ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Μάη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ
Η γραφίδα, το πινέλο, η κάμερα και το όπλο...

Μια αναφορά στο ρόλο που έπαιξε η Τέχνη στην ΕΣΣΔ στην Αντιφασιστική Νίκη

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ΕΣΣΔ στην Αντιφασιστική Νίκη δε θα μπορούσε παρά να εκφραστεί σε υπέρτατο βαθμό, τόσο σε ποσοτικό, όσο και σε ποιοτικό επίπεδο, και στην Τέχνη. Ο πολιτιστικός τομέας και ιδιαίτερα ο καλλιτεχνικός, όχι μόνο δεν υποβαθμίστηκε - όπως ίσως θα περίμενε κανείς λόγω του πολέμου - από τη σοβιετική εξουσία, αλλά, αντίθετα, ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο και όχι μόνο για τους ευνόητους όσο και θεμιτούς προπαγανδιστικούς λόγους, που είναι και η πιο προφανής εξήγηση.

Η πολιτιστική - καλλιτεχνική υποδομή στην ΕΣΣΔ ήταν ήδη ανεπτυγμένη προπολεμικά, ενώ ο ρόλος της Τέχνης τόσο στη Μεγάλη Οχτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση, όσο και στη σοσιαλιστική οικοδόμηση που ακολούθησε είχε ήδη «καταχωρηθεί» στη συλλογική συνείδηση ως αναντικατάστατος. Ως προς αυτό, δεν είναι καθόλου τυχαία και η άνθηση, κατά τον μεσοπόλεμο, σημαντικών και πρωτοποριακών καλλιτεχνικών κινημάτων στη Σοβιετική Ενωση.

Με αυτή την ήδη βαριά κληρονομιά, «ζυμωμένη» με τα σοσιαλιστικά ιδανικά, οι καλλιτέχνες της ΕΣΣΔ, μέσα από κάθε μορφή Τέχνης, από θέατρο, κινηματογράφο και εικαστικά μέχρι και το τσίρκο, έδωσαν τον δικό τους πόλεμο για την υπεράσπιση της σοσιαλιστικής πατρίδας. Πολλοί από αυτούς πάλεψαν και με το όπλο στο χέρι, στο μέτωπο, δίνοντας και τη ζωή τους. Στο τρισέλιδο που ακολουθεί επιχειρήσαμε μια όσο το δυνατόν συνοπτική αναφορά σε αυτόν τον τιτάνιο αγώνα, με αφορμή τα 60χρονα από την Αντιφασιστική Νίκη.


Η τέχνη πολέμια του φασισμού

Παράσταση του καλλιτεχνικού συγκροτήματος τραγουδιού και χορού του Σοβιετικού Στρατού «Α. Αλεξάντροφ»
Παράσταση του καλλιτεχνικού συγκροτήματος τραγουδιού και χορού του Σοβιετικού Στρατού «Α. Αλεξάντροφ»
H διεθνής όξυνση πριν ακόμη από την περιόδου του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έστρεψε την προσοχή της σοβιετικής λογοτεχνίας σε θέματα πατριωτικά, διεθνιστικά και αντιφασιστικά. Με τα αντιφασιστικά μυθιστορήματα «Στην Ανατολή» του Παβλένκο, «Πτώση του Παρισιού» (1940 - 1941) του Ερενμπουργκ, στα έργα με θέμα την αλληλεγγύη στην αγωνιζόμενη Ισπανία, «Γειά σου Ισπανία» (1936) του Αφινογκένοφ, «Το παλικάρι από την πόλη μας» (1941) του Σίμονοφ, κ.ά. η σοβιετική λογοτεχνία εξέφρασε την αφοσίωση στις επαναστατικές παραδόσεις της νέας γενιάς που θα υπερασπιζόταν την πατρίδα της. Στις σκληρές δοκιμασίες του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου, 1941 - 1945, η παλλαϊκή ενότητα των Σοβιετικών πολιτών εκφράστηκε καθαρά στη μεγαλύτερη προσέγγιση ανάμεσα στις αδελφές λογοτεχνίες. Η σοβιετική λογοτεχνία πρόσφερε μεγάλη υπηρεσία στον αγώνα εναντίον του φασισμού. Οι Σοβιετικοί συγγραφείς απέδειξαν τον πατριωτισμό, την υπερηφάνεια και την υψηλή αποστολή που είχαν τα κατορθώματά τους. Περισσότερο από το ένα τρίτο των μελών της Ενωσης Συγγραφέων έφυγαν εθελοντές για το μέτωπο.

Το ξεσκέπασμα της απάνθρωπης ουσίας του φασισμού στα άρθρα του Ερενμπουργκ, η στροφή στο ηρωικό παρελθόν της Σοβιετικής Ενωσης, στις εθνικές παραδόσεις και στις πηγές του εθνικού ρώσικου χαρακτήρα, στα έργα του Τολστόι καθώς και τα ποικίλα θέματα στο δημοσιογραφικό έργο των Σόλοχοφ, Λεόνοφ, Κόλας, Ντερμιτσιάν, κ.ά. συνέβαλαν αποφασιστικά στο να κινητοποιηθούν όλες οι πνευματικές δυνάμεις του λαού στην πάλη κατά του φασισμού.

Λ. Γκολοβάνοφ:«Θα φτάσουμε ως το Βερολίνο». Πλακάτ,1944
Λ. Γκολοβάνοφ:«Θα φτάσουμε ως το Βερολίνο». Πλακάτ,1944
Από τις πρώτες μέρες του πολέμου η σοβιετική ποίηση στράφηκε στα παραδοσιακά είδη που είχαν μεγάλη απήχηση στο πλατύ αναγνωστικό κοινό. Οι στίχοι του Σίμονοφ, του Σουρκόφ, του Μπαζάν, του Ρίλσκι, του Αλιμιτζάν, κ.ά. ηχούσαν σαν φωνή του λαού που ορκιζόταν να ελευθερώσει την πατρική γη από τους επιδρομείς και να σώσει τον κόσμο από την πανούκλα του χιτλερισμού.

Ο ιδιότυπος ύμνος του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου έγινε το τραγούδι του Κουμάτς «Ιερός πόλεμος» (1941). Κύριο θέμα της λογοτεχνίας έγινε ο πόλεμος, σαν παλλαϊκό πολεμικό κατόρθωμα. Μεγάλη κοινωνική απήχηση είχαν επίσης τα έντονα δραματικά και πολύ επίκαιρα θεατρικά έργα «Το μέτωπο» (1942) του Κορνεϊτσκούκ, «Εισβολή» (1942) του Λεόνοφ, «Οι Ρώσοι» (1942) του Σίμονοφ. Πίστη για τη νίκη διαπερνά τα έργα «Στους τοίχους του Λένινγκραντ» (1944) του Βισνέφσκι, «Οι υπερασπιστές του Στάλινγκραντ» (1944) του Τσερούριν, «Δοκιμασμένοι στη φωτιά» (1943) του Κραπιβά. Ο Τβαρντόφσκι στο βαθύτατα αληθινό, ποίημά του «Βασίλη Τιόρκιν» (1941 - 1945), έπλασε την αθάνατη μορφή του Σοβιετικού πολεμιστή, που ενσαρκώνει την υψηλή ανθρωπιά, τον πατριωτισμό και τη δύναμη της λαϊκής ψυχής.

Οι συγγραφείς περιέγραψαν στα έργα τους τον ηρωισμό του Σοβιετικού πολίτη, σαν φυσικό αποτέλεσμα επίδρασης στο χαρακτήρα των κοινωνικών συνθηκών που δημιούργησε ο μεγάλος Οκτώβρης. Τα πρώτα χρόνια, ύστερα από τον πόλεμο, πνευματικό υπόβαθρο της λογοτεχνίας ήταν μια κοσμοαντίληψη που την κατέκτησε ο νικητής λαός ύστερα από μεγάλο πόνο. Οι ιδεολογικές κατευθύνσεις της λογοτεχνίας αποσκοπούσαν να δημιουργήσουν μια ευχάριστη ψυχολογική και ηθική ατμόσφαιρα ενός παλλαϊκού ενθουσιασμού, για τη δουλιά που θα επούλωνε το γρηγορότερο τις πληγές του πολέμου.

Τα συναρπαστικά γεγονότα της ζωής με το πραγματικό δραματικό τους στοιχείο, έγιναν αφορμή να καλλιεργηθεί ένα είδος λογοτεχνίας που βασιζόταν σε πραγματικά γεγονότα, για να γίνουν γνωστά τα ασύγκριτα κατορθώματα των ηρώων παρτιζάνων τους. Τέτοια είναι: «Ανθρωποι με καθαρή συνείδηση» του Βερσιγκόρα, «Από το Πουντβίλ στα Καρπάθια» του Κοφπάκ, «Η παράνομη κομματική επιτροπή περιοχής δρα» του Φεόντοροφ, «Αυτό έγινε κοντά στο Ρόβνο» του Μεντβέντεφ, κ.ά.

Εικονογράφηση του Ο.Βερέισκι από το βιβλίο «Βασίλι Τιόρκιν» του Αλ. Τβαρντόφσκι
Εικονογράφηση του Ο.Βερέισκι από το βιβλίο «Βασίλι Τιόρκιν» του Αλ. Τβαρντόφσκι
Ξεκινώντας από τις πραγματικές ανθρώπινες περιπέτειες, οι συγγραφείς έφτασαν στις μεγάλες καλλιτεχνικές γενικεύσεις και αποκάλυψαν το βαθύ φιλοσοφικό νόημα της νίκης κατά του φασισμού, νίκης στρατιωτικής, πολιτικής και ηθικής.

Με την τέχνη της ζωγραφικής και της μουσικής

Τεράστιο ρόλο, επίσης, έπαιξε η τέχνη της γραφικής. Η αφίσα, η πολιτική γελοιογραφία, η γραφική και χαρακτική γνώρισαν πολύμορφη ανάπτυξη και έδρασαν αποφασιστικά στον ιδεολογικό αγώνα κατά του φασισμού. Αυθύπαρκτο φαινόμενο της τέχνης των πολεμικών χρόνων ήταν οι σειρές των ιχνογραφιών και άλλων σχεδίων γραφικής και χαρακτικής, που ήταν αφιερωμένες στις δύσκολες αλλά ηρωικές ημέρες του μετώπου και των μετόπισθεν. Διάφορα πολεμικά γεγονότα παραστάθηκαν επίσης πιστά στα καλύτερα έργα ζωγραφικής της περιόδου εκείνης όπως των Μπογκορόντσκι, Γεράσιμοφ, Γκοντσαρόφ, Κονσταντίνοφ, κ.ά. Εκτός, όμως, από τη ζωγραφική, ο λαϊκός άθλος αποτυπώθηκε και στη γλυπτική (Μπελασόφ, Λίσεφ και Μάνιζερ).

Από τα προπολεμικά ακόμη χρόνια, δημιουργήθηκαν μνημειώδη έργα στο είδος του ορατόριου - καντάτας, αφιερωμένα στο ιδιαίτερα επίκαιρο για την περίοδο εκείνη θέμα της πάλης του λαού ενάντια στους ξένους κατακτητές. Τα έργα αυτά εγκαινίασαν την ηρωικοεπική κατεύθυνση στη σοβιετική φωνητική συμφωνική μουσική. Η καντάτα «Αλεξάντερ Νέφσκι» του Προκόφιεφ και η συμφωνία - καντάτα «Στον κάμπο του Κουλίκοβο» του Σαπόριν είναι χαρακτηριστικές στην κατεύθυνση αυτή.

Στα χρόνια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου και οι Σοβιετικοί μουσικοί συμμετείχαν ενεργά στον αγώνα. Οι μουσικοσυνθέτες και οι εκτελεστές στο στρατό ανέπτυξαν συνεχή και δημιουργική δραστηριότητα. Συνέχιζαν να λειτουργούν τα μεγάλα μουσικά ιδρύματα και παράλληλα και νέα. Το θέμα της Πατρίδας και ο παλλαϊκός αγώνας κατέλαβαν την πρώτη θέση και στη μουσική δημιουργία και μάλιστα για πρώτη φορά πάνω σε σύγχρονο και συχνά ντοκουμενταρισμένο υλικό εκείνης της εποχής.

«Εισβολή» του Λέονοφ. Θέατρο Μάλι 1943
«Εισβολή» του Λέονοφ. Θέατρο Μάλι 1943
Παράλληλα, με το έπος και το δράμα αναπτύχθηκε και η λυρική τέχνη ιδιαίτερα στο τραγούδι. Μεγάλη απήχηση στο πατριωτικό αίσθημα των Σοβιετικών πολιτών είχαν επίσης οι πολεμικοί ύμνοι και τα εμβατήρια «Ιερή σημαία του Λένιν» του Αλεξάντροφ, «Τραγούδι για το Δνείπερο» του Φράντκιν, «Τραγούδι των πυροβολητών» του Χρένικοφ, οι μπαλάντες «Αχ, καημοί μου» του Ζαχάροφ, κ.ά.

Οι μουσικοσυνθέτες συχνά κατέφευγαν στις συμφωνίες. Ηδη από τον Ιούλη του 1941, ο Σοστακόβιτς άρχισε στο Λένινγκραντ τη σύνθεση της «Εβδομης συμφωνίας του Λένινγκραντ» που έμεινε αθάνατο μνημείο. Η εκτέλεσή της στη διάρκεια του πολέμου στις πόλεις της ΕΣΣΔ και στο εξωτερικό ήταν μια εντυπωσιακή προβολή του πατριωτισμού και της ανδρείας του σοβιετικού λαού και της συσπείρωσης των αντιφασιστικών δυνάμεων.

Λαμπρά παραδείγματα ανάπτυξης των επικών παραδόσεων της ρωσικής μουσικής είναι η όπερα «Πόλεμος και Ειρήνη» του Προκόφιεφ, η μουσική από το πρώτο μέρος της ταινίας «Ιβάν ο τρομερός» και η 7η σονάτα για πιανοφόρτε του ίδιου συνθέτη.

Χορός, θέατρο, τσίρκο

Αλλά και οι θίασοι μπαλέτου και οι χορογραφικές σχολές δεν έπαψαν να λειτουργούν. Μάλιστα δημιουργήθηκαν και νέα έργα. Το θέατρο όπερας και μπαλέτου «Κίροφ» του Λένινγκραντ (είχε μεταφερθεί στην πόλη Περμ) ανέβασε το χορόδραμα «Γκαγιανέ» του Χατσατουριάν, το Μουσικό Θέατρο Στανισλάφσκι και Νεμίροβιτς - Νταντσένσκο, το χορόδραμα «Λόλα» του Οράνσκι, το θέατρο Μπολσόι (είχε μεταφερθεί στην πόλη Κουίμπισεφ) ανέβασε «Τα κόκκινα πανιά» του Γιουρόφσκι.

Αλλά και τα πολυεθνικά σοβιετικά θέατρα προσανατόλιζαν τις δημιουργικές τους δυνάμεις στον αγώνα εναντίον των φασιστών επιδρομέων. Συγκροτήθηκαν θέατρα του Μετώπου και ομάδες που έδιναν θεατρικές παραστάσεις και κονσέρτα στην πρώτη γραμμή. Στις παραστάσεις της πολεμικής εποχής εκδηλώθηκαν με ξεχωριστή δύναμη τα χαρακτηριστικά του σοβιετικού θεάτρου, το ηρωικό πάθος, ο πατριωτισμός και η στενή σύνδεση με το λαό. Εργα με τέτοια χαρακτηριστικά ήταν «Η εισβολή» του Λέονοφ, «Ανθρωποι της Ρωσίας» του Σίμονοφ, «Το μέτωπο» του Κορνεϊτσκούκ, κ.ά.

Το σοβιετικό επίσης τσίρκο που έχει ιστορία πολλών αιώνων, έδωσε το δικό του αγώνα. Πολλοί παράγοντες του τσίρκου κατατάχθηκαν στον Κόκκινο Στρατό, ενώ οργανώθηκαν θίασοι που έκαναν περιοδείες σε στρατιωτικές μονάδες. Αλλά και τα μόνιμα τσίρκα συνέχιζαν τις παραστάσεις χωρίς διακοπή.


O Ανθρωπος (7)

Καμιά θεωρία δεν μπορεί να σταθεί μόνο στη λογική της, όσο ορθή κι αν είναι αυτή. Σε κάθε περίπτωση χρειάζονται τα «ευρήματα», για να ισχύσουν οι προτάσεις μιας θεωρίας, και να αποκτήσει τον επιστημονικό της χαρακτήρα. Ετσι και η θεωρία για την παλαιότητα του Ανθρώπου στηρίζεται στα παλαιοανθρωπολογικά ευρήματα. Στα χιλιάδες απολιθωμένα κόκαλα που αποδίδονται σε ανθρώπινους σκελετούς και που η ηλικία τους μετράει εκατομμύρια χρόνια. Σήμερα, λοιπόν, από τους ειδικούς επιστήμονες, θεωρείται ως το παλιότερο απολίθωμα που πρέπει να ανήκε σε ανθρωποειδές, σε ένα ον, δηλαδή, που θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό ως ο κοινός απόγονος του Ανθρώπου και του Χιμπαντζή ή ως ο «πρώτος» άνθρωπος πάνω στη γη, αυτό που βρέθηκε το 2000 στο Τσαντ της Κεντρικής Αφρικής. Είναι ένα κρανίο, σχεδόν ολόκληρο, κομμάτια από μια κάτω γνάθο και μερικά δόντια. Εχει χρονολογηθεί ανάμεσα στα 6 και 7 εκατομμύρια χρόνια. Το μυαλό του δεν πρέπει να ξεπερνούσε τα 350 κυβικά εκατοστά, είναι αμφίβολο αν περπατούσε στα δυο του τα πόδια και είναι γνωστός με το ψευδώνυμο Τουρμάι και το επιστημονικό όνομα Σαχελάνθρωπος από το Τσαντ (Saxelanthropus Tsdensis). Το εύρημα του Τσαντ, βέβαια, δεν έλεγε και την τελευταία λέξη στη σχετική έρευνα, αποτελούσε ωστόσο μια ένδειξη το πόσο παλιά θα μπορούσε να πάει ακόμα το χρονικό όριο αναζήτησης της Μεγάλης Αρχής και να δώσει ένα άλλο περιεχόμενο στην έρευνα του Ανθρώπου. Να δώσει ακόμα ένα συγκεκριμένο νόημα στη γοητευτική ιστορία της Εξέλιξης που δεν είναι μόνο ένα σύνολο φυσικών γεγονότων, αλλά την ίδια στιγμή ένα σύνολο οδυνηρών φάσεων της σύγκρουσης του Ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, αλλά και με την ίδια του την ύπαρξη.

Και εννοώ εκείνη τη σύγκρουση που τότε, τα χρόνια εκείνα του «προαιώνιου» Τσαντ, όταν, δηλαδή, ο Τουρμάι έσερνε τα αμφίβολα, μοναχικά του βήματα στα χώματα της Κεντρικής Αφρικής, προέκυπτε από τη συνειδητοποίηση της φυσικής αλλαγής. Από την εξέλιξη των στοιχείων εκείνων που συνιστούσαν το «θαύμα» της ίδιας της Ζωής. Οσο περνούσαν, όμως, οι αιώνες και ο Ανθρωπος πατούσε γερά στο δυο του τα πόδια, έφτιαχνε εργαλεία, ξεχώριζε τον πόνο από την ηδονή, το θάνατο από τη γέννηση, τη λάσπη από τη φωτιά, αυτή η Σύγκρουση έπαιρνε άλλο περιεχόμενο και άλλη σημασία όχι μόνο για τον ίδιο και για όλη την κοινότητα μέσα στην οποία ζούσε. Κι αυτό το άλλο «περιεχόμενο» ή άλλη «σημασία» είναι η Ιστορία. Ετσι, μπορούμε να πούμε πως στην Αρχή ο Ανθρωπος παράγεται και προκύπτει από τη λειτουργία και τη δεδομένη νομοτέλεια των νόμων της φύσης, ανεξάρτητα από τα χρονικά όρια αυτής της «παραγωγής» και της «λειτουργίας» που την προκαλούσε, από ένα σημείο και πέρα, κι αυτό μπορούμε πια να το ορίζουμε με ακρίβεια, ο Ανθρωπος γίνεται ο ίδιος παραγωγός της ίδιας του της ύπαρξης και των αντικειμενικών συνθηκών, στο πλαίσιο των οποίων αυτή η «ύπαρξη» επιβιώνει «κατασκευάζοντας».

Κι αυτή ακριβώς η «αλλαγή», που, κατά την άποψή μου είναι η δραματική στιγμή της μεγάλης Αρχής, θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως στιγμή της Δημιουργίας. Για ένα και μόνο λόγο, γιατί ο Ανθρωπος έχει πια τη δύναμη να παρέμβει και να αλλάξει τον κόσμο, μέσα στον οποίο αυτός δημιουργήθηκε. Θέλω να πω μ' αυτό, και έτσι να τελειώσω τα σημειώματά μου αυτά, πως οι Δημιουργιστές εξακολουθούν να πιστεύουν στον Osher και στη θεωρία του, οι Δαρβινιστές προσπαθούν να τελειοποιήσουν τη θεωρία της Εξέλιξης, οι παλαιοανθρωπολόγοι μαζεύουν ακούραστα τα απολιθώματα των πρώτων ανθρώπων. Εμείς ας προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τον Κόσμο. Αυτό είναι και το νόημα της Νέας Σύγκρουσης!!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ