ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Απρίλη 1996
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Κοινό μέτωπο

Σκορπίστηκε η παρεούλα τούτες τις γιορταστικές μέρες. Αλλα από τα μέλη της νοστάλγησαν τα παλιά τους λημέρια κατά της Μακεδονίας τα μέρη. Μερικοί θυμήθηκαν τη μοραϊτικη καταγωγή τους και διάβηκαν τ' αυλάκι της Κορινθίας. Κάποιοι πεθύμησαν ψηλορείτικα γαλάρια, ενώ άλλοι λαχτάρησαν ν' αγναντέψουν Τζουμέρκα και ρουμελιώτικες βουνοπλαγιές! Λίγο ως πολύ, καθένας τους διέθετε ρίζες στην ύπαιθρο, έστω κι αν δεκαετίες τώρα επιχειρούν να οργώσουν με τον καθημερινό τους βηματισμό τους ασφαλτόδρομους της πρωτεύουσας. Οι αργίες και η εαρινή απαντοχή τους οδήγησαν σε συγγενείς και φίλους. Γιατί αν και οι ποικιλόμορφες περιστάσεις τούς εγκατέστησαν στης Παλλάδας τα σοκάκια, η νοερή επαφή με τον τόπο τους δε διακόπηκε ποτέ! Κρατάνε και το ανεπιτήδευτο του χωριού και το μπεσαλίδικο της συμπεριφοράς. Το ανόθευτο των προϊόντων πόθησαν και την αγνότητα του ασύνορου ορίζοντα έσπευσαν ν' απολαύσουν. Γεύτηκαν οβελία, εισέπνευσαν αμόλυντο αέρα, γέμισαν τα πνευμόνια τους οξυγόνο και γύρισαν, από χτες, στης βιοπάλης την καθημερινότητα...

Ομως, και κει, στις οργωμένες πεδιάδες, στις ανθοφορούσες ραχούλες και τα ήμερα λαγκάδια με τα γάργαρα νερά, τους ακολουθούσε η προηγμένη τεχνολογία. Το τρανζίστορ του τσοπάνη, του καλλιεργητή η φορητή τηλεοπτική συσκευή ανατάραζαν την ηρεμία του τοπίου. Και δε μετέδιδαν αποκλειστικά μουσικές εμπνεύσεις, ικανές να συναγωνιστούν της αηδόνας τους τριλισμούς. Περιείχαν οι εκπομπές, και της επικαιρότητας συμβάντα, που δεν άφηναν τον εκδρομέα ήσυχο. Πώς ν' απαλλαγεί ο επισκέπτης από τη φόρτιση, όταν μαθαίνει τα διαμειφθέντα στο Λευκό Οίκο της Ουάσιγκτον; Στο "κέντρο αποφάσεων" του καπιταλισμού είχαν προσέλθει και της Αθήνας οι "κουμανταδόροι". Και δεν πήγαν σαν ταπεινοί προσκυνητές μόνο! Δεν υπέβαλαν, απλώς, τα "σέβη" τους, με του υποτακτικού την ατολμία. Διαφαινότανε, ασφαλώς, και η έλλειψη σθένους, αλλά, κυρίως, διακρινότανε το περιεχόμενο ευτέλειας των προτάσεων. Ζήτησε η αντιπροσωπεία των εξουσιαστών την επιδιαιτησία του "πλανητάρχη" και στην περιοχή μας! Λες και δεν επαρκούσε η πασιφανής εκμετάλλευση που υφίσταται ο ευρύτερος βαλκανικός - και όχι μόνο - χώρος, από Αμερικανούς και ΝΑΤΟικούς, επιδίωξαν, ο πρωθυπουργός και η ακολουθία του, την εξασφάλιση "προστασίας", όπως συμβαίνει στον "κόσμο της νύχτας"! Και προσκλήθηκε ο Κλίντον να μας επισκεφθεί, προκειμένου να παρουσιαστούν με "παλικαράδες" μπράβους οι αιτούντες τη συμβολή του "κοκκινοτρίχη"! Εκείνος, δε, ο οικοδεσπότης, διάβασε τον κυνικό του λόγο, που συνέταξαν οι επιτελείς του, με τον οποίο σερβίριζε... ελπίδες αορίστων υποσχέσεων. "Μετά είκοσι χρόνια, τους είπε, θα γαληνέψετε"! Αφού, στο μεταξύ, οι σκόπιμες εντάσεις, με τις απειλές πολέμου, θα έχουν απορροφήσει το περιεχόμενο των αποθηκών των βιομηχανιών παραγωγής οπλικών συστημάτων των ΗΠΑ! Αυτή, πια, κι αν ήταν... επιτυχία των επικαθημένων στο θώκο της ελληνικής εξουσίας!

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, και κείνοι που διακινδύνευσαν την εκστρατεία στην περιφέρεια, επέστρεψαν, χωρίς εκτόνωση, στην εστία τους. Ανασκουμπώνονται για τους μεταπασχαλινούς αγώνες, που θα πρέπει να ενταθούν. Ο καλπασμός του τιμαρίθμου είναι δεδομένος πλέον. Η καθήλωση του μεροκάματου, με την ανοχή και τη σύμπραξη μερικών "συνδικαλιστών" προλειαίνει το έδαφος για την επέλαση της πείνας! Ανύπαρκτη η κρατική μέριμνα, σπρώχνει τη χώρα, ανυπεράσπιστη, στη βουλιμία του εγχώριου και αλλοδαπού κεφαλαίου. Καταποντίζονται οι μικρομεσαίοι, εξουθενώνονται οι μισθωτοί, βογκάνε οι αγρότες με τους κτηνοτρόφους. Οι αμφιβολίες για το "αύριο" πληθαίνουν. Αλλος δρόμος από την ενωμένη άμυνα των καταπιεζομένων δεν υπάρχει. Και η συντροφιά της συνοικίας, που επανέκαμψε από τις ολιγοήμερες διακοπές, συγκατένευσε: Εμπρός, για κοινό μέτωπο ζωής... Των απλών, των καταδυναστευομένων από τους κρατούντες...

Ο Συνάδελφος

Ματοβαμμένη η έξοδος

Τρομερή έξαρση τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκε τις μέρες του Πάσχα. Σε 243 τροχαία έχασαν τη ζωή τους 35 άτομα, ενώ ο αριθμός των τραυματιών έφτασε τους 359

Η μεγαλύτερη έξοδος των τελευταίων χρόνων, η φυγή περίπου δύο εκατομμυρίων κατοίκων του Λεκανοπεδίου βάφτηκε στο αίμα. Βέβαια, τα περισσότερα θύματα δεν ήταν κάτοικοι της Αθήνας, αφού τα πιο πολλά τροχαία έγιναν σε άλλες πόλεις και κυρίως στο επαρχιακό και παλιό εθνικό δίκτυο.

Εχουμε συνηθίσει πλέον να ακούμε τις ειδήσεις για τα τροχαία δυστυχήματα, με αποτέλεσμα να παραβλέπουμε το γεγονός ότι στους ελληνικούς δρόμους σε καθημερινή βάση διεξάγεται ένας ακήρυχτος πόλεμος, ο οποίος είναι αρκετά αιματηρός. Το σύνολο των νεκρών του τελευταίου πενθημέρου ξεπέρασε ακόμα και αυτόν τον αριθμό των θυμάτων των πρόσφατων ισραηλινών βομβαρδισμών στο Νότιο Λίβανο.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Από τη Μεγάλη Πέμπτη μέχρι χτες το πρωί το υπουργείο Δημόσιας Τάξης "εξέδιδε" τα δικά του πολεμικά ανακοινωθέντα. Σε 243 τροχαία έχασαν τη ζωή τους 35 άτομα, ενώ ο αριθμός των τραυματιών έφτασε τους 359. Ο αριθμός των νεκρών είναι βέβαιο ότι στις επόμενες μέρες θα αυξηθεί περίπου κατά μία δεκάδα, αφού από τους 359 τραυματίες πολλοί νοσηλεύονται σε κρίσιμη κατάσταση.

Αν δούμε τα στατιστικά στοιχεία των προηγούμενων χρόνων και αν πάρουμε υπόψη μας τα στοιχεία του ημερήσιου αστυνομικού δελτίου, θα διαπιστώσουμε ότι υπήρξε φέτος σημαντική έξαρση τροχαίων δυστυχημάτων. Καθημερινά χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο πέντε με έξι άτομα. Τα αντίστοιχα χρονικά διαστήματα των προηγούμενων χρόνων ο θλιβερός απολογισμός ήταν 16 νεκροί και 300 τραυματίες το 1991, 24 νεκροί και 340 τραυματίες το 1992, 33 νεκροί και 366 τραυματίες το 1993, 28 νεκροί και 368 τραυματίες το 1994 και 19 νεκροί και 345 τραυματίες το 1995. Υπήρχε δηλαδή μια τάση μείωσης του αριθμού των νεκρών τις γιορτές του Πάσχα, η οποία φέτος δε συνεχίστηκε.

Από την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων προκύπτει ότι δέκα θανατηφόρα έγιναν στους εθνικούς δρόμους, εννιά σημειώθηκαν μέσα σε πόλεις και χωριά, τρία σε σιδηροδρομικές γραμμές και εννιά στο παλιό εθνικό και στο επαρχιακό δίκτυο. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι σε έξι θανατηφόρα τα θύματα ήταν οδηγοί δικύκλων και σε έξι άλλα τα θύματα ήταν πεζοί. Μάλιστα σε μια περίπτωση το θύμα ήταν ένα τρίχρονο αγοράκι. Για τα αίτια των ατυχημάτων δεν υπάρχουν πλήρη στοιχεία, δεδομένου ότι για τα περισσότερα θανατηφόρα διενεργείται προανάκριση. Με βάση όμως τα πρώτα στοιχεία, προκύπτει ότι τα περισσότερα τροχαία οφείλονται στον παράγοντα άνθρωπο. Για τα εννιά από τα 30 θανατηφόρα τροχαία αναφέρεται καθαρά ως αιτία η έλλειψη προσοχής του οδηγού, για τα έξι η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, για ένα ευθύνεται η ολισθηρότητα του οδοστρώματος και για δύο η υπερβολική ταχύτητα. Βέβαια, οι υπαίτιοι οδηγοί υποβάλλονται και σε αλκοτέστ, τα αποτελέσματα των οποίων στη συνέχεια αποτελούν μέρος των δικογραφιών, που σχηματίζονται ξεχωριστά για κάθε ατύχημα.

Η φετινή έξοδος των εκδρομέων της Αθήνας συνοδεύτηκε βέβαια και από το Γολγοθά της επιστροφής. Τόσο το μεσημέρι της Δευτέρας, όσο και χτες σχηματίστηκε ουρά δεκαπέντε και πλέον χιλιομέτρων πριν τα διόδια του Ισθμού. Υπολογίζεται ότι εγκλωβίστηκαν μέσα στα αυτοκίνητά τους περισσότερα από 40.000 άτομα, τα οποία ανέμεναν δυσανασχετώντας και υποφέροντας να περάσουν από την κεντρική γέφυρα του Ισθμού.

Γεννάται ένα ερώτημα, αν αυτό το φαινόμενο του μεγάλου μποτιλιαρίσματος με τη σημερινή κατάσταση των δρόμων θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί. Οι αξιωματικοί της Αστυνομίας απαντούν αρνητικά και υποστηρίζουν ότι το πρόβλημα θα λυθεί μέχρι του χρόνου, μόλις ολοκληρωθούν τα έργα στη νέα γέφυρα που κατασκευάζεται τώρα στην περιοχή των Ισθμίων. Το μποτιλιάρισμα προέκυψε κυρίως μετά τη διάνοιξη του αυτοκινητόδρομου Τριπόλεως - Αθηνών, μέσω του οποίου κινούνται και ενώνονται την ίδια ώρα όλοι όσοι επιστρέφουν στην Αθήνα τόσο από την ανατολική και κεντρική Πελοπόννησο, όσο και από την άλλη πλευρά της Πελοποννήσου, καθώς και από τις περιοχές της δυτικής Στερεάς Ελλάδας και της Ηπείρου.

Ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος είναι αναπόφευκτο να μην μπορεί να απορροφηθεί από μια στενή γέφυρα. Αλλά το πρόβλημα καθίσταται οξύτερο επειδή τα αυτοκίνητα που περνούν με ρυθμό χελώνας τη στενή γέφυρα αναγκάζονται να συνεχίσουν με αργό ρυθμό, επειδή συναντούν αμέσως μπροστά τους το σταθμό των διοδίων, όπου πρέπει να καταβάλουν το τσουχτερό τίμημα της ταλαιπωρίας.

Φέτος το Πάσχα από την Αθήνα έφυγαν συνολικά μέσω των δύο εθνικών δρόμων 347.000 αυτοκίνητα, από τα οποία μέχρι χτες το βράδυ είχαν επιστρέψει περίπου 280.000. Η Τροχαία εκτιμά ότι τα υπόλοιπα θα επιστρέψουν σταδιακά μέχρι την Κυριακή, οπότε τελειώνουν και οι σχολικές διακοπές.

Δυστυχώς, ο ανθρώπινος παράγοντας, αναδεικνύεται καθοριστικός. Ως πότε

Δυστυχώς, ο ανθρώπινος παράγοντας αναδεικνύεται καθοριστικός. Ως πότε;

Η έξοδος - ρεκόρ συνοδεύτηκε δυστυχώς και με το μαύρο ρεκόρ του θλιβερ

Η έξοδος - ρεκόρ συνοδεύτηκε δυστυχώς και με το μαύρο ρεκόρ του θλιβερού απολογισμού



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ