ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Απρίλη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η Πλαστική Ντόρα

Αρχίζω με πληθυντικό ευγενείας και όχι οικειότητας, αν και θαυμαστής του ενικού που χρησιμοποιούσαν οι Αρχαίοι Ελληνες στην Αθήνα, όπου θέλετε να γίνετε δήμαρχος. Αφορμή για το σχόλιο ήταν όταν μέσα στο Ναό της Δημοκρατίας, όπως αποκαλείτε τη Βουλή, έπιασα το βλέμμα σας να παρακολουθεί στο βήμα την ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα. Λυπάμαι που δε διαθέτω τεχνικό εξοπλισμό ούτως ώστε ν' απαθανάτιζα για πάντα αυτό το βλέμμα. Ηταν βλέμμα απορίας, αλλά και προσπάθειας - πράγμα υπέρ σας - να καταλάβετε τι δουλιά έχει αυτή η παρουσία, αυτή η φωνή μέσα στο ιλουστρασιόν περιβάλλον όπου όλα είναι ρυθμισμένα.

Αν και είναι εξαιρετικά δύσκολο να σας εξηγήσω, γιατί απέχετε έτη φωτός από αυτή την παρουσία, ωστόσο θα προσπαθήσω, αφού πρώτα θα σας υπενθυμίσω τη θέση σας και ως εκ τούτου την κατάστασή σας. Δεν είστε παρά ένα ακόμα πλαστικό προϊόν μιας χρυσής αλυσίδας πολιτικών σούπερ μάρκετ. Ο τελευταίος εν ζωή κρίκος της είναι ο πατέρας σας. Μη σκεφτείτε ούτε στιγμή ότι σας κατηγορώ γι' αυτό ή ότι δε γνωρίζατε παλαιότερα, επειδή ήσαστε στο εξωτερικό (!), πως άνθρωποι της δικής σας ηλικίας έμπαιναν κι έβγαιναν στις φυλακές για πολιτικούς λόγους εξαιτίας της γνωστής συμμορίας των χουντικών.

Ας επανέλθω λοιπόν στο θέμα μας, για να σας προσφέρω ένα μικρό κλειδί στην αφασία που νιώσατε ακούγοντας την ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα. Αυτό το σφίξιμο που βλέπετε, η συστολή της (που τόσο σπάνια τη συναντάτε στους κύκλους σας, αν τη συναντάτε ποτέ) συμβαίνει για να μπορώ εγώ να είμαι ελεύθερος. `Η καλύτερα, όσο πιο πολύ σφίγγεται ο λόγος της προς τα μέσα, τόσο πιο πολύ λυμένος είμαι εγώ. Οταν η Αλέκα Παπαρήγα ανεβαίνει στο βήμα έχει βαθιά επίγνωση ότι βρίσκεται στην εντατική της καρδιάς ενός κράτους που στα χέρια σας ίσα που επιβιώνει.

Βεβαίως αφελής δεν είμαι, γιατί πίσω από την ευγένειά σας, δεν υπάρχει μια μητέρα Τερέζα, αν και πολλές κυρίες της τάξης σας έχουν γίνει μοναχές. Αν προσέξουμε τις φωτογραφίες τις οικογενειακές που εσείς διοχετεύετε στα γνωστά περιοδικά, υπάρχει ένας γεωμέτρης πίσω απ' όλα. Ακόμα και τα παιδιά σας έχουν τη βεβαιότητα ότι θα μας κυβερνήσουν κάποτε κι αυτά. Οπως ο ελιγμός που κάνετε τώρα για τη δημαρχία. Ενόψει Καραμανλή πρωθυπουργού, αφήνετε τον πατέρα σας στο κόμμα και συνεχίζετε με τη δημαρχία, που αυτή τη φορά έχει και την απαραίτητη γκλαμουριά των Ολυμπιακών Αγώνων. Μετά από μια αναπόφευκτη πορεία φθοράς του Καραμανλή, επιστρέφετε στη Νέα Δημοκρατία και όλα αρχίζουν από την αρχή.

Βεβαίως, έχετε εξάρσεις κατά καιρούς με διάφορα θέματα, που ωστόσο πρέπει να σας πλήξουν προσωπικά για ν' ασχοληθείτε. Οπως ο τραγικός θάνατος του άντρα σας, του οποίου ο πόνος δεν άφησε τα διδάγματά του, γιατί προσωποποιήσατε την ιστορία της τρομοκρατίας και κάνατε τα πάντα για να δέσετε τον ελληνικό λαό με αντισυνταγματικούς νόμους. Ανάμεσα στις άλλες εξάρσεις, μετά την τρομοκρατία, είναι και το γυναικείο ζήτημα. Γνωρίζοντας την «ευαισθησία» σας, δεν τολμώ να σας προτείνω να πάτε σε μεγάλα εμπορικά κέντρα όπου εργάζονται γυναίκες. Η μπούργκα των Αφγανών που σας εξόργιζε είναι ένα τίποτα μπροστά σ' αυτόν τον εξευτελισμό. Τις βάζουν να ντύνονται όπως θέλουν τ' αφεντικά τους, να βάφονται σαν παγόνια, να είναι πάντοτε όρθιες και χαμογελαστές. Συχνά καλείτε σε τσάι διάφορες φιλάνθρωπες κυρίες, με αφορμή, φυσικά, πάντοτε το γυναικείο ζήτημα για να συζητήσετε. Και το τσάι συνεχίζεται...

Ο κόσμος ωστόσο δεν είναι από πλαστικό όπως εσείς. Ο κόσμος, που εσείς καταστρέφετε, γίνεται λίπασμα σε πείσμα της δικής σας διάρκειας, εξαιτίας της ύλης σας που σας καθορίζει. Δεν είστε παρά ένα γέλιο που πεθαίνει στο ψέμα του.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ ICOMOS
Πολιτιστικός βανδαλισμός

Η ισραηλινή πολεμική μηχανή ισοπεδώνει και την ανεκτίμητη πολιτιστική κληρονομιά της Παλαιστίνης

Πλατεία Μαντζέρ, Βηθλεέμ: Η ισραηλινή «άποψη» για τη «διαφύλαξη» της πολιτιστικής κληρονομιάς
Πλατεία Μαντζέρ, Βηθλεέμ: Η ισραηλινή «άποψη» για τη «διαφύλαξη» της πολιτιστικής κληρονομιάς
Ισως η φρίκη της σφαγής στην Τζενίν να μην επιτρέπει να ασχοληθούμε με τις υλικές καταστροφές που επιφέρει η ισραηλινή εκδοχή της «τελικής λύσης». Ακόμη, όμως, και αν το επέτρεπε, ίσως θα έπρεπε να μιλάμε μόνο για τα σπίτια που ισοπεδώθηκαν, για κάθε είδους υποδομή υγείας και εκπαίδευσης, που έγινε παρελθόν στη Δυτική Οχθη και τη Λωρίδα της Γάζας. Ισως να μοιάζει «προκλητικό» να ασχοληθούμε με τις καταστροφές μνημείων της παλαιστινιακής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ομως, δεν είναι έτσι. Τα μνημεία και οι άνθρωποι δεν έρχονται σε αντιπαράθεση. Το αντίθετο. Η συνειδητή στόχευση των ισραηλινών όπλων και στα μνημεία των κατεχόμενων εδαφών, παράλληλα με τη στόχευση παιδιών, γερόντων και μανάδων είναι «συγκοινωνούντα δοχεία», κομμάτια του ίδιου «παζλ» της νέας ιμπεριαλιστικής φρίκης. Μία ακόμη απόδειξη του «πολιτισμού» της βαρβαρότητας, που θέλει να επιβάλει ο ιμπεριαλισμός, μετά τη «μαύρη βίβλο» των καταστροφών στην πολιτιστική κληρονομιά της Γιουγκοσλαβίας.

Αυτή η πτυχή του δράματος στη Μ. Ανατολή αναδείχτηκε με το μήνυμα, που έστειλαν, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, οι επιστήμονες του Παλαιστινιακού Τμήματος του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών) προς το Ελληνικό Τμήμα και με το οποίο κάνουν έναν πρώτο, πρόχειρο ίσως, αλλά ενδεικτικό της έκτασης της καταστροφής, απολογισμό των μνημείων της παλαιστινιακής γης, που κατέστρεψαν οι Ισραηλινοί εισβολείς. Παράλληλα, αυτό το μήνυμα αποτελεί και μια κραυγή αγωνίας προς τους αρμόδιους φορείς (κυβερνητικούς και μη) του πολιτισμένου(;) κόσμου, οι οποίοι θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Δεδομένου του αυτονόητου ότι η πολιτιστική κληρονομιά του κάθε λαού είναι ταυτόχρονα και κτήμα όλης της ανθρωπότητας.

Ολική καταστροφή

Η ισραηλινή επιδρομή στα παλαιστινιακά χωριά και πόλεις, που ξεκίνησε στις 29 Μάρτη και συνεχίζεται, έφερε τον όλεθρο στους αστικούς πυρήνες, συμπεριλαμβανομένων και των ιστορικών πόλεων, με πολιτισμό που αναπτύχθηκε εκεί επί δύο χιλιετίες. Η συντριπτική πλειοψηφία των καταστροφών αυτών δεν ήταν αποτέλεσμα «παράλληλων απωλειών» του πολέμου, αλλά, όπως σημειώνουν οι Παλαιστίνιοι επιστήμονες, μπορεί να χαρακτηριστεί ως «πολιτιστικός βανδαλισμός», αφού τα μνημεία αποτέλεσαν συγκεκριμένο αντικείμενο επίθεσης εκ μέρους του ισραηλινού στρατού, «που προσομοιάζει με την πρακτική των εθνικών εκκαθαρίσεων που έλαβαν χώρα σε άλλα μέρη του κόσμου». «Οι ισραηλινές δυνάμεις δεν έκαναν καμία διάκριση μεταξύ νεότερων και ιστορικών κτιρίων», όπως δεν έκαναν και διάκριση, αν επρόκειτο για σπίτια ή μέρη εργασίας, στη «συστηματική κατεδάφιση» της Νάμπλους, της Βηθλεέμ, της Ραμάλα και της Τζενίν τις τελευταίες δύο βδομάδες.

Η μεγαλύτερη ζημιά στην παλαιστινιακή πολιτιστική κληρονομιά επήλθε στη Νάμπλους και τη Βηθλεέμ, όπου, πριν την επίθεση, απαγορευόταν ακόμη και η κίνηση των αυτοκινήτων στο κέντρο των παλιών κομματιών των δύο πόλεων για την αποτροπή ζημιών στα αρχιτεκτονικά μνημεία τους. Οι ισραηλινές στρατιωτικές δυνάμεις εισέβαλαν σε αυτά τα σημεία κυριολεκτικά ως «ταύροι εν υαλοπωλείω», με τανκς και μπουλντόζες για να διαπλατύνουν τα σοκάκια κατά 2 και 3 μέτρα, καταστρέφοντας, βέβαια, τα κτίρια!

Συγχρόνως, στρατιωτικά αεροπλάνα και ελικόπτερα προχώρησαν σε βολές ακριβείας με πυραύλους στην περιοχή της οθωμανικής περιόδου της Νάμπλους, εναντίον μνημείων του 18ου αιώνα (κυρίως χαμάμ), ενός παραδοσιακού εργοστασίου σαπωνοποιίας και μιας σειράς καταπληκτικών, ιστορικών παλατιών. Παράλληλα, χτυπήθηκε και η πλαϊνή πύλη του Ναού της Γέννησης στη Βηθλεέμ, ενώ σημαντικά μωσαϊκά της διαλύθηκαν από ελεύθερους σκοπευτές. Το δε τέμενος του Τζαμάλ Αμπντούλ Νάσερ, στην πλατεία Μαντζέρ, καταστράφηκε από πυρκαγιά.

Και οι δύο πόλεις ήταν καλά διατηρημένες και μαζί αποτελούσαν το σπίτι περίπου 40.000 κατοίκων. Το κωμικοτραγικό είναι ότι από το εξωτερικό είχαν δοθεί εκατομμύρια δολάρια για την αναστύλωση των μνημείων της πλατείας Μαντζέρ και άλλων σημείων της Βηθλεέμ για τους γιορτασμούς του Μιλένιουμ... Οσο για τη Νάμπλους, το εμπορικό - επιχειρηματικό κέντρο της Δυτικής Οχθης, το οποίο βρίσκεται σε συνεχή χρήση από τους ρωμαϊκούς χρόνους, είχαν γίνει πολλά έργα υποδομής, ανακαινίσεις και αναστηλώσεις με διεθνή και τοπικά κεφάλαια. Πολλά από αυτά τα σημαντικά προγράμματα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης παρέμειναν ανολοκλήρωτα λόγω της εισβολής.

«Η καταστροφή καταπληκτικών κτιρίων είναι καταστροφή πολλαπλών πολιτιστικών επιπέδων. Δεν είναι μόνον ένα έγκλημα ενάντια στην Παλαιστίνη, αλλά και ένα έγκλημα ενάντια στην παγκόσμια κουλτούρα», σχολίασε ο Παλαιστίνιος ιστορικός Ναζμί Χουαμπί. «Μεγάλες ζώνες καταστροφής "καθαρίστηκαν" από μπουλντόζες, για να απομακρυνθούν τα ίχνη κάθε μνημείου που υπήρχε κάποτε εκεί». Φυσικά, κάθε πρόσβαση σε δημοσιογράφους και ειδικά φωτορεπόρτερς είναι απαγορευμένη από τους Ισραηλινούς. Ωστόσο, ορισμένες μαρτυρίες που φτάνουν στον «έξω κόσμο» κάνουν λόγο για «ισοπέδωση», που θυμίζει μεγάλης κλίμακας πόλεμο.

Το Παλαιστινιακό Τμήμα του ICOMOS καλεί όλα τα εθνικά τμήματα να εκφράσουν την αντίθεσή τους στη συνεχιζόμενη καταστροφή και να πιέσουν, έτσι ώστε να γίνουν σεβαστές οι διεθνείς συμβάσεις για την προστασία των μνημείων σε περίοδο πολέμου.

Για την ιστορία, να πούμε ότι το Παλαιστινιακό Τμήμα συστάθηκε μόλις τον περασμένο Φλεβάρη, αλλά δεν μπόρεσε να ενταχθεί ως πλήρες μέλος στο Διεθνές ICOMOS, λόγω της αντίδρασης της αμερικανικής πλευράς, που χαρακτήρισε τους επιστήμονες ως ...«τρομοκράτες»! Αντίθετα, το Ισραηλινό Τμήμα δεν έφερε καμία αντίρρηση και στήριξε το αίτημα των Παλαιστινίων. Πάντως, αναμένεται ότι η γενική συνέλευση των εθνικών τμημάτων θα αναγνωρίσει ως ισότιμους τους Παλαιστίνιους επιστήμονες.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ