ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Φλεβάρη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ
Αγία ... αυτοκάθαρση

Eurokinissi

Με τη συνεδρίαση της έκτακτης Συνόδου της ιεραρχίας «σφραγίστηκε» ένας κύκλος αποκαλύψεων, σχετικά με παρακυκλώματα στο χώρο της Εκκλησίας. Οι ροζ αποχρώσεως κασέτες, που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, είναι η κορυφή του παγόβουνου, αφού στην πορεία αποκαλύπτεται εμπλοκή πρακτόρων, η διαπλοκή εκκλησιαστικών παραγόντων με μυστικές υπηρεσίες, οι παράνομες δοσοληψίες και ποιος ξέρει τι άλλο ακόμη μπορεί να υπάρχει...

Μέσα σε όλο αυτό το περιβάλλον, που προκαλεί αηδία στην κοινή γνώμη, μόλις προχτές ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ανακοίνωσε 30 μέτρα, στο πλαίσιο της περιβόητης αυτοκάθαρσης, που είναι προφανές ότι στόχο έχει να κουκουλωθεί το θέμα. Συγκεκριμένα, ο αρχιεπίσκοπος ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, τις εξής προτάσεις: Υποχρεωτική στράτευση για τους υποψήφιους κληρικούς. Οικονομικό έλεγχο των μητροπόλεων και από την πολιτεία. Να καταθέτουν «πόθεν έσχες» οι αρχιερείς. Την κατάργηση των «τυχερών» και την υιοθέτηση λιτής περιβολής. Με τα παραπάνω μπορεί να επιχειρείται να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από όσα έχουν αποκαλυφθεί, ωστόσο η εμπλοκή παραγόντων της Εκκλησίας, αλλά και του ίδιου του αρχιεπισκόπου με πράκτορες τύπου Βαβύλη, παραμένουν ερωτήματα χωρίς απάντηση.

Και αν ο ρόλος της Εκκλησίας, όπως η ίδια τον προβάλλει, υποτίθεται πως είναι η στήριξη των λαϊκών στρωμάτων, των πάσης φύσεως αναξιοπαθούντων που στρέφονται σ' αυτήν, τώρα γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρο ότι η σχέση της με τα εγκόσμια χαρακτηρίζεται από την απόλυτη στήριξη της αντιλαϊκής πολιτικής, είτε με τη μορφή της διαπλοκής με μυστικές υπηρεσίες, είτε με τη μορφή της επιχειρηματικής δραστηριότητας, με σκοπό να συσσωρεύσει πλούτο από τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Και το λεγόμενο κοινωνικό της έργο, η φιλανθρωπία, προκειμένου να υποτάσσονται λαϊκές συνειδήσεις στην εκμετάλλευση από το σύστημα, δεν μπορεί να γίνεται πλέον ούτε «φύλλο συκής» στον πραγματικό της ρόλο ως μοχλού στήριξης του σημερινού σάπιου συστήματος. Ρόλος, που πολλάκις έχει αποδειχτεί στη νεότερη ιστορία, ιδιαίτερα στην εποχή του εμφυλίου, των μετεμφυλιοπολεμικών καθεστώτων, της χούντας όπου όχι μόνο συνέδραμε στην καταπίεση του λαού, αλλά κατακεραύνωνε στην αγωνιστική δράση και εναντιωνόταν σ' όσους αντιστέκονταν.

Η όποια απόπειρα αυτοκριτικής και η ...συγνώμη Χριστόδουλου δεν είναι ικανές να κρύψουν ότι πίσω από τη δυσοσμία αναδεικνύεται ο ρόλος της ιεραρχίας της Εκκλησίας, ως ένα από τα βασικά στηρίγματα της πολιτικής που συντηρεί και αναπαράγει όλο το σύστημα της κοινωνικής αδικίας προς το συμφέρον της πλουτοκρατίας.

Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι, όλες αυτές τις μέρες, διάφοροι πολιτικοί εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης, με δηλώσεις τους, στηρίζουν τη μία ή άλλη πλευρά των διαφόρων μπλοκ στους κόλπους της Εκκλησίας. Χαρακτηριστική ήταν η παρέμβαση του Κ. Μητσοτάκη, ο οποίος έσπευσε να στηρίξει τον Χριστόδουλο, καλώντας μάλιστα τους μητροπολίτες να ψηφίσουν υπέρ των προτάσεων του τελευταίου στην ιεραρχία.

Το επόμενο διάστημα, πάντως, αναμένεται να συνεχιστεί το γαϊτανάκι των ροζ, και όχι μόνον, αποκαλύψεων, ενώ πιθανόν το κύριο ζήτημα που αφορά στην εμπλοκή της Εκκλησίας με μυστικές υπηρεσίες και πολιτικούς παράγοντες θα μπει στα συρτάρια της ...αυτοκάθαρσης.

Η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, την περασμένη Παρασκευή, είναι χαρακτηριστική. Σ' αυτήν αναφέρεται: «Ο χώρος της Εκκλησίας ζει τη γενικότερη σήψη μιας κοινωνίας όπου κυριαρχεί το κυνήγι του κέρδους, της εκμετάλλευσης, της απαξίωσης και του διασυρμού των αξιών, της αγωνιστικής στάσης ζωής. Η ηγεσία της Εκκλησίας στηρίζει όλες τις αντιλαϊκές επιλογές της πλουτοκρατίας. Ο χωρισμός κράτους - Εκκλησίας δεν αποτελεί βεβαίως φάρμακο διά πάσαν νόσον, αλλά είναι υπερώριμος και θα αποτελέσει ένα βήμα προς τον καθαρό αέρα. Η ηθική και ιδεολογική ανάταση του λαού θα έρθει μέσα στην πάλη για τα δικαιώματά του. Εκεί αναπτύσσονται οι αξίες της συλλογικότητας, της θυσίας και της ανιδιοτέλειας».

Η μπόχα τούς ενόχλησε και όχι ο βούρκος...

Από την άλλη, η έρευνα για τα νοσηρά φαινόμενα στη Δικαιοσύνη με τους επίορκους δικαστές αποκαλύπτει τρομακτικά πράγματα, καθώς ολοένα και περισσότερα στοιχεία φθάνουν στις εισαγγελικές αρχές, που δείχνουν το εύρος της διαφθοράς στον ευαίσθητο χώρο της Δικαιοσύνης.

Οι δικαστικοί λειτουργοί εμφανίζονται να υπηρετούν και τον «Χριστό» με το να ευνοούν τους κληρικούς, αλλά και τον «Μαμωνά», αφού το έκαναν δωροδοκούμενοι από εγκληματίες κληρικούς.

Η ηγεσία της Δικαιοσύνης υπόσχεται τώρα ότι το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο. Βέβαια, το πρόβλημα της απονομής της Δικαιοσύνης δεν είναι μόνον οι επίορκοι και διεφθαρμένοι δικαστικοί λειτουργοί. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι οι δικαστές μαθαίνουν να υπηρετούν τους άδικους νόμους του εκμεταλλευτικού συστήματος, αφού η Δικαιοσύνη αποτελεί ένα μοχλό της εξουσίας. Και το κεφάλαιο ένα νόμο γνωρίζει, να καρπώνεται κλεμμένη εργασία.

Στο μεταξύ, οκτώ δικαστικοί λειτουργοί παραπέμπονται στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, με το ερώτημα της οριστικής απόλυσης και συγκεκριμένα οι εξής: Λ. Στάθης, Αντ. Ηλεία, Ε. Καλούσης, Ν. Αθανασόπουλος, Π. Τσέβη, Φ. Κελαδίδου, καθώς και οι Νεκ. Βαζαίος και Γ. Παπαρδουκάκης. Οι έξι πρώτοι ενέχονται σε παραδικαστικά κυκλώματα ή κατηγορούνται για χρηματισμό, ενώ οι δύο τελευταίοι παραπέμπονται στην Ολομέλεια για υπηρεσιακή ανεπάρκεια. Η υπόθεση των δύο τελευταίων θα συζητηθεί στην προσεχή Ολομέλεια του Αρείου Πάγου στις 24 Φλεβάρη και για τους υπόλοιπους έξι μάλλον τον Απρίλη.

Επίσης, ασκήθηκαν και οι πρώτες ποινικές διώξεις εναντίον του Λ. Στάθη και έξι δικηγόρων, οι οποίοι φέρεται να είχαν καταθέσει εμβάσματα στον προσωπικό λογαριασμό του δικαστή. Οι έξι δικηγόροι είναι οι Γερ. Απέργης, Σταυρ. Χούρσογλου, Ιω. Παπαδόπουλος, Κων. Δανιάς, Ν. Κανατάκης και Ευθ. Χαλκίδου.

Βεβαίως, το ουσιαστικό θέμα για τα λαϊκά στρώματα δεν είναι το αν και πόσο «καθαροί», σύμφωνα με τους εκμεταλλευτικούς αστικούς νόμους, είναι αυτοί που απονέμουν τη Δικαιοσύνη με βάση αυτούς τους νόμους της αδικίας, αλλά η κατάργηση της βάσης που θεμελιώνει αυτήν την αδικία, της ατομικής ιδιοκτησίας. Αλλωστε, όσο αυτή υπάρχει, αυτά τα φαινόμενα θα αναπαράγονται.


Π. - Γ.


Πατριδογνωμόνιο
Ανάλυσέ το!

«Δεν μπορώ να θεωρήσω ελεύθερο έναν άνθρωπο που δεν έχει την επιθυμία να ξεκαθαρίσει μέσα του τους δεσμούς της γλώσσας»

Τζακ Κέρουακ

Κι έτσι κάπως, από την καθαρότητα, την κάθαρση, το καθαρτήριο, ανάγκες που προκύπτουν μόνο στην κόλαση και δη την καθημερινή, αυτήν της πραγματικότητας, μας προέκυψε η διάσημη πλέον αυτοκάθαρση. Δηλαδή εαυτός + κάθαρση.

Τέτοιος δεσμός γλώσσας είναι αλήθεια ολοφάνερος αυτές τις μέρες, σ' αυτήν τη χώρα, σ' αυτές τις, εντός εκτός κι επί τ' αυτά των κέντρων εξουσίας, συζητήσεις.

Το όλο σκηνικό έχει κάτι από την καλή αμερικάνικη σάτιρα της ταινίας «Ανάλυσέ το» με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο στο ρόλο του μαφιόζου, που καταφεύγει στον ψυχαναλυτή για να του εξηγήσει γιατί του αρέσει να είναι μαφιόζος...

Ετσι κάπως λοιπόν, σχεδόν παρομοίως, ήρθε η δημοσιότητα, λάγνα και πλανεύτρα, και ξύπνησε μέσα σε ιερωμένους, δικαστές, δημοσιογράφους, πολιτικούς, αστυνομικούς κ.λπ. την τεράστια ψυχολογική ανάγκη της αυτοκάθαρσης.

Αφαντοι «πράκτορες» και φανεροί θύτες και θύματα, περνούν απ' το ντιβάνι της δημοσιότητας τα μίση και τα πάθη τους, κυρίως όμως τις επιλογές τους, παίζοντας με τη λέξη που λειτουργεί ωσάν εντομοαπωθητικό. Οι άνθρωποι, μύγες ή κουνούπια, τσιμπούρια κυριολεκτικά, ακούν αυτοκάθαρση κι απομακρύνονται.

Είναι πολύ περίεργο, πολύ αποδομητικό του Λόγου, της λογικής, αυτό το γλωσσικό καταφύγιο των κριμάτων της εξουσίας. Οπως λένε και οι νομικοί, εμποιεί φόβο εις έμφρονα άνθρωπο. Κοντολογίς φοβίζει τους λογικούς. Οχι επειδή έχει ως διαδικασία κάποια εφαρμογή και βεβαίως κανένα σχεδόν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Αλλά επειδή η λέξη κρύβει ένα φοβερό εργαλείο. Είναι το κλαδευτήρι κάθε λαϊκής εξουσίας. Γιατί, σύντροφοι, δεν είναι τυχαίο, που αυτήν τη λέξη, την αυτοκάθαρση, δεν τη χρησιμοποιούν παρά μόνον οι έχοντες και κατέχοντες εξουσία επί του λαού. Για φανταστείτε, λόγου χάριν, πόσο κοστίζει στον μαφιόζο Ντε Νίρο η αυτοκάθαρση σε επισκέψεις στο ψυχαναλυτικό ντιβάνι. Εξ ου και η ισχύς του σουλτανικού Διβανίου, όπου όμως η αυτοκάθαρση, όπως συμβαίνει πάντα στα σκοτεινά δώματα της εξουσίας, ήταν η σφαγή, ενίοτε παρουσιασμένη και σαν αυτοκτονία.

Η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα, λέει το τραγουδάκι, όμως στο άθλιο προτσές της πνέουσας τα λοίσθια «σύγχρονης αστικής δημοκρατίας» είναι και υπόθεση της AGBιάς. Μετρήσιμη εικόνα. Ανορθόδοξη. Ανορθολογιστική. Ανοίκεια σε οποιαδήποτε ψυχή και για οποιονδήποτε λόγο.

Η αυτοκάθαρση είναι οφθαλμόλουτρο τσιμπλιασμένων θεατών των βασάνων των ταγών. Για να μη δουν τα πρόβατα τον τράγο να τραβάει κατά γκρεμού, φωνάζοντας πως είναι ακόμη ο αρχηγόοοοος...

Πολύ απέχει ο Κέρουακ από το να θεωρηθεί φιλόσοφος, επιστήμονας, προτείνων λύσεις πολιτικάς. Ομως ίσως και να στέκεται σαν σοφός, αφού ξέρει πως την ελευθερία ο άνθρωπος την ξεκαθαρίζει μέσα του, σπάζοντας τους δεσμούς της γλώσσας. Αναζητώντας το νόημα κι όχι το σήμα των λέξεων. Στις μέρες που ζούμε δηλαδή, το νερό καταρχήν. Γάργαρο, πολύτιμο, δυνατό σαν χείμαρρος. Κι όχι τη μάρκα του απορρυπαντικού και τ' αυτοκόλλητα της απολύμανσης.

Ομως ο λεύτερος άνθρωπος δεν είναι ποτέ του μόνος, θαρρώ κι εγώ και δη ανάμεσα σε σκλάβους. Αμα σπάσει τα δεσμά της υποταγής τον λέμε επαναστάτη. Στην πλούσια γλώσσα μας ο πιο αναστάσιμος άνθρωπος. Η λαϊκή κάθαρση δεν είναι αυτοκάθαρση κι έτσι βαφτίζει το νερό και το σαπούνι της επανάστασης...


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ