ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Απρίλη 2024
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Υπηρετείται η βασική αντίληψη για τον πολιτισμό ως «εμπορικό προϊόν»

Χθες συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού με τίτλο «Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής απόδοσης του ελληνόφωνου τραγουδιού και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού».

Στις τοποθετήσεις τους οι βουλευτές του ΚΚΕ, αφού χαιρέτισαν τις μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις, ανέδειξαν ότι και τα δύο μέρη του νομοσχεδίου υπηρετούν τη βασική αντίληψη της κυβέρνησης για τον πολιτισμό ως «εμπορικό προϊόν», ως «τουριστικό προϊόν», ως εργαλείο για την αύξηση της κερδοφορίας της τουριστικής βιομηχανίας και της επιχειρηματικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται γύρω από αυτή. Την πολιτική αυτή, άλλωστε, παρά τις επιμέρους διαφορές και αντιπαραθέσεις τους, υπηρετούν και τα υπόλοιπα αστικά κόμματα.

Το ΚΚΕ καταψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο, ενώ υπερψήφισε επιμέρους άρθρα που, ακόμα κι αν είναι ελλιπή, προωθούν αιτήματα των καλλιτεχνών και των εργαζομένων του χώρου.

***

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, σχολίασε ότι είναι φανερό πως η κυβέρνηση προσπαθεί να αναθερμάνει τις σχέσεις της με τους καλλιτέχνες, που είναι απέναντί της, εξαιτίας της πολιτικής που εφαρμόζει στον Πολιτισμό, όμως η αλήθεια είναι ότι ούτε αυτό το νομοσχέδιο παίρνει μέτρα ουσιαστικής στήριξης του καλλιτέχνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αντίθετα, γενικεύει την τακτική της αξιοποίησης του Πολιτισμού ως ενός προϊόντος εξαγώγιμου, το οποίο συμβάλλει στην τουριστική ανάπτυξη.

«Κάπως έτσι η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται και το ελληνόφωνο τραγούδι, ως συμπλήρωμα του τουριστικού προϊόντος στο οποίο τείνει να μετατρέπεται ολοένα ο Πολιτισμός, προκειμένου να πωλείται στα σημεία συγκέντρωσης του τουριστικού ενδιαφέροντος», είπε χαρακτηριστικά, ξεκαθαρίζοντας ότι για το ΚΚΕ το ζητούμενο είναι να στηριχθούν και να ενισχυθούν η ελληνική μουσική και ο καλλιτέχνης που δημιουργεί στην Ελλάδα, με πολύ συγκεκριμένα και πρακτικά μέτρα και κίνητρα. Για την κυβέρνηση, όμως, η προστασία, η ενίσχυση και η προώθηση του ελληνόφωνου τραγουδιού εξαντλούνται «στους κοινόχρηστους χώρους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, των τουριστικών καταλυμάτων και των εμπορικών κέντρων... Εστω κι έτσι, το ΚΚΕ θα ψηφίσει αυτές τις διατάξεις», τόνισε ο Γ. Δελής.

Για το μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τον ΟΔΑΠ ο Γ. Δελής σημείωσε ότι όχι μόνο συνεχίζεται αλλά και επεκτείνεται η μίσθωση των πωλητηρίων του ΟΔΑΠ σε ιδιωτικούς φορείς, ενώ κατήγγειλε και τη ρύθμιση με βάση την οποία, με πρόσχημα την προαγωγή της τοπικής γαστρονομίας, διευρύνεται η απαράδεκτη πρακτική της παραχώρησης των αρχαιολογικών χώρων για lifestyle σουαρέ και άλλες αντίστοιχες δραστηριότητες. Με αφορμή δε την παγίωση του απαράδεκτου καθεστώτος των ελαστικών σχέσεων εργασίας, ανέφερε ότι το ΚΚΕ δεν θα σταματήσει ποτέ να διεκδικεί την πρόσληψη όλων των εργαζόμενων συμβασιούχων χωρίς όρους και άμεσα. Για το θέμα της εκτέλεσης αρχαιολογικών έργων με αυτεπιστασία, ο Γ. Δελής έθεσε το ερώτημα μήπως επεκταθεί το καθεστώς ΝΠΔΔ και για τους αρχαιολογικούς χώρους.

Την πρόθεση της κυβέρνησης μέσω του νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού να παραπλανήσει με ατελείωτες «βυζαντινολογίες» ότι έχει ως πρώτη προτεραιότητα την καθολική πρόσβαση του λαού στην πολιτιστική κληρονομιά, ενώ στην πραγματικότητα αποβλέπει στην εμπορική εκμετάλλευση σε άμεση σύνδεση με την τουριστική βιομηχανία, επεσήμανε η βουλευτής του ΚΚΕ Σεμίνα Διγενή.

Οπως τόνισε, πάνω απ' όλα μπαίνουν τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων στον Τουρισμό και σε άλλους κλάδους, ενώ ο διαπαιδαγωγητικός ρόλος του Πολιτισμού και της Τέχνης μπαίνει στο περιθώριο.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης έκανε ξεχωριστή αναφορά στα συνεχή εργοδοτικά εγκλήματα στους χώρους δουλειάς, λέγοντας πως την ώρα που 1-2 άνθρωποι τη μέρα πάνε για μεροκάματο και γυρίζουν στο σπίτι τους στο φέρετρο, η κυβέρνηση δεν λέει κουβέντα. Καυτηρίασε τη στάση όλων των κομμάτων του συστήματος, που εξωραΐζουν την πολιτική της ΕΕ η οποία έχει βάλει τη σφραγίδα της στην εντατικοποίηση της εργασίας και στη δημιουργία άθλιων συνθηκών δουλειάς, που αποτελούν τις αιτίες για την έξαρση των εργοδοτικών εγκλημάτων στους χώρους εργασίας.

Ανέδειξε ότι και στον τομέα του Πολιτισμού συγκρούονται δύο κόσμοι: Αυτός που πιστεύει ότι η πολιτιστική δημιουργία ανήκει σε όλους τους ανθρώπους, έχει αποστολή να εξανθρωπίζει τον άνθρωπο, να τον εμπνέει και να τον κινητοποιεί στην πάλη ενάντια στην αδικία και στην εκμετάλλευση, και από την άλλη ο κόσμος των χυδαίων πολιτιστικών - εμπορικών προϊόντων.

Κλείνοντας την παρέμβασή του, ανέφερε ότι το ΚΚΕ πιστεύει στη δύναμη της Τέχνης, στον διαπαιδαγωγητικό της ρόλο. Παλεύει ώστε όλοι οι άνθρωποι από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους να διδάσκονται την προοδευτική δημιουργία, να εμπνέονται από την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας, και στηρίζει το δικαίωμα του κάθε καλλιτέχνη να μπορεί να ζήσει από την Τέχνη του.


ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Οχι τίποτα το σπουδαίο...

«Ενα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια»
«Ενα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια»
Κινηματογραφική βδομάδα με αρκετές αλλά μέτριες ταινίες. Μην ανησυχείτε όμως, υπάρχουν πάντα οι προβολές και οι εκδηλώσεις που κάνουν τη βδομάδα μας πολύ ενδιαφέρουσα. Δυστυχώς, όταν υπάρχουν αρκετές μέτριες ταινίες αναγκαζόμαστε να μιλήσουμε επιγραμματικά για τις περισσότερες.

Να μην ξεχάσουμε ότι στην επανέκδοση της εβδομάδας προβάλλεται η ταινία του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ «Χαίρε Μαρία», η οποία προκάλεσε σκάνδαλο στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας και βίαιες διαδηλώσεις σε πολλές πόλεις στην Ευρώπη, αναγκάζοντας τον Πάπα να καταδικάσει δημόσια το φιλμ και την έξοδό του στις αίθουσες...

Ο «Εμφύλιος Πόλεμος» του Αλεξ Γκάρλαντ είναι η κλασική περίπτωση ταινίας της εταιρείας Α24, που ομολογουμένως έχει πολύ καλό μάρκετινγκ, καλή και ιδιαίτερη κινηματογράφηση, ενδιαφέρον θέμα ...αλλά από σενάριο ένα απόλυτο τίποτα. Για να καταλάβετε, έχει γίνει εμφύλιος πόλεμος στις ΗΠΑ, έχουν αποσχιστεί κάποιες Πολιτείες και μαζί και κάποια κομμάτια του στρατού, και μια φωτορεπόρτερ θέτει ως αποστολή της ζωής της να μιλήσει με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ. Η ταινία λοιπόν ακολουθεί τη διαδρομή της ρεπόρτερ και επικεντρώνει εκεί. Ούτε γιατί έγινε ο εμφύλιος, ούτε ένα στοιχειώδες πολιτικό πλαίσιο, ούτε πώς αντιδρά ο λαός. Λυπηθείτε μας κάποτε εκεί στο Χόλιγουντ. Η ταινία «Μη μου λες ψέματα» του Ολιβιέ Πεϊγιόν μάς μιλά για έναν συγγραφέα που επιστρέφει στη γενέτειρά του και συναντιέται τυχαία με τον γιο του πρώτου του έρωτα, όταν συνειδητοποιεί ότι εκείνος δεν έδειξε ποτέ την αληθινή του σεξουαλική προτίμηση και έζησε απομονωμένος... Εχουμε δει δεκάδες τέτοιες πανομοιότυπες ιστορίες τα τελευταία χρόνια, άλλη μία δεν προσθέτει κάτι που δεν ξέραμε ήδη. Οσο για «Το περασμένο καλοκαίρι» της Κατρίν Μπρεγιά, καλύτερα να μιλήσει η σιωπή. Τόση έμφαση σε έναν απαγορευμένο έρωτα μεταξύ μητριάς και έφηβου γιου του συζύγου από προηγούμενο γάμο, ούτε σε ταινία ερωτικού περιεχομένου των σινεμάδων πέριξ της Ομόνοιας πια... Στη «Σπίθα στη Θάλασσα» του Ντομίν Χέιγκε, όταν ένας ψαράς σκοτώνεται σε ένα ναυάγιο στη θάλασσα, η έφηβη κόρη του δεν αποδέχεται τον θάνατό του και καταφεύγει στη φαντασία και στη μυθολογία των τεράτων, για να ζήσει με την απώλεια. Μια ταινία που θα είχε πολλές δυνατότητες, τις οποίες δυστυχώς δεν αξιοποιεί σεναριακά και χάνει το ενδιαφέρον του θεατή, ακόμα και του έφηβου. Κρίμα, γιατί δεν συναντάμε πολλές ταινίες γι' αυτές τις ηλικίες...

Ξεχωρίζουμε τις εξής δύο:

«Ενα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια» του Γκέντιαν Κότσι, στην οποία συναντάμε δύο κωφούς δίδυμους που δυστυχώς ανακαλύπτουν ότι χάνουν και την όρασή τους... Ποια απόφαση θα πάρουν καθώς βυθίζονται αργά στο σκοτάδι; Σιωπή. Μια σιωπή που κρατάει σε όλο το φιλμ, που μετράει τις ανάσες, τις ανάσες των χεριών που μιλάνε. Αδερφική αγάπη, μια αγάπη βράχνας και λύτρωσης, μια αγάπη δυνατή από το πρώτο κύτταρο έως την τελευταία πνοή. Κορίτσι, ένα κορίτσι που κατανοεί, που αγαπάει πραγματικά, που συμπονά βαθιά. Μια ταινία από τα Βαλκάνια, ζεστή, ανθρώπινη και συνάμα σκληρή, ωστόσο βαθιά συγκινητική.

«Η Αρπαγή» της Ιρίς Καλτενμπάκ μάς μιλάει για τη Λυδία, μια μαία που μετά τον χωρισμό της με τον εραστή της και την εγκυμοσύνη της καλύτερής της φίλης συναντιέται με έναν νέο έρωτα, τον οποίο προσπαθεί με κάθε τρόπο να «αιχμαλωτίσει»... Αν και πρώτη ταινία της σκηνοθέτιδας, έχει έναν χρωματισμό, μια κινηματογράφηση και μια αφηγηματική δομή παλιού καλού γαλλικού σινεμά. Μια προσωπική ιστορία, ψυχογράφημα με κοινωνικές προεκτάσεις, που περιγράφει την απελπισία για αποδοχή και αγάπη. Μια γυναίκα είναι αποδεκτή και ολοκληρωμένη μόνο όταν αποκτά παιδιά; Αξίζει να φτάσει γι' αυτό στην τρέλα; Ρητορικά τα ερωτήματα...

Προσεχώς...

Μέχρι και τις 24 Απρίλη στο «Studio New Star Art Cinema» θα πραγματοποιηθεί Φεστιβάλ Σύγχρονου Σουηδικού Κινηματογράφου. Ολες οι ταινίες είναι πρόσφατης παραγωγής και θα παίζεται μία κάθε μέρα στις 19.00. Εμείς είχαμε αγαπήσει ιδιαίτερα την ταινία «Η συνωμοσία του Καΐρου», που παίζεται στις 22 Απρίλη και την προτείνουμε ανεπιφύλακτα.

Το Σάββατο 20 Απρίλη στις 18.30 η Ομοσπονδία Οικοδόμων & Συναφών Επαγγελμάτων Ελλάδας και το Συνδικάτο Οικοδόμων Αθήνας θα προβάλουν το ντοκιμαντέρ του Γ. Ξύδα «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι», στον κινηματογράφο «Τριανόν» με ελεύθερη είσοδο. Επίσης συνεχίζονται στον κινηματογράφο «Μικρόκοσμος».

Την ίδια μέρα, στις 21.30 στην αίθουσα «Cinobo Opera» οι Νύχτες Πρεμιέρας διοργανώνουν επετειακή προβολή 50 χρόνων της ταινίας «Νονός 2» σε ψηφιακή κόπια επεξεργασμένη από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, Φράνσις Φορντ Κόπολα.

Αύριο Παρασκευή, το Σάββατο 20 και την Κυριακή 21 Απρίλη ο ιστορικός κινηματογράφος «Ιριδα», όπου πραγματοποιεί τις προβολές του ο Κινηματογραφικός Τομέας του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών (αίθουσα ΠΟΦΠΑ), θα φιλοξενήσει το πρόγραμμα «DISFF in Athens», με τις σπουδαστικές ταινίες που διαγωνίστηκαν πέρυσι στο Εθνικό Σπουδαστικό Πρόγραμμα στη Δράμα (46o DISFF, 2023). Παράλληλα θα παρουσιαστεί το «Focus on Germany», ένα αφιέρωμα σε επιλεγμένες γερμανικές ταινίες μικρού μήκους από τη δεκαετία του '80 έως και σήμερα, τις οποίες παρουσιάζει το Φεστιβάλ Μικρού Μήκους του Αμβούργου. Μετά τις προβολές θα γίνει Q&A με τους σκηνοθέτες. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Το 9ο Horrorant Film Festival «Νύχτες Τρόμου» πραγματοποιείται από σήμερα 18 μέχρι 28 Απρίλη στον κινηματογράφο «Ελιζέ».

Για τη Θεσσαλονίκη: Το αφιέρωμα από τις Σινεφίλ Δευτέρες «Στα ίχνη του παρελθόντος» κάνει «στάση» τη Δευτέρα 22 Απρίλη στο ελληνικό φιλμ νουάρ, στο «Cine Βακούρα» στις 21.00. Η μικρή μήκους «Αβανος» του Παναγιώτη Χαραμή θα προηγηθεί της ταινίας του Βαγγέλη Σερντάρη «Ληστεία στην Αθήνα». Με το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει masterclass με τους Παναγιώτη Χαραμή, Ασπασία Σερντάρη και Αλέξη Δερμεντζόγλου, ο οποίος έγραψε τρία βιβλία για το φιλμ νουάρ, «ψυχή» των υπέροχων προβολών στο «Cine Βακούρα».


Π. Α.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ