ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Ιούνη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ενότητα και κοινή δράση για την παιδεία

Κάλεσμα αγώνα στους φοιτητικούς σπουδαστικούς συλλόγους και όλους τους φορείς της εκπαίδευσης

Σε αγωνιστική απάντηση ενάντια στα αντιλαϊκά μέτρα, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, καλούν οι Πανσπουδαστικές Κινήσεις Συνεργασίας (ΠΚΣ) τους φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους, αλλά και όλους τους φορείς της εκπαίδευσης, συντονίζοντας όλοι μαζί τη δράση τους και να παλέψουν μέσα από το δρόμο της ενότητας, για την υλοποίηση των αιτημάτων τους.

Σε ανακοίνωσή τους - ολοκληρωμένη παρέμβαση στα φλέγοντα ζητήματα της παιδείας - οι ΠΚΣ τονίζουν: "Περίοδοι εξετάσεων λοιπόν. "Εξετάσεις" υποτέλειας απέναντι στους "εταίρους" της Ε(νωσης) Ε(υρωπαίων βιομηχάνων) στη Φλωρεντία, από την κυβέρνηση. "Εξετάσεις" υπακοής στις προσταγές των πολυεθνικών από τα κυβερνητικά επιτελεία, που πυρετωδώς προετοιμάζουν νέα αντιλαϊκά μέτρα. "Εξετάσεις" υποκρισίας από τον υπουργό Παιδείας, που τώρα τον "έπιασε ο πόνος" για τους φοιτητές. Και πάνω από όλα "εξετάσεις" κυβερνητικού συνδικαλισμού στις σχολές από τους ποικιλόχρωμους εκπροσώπους της, που χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για τις "χαμένες εξεταστικές", ανεμίζοντας την πλαστική σημαία της "επίθεσης στο καθηγητικό κατεστημένο", τη στιγμή μάλιστα, που βρίσκεται σε εξέλιξη μια αληθινή "καταιγίδα της ερήμου", ενάντια στο δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα των ΑΕΙ και της εκπαίδευσης.

Ο "βαθμολογητής" - οι ευτραφείς βιομήχανοί μας - γνωστός από τα παλιά και καθόλου φειδωλός στο να απονέμει εύσημα στους πρόθυμους υποτακτικούς του. Γιατί άλλωστε να μην το κάνει; Βήμα το βήμα, πατάνε όλο και πιο πολύ πόδι στη λειτουργία και τις δομές της εκπαίδευσης:

- Οταν προωθείται παραπέρα η υποβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης στο όνομα του "ανταγωνισμού", ο κατακερματισμός του περιεχομένου και των δομών της, με τη διαμόρφωση ενός συστήματος "τριτοβάθμιας" εκπαίδευσης, όπου θα χωράνε ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ, ΚΕΚ κλπ.

- Οταν ανοίγονται παραπέρα οι δρόμοι, αίρονται τα όποια εμπόδια υπάρχουν για την ασύδοτη δράση του μεγάλου κεφαλαίου, η ιδιωτικοποίηση και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται στόχος άμεσης προτεραιότητας της κυβέρνησης.

- Οταν το "Εθνικό Απολυτήριο" είναι στην ουσία Ταξικό Απολυτήριο και ανοίγει νέους δρόμους για την αλλαγή της δομής των ΑΕΙ και ΤΕΙ".

Ολα για το κεφάλαιο!

"Αυτή η πολιτική, που βάζει φραγμούς στη μόρφωση για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων, είναι η πολιτική που υποτάσσει την επιστήμη στις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου και βάζει έτσι φραγμούς στην ίδια την ανάπτυξη της γνώσης και της ολόπλευρης ανάπτυξης του επιστημονικού δυναμικού της χώρας.

Οι ρυθμίσεις για το Διδακτικό και Ερευνητικό Προσωπικό αποτελούν μια ακόμα πλευρά αυτής της πολιτικής. Μέσα από την "αξιολόγηση" από τους εκλεκτούς των Βρυξελλών και τα εμπόδια στην εξέλιξη, επιχειρείται ο έλεγχος, η χειραγώγηση του ΔΕΠ και του ερευνητικού και εκπαιδευτικού έργου. Με την άρση της μονιμότητας ξεκινά από τα "πάνω", η προσπάθεια για χτύπημα της μονιμότητας των εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μέσα από την υποβάθμιση και τη χειραγώγηση του ΔΕΠ, βαθαίνει η υποβάθμιση του Πανεπιστημίου, ο έλεγχος του μεγάλου κεφαλαίου σε όλες τις πλευρές της λειτουργίας του.

Δε θέλουμε το ΔΕΠ των ΑΕΙ να μετατραπεί σε φτηνό εργατικό δυναμικό των πολυεθνικών, χωρίς προοπτική επιστημονικής και ακαδημαϊκής εξέλιξης, γιατί έτσι θα γίνεται πιο ευάλωτο στις πιέσεις των κυβερνήσεων και του μεγάλου κεφαλαίου.

Τα λόγια του Μαρξ πως "όσο πιο ανεπιφύλακτα και αμερόληπτα προχωρεί η επιστήμη, τόσο πιότερο βρίσκεται σε αρμονία με τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις των εργατών", σήμερα ηχούν πολύ επίκαιρα. Γιατί σήμερα είναι που με τον πιο ωμό τρόπο φαίνονται τα εμπόδια που βάζει στην επιστήμη, την κοινωνική εξέλιξη, στην ανάπτυξη του ίδιου του ανθρώπου η κυριαρχία του κεφαλαίου, οι πολιτικές που την υπηρετούν".

Ο μόνος δρόμος

"Σήμερα γίνεται όλο και πιο φανερό πως μια άλλη πολιτική για την παιδεία δεν μπορεί να βρίσκει σκοπό και νόημα χωρίς μια άλλη πολιτική κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης σε όφελος του λαού, σε αντιμονοπωλιακή αντιιμπεριαλιστική κατεύθυνση. Γίνεται φανερό πως δεν έχουμε άλλη επιλογή από το δρόμο της ενότητας και της κοινής δράσης όλων των φορέων της παιδείας, όλου του ελληνικού λαού.

Πιστεύουμε πως σε συνεργασία με τους συλλόγους ΔΕΠ, μπορούμε να δώσουμε λύση και στο πρόβλημα της εξεταστικής. Και εξετάσεις θα δώσουμε, και βιβλία θα έχουμε, και την αξία των πτυχίων μας θα υπερασπίσουμε, αν παλέψουμε μαζί με όλο τον ελληνικό λαό για ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν, στην υπηρεσία των αναγκών του λαού και του τόπου. Απαιτούμε: Καμιά αναγνώριση ψευτοπανεπιστημίων, απόσυρση των ρυθμίσεων για το ΔΕΠ, απόσυρση του νομοσχεδίου για το "Εθνικό Απολυτήριο", κατάργηση του νόμου για την "Ελληνική παιδεία στο εξωτερικό και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση", καθώς και των τροπολογιών, που τον συνόδεψαν. Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15%, ολόπλευρη και ουσιαστική μόρφωση, ειδίκευση και δουλιά για όλους".

Τα θέματα Φυσικής

Τα θέματα της Φυσικής που δόθηκαν χτες είναι τα εξής:

ΖΗΤΗΜΑ 1ον:

Α. Θέλουμε να μετρήσουμε τη χωρητικότητα ενός πυκνωτή χρησιμοποιώντας γέφυρα Wheatstone.

Να σχεδιάσετε τη διάταξη και να περιγράψετε τον τρόπο υπολογισμού της άγνωστης χωρητικότητας.

Β. Το ιδανικό αέριο μιας μηχανής υφίσταται κυκλική μεταβολή, η οποία αποτελείται από τις εξής αντιστρεπτές μεταβολές.

1) Από μια κατάσταση Α εκτονώνεται ισόθερμα μέχρι την κατάσταση Β.

2) Στη συνέχεια ψύχεται ισόχωρα μέχρι της κατάσταση Γ και τέλος

3) με αδιαβατική μεταβολή επανέρχεται στην αρχική κατάσταση Α.

α) να σχεδιάσετε την παραπάνω κυκλική μεταβολή σε διάγραμμα P - V.

β) Να δώσετε τη μαθηματική διατύπωση του πρώτου θερμοδυναμικού νόμου με τη μορφή που παίρνει σε κάθε μία από τις παραπάνω μεταβολές, λαμβάνοντας υπόψη και τα πρόσημα των μεγεθών σε κάθε περίπτωση.

Γ. Η μηχανή, που λειτουργεί με αυτή την κυκλική μεταβολή, παράγει ή καταναλώνει έργο; Δικαιολογήστε την απάντησή σας. Πώς παριστάνεται αυτό το έργο στο διάγραμμα;

ΖΗΤΗΜΑ 2ον:

Α. Δύο σφαίρες κινούνται σε λείο οριζόντιο επίπεδο και συγκρούονται μεταξύ τους. Να διατυπώσετε και να αποδείξετε θεωρητικά την αρχή διατήρησης της ορμής σ' αυτή την περίπτωση.

Σε τι έγκειται η σπουδαιότητα αυτής της αρχής και πού οφείλεται η γενικότητά της;

Β. α) Ποιες συνθήκες πρέπει να πληρούνται για τη δημιουργία στάσιμου κύματος;

β) Ενα εγκάρσιο αρμονικό κύμα που περιγράφεται από την εξίσωση.

διαδίδεται σε ελαστικό μέσο και συμβάλλει με ένα άλλο, έτσι ώστε να σχηματιστεί στάσιμο κύμα. Να γραφτεί η εξίσωση του δεύτερου κύματος, καθώς και η εξίσωση του στάσιμου κύματος.

γ) Ποια σημεία λέγονται δεσμοί και ποια κοιλίες σε ένα στάσιμο κύμα; Πόσο απέχουν μεταξύ τους δύο διαδοχικοί δεσμοί;

ΖΗΤΗΜΑ 3ον:

Σώμα με μάζα 2Kgr βάλλεται πλαγίως από το οριζόντιο έδαφος. Η οριζόντια συνιστώσα της ταχύτητας εκτόξευσης είναι Uοχ και η κατακόρυφη Uoy.

Στο ανώτατο σημείο της τροχιάς του, που βρίσκεται σε ύψος h=20m από το έδαφος, διασπάται ακαριαία σε δύο κομμάτια, Α και Β, τα οποία έχουν ίσες μάζες.

Από αυτά το Α πέφτει κατακόρυφα και φτάνει στο έδαφος 1sec μετά τη διάσπαση, σε σημείο που απέχει S=100m από το σημείο εκτόξευσης.

Να υπολογίσετε:

α) Την ταχύτητα με την οποία το Α φτάνει στο έδαφος.

β) Την ενέργεια που ελευθερώνεται κατά τη διάσπαση του αρχικού σώματος.γ) Την απόσταση από το σημείο εκτόξευσης, στην οποία πέφτει στο έδαφος το κομμάτι Β.

Δίνεται η επιτάχυνση της βαρύτητας και ότι η αντίσταση του αέρα είναι αμελητέα.

ΖΗΤΗΜΑ 4ον:

Κύκλωμα αποτελείται από ιδανικό πυκνωτή, ωμική αντίσταση, πηγή συνεχούς ΗΕΔ με αμελητέα εσωτερική αντίσταση και διακόπτη που συνδέονται με σειρά.

Η αντίσταση έχει τιμή R = 1000Ω και η ΗΕΔ E = 12V.Αρχικά ο πυκνωτής είναι αφόρτιστος και ο διακόπτης ανοικτός.

Τη χρονική στιγμή to = 0 κλείνουμε το διακόπτη και παρατηρούμε ότι τη χρονική στιγμή η πτώση τάσης στα άκρα της αντίστασης είναι ίση με την τάση στα άκρα του πυκνωτή.

Οταν ο πυκνωτής φορτιστεί πλήρως, αποσυνδέουμε την πηγή και στη θέση της τοποθετούμε ιδανικό πηνίο με συντελεστή αυτεπαγωγής L= 5H.

Το κύκλωμα εκτελεί φθίνουσες ηλεκτρομαγνητικές ταλαντώσεις λόγω της ωμικής αντίστασης.

Να υπολογίσετε:

α) Τη χωρητικότητα του πυκνωτή.

β) Την ενέργεια που πρέπει να προσφέρουμε, με τη βοήθεια κάποιου εξωτερικού μηχανισμού, ανά περίοδο στο ταλαντούμενο κύκλωμα, ώστε να πραγματοποιεί αμείωτες ηλεκτρομαγνητικές ταλαντώσεις.

"ΜΕΤΩΠΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΕΙΡΑΙΑ"
Δικαίωμα η μόρφωση

Συγκέντρωση για να μην περάσουν τα σχέδια περί "Εθνικού" και "Διεθνούς Απολυτήριου", την Πέμπτη στις 7.30 μμ στην πλατεία Κοραή

Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το "Εθνικό" (ΕΑ) και το "Διεθνές Απολυτήριο" (ΔΑ), διοργανώνει το "Μέτωπο Παιδείας Πειραιά", μεθαύριο Πέμπτη στις 7.30 μμ στην πλατεία Κοραή στον Πειραιά. Ταυτόχρονα καλεί τους Πειραιώτες να διεκδικήσουν αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού, δημόσια παιδεία για όλους τους νέους χωρίς φραγμούς και διακρίσεις, ενιαίο τύπο Λυκείου και ένταξη της επαγγελματικής κατάρτισης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα, κάλυψη των σχολείων με υλικοτεχνική υποδομή.

"Το ΕΑ και το ΔΑ εντάσσονται στα πλαίσια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής κυβέρνησης, ΕΕ και ΟΟΣΑ, που έχουν στόχο την ιδιωτικοποίηση και το ξεθεμελίωμα του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος" τονίζει το "Μέτωπο" σε σχετική ανακοίνωση - κάλεσμα, καταγγέλλοντας ότι "η διάταξη για το ΔΑ ψηφίστηκε κατ' απαίτηση των ιδιωτικών κολεγίων, που λειτουργούσαν παράνομα τμήματα γι' αυτού του είδους το απολυτήριο από το 1993". Πρόκειται για τίτλο που χορηγείται από ιδιωτικό οργανισμό, ο οποίος καθορίζει την ύλη, το πρόγραμμα, τα προσόντα των καθηγητών, τις εξετάσεις και τα μαθήματα διδάσκονται στα αγγλικά, ισπανικά, γαλλικά. Με βάση το νόμο 2327 του 1995, ο τίτλος αυτός είναι ισότιμος με το απολυτήριο του Δημόσιου Λυκείου.

"Το δόγμα "όποιος έχει χρήματα αγοράζει και μόρφωση" υλοποιείται πλήρως με το ΕΑ. Οι Εθνικές Εξετάσεις στις τρεις τάξεις του Λυκείου σε όλα τα μαθήματα, το προαπαιτούμενο μάθημα, οι περιορισμοί στα επιλεγόμενα μαθήματα, κάνουν το ΕΑ το σκληρότερο ταξικό εξεταστικό σύστημα",τονίζει το "Μέτωπο Παιδείας Πειραιά", σημειώνοντας ότι κανένα εξεταστικό σύστημα, παρά τις διακηρύξεις, δεν έλυσε και ούτε μπορεί να λύσει τα μεγάλα και χρόνια προβλήματα της παιδείας, χωρίς να ληφθούν πρώτα μέτρα που αφορούν τη δομή, τη λειτουργία και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Αυξημένη συμμετοχή χτες
  • Στη Φυσική διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της Α' και Β' Δέσμης και στα Αρχαία Ελληνικά οι υποψήφιοι της Γ' Δέσμης
  • Υψηλότερου επιπέδου από πέρσι χαρακτηρίζει τα θέματα Φυσικής η Ενωση Ελλήνων Φυσικών

Ομαλά κύλησε και η χτεσινή, τρίτη μέρα των Γενικών Εξετάσεων με τους υποψήφιους της Α και Β Δέσμης, να διαγωνίζονται στο μάθημα της Φυσικής και της Γ Δέσμης στα Αρχαία Ελληνικά."Σαφώς υψηλότερου επιπέδου από τα αντίστοιχα περσινά", χαρακτήρισε τα θέματα η Ενωση Ελλήνων Φυσικών,η οποία σε ανακοίνωσή της διαπιστώνει ότι "ορισμένα απαιτούν κριτική σκέψη για την αντιμετώπισή τους". Χαρακτηρίζει, μάλιστα, τη διαφοροποίηση αυτή θετική, σε σχέση με τα περσινά θέματα, που ευνοούσαν την αποστήθιση, κάτι που - όπως τονίζει - φέρνει για μια ακόμα φορά στο προσκήνιο τις ανισότητες που δημιουργούνται με την κατοχύρωση της βαθμολογίας.

Ειδικότερα, τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής για την επίλυση και τον σχολιασμό των θεμάτων Φυσικής των Γενικών Εξετάσεων χαρακτήρισαν τα θέματα της Φυσικής ως σαφή προς τη διατύπωσή τους, υπογραμμίζοντας ότι τα θέματα της θεωρίας (1β, 2Βα) δεν αναπτύσσονται όλα αυτούσια στο σχολικό εγχειρίδιο, αλλά απαιτούν και κριτική σκέψη. Παράλληλα σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται ότι οι ασκήσεις θεωρούνται ότι ακολουθούν το πνεύμα του σχολικού εγχειριδίου, με κλιμακούμενο επίπεδο δυσκολίας ενώ θεωρούν ότι ο χρόνος που διατέθηκε για την επίλυση των θεμάτων ήταν σχετικά περιορισμένος.

Οσο για τα θέματα των Αρχαίων, οι μαθητές τα χαρακτήρισαν αναμενόμενα.

Η συμμετοχή των υποψηφίων κυμάνθηκε σε υψηλότερα επίπεδα από πέρσι ιδιαίτερα στη Β Δέσμη. Συγκεκριμένα, πήρε μέρος στις εξετάσεις το 92.94% όσων είχαν δηλώσει, έναντι 90.96% πέρσι, στη Β Δέσμη 92.39% έναντι 89.96% πέρσι και στη Γ Δέσμη 92.89%, έναντι 90.71% πέρσι. Σήμερα, οι υποψήφιοι της 4ης Δέσμης διαγωνίζονται στο μάθημα των Μαθηματικών ενώ αύριο οι υποψήφιοι της Α Δέσμης διαγωνίζονται στο μάθημα των Μαθηματικών, της Β Δέσμης στη Βιολογία και της Γ Δέσμης στην Ιστορία.

Παρακάτω δημοσιεύουμε τα θέματα Φυσικής (και τις λύσεις στο 3ο και 4ο Ζήτημα όπως τις έδοσε η Ενωση Ελλήνων Φυσικών) και τα θέματα των Αρχαίων.

Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών

Η ακριβής διατύπωση των θεμάτων των Αρχαίων Ελληνικών έχει ως εξής:

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

1. Ποια είναι η ψυχική κατάσταση του Οιδίποδα στο συγκεκριμένο απόσπασμα και με ποιους τρόπους και εκφραστικά μέσα κατορθώνει να την υποδείξει και να την προβάλει ο Σοφοκλής;

2. Ο Ηρόδοτος ως ιστοριογράφος: Προτερήματα και ελαττώματα της συγγραφής του.

3. Παρήγγελλεν: Να γραφεί το β ενικό πρόσωπο στην ευκτική και προστακτική σε όλους τους χρόνους στην ίδια φωνή.

Βούλοιντο: Να γίνει χρονική αντικατάσταση και να γραφούν τα απαρέμφατα και οι μετοχές (στην ονομαστική ενικού στο αρσενικό γένος) σε όλους τους χρόνους.

Απέκτεινεν: Να γίνει χρονική αντικατάσταση και να κλιθεί η ευκτική του μέλλοντα.

Διαβαλλόντων: Να γίνει χρονική αντικατάσταση και να κλιθεί η προστακτική αορίστου β στην ίδια φωνή.

4. α) "Ελθών... τα γεγονότα": Να αναγνωριστούν συντακτικώς οι μετοχές της ημιπεριόδου και η μετοχή. Τα γεγονότα να αναπτυχθεί στην αντίστοιχη (ισοδύναμη) δευτερεύουσα πρόταση.

"ακούσας δ' εγώ... εκέλευον": Να γίνει πλήρης συντακτική ανάλυση και η μετοχή: ακούσας να αναπτυχθεί στην αντίστοιχη (ισοδύναμη) δευτερεύουσα πρόταση.

β) "ο δε τον Δία... Διονύσιον": Να γίνει πλήρης συντακτική ανάλυση.

"παρασκευάζεσθαι τιμωρείσθαι Διονύσιον": Να μετατραπεί σε ευθύ λόγο.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ