ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Οχτώβρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Ομοβροντία «τσουχτερών» αυξήσεων

Ακριβότερα από την Τρίτη τα εισιτήρια της «Ολυμπιακής». Θέμα χρόνου και η έγκριση των αυξήσεων, τόσο στα εισιτήρια ΚΤΕΛ και στις αστικές συγκοινωνίες, όσο και στα κόμιστρα ταξί, φορτηγών κλπ.

Θέμα χρόνου είναι η επιβολή αυξήσεων και στα εισιτήρια των αστικών - υπεραστικών συγκοινωνιών
Θέμα χρόνου είναι η επιβολή αυξήσεων και στα εισιτήρια των αστικών - υπεραστικών συγκοινωνιών
Ακριβότερα κατά 8 και 20 ευρώ, θα είναι από την ερχόμενη Τρίτη (26 Οκτώβρη) τα εισιτήρια των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» προς την Ευρώπη και 20 υπερατλαντικές πτήσεις, αντίστοιχα. Ακολουθεί, στο επόμενο διάστημα, κύμα «τσουχτερών» αυξήσεων σε εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, τιμολόγια ΔΕΚΟ, κόμιστρα υπεραστικών και αστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ, φορτηγών αυτοκινήτων και ταξί. Απλώς, εκκρεμεί η τελική απόφαση της κυβέρνησης για το ύψος των αυξήσεων και το χρόνο, από τον οποίο θα αρχίσουν να πληρώνουν τα ακριβότερα εισιτήρια και κόμιστρα οι χρήστες των υπόλοιπων - πλην «Ολυμπιακών Αερογραμμών» - Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Το επερχόμενο κύμα αυξήσεων επιβεβαίωσαν τόσο, με προχτεσινές του δηλώσεις, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου, όσο και ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπης.

Συγκεκριμένα, ο Μ. Λιάπης, που είναι ο κύριος δέκτης των αιτημάτων των διαφόρων κλάδων (ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ, φορτηγών αυτοκινήτων και ταξί), οι οποίοι εποπτεύονται από το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών:

  • Δήλωσε χτες ότι ο ίδιος θα διαβιβάσει στον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών τα αιτήματα των εκπροσώπων των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ, φορτηγών αυτοκινήτων και ταξί, που ζητούν αυξήσεις 15% στα κόμιστρα.
  • Απέφυγε να απαντήσει ευθέως για το ενδεχόμενο αυξήσεων στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, ενόψει και της εφαρμογής του κυβερνητικού σχεδίου για το «νέο συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας» και τη νέα τιμολογιακή πολιτική.

Περισσότερο σαφής, σχετικά με τα κυβερνητικά σχέδια για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, ήταν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Γ. Γκόλιας. Αποκαλύπτοντας κάπως περισσότερο τις προθέσεις της κυβέρνησης, είπε πως όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική, σχεδιάζεται η καθιέρωση χρονοεισιτηρίου για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, τραμ, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και προαστιακός). Και ο ίδιος, βέβαια, απέφυγε να απαντήσει επί της ουσίας για τις επικείμενες αυξήσεις στα εισιτήρια. Περιορίστηκε σε γενικόλογες αναφορές για το χρονοεισιτήριο, αποφεύγοντας να προσδιορίσει το κόστος του και τη χρονική διάρκεια που θα ισχύει. Θα πρέπει, επίσης, να υπενθυμίσουμε ότι ήδη έχει προαναγγελθεί και η κατάργηση της δωρεάν μετακίνησης, που ισχύει σε ορισμένους Δήμους οι οποίοι έχουν δρομολογήσει δικά τους λεωφορεία για τη μεταφορά των δημοτών, και η καθιέρωση εισιτηρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σκέψη είναι η καθιέρωση ενιαίου εισιτηρίου 1 ευρώ για διαδρομή μιάμισης ώρας σε όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Πάντως, σημειώνεται ότι η νέα τιμολογιακή πολιτική στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχει δρομολογηθεί, όπως παραδέχτηκε πρόσφατα και ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ και οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν έως το τέλος του επόμενου μήνα. Για το σκοπό αυτό, έχει ήδη συγκροτηθεί ειδική επιτροπή, η οποία μελετά το θέμα και το επόμενο διάστημα θα υποβάλει τις προτάσεις της στην κυβέρνηση. Σημειώνεται, επίσης, ότι στελέχη του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών και των συγκοινωνιακών φορέων αναφέρουν με νόημα ότι οι τιμές στα εισιτήρια κυρίως των αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ παραμένουν στα ίδια επίπεδα τα τρία τελευταία χρόνια, αφήνοντας έτσι ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων είναι ...αναπόφευκτες.

Οσον αφορά στις αυξήσεις των εισιτηρίων των «Ολυμπιακών Αερογραμμών», με χτεσινή της ανακοίνωση, η εταιρία διευκρινίζει ότι «η αναπροσαρμογή της προσωρινής επιβάρυνσης καυσίμου» θα ισχύσει από την ερχόμενη Τρίτη, 26 Οκτώβρη. Στην ίδια ανακοίνωση γίνεται λόγος για «αυξήσεις συμβατές με αυτές που έχουν ήδη γίνει από το σύνολο των αεροπορικών εταιριών στο διεθνή χώρο».

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Η αντιπαράθεση ήταν για το ... θεαθήναι

«Δεν υπάρχει αντιπαράθεση με το υπουργείο Ανάπτυξης», διευκρινίζει η ηγεσία του ΣΕΣΜΕ

Μέλι - γάλα είναι οι σχέσεις κυβέρνησης και ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ. Οπως όλα δείχνουν, η αντιπαράθεσή τους με την κυβέρνηση, που εκδηλώθηκε προχτές όταν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης τους χαρακτήρισε ένοχους για την ακρίβεια στην αγορά με την παραπομπή του Συνδέσμου Σούπερ Μάρκετ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ήταν για λαϊκή κατανάλωση. Αυτό προκύπτει από τις σχετικές διευκρινίσεις που έσπευσε να κάνει χτες ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΣΕΣΜΕ), η διοίκηση του οποίου προσπάθησε να «βάλει τα πράγματα στη θέση τους» και να αποκαταστήσει τις καλές του σχέσεις με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή παραπέμπει το ΣΕΣΜΕ ως συνδικαλιστικό φορέα και ξεχωριστά συγκεκριμένες επιχειρήσεις - μέλη του με το ερώτημα της παράβασης ρυθμίσεων περί «εναρμονισμένης πρακτικής» και «σύμπραξης επιχειρήσεων».

Μετά τις πρώτες αντιδράσεις που διοχέτευσε σε μερίδα του Τύπου το προεδρείο του Συνδέσμου για το θέμα της παραπομπής στην Επιτροπή Ανταγωνισμού (που προκάλεσαν τα «σκληρά σχόλια» του αρμόδιου υφυπουργού Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου), χτες η ηγεσία του ΣΕΣΜΕ διευκρίνιζε - ούτε λίγο ούτε πολύ - πως ...έγινε παρεξήγηση! Στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΕΣΜΕ υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, και το εξής: «Δε θεωρούμε ότι υπάρχει αντιπαράθεση με το υπουργείο Ανάπτυξης ούτε, πολύ περισσότερο, έχουμε σκοπό να μπούμε σε διαδικασία ανταλλαγής ανακοινώσεων». Το όλο θέμα άρχισε και τέλειωσε, σύμφωνα με το Σύνδεσμο, σε μια δήλωση του προέδρου του Π. Παντελιάδη ότι «εφόσον υπάρξει καταδικαστική απόφαση για το ΣΕΣΜΕ θα θεωρήσω ότι οδήγησα τον κλάδο σε μια περιπέτεια και θα υποβάλω για λόγους ευθιξίας την παραίτησή μου».

ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΑΚΤΙΝΙΔΙΩΝ
«Μαύρες» τιμές

Σε απόγνωση βρίσκονται οι παραγωγοί ακτινιδίων της Κεντρικής Μακεδονίας καθώς οι τιμές που τους προσφέρονται φέτος είναι απαράδεκτα χαμηλές και δεν καλύπτουν στο ελάχιστο το κόστος παραγωγής.

Τις μέρες αυτές που άρχισε η συγκομιδή στα χωριά της Πιερίας οι έμποροι ζητάνε να αγοράσουν το προϊόν προς 35 και 40 λεπτά το κιλό, που αποτελεί μια από τις πιο χαμηλές τιμές των τελευταίων χρόνων. Μάλιστα σε μερικά χωριά της Κατερίνης οι τιμές κύλησαν ακόμη παρακάτω, στα 25 λεπτά το κιλό. Η κατάσταση γενικότερα είναι πολύ χειρότερη εκεί όπου δεν υφίστανται πλέον οι συνεταιρισμοί, με αποτέλεσμα λίγοι έμποροι να «κανονίζουν» τις τιμές.

Ιδια είναι η κατάσταση και στα χωριά της Σκύδρας όπου προσφέρονται τιμές 30 και 35 λεπτά το κιλό. Πριν λίγες μέρες στην περιοχή αυτή δόθηκαν και 40 λεπτά στο κιλό και αντί να αυξηθεί η τιμή λόγω της ωρίμανσης του προϊόντος, αυτή κυλάει όλο και χαμηλότερα.

Οι παραγωγοί λένε ότι φέτος που υπάρχει καλή παραγωγή έλπιζαν ότι θα εξασφάλιζαν ένα καλύτερο εισόδημα αφού πέρσι και πρόπερσι η παραγωγή τους καταστράφηκε λόγω του παγετού.

«Επένδυσαν πολλά οι παραγωγοί της περιοχής μας για να βγάλουν ένα καλό ποιοτικό προϊόν και τώρα μας δίνουν εξευτελιστικές τιμές», λέει ο παραγωγός Γιώργος Μαρουφίδης από τον Καταχά Πιερίας. «Είμαστε 60 οικογένειες σ' αυτό το χωριό που ασχολούμαστε πέρα από τα ακτινίδια με καπνά και σιτηρά, με προϊόντα δηλαδή που αντιμετωπίζουμε και μ' αυτά προβλήματα. Σε άλλα χωριά της Πιερίας, όπως το Κίτρος, το Αιγίνιο, υπάρχουν χιλιάδες στρέμματα με ακτινίδια και εκατοντάδες παραγωγοί αναγκάζονται να δώσουν τα προϊόντα τους στα 25 και 30 λεπτά, όταν στην αγορά της Θεσσαλονίκης η τιμή ανά κιλό φθάνει τα 3 ευρώ. Οι έμποροι θέλουν "να πνίξουν" τον παραγωγό και δεν υπάρχει καμιά προστασία από πλευράς κυβερνώντων», καταλήγει ο παραγωγός από την Πιερία.

Νέες διοικήσεις σε ΕΘΙΑΓΕ - ΕΛΟΓ

Νέες διοικήσεις απέκτησαν το Εθνικό Ιδρυμα Αγροτικής Ερευνας (ΕΘΙΑΓΕ) και ο Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος (ΕΛΟΓ).

Οπως ανακοινώθηκε χτες, με αποφάσεις του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ε. Μπασιάκου διορίστηκαν τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων του ΕΘΙΑΓΕ και του ΕΛΟΓ. Πρόεδρος του ΕΘΙΑΓΕ ορίστηκε ο Σ. Παπουτσόγλου, καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου. Στον ΕΛΟΓ πρόεδρος ορίστηκε ο Π. Φάσσας, κτηνίατρος και ως αντιπρόεδρος ο Ι. Τσιρώνης, γεωπόνος - ζωοτέχνης, τ. πρόεδρος Κτηνοτροφικής.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ