποιητική βιομηχανία στο Νομό Θεσσαλονίκης.

Απέναντι σε ένα πρόβλημα, που είναι σύμφυτο με το ίδιο το κοινωνικοπολιτικό σύστημα - όπως η ανεργία - που δημιουργείται από το σύστημα και τους υποστηριχτές του, αναπτύσσεται ένα ιδεολογικό μπαράζ από απόψεις, που στόχο έχουν να καλύψουν τις ευθύνες του συστήματος και της πολιτικής των κυβερνήσεων και να εκτρέψουν την πάλη των εργαζομένων και του συνδικαλιστικού κινήματος σε ανώδυνα μονοπάτια. Ετσι, π.χ., στην πρόσφατη σύσκεψη των φορέων και κομμάτων, που έγινε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης για το πρόβλημα της ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ, η επικρατούσα άποψη για το πρόβλημα και τη λύση του ήταν το κακό τραπεζικό σύστημα, που δεν ανοίγει τη στρόφιγγα για να δοθούν κεφάλαια κίνησης για να σωθεί η επιχείρηση. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ, που έβαλε το ζήτημα στην αντικειμενική πολιτική του διάσταση, καταλογίζοντας ευθύνες στις πολιτικές των κυβερνήσεων που υπηρετούν την ευρωενωσιακή ελευθερία κίνησης κεφαλαίων και εμπορευμάτων και απαιτώντας τη δημιουργία δημόσιου ενιαίου φορέα ξύλου με βάση τη ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ. Ετσι, στο πρόβλημα του "Δεδέογλου", που κλείνει και μεταφέρεται στην Κομοτηνή αξιοποιώντας τον κυβερνητικό αναπτυξιακό νόμο, η λογική των υποστηριχτών του συμβιβασμού στον ευρωπαϊκό μονόδρομο, είναι να πάρουν οι 160 εργαζόμενοι τις αποζημιώσεις τους και πέραν τούτου ουδέν! Το ζήτημα της πάλης τους για να μην κλείσει το εργοστάσιο, της υπεράσπισης του κλάδου τους απέναντι στις πολιτικές της διάλυσης της κλωστοϋφαντουργίας, της μάστιγας της μεταφοράς των επιχειρήσεων σε παραμεθόριες περιοχές και στις γειτονικές χώρες, όλα αυτά έχουν εξοβελιστεί στο όνομα του συμβιβασμού και της υποταγής στη λογική του συστήματος.

Επίσης, στην προχτεσινή περατζάδα στο ΕΚΘ του επικρατέστερου μνηστήρα του ΠΑΣΟΚικού χρίσματος για το Δήμο Θεσσαλονίκης, Θ. Λαζαρίδη,η πρόταση που παρουσίασε το προεδρείο για το μέλλον της Θεσσαλονίκης είναι να αξιοποιηθεί η Θεσσαλονίκη ως πόλη "πρωτεύουσα των Βαλκανίων και βάση διείσδυσης στα Βαλκάνια", με το να έρθουν τα γραφεία των εταιριών που επενδύουν στις γειτονικές χώρες! Αξίζει εδώ να θυμηθούμε την αντίστοιχη πρόταση του Εβερτ για την Αθήνα, να μεταφερθούν εκεί τα γραφεία της Βηρυτού ως μια αναπτυξιακή πρόταση για την πόλη! Αυτές είναι οι "προτάσεις" των υποστηριχτών του "εκσυγχρονισμού" και του ευρωπαϊκού μονόδρομου για την αντιμετώπιση της ανεργίας!

* * *

Τα πράγματα, βέβαια, δυσκολεύουν για τους υπερασπιστές της υποταγής και του συμβιβασμού, σε όποιο πόστο και αν βρίσκονται, γιατί η κρίση βαθαίνει, το κεφάλαιο γίνεται όλο και πιο αδηφάγο, γιατί η κυβέρνηση δεν έχει περιθώρια ελιγμών, γιατί καθημερινά όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις συνέπειες της απάνθρωπης πολιτικής του κεφαλαίου. Χιλιάδες οικογένειες θα περάσουν γκρίζα Χριστούγεννα, αφού στους 60.000 άνεργους μόνο της Θεσσαλονίκης, θα προστεθούν και οι εργαζόμενοι του "Δεδέογλου" που έκλεισε, οι απλήρωτοι της ΑΓΝΟ, οι καπνεργάτες του ΑΤΤΙΚ, οι τσαγκαράδες των κλειστών βιοτεχνιών, οι άνεργοι οικοδόμοι, μαζί με το 70% των συνταξιούχων με τα επιδόματα ελεημοσύνης. Για όλους αυτούς η κυβέρνηση έχει "δώρα" να τους δώσει με την καινούρια χρονιά. Είναι ο μποναμάς που έφερε η κυβέρνηση από τη Σύνοδο του Λουξεμβούργου, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει 70.000 νέες θέσεις εργασίας! Είναι οι περιβόητες "κατευθυντήριες γραμμές για την απασχόληση", όπου η καθεμιά "γραμμή" υλοποιεί τις εντολές του ΣΕΒ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης για νέο μεγάλο φαγοπότι σε βάρος των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Είναι χαρακτηριστική η ορολογία που χρησιμοποιούν οι καπιταλιστές για να εξωραϊσουν τις απάνθρωπες επιλογές τους, όπως:

- Στροφή από παθητικά σε ενεργά μέτρα για την ανεργία.

- Ενθάρρυνση μιας προσέγγισης εταιρικής σχέσης, ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος.

- Ενθάρρυνση της ικανότητας προσαρμογής των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους, δηλαδή, εφαρμογή "ευέλικτων εργασιακών προτύπων" κλπ.

* * *

Είναι σαφέστατη ;;;;;;;;;;;;;;η δρομολόγηση από την κυβέρνηση στο όνομα του ΣΕΒ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η ενεργοποίηση των νόμων της επιδότησης της εργοδοσίας, δηλαδή δώρο 200 δισ. δρχ. από τον ΟΑΕΔ, χρήματα από τους εργαζόμενους, στην τσέπη των εργοδοτών, στο όνομα της μερικής απασχόλησης ορισμένου χρόνου. Είναι σαφέστατη η δρομολόγηση της καθιέρωσης με νόμο του υπολογισμού του χρόνου εργασίας σε ετήσια βάση, όπου καταργείται το 8ωρο και θα καθορίζεται ο χρόνος απασχόλησης ανάλογα με τις ανάγκες του εργοδότη, δηλαδή όλο το γράμμα και το πνεύμα της "Λευκής Βίβλου", που θα συνεπικουρείται από τα διαβόητα "τοπικά σύμφωνα απασχόλησης" για την περαιτέρω διάλυση των συλλογικών συμβάσεων, των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων.

Αυτός είναι ο μποναμάς της κυβέρνησης, που έφερε από τη Σύνοδο του Λουξεμβούργου, και βέβαια εδώ έχει θέση όλη η πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα της παιδείας για ξεκαθάρισμα των νέων και τη μετατροπή τους σε "απασχολήσιμους και καταρτίσιμους", δηλαδή μισοαπασχολούμενους στη διάθεση των αναγκών του κεφαλαίου. Εχει επίσης θέση το αντιλαϊκό φορολογικό σύστημα, με την προώθηση φορολογικών κινήτρων και απαλλαγών στο μεγάλο κεφάλαιο και, βέβαια, έχει θέση και η πολιτική της για την κατεδάφιση της κοινωνικής ασφάλισης, προς όφελος της στήριξης των επιχειρηματιών με την κατάργηση των ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων ή, όπως το λένε, μείωση του μη μισθολογικού κόστους.

Υλοποιείται με γοργούς ρυθμούς η επιλογή της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των πολυεθνικών - ΣΕΒ με την ένθερμη και ουσιαστική συνδρομή της κυβέρνησης, για τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου και υπηρεσιών, σε όχημα μεταφοράς του μεγάλου κεφαλαίου στις γειτονικές χώρες (βλέπε "διείσδυση στη βαλκανική ενδοχώρα"), τη μετατροπή της σε σεληνιακό τοπίο κλειστών εργοστασίων, χωρίς καμιά παραγωγική δραστηριότητα. Τα στοιχεία έχουν χάσει προ πολλού την αξία τους (πάνω από 17% ανεργία, 25% στους νέους), αφού στέκονται μόνο στις διαπιστώσεις που κανένας δεν αμφισβητεί. Η αξία βρίσκεται στις θέσεις των κομμουνιστών, στις προτάσεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, στην προοπτική μιας άλλης πολιτικής, που για να έρθει χρειάζεται ένταση των αγώνων, συντονισμό δράσης κατά χώρο δουλιάς, κατά κλάδο, ενότητα στη βάση των κοινών προβλημάτων, συγκρότηση αγωνιστικού μετώπου με τα άλλα κοινωνικά στρώματα που χτυπιούνται από την ίδια πολιτική.

* * *

Τα μέτρα παραγωγικής ανασυγκρότησης της πόλης και του νομού, οι δημόσιες επενδύσεις στη βάση κλαδικών πολιτικών στην κλωστοϋφαντουργία, στον ιματισμό, στο ξύλο, στο χαρτί, στη χημική βιομηχανία, στην κατεργασία δέρματος, στη βιομηχανία οχημάτων κλπ., η συγκρότηση δημόσιων φορέων, η στήριξη της συνεταιριστικής βιομηχανίας, όλα τα αιτήματα που προβάλλει το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, προϋποθέτουν την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής που βιώνουμε όλοι, την ανατροπή των υποταγμένων "μααστριχτικών" ηγεσιών στο μαζικό κίνημα, προϋποθέτει τη συγκρότηση ισχυρού αγωνιστικού μετώπου πάλης των λαϊκών και κοινωνικών δυνάμεων της πόλης και του νομού. Σήμερα ο δρόμος φαίνεται ακόμη πιο καθαρά σε όλο και περισσότερο κόσμο. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτόν το δρόμο θα τον περπατήσουμε όλοι.

Θεόδωρος ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ

Γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης

ΛΕΖΑΝΤΕΣ

Η ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ, η μεγαλύτερη βιομηχανία κατεργασίας ξύλου στη Β. Ελλάδα, έχει "πρόβλημα ρευστότητας", καθώς οι τράπεζες αρνούνται να της χορηγήσουν δάνειο

Στους 60.000 άνεργους, μόνο της Θεσσαλονίκης, θα προστεθούν και οι απλήρωτοι της ΑΓΝΟ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ