ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Για παιδαγωγικούς λόγους

ΠΡΩΤΟΣΛΟΓΟΣ

Καμία συνάντηση δεν έγινε για τα διαπλεκόμενα μεταξύ Κομμουνιστών και Συνασπισμού. Ο τελευταίος αποδεικνύει ότι μονίμως έχει πρόβλημα, όχι πολιτικό, αλλά ύπαρξης. Συνέχεια παίζει το παιχνίδι: με δέχονται άρα υπάρχω. Δεν είναι τυχαίο ότι στην κορυφή του υπάρχει ένας άνθρωπος απρόσωπος μεν, φιλόδοξος δε, που κατά λάθος έπεσε από την μπουτονιέρα του Ανδρέα Παπανδρέου - του επονομαζόμενου «μεγάλου», όχι επειδή ανήκει στη σειρά των μεγάλων ανδρών, αλλά από την προσφώνηση «γεια σου, μεγάλε» που ακούγεται στα σκυλάδικα - στη λεγόμενη Αριστερά της προόδου. Ο Συνασπισμός θυμίζει κυρία -σύζυγο βικτοριανής εποχής, η οποία θέλει δόξα, χρήμα και ασφάλεια, αλλά και μια δόση πολιτικής παρανομίας τόσης όση είναι απαραίτητη για να μην πάθει και τίποτα. Οταν ο Μπερντιάγεφ έγραφε ότι η κόλασή μου είναι η πλήξη μου, αυτό ήταν για την ηρωίδα του Συνασπισμού. Από εδώ προκύπτει η έλλειψη σχεδιασμού και πολιτικού λόγου, γιατί πώς είναι δυνατόν να μετράς τις κινήσεις σου με βάση αυτό που υποτίθεται ότι θυμήθηκε, μετά από δέκα χρόνια, ένας «ρατέ» τύπος σαν τον Κεφαλογιάννη και να περιμένεις να σε πάρουν στα σοβαρά. Για παιδαγωγικούς λοιπόν λόγους δεν τους συνάντησαν οι Κομμουνιστές.

ΛΟΓΟΣΔΕΥΤΕΡΟΣ

Αυτό που κατάλαβε ο Γιωργάκης ο ΥΠΕΞ είναι ότι οι Σέρβοι δεν είχαν καμιά εμπάθεια στο πρόσωπό του όταν τον κράτησαν ένα τέταρτο στον εναέριο χώρο της Σερβίας. Ο,τι έγινε ήταν για να μπορέσει να δει με άνεση τι έκαναν στο Βελιγράδι οι σύντροφοί του στα όπλα. Εκείνο όμως που δεν κατάλαβαν οι Σέρβοι είναι ότι ο Γιωργάκης θεώρησε από ψηλά τα γκρεμισμένα κτίρια σαν μια σύγχρονη έκθεση γλυπτικής, την οποία οι Σέρβοι τον είχαν καλέσει να εγκαινιάσει!

ΛΟΓΟΣΤΡΙΤΟΣ

Ο Χριστόδουλος, αφού έχει τη δύναμη να κουβαλήσει τεμάχιον ξύλου στο οποίο εμαρτύρησε ο γνωστός Θεός που συμπεριφέρθηκε σαν άνθρωπος, πρέπει, για λόγους συμφέροντος, να φέρει και τους Ρόλινγκ Στόουνς. Είναι απαραίτητο, γιατί το «δόντι» που ψάχνει να βρει για να παίξει στο κέντρο της εξουσίας το έχει ο Κιθ Ρίτσαρντς, ο κιθαρίστας του συγκροτήματος, κατόπιν θαύματος, όπως καταθέτει ο ίδιος: «Χάρη στη νηστεία και την προσευχή, ξαναφύτρωσε το δόντι μου». Αφού λοιπόν βρήκαμε το «δόντι» το απαραίτητο σε κάθε πιστό για να αναρριχηθεί σε οτιδήποτε, ερχόμαστε και στον ύμνο της Ορθοδοξίας, που είχε γραφτεί πριν από χρόνια από τον Μικ Τζάγκερ, αλλά έμενε στην Ελλάδα αναξιοποίητος. Είναι η ιστορική στιγμή όχι μόνο να ζούμε στο μαύρο της Ορθοδοξίας, αλλά και να τα βάψουμε μαύρα. Βλέπε το τραγούδι του συγκροτήματος: «Βάψ' το μαύρο» (Paint it Black) σαν μια συμβολή του Ροκ στην Ορθοδοξία.

ΛΟΓΟΣΤΕΤΑΡΤΟΣ

Τι είναι ένας άνεργος νέος;

Ενα τέλειο άστρο σε απόγνωση. (Με αφορμή το Φεστιβάλ της ΚΝΕ)

ΛΟΓΟΣΠΕΜΠΤΟΣ

Ετσι, στην εποχή μας, ένα μόνο ερώτημα αξίζει να κάνουμε στον συνομιλητή μας: Αλήθεια, σε τι πιστεύεις;

ΛΟΓΟΣΕΚΤΟΣ

(Προς όλους)

Επιστροφή στο 1927, όταν ο Χάιζενμπεργκ απέδειξε ότι «είναι δυνατόν να προσδιοριστεί η ορμή ενός υποατομικού σωματιδίου με οποιονδήποτε βαθμό ακρίβειας, αλλά δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστούν και τα δυο αυτά μεγέθη ταυτόχρονα με οποιονδήποτε βαθμό ακρίβειας. Οσο πιο ακριβής γίνεται ο προσδιορισμός της ορμής του σωματιδίου, τόσο αυξάνεται η απροσδιοριστία, σε ό,τι αφορά τη θέση του, και αντίστροφα». Είναι καλό να γνωρίζουμε αυτό για την αγωνία που βαραίνει κάθε μας συνάντηση.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Μια επανάσταση του Αμερικανικού Θεάτρου

Μικρή αναφορά στην ιστορία του Αμερικανικού Θεάτρου, με αφορμή την ταινία «Οι αντάρτες του Μπροντγουέι»

Σκηνή από τους «Αντάρτες του Μπροντγουέι», που εικονίζει τις καθημερινές ουρές ανέργων κάθε επαγγέλματος και ηλικίας, που ζητούν δουλιά, στο πλαίσιο ενός από τα προγράμματα απασχόλησης ανέργων, μεταξύ των οποίων και το πρόγραμμα υπ'αριθμ. 891 που αφορούσε στο θέατρο.
Σκηνή από τους «Αντάρτες του Μπροντγουέι», που εικονίζει τις καθημερινές ουρές ανέργων κάθε επαγγέλματος και ηλικίας, που ζητούν δουλιά, στο πλαίσιο ενός από τα προγράμματα απασχόλησης ανέργων, μεταξύ των οποίων και το πρόγραμμα υπ'αριθμ. 891 που αφορούσε στο θέατρο.
Προβάλλεται, ευτυχώς, για δεύτερη εβδομάδα, δυστυχώς και πάλι σε λίγους κινηματογράφους (βλέπε τη στήλη των θεαμάτων), η τελευταία ταινία του εξαιρετικού Αμερικανού ηθοποιού - σκηνοθέτη Τομ Ρόμπινς «Cradle mill rock», με ελληνικό τίτλο «Οι αντάρτες του Μπροντγουέι». Οι περισσότερες κριτικές των ελληνικών εφημερίδων επέκριναν την ταινία για «πολυλογία», αμφισβήτησαν ή παρέβλεψαν την ιστοριογραφική αξία της, αλλά... παραείδαν σεναριακές και σκηνοθετικές «αδυναμίες».

Η υπογράφουσα δε δηλώνει «ειδικός», αλλά λάτρης του κινηματογράφου - του λαμπρότερου «τέκνου» του θεάτρου στον 20ό αιώνα. Πιστεύει, λοιπόν, ότι ακόμα κι αν η ταινία μονοσήμαντα αφορούσε στο θέατρο, αξίζει να τη δει κάθε φίλος του θεάτρου και κινηματογράφου. Η ταινία, όμως, κάθε άλλο παρά μονοσήμαντη είναι. Πρόκειται για εξαιρετική ταινία, με μια πλειάδα σπουδαίων ερμηνευτών (είκοσι περίπου κύριοι ρόλοι και πλήθος μικρών). Μια καθ' όλα ποιοτική, μακρόχρονου και πολύπλευρου μόχθου, βαθύτατα προοδευτική καλλιτεχνική δημιουργία. Ταινία, που χωρίς παραχαράξεις, «απαθανατίζει» ιστορικά πρόσωπα και δραματικότατα γεγονότα της ιστορίας του Αμερικανικού Θεάτρου στη δεκαετία του '30. Γεγονότα -«πρόδρομοι» της μεταπολεμικής, μακαρθικής «Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών», τα οποία καθόρισαν και καθορίζουν την εξάρτηση του αμερικανικού θεάτρου και κινηματογράφου από το μεγάλο κεφάλαιο. Και πρόσωπα που σκόπιμα «λησμόνησε» η αμερικανική θεατρική ιστοριογραφία.

Ο Τιμ Ρόμπινς (σενάριο, σκηνοθεσία) φιλοδόξησε - και το πέτυχε - να δείξει όλη και πολύπλευρα την ιστορική αλήθεια της Αμερικής του μεσοπολέμου, για: Τις στρατιές εκατομμυρίων πεινασμένων και άστεγων ανέργων. Τη χλιδή των κεφαλαιοκρατών. Τις δοσοληψίες τους με τον ιταλικό φασισμό (οικονομική ενίσχυση και εξοπλισμό του), ακόμα και με παράνομη αγοραπωλησία Αναγεννησιακών έργων τέχνης. Τους καλλιτέχνες και δημοσιογράφους - λακέδες του αμερικανικού κεφαλαίου και του Μουσολίνι. Τους «φιλότεχνους» μεγιστάνες, λ.χ. Ροκφέλερ, ο οποίος κατέστρεψε την τεράστια τοιχογραφία που φιλοτέχνησε στο Μέγαρό του ο κορυφαίος ζωγράφος της επανάστασης του μεξικάνικου λαού, ο κομμουνιστής Ντιέγκο Ριβέρα, επειδή η τοιχογραφία του οραματιζόταν την επανάσταση του παγκόσμιου προλεταριάτου και υμνούσε τους Μαρξ, Ενγκελς, Λένιν. Μια ταινία - καταγγελία του αμερικανικού αντικομμουνισμού και πολύμορφου ρατσισμού. Τον αγώνα των συνδικάτων. Την εξαθλίωση χιλιάδων καλλιτεχνών, αλλά και τον αγώνα πλήθους αριστερών και προοδευτικών καλλιτεχνών για ένα θέατρο του λαού και για το λαό. Αγώνας που τιμωρήθηκε απηνώς.

Ο Ρόμπινς, μετά από δίχρονη έρευνα στα Αρχεία του Κογκρέσου (κατάθεση της Χόλι Φάλαγκαν και άλλων), σε «θαμμένες» πηγές και μαρτυρίες (λ.χ. του Λέοναρντ Μπερνστάιν), ιστόρησε άγνωστες «σελίδες» του αμερικανικού θεάτρου, έβγαλε από την αφάνεια και τίμησε αδικαίωτους και συκοφαντημένους ανθρώπους καλλιτέχνες (λ.χ. ο συνθέτης Μαρκ Μπλιτζστάιν). Καλλιτέχνες, οι οποίοι στη δεκαετία του '30 πρωτοστάτησαν για ένα θέατρο της κοινωνικής αφύπνισης, το 1936 κατηγορήθηκαν ως «κομμουνιστές» από την «Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών», απολύθηκαν και είδαν να συντρίβεται μια μεγάλη εργασιακή και καλλιτεχνική κατάκτησή τους. Το «Ομοσπονδιακό Θέατρο» («Federal Theater Project»).

Κατάκτηση με προϊστορία

Για την καλύτερη κατανόηση της ταινίας σημειώνουμε μερικά ιστορικά στοιχεία, που προηγούνται των ιστορικών γεγονότων της ταινίας. Στις αρχές της δεκαετίας του '20, εργατικά συνδικάτα δημιούργησαν σε διάφορες πόλεις ερασιτεχνικούς θιάσους για την ψυχαγωγία και την κοινωνική αφύπνιση του λαού . Μερικοί από τους ερασιτεχνικούς θιάσους, με το ρεπερτόριό τους, «γέννησαν» σπουδαίες δημιουργίες και μορφές (όλων των καλλιτεχνικών κλάδων) του Αμερικανικού Θεάτρου, προσέλκυσαν αριστερούς και προοδευτικούς συγγραφείς (λ.χ. Ο'Νιλ, Μπάρι κ.ά.) και εξελίχθηκαν σε επαγγελματικούς θιάσους. Από αυτούς τους θιάσους πήγασε και ένας πολύχρονος αγώνας για κρατική ενίσχυση του θεάτρου.

Για την ιστορία, επίσης, σημειώνουμε ότι το «Ομοσπονδιακό Θέατρο», οργανισμός «εθνικού επιπέδου», με απόφαση του Ρούσβελτ, νομοθετήθηκε το 1935 και επιχορηγούνταν από το κράτος στο πλαίσιο καταπολέμησης της ανεργίας στο θέατρο που προκάλεσε το κραχ (1929). Ο οργανισμός περιλάμβανε περισσότερους από 100 θιάσους, που ανέβαζαν έργα (για ενήλικες και παιδιά) κλασικών δραματουργών, καταξιωμένων, νέων και πρωτοεμφανιζόμενων Αμερικανών συγγραφέων, συνθετών και τα έπαιζαν σε όλες τις ΗΠΑ. Επικεφαλής του οργανισμού διορίστηκε η προοδευτική θεατρολόγος Χόλι Φάλαγκαν, η οποία με κρατική υποτροφία ταξίδεψε και μελέτησε το θέατρο διαφόρων χωρών - και της ΕΣΣΔ, το οποίο θεωρούσε «το καλύτερο όλων των χωρών». Οι προοδευτικές, φιλεργατικές, πρωτοποριακές ρεπερτοριακές επιλογές της Φάλαγκαν και η πρόσληψη πλήθους ανέργων καλλιτεχνών, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς (πολιτικούς, θρησκευτικούς, φυλετικούς κλπ.), καταγγέλθηκαν και κρίθηκαν ως «ανατρεπτικές» στην «Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών», με πρόεδρο τον γερουσιαστή Μάρτιν Ντιν. Εναν αμόρφωτο, που αγνοώντας πότε έζησαν ο Μάρλοου και ο Σαίξπηρ τους αποκάλεσε «κομμουνιστές», υποπτευόμενος ακόμη ως «κομμουνιστές» και τους αρχαίους Ελληνες ποιητές.

Η Επιτροπή του Ντιν χρησιμοποίησε ως μάρτυρες κατηγορίας των «κόκκινων ομοφυλόφιλων» (!) του «Ομοσπονδιακού Θεάτρου» ό,τι πιο ξεπερασμένο καλλιτεχνικά, ιδεολογικά συμβιβασμένο, ανεγκέφαλο και υστερικό. Η ανάκριση του 1936 έδωσε το πρώτο θανάσιμο «χτύπημα» στο «Ομοσπονδιακό Θέατρο», το οποίο - οικονομικά αβοήθητο και κατασυκοφαντημένο - «έσβησε» το 1938.

Αφορμή του «χτυπήματος» ήταν το εξής γεγονός: Το 1936, ο 22χρονος πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης του «Ομοσπονδιακού Θεάτρου», Ορσον Γουέλς, άρχισε πρόβες για το ανέβασμα, στο «Maxine Elliot Theater», του μουσικού έργου «Cradle will rock», του νέου Εβραίου συνθέτη - λιμπρετίστα, αριστερού και θαυμαστή του μπρεχτικού θεάτρου, Μαρκ Μπλιτζστάιν. Η Επιτροπή θεώρησε το έργο «κατηγορώ» κατά του κεφαλαίου, κάλεσε σε απολογία και απέλυσε την Φάλαγκαν, σταμάτησε τις δοκιμές, έξωσε το θίασο και απαγόρευσε το έργο. Ομως, ο θίασος (ηθοποιοί, σκηνοθέτης, συνθέτης, τεχνικοί σκηνής, κλπ.) «επαναστάτησε». Διακινδυνεύοντας να απολυθούν, διαδηλώνοντας στους δρόμους μαζί με πλήθος λαού, πήγαν σε άλλο θέατρο και παρουσίασαν όσες σκηνές είχαν προβάρει, δίνοντας ένα «μάθημα» αγωνιστικού θάρρους και ήθους.

Εκτοτε, το έργο δεν παίχτηκε ποτέ. Μόνον ο Λ. Μπερνστάιν -φίλος του Μ. Μπλιτζστάιν, τον οποίο θεωρούσε «από τους πιο ταλαντούχους συνθέτες, ο οποίος άλλαξε το "τοπίο" του αμερικανικού μουσικού θεάτρου, αλλά και πολύ υποτιμημένο...» - χρόνια αργότερα, ανέβασε το «Cradle will rock», με φοιτητικό θίασο στο Χάρβαρντ.


Αρ. ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ