ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Φταίνε... οι «βίαιοι» διαδηλωτές!

Πλήρη κάλυψη στη βίαιη καταστολή των λαϊκών διαδηλώσεων στη Γένοβα πρόσφερε η κυβέρνηση Σημίτη, η οποία ευθυγραμμιζόμενη απόλυτα με τους «8» και την ΕΕ δικαιολογεί την επίδειξη κρατικής βίας από την ιταλική κυβέρνηση ρίχνοντας την ευθύνη στους διαδηλωτές!

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος χωρίς να αποδοκιμάσει ούτε στο ελάχιστο το όργιο βίας από τις δυνάμεις καταστολής, προχώρησε ένα ακόμα βήμα και ζήτησε την απομόνωση των ολίγων «βίαιων» διαδηλωτών, τους οποίους έμμεσα πλην σαφώς κατέστησε υπαίτιους για τη βία των κρατικών μηχανισμών καταστολής! «Πρέπει όλοι -και πρώτα και κύρια οι πολίτες που ανήκουν σε αυτές τις ομάδες (σ.σ. αυτές που «αναδεικνύουν τις θέσεις τους με τρόπο ειρηνικό και δημοκρατικό»)- να απομονώνουν τις ολιγάριθμες ομάδες που με τη βία επιχειρούν να προωθήσουν ό,τι ισοπεδώνει κάθε πρωτοβουλία, στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των προβλημάτων της παγκοσμιοποίησης», είπε ο Δ. Ρέππας και επεξήγησε: «Αυτές τις ομάδες που χρησιμοποιούν τη βία και δεν επιθυμούν το διάλογο, που δεν έχουν κάτι θετικό να προτείνουν, ασφαλώς όλοι έχουμε υποχρέωση να τις απομονώσουμε» (!).

Χρησιμοποιώντας την ίδια φρασεολογία με αυτή του κοινού ανακοινωθέντος των «8», εξέφρασε «τη λύπη μας» για το θάνατο του νέου και τoυς δεκάδες, όπως είπε, τραυματισμούς, που «φόρτισαν αρνητικά και στιγμάτισαν τη Διάσκεψη». Στην πραγματικότητα εκμεταλλεύεται τις στημένες προβοκάτσιες των ιταλικών αστυνομικών αρχών, όπως περίτρανα αποδείχτηκε, για να πλήξει το διογκούμενο κίνημα κατά της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης.

Επιχειρώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και να αποσείσει τις βαρύτατες ευθύνες της κυβέρνησης για το χτύπημα των λαϊκών κινητοποιήσεων στη Γένοβα, ο Δ. Ρέππας επιστράτευσε εύηχες αλλά ανούσιες φράσεις, όπως ότι «η διάσκεψη κορυφής στη Γένοβα ήταν ένα πολύ καλό μάθημα προς πολλές κατευθύνσεις» ή «όποιοι επιχειρούν να γράψουν την ιστορία ερήμην των πολιτών, θα δεχτούν την αρνητική κρίση της ιστορίας. Η ιστορία θα στραφεί εναντίον τους και θα τους εκδικηθεί».

Αναφερόμενος στην κατάσταση των δύο Ελλήνων συλληφθέντων στη Γένοβα, ο Δ. Ρέππας ανέφερε ότι υπάρχουν πληροφορίες πως ο Περούλης Σακελλαρίδης θα αφεθεί ελεύθερος, ενώ ο Παναγ. Σιδεριάδης υποβλήθηκε σε επείγουσα επέμβαση, επειδή παρουσίασε κρίση περιτονίτιδας, και κρατείται στο νοσοκομείο της Γένοβας. Εμείς, πρόσθεσε, επιμένουμε ότι θα πρέπει να αφεθούν ελεύθεροι, αλλά «δε θα υπεισέλθουμε στα εσωτερικά θέματα της Ιταλίας» (!).

Μετά την απόγνωση

Και το ερώτημα τι κάνουμε μετά τη Γένοβα και πώς θα προχωρήσει το κίνημα ενάντια στην παγκοσμιοποίηση ξανατέθηκε με το πέρας των κινητοποιήσεων της Γένοβας. Η απάντηση που ήρθε από τα στόματα απογοητευμένων αριστερών - εγκλωβισμένων στην απογοήτευση από την κάμψη του εργατικού κινήματος της προηγούμενης δεκαετίας - αλλά και πρώην στελεχών του ΚΚΕ που επιδιώκουν να δικαιολογήσουν τις επιλογές αποχώρησής τους από το πεδίο της ταξικής πάλης, είναι η δημιουργία ενός κινήματος της απόγνωσης, της ενστικτώδους αντίδρασης, της ιδεολογικής ανυπαρξίας και της αόρατης - σχεδόν περιθωριακής δράσης - χωρίς προσανατολισμό και στόχο. Αυτή όμως η αντίληψη, είτε προέρχεται από μια καθαρή απογοήτευση και υπαρξιακή αγωνία είτε αποτελεί σχέδιο αποπροσανατολισμού του εργατικού κινήματος, θα είναι ο κύριος και ο πλέον χθόνιος εχθρός στην ανάπτυξη αλλά και στην κατεύθυνσή του ως ένα διεκδικητικό μέτωπο που στοχεύει στη ρήξη με το καπιταλιστικό σύστημα και όχι απλά στη συνέχισή του ως μια φωνή διαμαρτυρίας.

Το επιχείρημα ότι η πολυσυλλεκτικότητα και η πολυχρωμία αυτού του κινήματος εξασφαλίζει τη μαζικότητα και τη δύναμή του έχει αποδειχθεί ιστορικά ότι δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα και τη συνέχειά του. Ολα τα κινήματα της αμφισβήτησης του '60 διαλύθηκαν όταν η ιστορία πέρασε σε πιο σύγχρονες και πολύπλοκες φάσεις όπου ο αυθορμητισμός και η παρόρμηση δεν ήταν αρκετά για να απαντήσουν ιδεολογικά, πολιτικά, στρατηγικά αλλά και σε επίπεδο συνειδητότητας των μελών τους στις απαιτήσεις ενός νέου επιπέδου πάλης. Αυτό καθεαυτό το επιχείρημα είναι το κύριο όπλο της σοσιαλδημοκρατίας προκειμένου να δημιουργεί ακίνδυνα κινήματα βασιζόμενα στο νεολαιίστικο αυθορμητισμό - κυρίως με ερείσματα στους φοιτητές - όπου η εργατική τάξη να αποτελεί απλό χειροκροτητή τους δεμένη με χαλαρούς μη οργανωτικούς δεσμούς και ασπαζόμενη μόνο την αγανάκτηση απέναντι στο σύστημα και όχι τη διεκδίκηση και τη σύγκρουσή της με αυτό. Η αταξική του μορφή και η έλλειψη της πρωτοπορίας της εργατικής τάξης καθιστά τα κινήματα επιρρεπή όχι μόνο σε «επαναστατικές φούσκες» αλλά και στην εισχώρηση σε αυτά ύποπτων διασπαστικών στοιχείων που συνεισφέρουν στη γρήγορη και αποτελεσματική διάλυσή τους και στην εξάπλωση της απογοήτευσης και της αντίληψης της νομοτέλειας του καπιταλισμού γιατί η ανυπαρξία στόχων τέτοιων κινημάτων φαντάζει σαν αδυναμία επίτευξης κάθε στόχου στην πάλη ενάντια στον καπιταλισμό.

Το δεύτερο επιχείρημα της ανάγκης αποϊδεολογικοποίησης του κινήματος και της εξάλειψης κάθε ιδεολογικής διαπάλης μέσα σε αυτό, ως ένα νέο και πρωτόγνωρο στοιχείο επιτυχίας του κινήματος κατά της παγκοσμιοποίησης, είναι η νεκρανάσταση της σοσιαλδημοκρατίας του '60 και του '70, όπου το κύριό της σύνθημα στον αντιιμπεριαλιστικό αγώνα ήταν «κάντε έρωτα και όχι πόλεμο» και «κάτω τα αφεντικά δεξιά και αριστερά». Ομως ένα κίνημα προϋποθέτει από τη φύση του νόμους κίνησης, οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τον ιδεολογικό προσανατολισμό του που καθορίζει και τη στρατηγική του. Η ιδεολογική διαπάλη μέσα σε αυτό προκειμένου να οριοθετηθεί η δράση και η συνέχειά του είναι ο νωτιαίος μυελός του. Αν το αποκόψεις από αυτά τα ζωτικά του στοιχεία τότε το απονεκρώνεις και το θέτεις σε τεχνική υποστήριξη, δηλαδή υπό την καθοδήγηση του συστήματος. Τότε το κίνημα καταστέλλεται με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο γιατί όχι μόνο δεν αμφισβητεί από θέση την καπιταλιστική εξουσία, αλλά και δε διεκδικεί την ανατροπή και αντικατάσταση από τη λαϊκή εξουσία της εργατικής τάξης. Η ταύτιση της πρωτοπορίας της εργατικής τάξης με «τα αφεντικά», αποσκοπεί στην αποκοπή του κινήματος από το ζωτικό στοιχείο των στόχων και της προσήλωσής του στην επίτευξή τους. Ετσι επιτυγχάνεται η πολυδιάσπασή του σε μικρές ακίνδυνες νεφελώδεις ομάδες, κύριος στόχος των οποίων γίνεται η ταξική κατεύθυνση του κινήματος και όχι η αντιπαράθεσή του με το σύστημα (βλ. εξωκοινοβουλευτική αριστερά).

Τέλος η αντίληψη της απόγνωσης, ως η μόνη κινητήρια δύναμη δράσης και επαναστατικότητας του κινήματος, είναι η πιο ακίνδυνη μορφή πάλης ενάντια στο σύστημα. Η δημιουργία μιας ανθρώπινης μάζας που κινείται και πεθαίνει ενστικτωδώς και αυθορμήτως είναι η καλύτερη λεία του καπιταλισμού που μπορεί να τη στρέψει σε κάθε εχθρό του δηλ. στην εργατική τάξη. Τα αναρχικά, θρησκευτικά, οικολογικά και κάθε λογής άμορφα και αυθόρμητα κινήματα των τελευταίων χρόνων, αποτέλεσαν τους καλύτερους και ουσιαστικά πιο οργανωμένους ουραγούς του καπιταλισμού π.χ. στους βομβαρδισμούς της Σερβίας. Αναλώθηκαν στα επιχειρήματα του «χασάπη Μιλόσεβιτς» και της ανάγκης εκδημοκρατισμού και εξευρωπαϊσμού της χώρας, αφήνοντας άθικτους τους υπαίτιους μιας γενοκτονίας, και μιας οικολογικής καταστροφής και ιμπεριαλιστικής βαρβαρότητας και συνεχίζουν να λοιδορούν ενάντια σε όποιον έχει το θάρρος να αντισταθεί στη λαίλαπα του συστήματος. Στην Ελλάδα όπου το εργατικό κίνημα και το κίνημα ειρήνης συγκροτημένα με κύριο υποστηρικτή το ΚΚΕ έκαναν το ένα βήμα εμπρός ενάντια στην κόκκινη ζώνη που επέβαλαν η κυβέρνηση, τα αστικά κόμματα και οι ΗΠΑ, απέδειξαν πως η διεκδίκηση και η σύγκρουση δεν είναι ευκαιριακές τακτικές και υπαρξιακά ξεσπάσματα αλλά απόρροια ενός συγκροτημένου, συνειδητού, μελετημένου και ταξικά προσανατολισμένου μετώπου, όπου μέσα από τη διαπάλη κάνει βήματα ή άλματα προς την κατεύθυνση αποξηλώματος του καπιταλισμού και όχι προς τη συμμόρφωσή του.

Η πάλη ενάντια στην παγκοσμιοποίηση του καπιταλισμού είναι η πάλη ενάντια στο καπιταλιστικό σύστημα και σαν τέτοια δεν μπορεί να εξαντλείται μόνο σε ετήσιες πανευρωπαϊκές πορείες αυθορμήτων μαζών όπως επιδιώκει η άρχουσα τάξη. Η συγκροτημένη παρουσία του ΚΚΕ και του ΠΑΜΕ στη Γένοβα, αλλά και η διαρκής παρουσία τους στην ταξική πάλη σε συνεχή βάση και με όλες τις μορφές που επιλέγει το κίνημα σε κάθε συγκυρία, αποδεικνύουν πως οι κόκκινες ζώνες του καπιταλισμού σπάνε μόνο με τη συγκροτημένη ταξική πάλη με πρωτοπόρα την εργατική τάξη. Η συνεχής και προσανατολισμένη διεκδίκηση είναι ο κύριος αντίπαλος της άρχουσας τάξης και όχι τα κενά οδοφράγματα με αόρατους επαναστάτες. Οι διάφοροι Μπουβιέ, Νεγκρί και Λεβί που θέλουν να μετατρέψουν την ταξική πάλη σε ροζ επαναστατική τσιχλόφουσκα, αποτελούν τους αιμοδότες αυτού του συστήματος και όχι τους υπονομευτές του γιατί προβάλλουν την ανάγκη μη αποκλειστικής κυριαρχίας της αγοράς αλλά της ανάδειξης και του ανθρώπινου προσώπου της. Μια τέτοια αντίληψη γαλουχεί λευκές φόρμες και επιθέσεις (ATTACT), δονκιχωτικά φαντάσματα αφήνοντας άθικτο το σύστημα, και καθιστώντας την εργατική τάξη αλυσοδεμένη στο περιθώριο, στο πάνθεον των γραφικών Δελαπατρίδων.

Καθήκον των Ελλήνων κομμουνιστών είναι η επαγρύπνηση ενάντια σε όσους προσπαθούν να καταστείλουν την ταξική πάλη και η ιδεολογική, πολιτική, στρατηγική και οργανωτική θωράκιση της πρωτοπορίας της εργατικής τάξης, ώστε να παίξει τον καθοριστικό και πρωτοπόρο ρόλο της στον προσανατολισμό του ΑΑΔΜ, στη σύγκρουση με τον καπιταλισμό και στην οικοδόμηση της σοσιαλιστικής κοινωνίας.


Βασιλεία ΠΑΠΑΡΗΓΑ

«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ»
Συστηματική κατάργηση δημοκρατικών δικαιωμάτων

Την επιτακτική ανάγκη για την ευρύτατη δυνατή συστράτευση και ενότητα με στόχο την αγωνιστική υπεράσπιση των δημοκρατικών κατακτήσεων, αλλά και τη διεύρυνσή τους, ζητά με χτεσινή της ανακοίνωση η «Δημοκρατική Συσπείρωση για τις Λαϊκές Ελευθερίες και την Αλληλεγγύη». Καταγγέλλει το όργιο βιας και τρομοκρατίας που εξαπολύθηκε κατά των λαϊκών διαδηλώσεων, αλλά και την ελληνική κυβέρνηση που πήρε πρακτικά μέτρα ενημέρωσης των ιταλικών αρχών για το... ποιον των Ελλήνων διαδηλωτών που πήγαν στην Ιταλία. Σημειώνει χαρακτηριστικά: «Η δολοφονία του νεαρού διαδηλωτή, οι εκτεταμένες, συχνά προληπτικές συλλήψεις, οι τραυματισμοί, οι βασανισμοί κρατουμένων, η βιαιότητα και η βαναυσότητα των αστυνομικών αρχών, οι μαζικές απελάσεις και η ποικιλότροπη παρεμπόδιση των διαδηλωτών, ήρθαν να προστεθούν στις ανάλογες πρακτικές που έλαβαν χώρα λίγο καιρό πριν το Γκέτεμποργκ. Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν η Συμφωνία Σένγκεν (που ενσωματώθηκε μάλιστα στη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ενωση), η Γιουροπόλ, το πρόσφατο "σύμφωνο αστυνομοκρατίας" που υπέγραψαν οι 15 υπουργοί των κρατών - μελών της ΕΕ στα μέσα Ιουλίου, με στόχο την πάταξη των διαδηλώσεων και ουσιαστικά στη λογική της απαγόρευσης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι. Είναι πλέον φανερό, ότι πρόκειται για μια συστηματική και μεθοδευμένη πολιτική υπονόμευσης έως και κατάργησης δημοκρατικών δικαιωμάτων, που είχαν κατακτήσει οι λαοί της Ευρώπης μέσα από μακρόχρονους αγώνες».

«Ο συστηματικός χαρακτήρας αυτής της επίθεσης στις λαϊκές ελευθερίες έρχεται να υπογραμμίσει την επιτακτική ανάγκη για την ευρύτατη δυνατή συστράτευση και ενότητα, πέρα από ιδεολογικές και πολιτικές διαφορές, με στόχο την αγωνιστική υπεράσπιση των δημοκρατικών κατακτήσεων, αλλά και τη διεύρυνσή τους, έτσι ώστε να έρθουν στο ύψος των απαιτήσεων του εργαζόμενου ανθρώπου του 21ου αιώνα».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ