ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Οχτώβρη 2016
Σελ. /24
ΜΑΘΗΤΕΣ
Αγωνιστικά ραντεβού και δράσεις κόντρα στις ελλείψεις και τις περικοπές

Από τις προχτεσινές κινητοποιήσεις των μαθητών στη Βέροια
Από τις προχτεσινές κινητοποιήσεις των μαθητών στη Βέροια
Αγωνιστικό ραντεβού στο υπουργείο Παιδείας, μεθαύριο Παρασκευή, 21 Οκτώβρη, στις 12.30 το μεσημέρι, έχουν δώσει μαθητές από ΕΠΑΛ όλης της Αττικής, αλλά και από σχολεία της Δυτικής Αθήνας, με αιχμή τις δεκάδες καταργήσεις τμημάτων που χαρακτηρίζονται ως ολιγομελή και τις πολλές άλλες ελλείψεις στα σχολεία, όπως σε υποδομές, βιβλία ειδικοτήτων κ.ά.

Παράλληλα, οι μαθητές προετοιμάζονται πανελλαδικά για αγωνιστικό ξεσηκωμό στις 7 Νοέμβρη, με καταλήψεις και συλλαλητήρια σε διάφορες πόλεις και στην Αθήνα, όπου το αγωνιστικό ραντεβού που έχει δώσει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αττικής είναι στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια.

Οι μαθητές έχουν δει από την πρώτη στιγμή του ανοίγματος των σχολείων την εικόνα των ελλείψεων και των περικοπών, σε ένα σχολείο που κουβαλάει όλα τα βάρη των προηγούμενων ετών, της παπαγαλίας, των αποσπασματικών γνώσεων, του ανταγωνισμού και των φροντιστηρίων...

Σταχυολογούμε μερικά μόνο παραδείγματα που είναι ενδεικτικά για την εικόνα που παρουσιάζουν πολλά σχολεία ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Στο Γυμνάσιο Καρύστου (με 245 μαθητές), λείπουν 2 φιλόλογοι, 2 μαθηματικοί, 1 φυσικός, 1 καθηγητής πληροφορικής και 1 γυμναστής, ενώ στο σχολείο έχει να τοποθετηθεί γυμναστής τρία χρόνια. Στην Κέρκυρα, στο 4ο και το 2ο Γυμνάσιο κλείνουν τμήματα και στοιβάζουν σε πολυπληθή τμήματα μεταξύ άλλων και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, σε πολλά σχολεία της Κέρκυρας με τη μη λειτουργία των ολιγομελών τμημάτων, ουσιαστικά στερούν από τους μαθητές το δικαίωμά τους να επιλέγουν την ξένη γλώσσα που επιθυμούν να διδαχθούν, ενώ με τις συμπτύξεις στην πληροφορική, ένας υπολογιστής αντιστοιχεί πολλές φορές σε 3 τουλάχιστον μαθητές και μάλιστα σε εργαστήρια με απαρχαιωμένο εξοπλισμό... Στην Καρυά Λευκάδας δεν λειτουργούν στη β' Λυκείου και οι δύο ομάδες προσανατολισμού και οι μαθητές προτρέπονται να αλλάξουν ομάδα προσανατολισμού ή να φοιτήσουν σε άλλο λύκειο...

Μ' αυτές τις εικόνες οι μαθητές δεν θέλουν ούτε και πρέπει να συμβιβαστούν. Γι' αυτό και ήδη παρατηρούνται αγωνιστικές διεργασίες σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Προχτές, βγήκαν μαζικά στους δρόμους της Βέροιας, μαθητές του 2ου και του 3ου Λυκείου της πόλης, διαδηλώνοντας ότι «Οι μαθητές δεν σκύβουν το κεφάλι, παλεύουνε για μόρφωση και κοινωνία άλλη» και διεκδικώντας μεταξύ άλλων ολόπλευρη μόρφωση, μόνιμους διορισμούς καθηγητών για τις ανάγκες των σχολείων, δωρεάν μεταφορά από και προς τα σχολεία, παροχή ενός γεύματος τη μέρα κ.ά.

Σε μαζικές μαθητικές κινητοποιήσεις σε συντονισμό με γονείς και εκπαιδευτικούς, που μάλιστα έφεραν και συγκεκριμένα αποτελέσματα, προχώρησαν το προηγούμενο διάστημα μαθητές σε πόλεις του νομού Χανίων. Στο Καστέλι και στις Βρύσες το αίτημα των μαθητών να μην υπάρξει κανένα κλείσιμο τμήματος στα ΕΠΑΛ, στήριξαν από την πρώτη στιγμή η Ενωτική Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων, ο Σύλλογος Διδασκόντων, η Ενωση Γονέων Κισσάμου, ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου, αλλά και το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε προς τον υπουργό Παιδείας στη Βουλή. Η στήριξη των μαθητών στα δίκαια αιτήματά τους ήταν καθολική από την κοινωνία των περιοχών αυτών, κάτι που εκφράστηκε και με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κισσάμου με το κλείσιμο για δύο μέρες των υπηρεσιών του δήμου ως ένδειξη συμπαράστασης. Μετά από κατάληψη που πραγματοποίησαν οι μαθητές του ΕΠΑΛ στο Καστέλι για μια βδομάδα η απόφαση για το κλείσιμο των ολιγομελών τμημάτων αποσύρθηκε.

Αντίστοιχη κινητοποίηση έγινε την περασμένη Παρασκευή και από το Λύκειο του Βάμου, όπου οι μαθητές μετά από αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των τμημάτων τους διεκδίκησαν να πάρουν δωρεάν όλα τα βιβλία με ευθύνη του κράτους (τους είχε ζητηθεί να πληρώσουν για το βιβλίο των Αγγλικών), να κάνουν μάθημα σε σύγχρονο κτίριο και όχι σε προκάτ όπως σήμερα, να υπάρχει δεύτερη υπάλληλος καθαριότητας στο σχολείο κ.ά. Μάλιστα, μετά την κινητοποίηση υπήρξε δέσμευση της δημοτικής αρχής ότι θα δοθούν δωρεάν τα βιβλία των Αγγλικών και θα προσληφθεί δεύτερη υπάλληλος καθαριότητας στο σχολείο.


Με αφορμή τη μείωση της ύλης της Ιστορίας στο Λύκειο

Το υπουργείο Παιδείας, μετά τα 20άρια του πρωθυπουργού για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, έχει σίγουρα εξασφαλίσει άριστα στο διδακτορικό στην τέχνη της κοπτοραπτικής!

Αφού έκοψε και έραψε τα ωρολόγια προγράμματα του Δημοτικού και του Γυμνασίου...

Αφού έκοψε και έραψε τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, κλείνοντας ή συγχωνεύοντας τμήματα, αυξάνοντας τα διδακτικά ωράρια των εκπαιδευτικών (3ωρο υπευθύνων εργαστηρίων) και διευρύνοντας τις αναθέσεις μαθημάτων στους διάφορους κλάδους της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης... Αφού έκοψε χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών...

Ερχεται να εφαρμόσει τη γνώριμη αυτή τέχνη της κοπτοραπτικής και στο περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στις οδηγίες διδασκαλίας και τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη στα μαθήματα όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης.

Στο θέμα αυτό το υπουργείο Παιδείας μονοπωλεί την επικαιρότητα. Αλλοτε όλοι ασχολούνται με τις αλλαγές στη διδασκαλία των Θρησκευτικών. Αλλοτε όλοι ασχολούνται με την περικοπή των ωρών διδασκαλίας στα Αρχαία. Τώρα η επικαιρότητα έχει στραφεί στις αλλαγές της διδακτέας ύλης στο μάθημα της Ιστορίας της Α' Λυκείου.

Το υπουργείο αφαιρεί μέρος της ύλης της Ιστορίας του Αρχαίου Κόσμου, όπως ο Κυκλαδικός και Μινωικός Πολιτισμός, ενώ άλλα κεφάλαια ορίζει να διδάσκονται συνοπτικά. Υποστηρίζει ότι οι αλλαγές που γίνονται έχουν σκοπό να διασφαλίσουν τη μελέτη όλων των σημαντικών ιστορικών φαινομένων της περιόδου του Αρχαίου Κόσμου από την προϊστορική περίοδο μέχρι και την εποχή του Ιουστινιανού.

Είναι γεγονός ότι η ύλη της Ιστορίας της Α' Λυκείου δύσκολα «έβγαινε» στα περισσότερα σχολεία, με συνέπεια οι μαθητές να μην μπορούν να αντιληφθούν την πορεία των ιστορικών γεγονότων και τη διασύνδεσή τους, αφού τελικά πήγαιναν στη Β' Λυκείου χωρίς να έχουν φτάσει στο σημείο από το οποίο ξεκινάει το περιεχόμενο της επόμενης τάξης. Η απάντηση, όμως, σε αυτό το πρόβλημα δεν μπορεί να είναι το «κόψιμο» σελίδων από το υπάρχον βιβλίο Ιστορίας. Χρειάζεται η έκδοση νέων βιβλίων, που θα λαμβάνουν υπόψη τις ώρες διδασκαλίας και την πείρα των εκπαιδευτικών, που έχουν καταγράψει τις δυσκολίες που συναντούν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος στην τάξη. Με την απόφασή του, το υπουργείο τελικά οδηγεί τους μαθητές στην ελλιπή γνώση του ελληνικού πολιτισμού. Η περίοδος που εξετάζεται στην Α' Λυκείου είναι η απαρχή του ελληνικού πολιτισμού, που όμως σηματοδοτεί αξίες και ιδανικά που ξεπερνούν τα σύνορα του ελληνικού κόσμου και έχουν πανανθρώπινο χαρακτήρα, άρα συμβάλλουν στη συνολική διαπαιδαγώγηση των νέων και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ολοκληρωμένες και συνειδητοποιημένες προσωπικότητες.

Επίσης, το υπουργείο υποστηρίζει ότι η περίοδος αυτή, δηλαδή του Αρχαίου Κόσμου, έχει διδαχθεί στους μαθητές στο Δημοτικό και την Α' Γυμνασίου. Αυτό είναι γεγονός, όμως ξεχνά το υπουργείο ότι τα ίδια γεγονότα διδάσκονται με άλλους όρους σε παιδιά 8 και 9 ετών, με άλλους όρους σε παιδιά 12 ετών και με άλλους όρους στους νέους των 15 ετών. Ο βαθμός ωριμότητας αλλάζει και η Ιστορία πρέπει να διδάσκεται και να ξαναδιδάσκεται, για να αντιλαμβάνεται ο μαθητής κάθε φορά αυτό που η ηλικία του επιτρέπει. Χωρίς τον εμπλουτισμό της προηγούμενης γνώσης με πιο σύνθετες έννοιες, όσο ο μαθητής ωριμάζει, κινδυνεύουμε να θυμούνται οι νέοι την Αρχαία Ιστορία από τη μυθολογία των κόμικς, από τις διαστρεβλωμένες αποδόσεις της χολιγουντιανής βιομηχανίας ή από τις αντιδραστικές και επικίνδυνες ερμηνείες παλαιότερων και δυστυχώς σύγχρονων φασιστοειδών, που διεκδικούν το μονοπώλιο στην υπεράσπιση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

Η διδασκαλία του Αρχαίου Κόσμου πρέπει να διασφαλίζεται μέσα στα σχολεία από τους φιλολόγους, με τρόπο που πραγματικά να αναδεικνύει τις αξίες και τον πλούτο που ανέδειξε στην εποχή του ο Αρχαίος Κόσμος και να θωρακίζει τους νέους απέναντι στην αμάθεια και την αμορφωσιά, απέναντι στο δηλητήριο του εθνικισμού, του φασισμού και της ξενοφοβίας, που στις μέρες μας κερδίζουν έδαφος.

Για να γίνει, όμως, αυτό, χρειάζονται νέα βιβλία, καθηγητές, σύγχρονες υποδομές και βέβαια ένα συνολικό διαφορετικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, που θα βάζει μπροστά τις μορφωτικές ανάγκες του λαού και δε θα υπηρετεί τις δημοσιονομικές περικοπές που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις και οι οικονομικοί και πολιτικοί τους προϊστάμενοι, σε ΕΕ και ΔΝΤ.

Η αποσιώπηση ή η «συνοπτική», όπως λέει το υπουργείο, παρουσίαση σημαντικών ιστορικών γεγονότων της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας αφήνει χώρο σε φασιστοειδή στοιχεία αλλά και σε αντιεπιστημονικές απόψεις, που διαστρεβλώνουν και παραχαράσσουν την Ιστορία.

Το φαινόμενο, βέβαια, της παραχάραξης της Ιστορίας και των ευθυνών της πολιτείας και του εκπαιδευτικού συστήματος δεν αφορά μόνο την περίοδο της Αρχαίας Ιστορίας, αλλά και τη Σύγχρονη Ιστορία, ελληνική και παγκόσμια.

Εχουμε κατά καιρούς σχολιάσει τα σχολικά εγχειρίδια, καθώς και μία σειρά από εκπαιδευτικά προγράμματα τόσο της ελληνικής κυβέρνησης όσο και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που συστηματικά επιδιώκουν να ξαναγράψουν την Ιστορία.

Αλλος ένας κρίκος στην αλυσίδα αυτή μπαίνει τώρα, με την «ελάφρυνση» του μαθήματος της Ιστορίας από σημαντικές πλευρές που αφορούν τον Αρχαίο Κόσμο.


Ν. Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ