ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Φλεβάρη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αντιδραστικά μέτρα για πρόσφυγες και μετανάστες

Με γρήγορους ρυθμούς η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προχωρά στην εφαρμογή των αντιδραστικών μέτρων που έχει υπογράψει με την ΕΕ. Μέτρα που στρέφονται ενάντια σε μετανάστες και πρόσφυγες. Πρόκειται για τα λεγόμενα κέντρα φιλοξενίας, που θα έχουν και προαναχωρησιακό χαρακτήρα, αλλά και τα περιβόητα hot spots. Τα κέντρα διαλογής ανθρώπων. Από εκεί, σύμφωνα τουλάχιστον με τους σχεδιασμούς, οι πιο ισχυρές χώρες της ΕΕ θα επιλέγουν να απορροφήσουν τον αριθμό προσφύγων που θέλουν τα μονοπώλιά τους, δηλαδή, μόνο όσους χρειάζονται ως φτηνό εργατικό δυναμικό, προκειμένου να ενισχύσουν την κερδοφορία των επιχειρηματικών τους ομίλων.

Παράλληλα, η ΕΕ απειλεί με πλήρη επαναφορά της συνθήκης του Δουβλίνου. Φράχτες και Στρατός κλείνουν τα σύνορα πολλών ευρωπαϊκών χωρών, χιλιάδες άνθρωποι, γυναίκες και μικρά παιδιά, ταλαιπωρούνται, ενώ είναι ορατός, πλέον, ο κίνδυνος εγκλωβισμού πολλών χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα. Κάτι που ομολογείται, πλέον, και από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκη.

Συγκεκριμένα, την περασμένη βδομάδα, η κυβέρνηση με σχετικό νομοσχέδιο θεσμοθέτησε τα hot spots. Με το νομοσχέδιο, ιδρύεται Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης στη θέση των Υπηρεσιών Πρώτης Υποδοχής. Η υπηρεσία αυτή, η οποία θα αποτελείται από κεντρική και περιφερειακές υπηρεσίες, θα έχει έργο το ξεδιάλεγμα όσων ξεριζωμένων ζητούν άσυλο στην ΕΕ, θα αποφασίζει ποιοι άνθρωποι θα είναι ανεπιθύμητοι και θα διώχνονται από αυτήν.

Σε σχετικό άρθρο αναφέρεται πως οι διαδικασίες υποδοχής και ταυτοποίησης περιλαμβάνουν και «την παραπομπή για την εκκίνηση της διαδικασίας επανεισδοχής ή επιστροφής ή απέλασης για όσους δεν υποβάλλουν ή για όσους απορρίπτεται η αίτηση διεθνούς προστασίας ή για όσους δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί προστασίας από την απέλαση ή την επιστροφή». Αξίζει να σημειωθεί ότι τη γενική εποπτεία για τη συγκρότηση και λειτουργία των hot spots και των κέντρων μετεγκατάστασης, δηλαδή, για τη διαχείριση του Προσφυγικού - Μεταναστευτικού, θα έχει ο Στρατός. Για το σκοπό αυτό ιδρύθηκε κεντρικό συντονιστικό όργανο διαχείρισης μετανάστευσης (ΚΕΣΟΔΜΕ) με κεντρικό συντονιστή τον υποστράτηγο Κ. Φλώρο. Την ευθύνη για την ταυτοποίηση και εξακρίβωση ιθαγένειας και για την εξωτερική φύλαξη και ασφάλεια θα έχει η ΕΛ.ΑΣ. Σε όλη τη διαδικασία καταγραφής - ταυτοποίησης - διαλογής θα συμμετέχουν και όλοι οι αντίστοιχοι ευρωκατασταλτικοί μηχανισμοί.

Παραμονή και ταυτοποίηση

Οσον αφορά το καθεστώς παραμονής και τις διαδικασίες στα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης, ορίζεται πως θα υπάρχουν συνθήκες περιορισμού της ελευθερίας για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες για τρεις μέρες. Εάν σε αυτό το χρονικό διάστημα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες, όπως καταγραφή, ταυτοποίηση κ.ά., τότε η κράτηση παρατείνεται για 25 μέρες. Ο περιορισμός της ελευθερίας συνεπάγεται την απαγόρευση εξόδου από το κέντρο ή τη μονάδα. Δηλαδή, μετανάστες και πρόσφυγες θα τελούν σε καθεστώς κράτησης. Επιπλέον, μέσα σε αυτά σε εξαιρετικές περιπτώσεις θα παραχωρούνται στην ΕΛ.ΑΣ. χώροι για την ίδρυση και λειτουργία ειδικών χώρων παραμονής αλλοδαπών για προετοιμασία της απέλασης. Επομένως, τα κέντρα αυτά θα λειτουργούν και ως χώροι κράτησης.

Δίνοντας τις απαραίτητες διευκρινίσεις ο αν. υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γ. Μουζάλας, είπε πως η διάταξη που αναφέρεται στην παραμονή προσφύγων και μεταναστών για 25 μέρες, «δεν αφορά στα hot spots, αλλά ένα κομμάτι μέσα σε αυτά στην περίπτωση που υπάρχουν παράνομοι μετανάστες, μέχρι να γίνει η μεταγωγή τους, αναγκαστικά προαναχωρησιακό, να κρατηθούν λίγες μέρες».

Σχετική έκθεση της Κομισιόν επισημαίνει ότι οι ελληνικές αρχές έχουν κάνει βελτιώσεις στη λειτουργία των hot spots και έχουν ολοκληρώσει τις τυπικές λειτουργικές διαδικασίες, αλλά και τη διαδικασία άμεσης μεταφοράς των ανθρώπων που αποβιβάζονται στα νησιά στα κέντρα καταγραφής. Παράλληλα, η Frontex έχει αρχίσει τις παράκτιες περιπολίες στη Λέσβο, στη Χίο και τη Σάμο που έχουν φέρει «αποτελέσματα».

Σημειώνεται ότι από τη στιγμή που θα είναι πλήρως έτοιμα επιχειρησιακά και εξοπλισμένα, τα κέντρα πρώτης υποδοχής στην Ελλάδα αναμένεται να φτάσουν σε συνολική ικανότητα λήψης δακτυλικών αποτυπωμάτων της τάξης των 11.000 ατόμων τη μέρα, που θα φακελώνονται στο Eurodac. Οσον αφορά τη συμφωνία περί μετεγκατάστασης από την Ελλάδα 66.400 προσφύγων, η Επιτροπή επισημαίνει ότι η διαδικασία μέχρι σήμερα είναι αργή, καθώς έχουν γίνει μόνο ...218 μετεγκαταστάσεις. Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, ο συνολικός αριθμός των υφιστάμενων θέσεων «υποδοχής» στην Ελλάδα ανέρχεται επί του παρόντος σε 17.628, επομένως εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη 12.342 θέσεων, σε σύγκριση με τις 50.000 νέες θέσεις για τις οποίες η Ελλάδα δεσμεύτηκε τον Οκτώβρη του 2015. Οσον αφορά τις επιστροφές μεταναστών, η Επιτροπή επισημαίνει ότι από τις αρχές του 2015, η Ελλάδα έχει προβεί σε 16.131 αναγκαστικές επιστροφές.

Συστάσεις από Κομισιόν

Σε ό,τι αφορά την απειλή για επαναφορά σε ισχύ της συνθήκης του Δουβλίνου, μιας συνθήκης που εγκλωβίζει στη χώρα πρώτης υποδοχής, όπως η Ελλάδα, τους ξεριζωμένους των ιμπεριαλιστικών πολέμων, στο σχετικό δελτίο Τύπου της Κομισιόν της περασμένης Τετάρτης αναφέρεται: «Η Επιτροπή εξέδωσε σήμερα σύσταση προς την Ελλάδα σχετικά με τα επείγοντα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ενόψει της ενδεχόμενης επανέναρξης ορισμένων μεταφορών βάσει του κανονισμού του Δουβλίνου (...) Η σύσταση καθορίζει τα συγκεκριμένα μέτρα που πρέπει να ληφθούν προκειμένου να επανέλθει η Ελλάδα στο σύστημα του Δουβλίνου, δίνοντας έμφαση στη βελτίωση της ικανότητας υποδοχής και των συνθηκών διαβίωσης για τους αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα και επιτρέποντας την αποτελεσματική πρόσβαση στη διαδικασία ασύλου, καθώς και την άσκηση προσφυγών, διασφαλίζοντας ότι οι σχετικοί φορείς είναι πλήρως λειτουργικοί, κατάλληλα στελεχωμένοι και εξοπλισμένοι για την εξέταση περισσότερων αιτήσεων».

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, «η Επιτροπή συζήτησε σχέδια συστάσεων προς την Ελλάδα σύμφωνα με το άρθρο 19β του κώδικα συνόρων Σένγκεν. Υστερα από τα συμπεράσματα έκθεσης αξιολόγησης Σένγκεν στα οποία αναφέρεται ότι υπάρχουν ελλείψεις στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της Ελλάδας, το Συμβούλιο εξετάζει τη διατύπωση συστάσεων για την αντιμετώπιση των σοβαρών αυτών ελλείψεων. Η Επιτροπή είναι έτοιμη να λάβει τα κατάλληλα εκτελεστικά μέτρα, μόλις το Συμβούλιο αποφασίσει σχετικά». Την Παρασκευή, τελικά, το Συμβούλιο υιοθέτησε τις συστάσεις που δίνουν διορία στην κυβέρνηση για να προχωρήσει στα μέτρα φύλαξης των συνόρων. Σε αυτές σημειώνεται πως «αν διαπιστωθεί ότι υπάρχουν ακόμη σοβαρές και συνεχιζόμενες ελλείψεις στη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων», τότε θα ενεργοποιηθεί το άρθρο 26 του Κώδικα Σένγκεν, το οποίο επιτρέπει την επαναφορά ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα για διάστημα μέχρι και δύο χρόνια.


Γ. Α.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΑΜΥΝΑΣ ΤΟΥ ΝΑΤΟ
Επικίνδυνη ΝΑΤΟική εμπλοκή στο Αιγαίο με την υπογραφή της κυβέρνησης

...και κυβερνητικός εμπαιγμός περί «απόλυτης εξασφάλισης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων», όταν η Αγκυρα τα αμφισβήτησε ευθέως ακόμα και τη μέρα που υπογράφηκε η απόφαση στις Βρυξέλλες!

Από κοινή άσκηση ΝΑΤΟικής δύναμης με πλοία του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού

Copyright © NATO/HQ MARCOM - f

Από κοινή άσκηση ΝΑΤΟικής δύναμης με πλοία του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού
Τεράστιες ευθύνες αναλαμβάνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, η οποία - όπως και οι προκάτοχοί της - πιστή στις στρατηγικές επιλογές της εγχώριας αστικής τάξης για συμμετοχή στις λυκοσυμμαχίες ΝΑΤΟ και ΕΕ, εμπλέκει βαθύτερα το λαό και τη χώρα σε επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και ανταγωνισμούς, με τους οποίους συνδέεται άμεσα τόσο η δρομολογούμενη συνδιαχείριση του Αιγαίου υπό ΝΑΤΟική ομπρέλα και πρόσχημα τη διαχείριση του Προσφυγικού, όσο και συνολικότερα η επικίνδυνη συγκέντρωση δυνάμεων του ΝΑΤΟ σε όλο το τόξο από την Ανατολική Ευρώπη μέχρι την Ανατολική Μεσόγειο και την αραβική χερσόνησο, στην κόντρα του με άλλα ισχυρά καπιταλιστικά κέντρα και ειδικά τη Ρωσία.

Αυτό ήταν και το περιεχόμενο των αποφάσεων της διήμερης Συνόδου των υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ, που πραγματοποιήθηκε Τετάρτη και Πέμπτη, στις Βρυξέλλες, με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να βάζει φαρδιά - πλατιά την υπογραφή της σε αυτές, με αποκορύφωμα το κοινό αίτημα των κυβερνήσεων Ελλάδας, Τουρκίας και Γερμανίας, με το οποίο αποφασίστηκε να αναπτυχθούν άμεσα στο Αιγαίο ΝΑΤΟικές δυνάμεις - σε πρώτη φάση τα πλοία της μόνιμης ναυτικής δύναμης του ΝΑΤΟ «Standing NΑΤΟ Maritime Group 2» (SNMG2), υπό γερμανική διοίκηση και με τη συμμετοχή και τουρκικού πλοίου - με αποστολή τη διεξαγωγή επιχείρησης αναγνώρισης, επιτήρησης κι ανάσχεσης «παρανόμων διάπλων», σε «συνεργασία» με τις αντίστοιχες εθνικές αρχές Ελλάδας και Τουρκίας, για την αντιμετώπιση των «δικτύων διακινητών».

Είχε προηγηθεί συνάντηση και σχετική συνεννόηση της Γερμανίδας καγκελαρίου, Αγκελα Μέρκελ, με τον Τούρκο πρωθυπουργό, Αχ. Νταβούτογλου, με την ελληνική κυβέρνηση στη συνέχεια όχι μόνο να μην απορρίπτει τον εν λόγω σχεδιασμό, αλλά να συνυπογράφει με την Αγκυρα και το Βερολίνο το σχετικό αίτημα προς τη ΝΑΤΟική Σύνοδο!

Οπως σημειώθηκε χαρακτηριστικά, είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του, που το ΝΑΤΟ αναλαμβάνει τέτοια επιχείρηση, επιβεβαιώνοντας ότι το Προσφυγικό αξιοποιείται ως μοχλός προώθησης μιας σειράς επικίνδυνων σχεδιασμών.

Αμφισβήτηση εντός ΝΑΤΟικού πλαισίου

Επιχειρώντας να «κουκουλώσει» τον άκρως επικίνδυνο χαρακτήρα που έχει για το λαό και τη χώρα η ενεργός στρατιωτική εμπλοκή του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο, ο υπουργός Αμυνας, Π. Καμμένος, μιλώντας το βράδυ της Πέμπτης 11/2 στη Βουλή, ισχυρίστηκε ότι στη σχετική απόφαση της λυκοσυμμαχίας «έχουν γίνει αποδεκτές όλες οι ελληνικές θέσεις».

Πρόκειται, βέβαια, για «αστερίσκους» χωρίς πρακτική αξία: Υποτίθεται π.χ. ότι με πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης αποφασίστηκε τα πλοία του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού να περιπολούν στα ελληνικά χωρικά ύδατα και της Τουρκίας στα τουρκικά. Ακόμα, να υπάρχει απόλυτος σεβασμός της ευθύνης Ερευνας και Διάσωσης (SAR) από τα προκαθορισμένα εθνικά κέντρα. Οποιαδήποτε άδεια για Ερευνα και Διάσωση εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων να περνά μέσα από το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης, οπότε οι ΝΑΤΟικές δυνάμεις να καταθέτουν σχέδια πτήσεων αν αφορά αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας.

Ολα αυτά στην πράξη μπάζουν από παντού. Αποδείχτηκε περίτρανα την Πέμπτη, την ίδια μέρα δηλαδή που υπογράφηκαν επισήμως όλα τα παραπάνω στις Βρυξέλλες, οπότε κατά τραγική σύμπτωση ελικόπτερο του ΠΝ, κατά τη διάρκεια της άσκησης «ΑΣΤΡΑΠΗ 2/16» στο Αιγαίο, κατέπεσε στην περιοχή της Κίναρου, με οδυνηρό αποτέλεσμα το χαμό του 3μελούς πληρώματός του.

Η αρμόδια ελληνική αρχή, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), στις 4.05 τα ξημερώματα εξέδωσε ΝΟΤΑΜ (την Α0265/16), ενημερώνοντας ότι η ελληνική πλευρά ξεκινά επιχείρηση Ερευνας και Διάσωσης (SAR) στην περιοχή όπου κατέπεσε το ελικόπτερο.

Η Αγκυρα απάντησε άμεσα με δική της ΝΟΤΑΜ (την Α0701/16), χαρακτηρίζοντας ουσιαστικά παράνομες τις έρευνες του ΠΝ, λέγοντας ότι η ίδια δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα στην Ελλάδα να ταυτίζει την ελληνική ζώνη Ερευνας και Διάσωσης στο Αιγαίο με το FIR Αθηνών, το οποίο καλύπτει όλο το αρχιπέλαγος. Οτι η ίδια η Αγκυρα έχει τα μέσα και τις ικανότητες να συντονίζει και να διεξάγει τέτοιες έρευνες στην επίμαχη περιοχή και θα συνεχίσει να το κάνει. Εξ ου και κάλεσε όσα μέσα επιχειρούν τέτοιες έρευνες στην περιοχή να συντονίζονται από τις τουρκικές αρχές.

Παράλληλα, η Τουρκία έθεσε ζήτημα και για την ελληνική ΝΟΤΑΜ Α0270/16, με την οποία η ελληνική πλευρά δέσμευσε περιοχές του Αιγαίου για την «ΑΣΤΡΑΠΗ 2/16». Σύμφωνα με την Αγκυρα, η περιοχή περιέχει τομείς στα ελληνοτουρκικά σύνορα που είναι ασαφείς, καθόσον - πάντα κατά την τουρκική πλευρά - δεν έχουν καθοριστεί επακριβώς τα όρια στο Αιγαίο. Οι περιοχές που δεσμεύονται με την ελληνική ΝΟΤΑΜ περιλαμβάνουν περιοχές όπως Αγ. Ευστράτιος, Ψαρά, Χίος, Τήλος, Χάλκη, Ικαρία, Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, οι οποίες, σύμφωνα με την Αγκυρα, είναι αποστρατικοποιημένες και ως εκ τούτου δεν πρέπει να περιλαμβάνονται σε κανένα σενάριο στρατιωτικής εκπαίδευσης - άσκησης...

Γενικά, η Τουρκία αμφισβητεί την εθνική κυριαρχία σε μεγάλες περιοχές, νησιά και νησίδες και τα ύδατα που τις περικλείουν, κάνει υπερπτήσεις, αρνείται το δικαίωμα της Ελλάδας να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια, αμφισβητεί το εύρος του Εθνικού Εναέριου Χώρου, κάνει εκεί παραβιάσεις και παραβάσεις με τα μαχητικά της, αρνείται το δικαίωμα αναγνώρισης ΑΟΖ για το σύμπλεγμα του Καστελόριζου.

Θέματα τα οποία το ΝΑΤΟ αρκείται να τα χαρακτηρίζει «διμερείς διαφορές», κάνοντας ουσιαστικά πλάτες στην Αγκυρα και ακυρώνοντας στην πράξη τις... «διαβεβαιώσεις» της κυβέρνησης.

...και ΕΕ

Σε αντίστοιχο μήκος κύματος κινείται και η ΕΕ, συνυπολογίζοντας προφανώς τη γεωστρατηγική βαρύτητα της Τουρκίας και για τους δικούς της ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς.

Αυτό φάνηκε καθαρά και πρόσφατα, στα τέλη Γενάρη, όταν ευρωβουλευτής του ΚΚΕ έθεσε στον εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το εξής ερώτημα: «Σε περίπτωση ανάληψης μονομερούς δράσης από την ΕΕ στο Αιγαίο, με βάση τη "νέα Συνοριοφυλακή - Ακτοφυλακή της ΕΕ", σε ποια σύνορα αυτή και οι δυνάμεις ταχείας επέμβασής της θα αναλάβουν δράση μονομερώς; Στα διεθνώς αναγνωρισμένα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία; `Η σε αυτά που ισχυρίζεται η Τουρκία ότι αποτελούν σύνορά της και με βάση αυτά προχωρά σε συστηματικές παραβιάσεις εναέριου χώρου, χωρικών υδάτων και κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας όσο και της Κύπρου, έχοντας μάλιστα προκλητική ασυλία τόσο από την ΕΕ όσο και από το ΝΑΤΟ;». Τι απάντησε ο ευρωενωσιακός αξιωματούχος; «Δυστυχώς, δεν μπορώ να απαντήσω στην ερώτησή σας»...

Γκριζάρουν το Αιγαίο

Τέτοιες μεθοδεύσεις κι αποφάσεις αποδεικνύουν ότι η επιχείρηση γκριζαρίσματος του Αιγαίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ότι δρομολογούνται συνολικότερες, ντε φάκτο, αμφισβητήσεις σε Αιγαίο και Κύπρο, που εξυπηρετούν τα ιμπεριαλιστικά σχέδια στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Οι λαοί, λοιπόν, να επαγρυπνούν. ΝΑΤΟ και ΕΕ δεν είναι παράγοντες ειρήνης και ασφάλειας για τη χώρα μας. Αντίθετα, είναι παράγοντες εμπλοκής της στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, που απειλούν συνολικά τα συμφέροντα των λαών της περιοχής. Είναι παράγοντες αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων, που ανοίγουν πληγές συγκρούσεων με θύματα τους λαούς.

Ενταση της ιμπεριαλιστικής δράσης του ΝΑΤΟ σε όλο το τόξο

Βέβαια, ιδιαίτερη σημασία έχει τι κάνει η ΝΑΤΟική λυκοσυμμαχία σε όλο το τόξο των ενδοϊμπεριαλιστικών συγκρούσεων, από την Ανατολική Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα, μέχρι το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Καθόλου τυχαία, στη Σύνοδο των υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ παρουσιάστηκαν μια σειρά από στοιχεία για το πώς προχωρά η υλοποίηση της απόφασης που πάρθηκε στη ΝΑΤΟική Σύνοδο Κορυφής (Σεπτέμβρης 2014), στην Ουαλία, για κλιμάκωση της σύγκρουσης με ρωσικά κεφάλαια για τη διείσδυση στις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες, αλλά και προς αντιμετώπιση «απειλών» που διαβλέπουν για τα συμφέροντά τους σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.

Αυξημένη στρατιωτική δραστηριότητα με ελληνική συμμετοχή

Υιοθετήθηκε τότε ένα «Σχέδιο Ετοιμότητας Ανάληψης Δράσης» («Readiness Action Plan»), που προέβλεπε «αυξημένη στρατιωτική δραστηριότητα στο ανατολικό τμήμα της Συμμαχίας», ως «απάντηση στις επιθετικές ενέργειες της Ρωσίας ενάντια στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ», με συνεισφορά, όπως αποφασίστηκε, και των 28 κρατών - μελών της λυκοσυμμαχίας.

Ηδη εδώ και μήνες στάλθηκαν πρόσθετα μαχητικά να περιπολούν πάνω από τις χώρες της Βαλτικής, τη Ρουμανία και την Πολωνία, καθώς και ιπτάμενα ραντάρ «AWACS» και ΝΑΤΟικά αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας για εναέριες περιπολίες πάνω από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα.

Παράλληλα, «εντατικοποιήθηκαν», σύμφωνα με έγγραφα που παρουσιάστηκαν στη Σύνοδο των υπουργών Αμυνας, οι θαλάσσιες περιπολίες στη Βαλτική, στη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο από τις τέσσερις μόνιμες ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ, όπου συμμετέχουν περιοδικά και πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας. Π.χ. στη ΝΑΤΟική ναυτική δύναμη SNMG2, που θα αναπτυχθεί στο Αιγαίο, μετέχει και η ελληνική φρεγάτα «Σαλαμίς».

Διόγκωση δυνάμεων και νέα στρατηγεία

Επιπλέον, αναπτύχθηκαν πρόσθετες χερσαίες δυνάμεις για εκπαίδευση και ασκήσεις, χώρια τις δυνάμεις που στάλθηκαν στην εν λόγω ζώνη στο πλαίσιο διμερών ασκήσεων και συνεκπαιδεύσεων.

Μέσα στο 2015 τριπλασιάστηκε το μέγεθος της «Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ» («NATO Response Force» - NRF), από 13.000 σε 40.000 στρατιώτες. Η Δύναμη περιλαμβάνει χερσαία, θαλάσσια και εναέρια τμήματα, όπως και Ειδικές Δυνάμεις.

Ταυτόχρονα, είναι πλέον «επιχειρησιακή» και έτοιμη να αναπτυχθεί «οπουδήποτε χρειαστεί» η «Διακλαδική Δύναμη Δράσης Εξαιρετικά Υψηλής Ετοιμότητας» του ΝΑΤΟ («Very High Readiness Joint Task Force») με την κωδική ονομασία «Αιχμή του Δόρατος». Αποτελείται από περίπου 20.000 στρατιώτες, εκ των οποίων οι 5.000 είναι χερσαίες δυνάμεις.

Το Σεπτέμβρη του 2015 ενεργοποιήθηκαν μικρά πολυεθνικά στρατηγεία του ΝΑΤΟ («NATO Force Integration Units» - NFIUs) σε Βουλγαρία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία και Ρουμανία, χονδρικά τη συνοριογραμμή, χερσαία και θαλάσσια, με τη Ρωσία. Αποστολή τους, να βελτιώσουν τη συνεργασία και το συντονισμό μεταξύ του ΝΑΤΟ και των εθνικών Ενόπλων Δυνάμεων, να προετοιμάσουν και να υποστηρίζουν ασκήσεις και όποια «ανάπτυξη» δυνάμεων κριθεί αναγκαία. Εχει εγκριθεί το στήσιμο άλλων δύο τέτοιων NFIUs σε Ουγγαρία και Σλοβακία.

Στη Σύνοδο συζητήθηκαν επίσης:

-- Η αύξηση της ετοιμότητας και των ικανοτήτων του Στρατηγείου Πολυεθνικών Βορειοανατολικών Δυνάμεων στην Πολωνία.

-- Η ίδρυση ενός νέου πολυεθνικού στρατηγείου για τις Νοτιοανατολικές Δυνάμεις στη Ρουμανία.

-- Επιπλέον χρηματοδότηση για στρατιωτικές υποδομές, όπως αεροδρόμια, λιμάνια και κέντρα εκπαίδευσης.

-- Προώθηση οχημάτων μάχης και εφοδίων στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία.

-- Ενίσχυση της άμυνας απέναντι στις λεγόμενες υβριδικές απειλές. Ενίσχυση προς τούτο της συνεργασίας με την ΕΕ.

-- Ενίσχυση του κομπρεμί με τη Γεωργία (στο υπογάστριο της Ρωσίας) στην προοπτική ένταξής της ως πλήρους μέλους στη λυκοσυμμαχία.

Μέτρα και στο Νότιο Αξονα

Αποφασίστηκε επίσης η αποστολή αεροπλάνων επιτήρησης AWΑCS στη Συρία και την Τουρκία, ως ένα από τα μέτρα που απεργάζονται για να αντιμετωπιστούν οι «παραβιάσεις του εναέριου χώρου του ΝΑΤΟ από ρωσικά μαχητικά» (βλ. παραβιάσεις του τουρκικού εναέριου χώρου που καταγγέλλει η Αγκυρα), καθώς και η ενίσχυση της ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή, η οποία «ανατρέπει τη στρατηγική ισορροπία και αυξάνει τις εντάσεις στην περιοχή», όπως υποστήριξε στην έναρξη της Συνόδου ο γγ του ΝΑΤΟ, Γ. Στόλτενμπεργκ.

Ο ίδιος με το πέρας της Συνόδου επιχειρηματολογούσε ότι η τέτοια παρουσία των AWΑCS στην περιοχή θα ενισχύσει τις διαδικασίες επιτήρησης, αναγνώρισης και ανταλλαγής πληροφοριών στην τουρκο-συριακή μεθόριο, ως ένα «συμπληρωματικό μέτρο σε όσα έχουν ήδη παρθεί για την ασφάλεια της Τουρκίας».

Συμφωνήθηκε, επίσης, να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την ενεργοποίηση ενός «διεθνούς συνασπισμού» προς αντιμετώπιση του «Ισλαμικού Κράτους», δηλαδή των τζιχαντιστών που προηγουμένως ενισχύθηκαν από τα ευρωατλαντικά κέντρα, και σήμερα αξιοποιούνται εκ νέου για να προωθήσουν τα σχέδιά τους σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.

«Προσφέρει» πληροφορίες και βάσεις η κυβέρνηση

Θυμίζουμε εδώ ότι εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, ο υπουργός Αμυνας, Π. Καμμένος, έλεγε π.χ. σε συνέντευξη στη «Real News», στις 22/11/15: «Η Ελλάδα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, μπορεί να παίξει έναν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο», «μπορεί να διεξαγάγει συνομιλίες και να οργανώσει μία διεθνή συμμαχία», «ζήτησα και από την ΕΕ, αλλά και στην προηγούμενη Σύνοδο υπουργών του NATO, τη συνεργασία σε επίπεδο πληροφοριών. Σε αυτόν τον πόλεμο η ενημέρωση και οι πληροφορίες έχουν πάρα πολύ μεγάλο ρόλο». Η κυβέρνηση, δηλαδή, εξετάζει να μη στείλει η ίδια χερσαία στρατεύματα ή βομβαρδιστικά, αλλά, στη βάση καταμερισμού ρόλων, να συμβάλει στο πλαίσιο όπου θα στείλουν άλλοι, παρέχοντάς τους και τις κατάλληλες πληροφορίες για στόχους κ.λπ., κρισιμότατο κομμάτι για τη διεξαγωγή και την επιτυχία των στρατιωτικών επιχειρήσεων...

'Η να παράσχει άλλες μορφές υποστήριξης και επιμελητείας, καθόσον ήδη από τις 29/6/15, ο Καμμένος διακήρυττε ότι η βάση στη Σούδα στηρίζει το νότιο τομέα του ΝΑΤΟ ενάντια «στη νέα απειλή» (των τζιχαντιστών) και ότι «οι δικές μας βάσεις» θα διασφαλίσουν την επιτυχία του «αγώνα» της λυκοσυμμαχίας...

Κείμενα: Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org