ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Οχτώβρη 2007
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Για τη μόρφωση και τη ζωή που δικαιούμαστε και ονειρευόμαστε»

Καμπάνια Πολιτικής Δράσης στα σχολεία ξεκινά από τη Δευτέρα με εξορμήσεις σε όλη τη χώρα

Οι αγώνες της προηγούμενης χρονιάς είναι μια παρακαταθήκη. Χρειάζεται ένα ακόμα βήμα μπρος...
Οι αγώνες της προηγούμενης χρονιάς είναι μια παρακαταθήκη. Χρειάζεται ένα ακόμα βήμα μπρος...
Με ένα πλατύ άνοιγμα στα σχολεία σε όλη την Ελλάδα, με εκδηλώσεις, συσκέψεις, εξορμήσεις και περιοδείες, η ΚΝΕ ξεκινά από την ερχόμενη Δευτέρα Καμπάνια Πολιτικής Δράσης στα σχολεία, καλώντας τους μαθητές να κάνουν ένα βήμα μπρος μαζί με τους νέους κομμουνιστές. Να παλέψουν μαζί για την κοινωνία που μπορεί να μας εξασφαλίσει τη μόρφωση και τη ζωή που δικαιούνται και ονειρεύονται οι νέοι άνθρωποι. Για το σοσιαλισμό. Η καμπάνια περιλαμβάνει εξορμήσεις, εκδηλώσεις, περιοδείες του Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ και βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Πρωτούλη και πλήθους στελεχών της ΚΝΕ.

Την παρουσίαση της πρωτοβουλίας της Οργάνωσης έκανε η Χαρά Παπαϊωάννου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, η οποία υπενθύμισε ότι «το Κεντρικό Συμβούλιο της ΚΝΕ πραγματοποίησε στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς πλατιά Σύνοδο όπου αποφάσισε με την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους να οργανώσει μεγάλη πολιτική καμπάνια της ΚΝΕ στα σχολεία. Στόχος μας, πατώντας και στην πείρα από τους αγώνες που αναπτύχθηκαν πέρυσι είναι να συζητήσουμε με τους μαθητές για την πρόταση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για το σχολείο, για την εκπαίδευση γενικότερα, να συζητήσουμε για τις πολιτικές προϋποθέσεις προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτή η πρόταση. Στόχος μας ήταν, είναι και παραμένει, μέσα από την εμπειρία της οργάνωσης της πάλης, μέσα από την ανάδειξη των αιτιών που γεννούν τα προβλήματα, όλο και περισσότεροι νέοι να παίρνουν την απόφαση να ακολουθήσουν την οργανωμένη πάλη, να ενταχθούν στην ΚΝΕ».

«Το μαθητικό κίνημα να πάρει την υπόθεση στα χέρια του»

Από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το ΚΣ της ΚΝΕ
Από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το ΚΣ της ΚΝΕ
Περιγράφοντας το τοπίο που έχει διαμορφώσει σήμερα στο σχολείο η λογική του ανταγωνισμού, της ιδιωτικοποίησης, της υπαγωγής των πάντων στους νόμους της «αγοράς», η εκπρόσωπος του ΚΣ της ΚΝΕ σημείωσε τη θέση της Οργάνωσης ότι «η σημερινή κατάσταση μπορεί να αλλάξει. Τα μέτρα που έρχονται μπορούν να αποτραπούν. Χρειάζεται και το ίδιο το μαθητικό κίνημα να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Χρειάζεται πάλη μαζική και με διάρκεια, με το μαθητικό κίνημα οργανωμένο και ενωμένο, με τις μαθητικές κοινότητες ζωντανές και συντονισμένες. Με τους μαθητές, τους φοιτητές και σπουδαστές, τους γονείς, όλους τους εργαζόμενους να παλεύουν μαζί για το σχολείο και τη ζωή που έχουμε ανάγκη. Για εμάς, σημείωσε, έχει σημασία μέσα από την καμπάνια να αναδειχτεί τι μαθητικό κίνημα χρειάζεται σήμερα, προκειμένου το ίδιο το κίνημα όχι απλά να αμύνεται, αλλά να διεκδικήσει ένα άλλο σχολείο: Το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Δημόσιο και Δωρεάν Σχολείο. Για να εξασφαλίζεται η μόρφωση για όλους σε ένα σχολείο δημόσιο και δωρεάν. Για να μαθαίνουν όλοι οι μαθητές σε ένα ενιαίο σχολείο και σε όμοιες συνθήκες χωρίς να εξαναγκάζονται σε επιλογές ζωής πριν τα 18. Για να αποκτούν τα εφόδια να κατανοούν τον κόσμο και να μπορούν να τον κάνουν καλύτερο».

Οπως σημείωσε η Χ. Παπαϊωάννου, η ΚΝΕ επιδιώκει μέσα από την καμπάνια να συζητήσει με τους μαθητές για το ότι σήμερα δεν αρκεί να γίνουν μικροβελτιώσεις, αλλά χρειάζεται πραγματικά ένα διαφορετικό σχολείο. «Ενα σχολείο που θα έχει στόχο να διαμορφώσει έναν άλλο άνθρωπο, που θα αναπτύσσει αρμονικά όλες τις πτυχές της ανθρώπινης προσωπικότητας, τη νόηση, τη βούληση και τον συναισθηματικό κόσμο. Θέλουμε όμως να συζητήσουμε με τους μαθητές και για τις πολιτικές προϋποθέσεις προκειμένου ένα τέτοιο σχολείο, για το οποίο υπάρχει ανάγκη σήμερα, να γίνει πραγματικότητα. Για εμάς είναι σαφές πως ένα τέτοιο σχολείο για να φτιαχτεί χρειάζεται να πραγματοποιηθούν συνολικές αλλαγές. Χρειάζεται μια εξουσία που θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, όχι το κέρδος. Χρειάζεται μια εξουσία λαϊκή», τόνισε.

Αναφερόμενη τέλος στο κλίμα αυταρχισμού στα σχολεία, σημείωσε: «Τα μέλη της ΚΝΕ που είναι μαθητές, ήταν, είναι και θα είναι μπροστά στους μαθητικούς αγώνες. Η ίδια η ΚΝΕ, το Κόμμα μας, το ΚΚΕ, σταθήκαμε πάντα δίπλα στους μαθητικούς αγώνες όλο το προηγούμενο διάστημα. Οταν οι μαθητές διώχτηκαν στα μαθητοδικεία, όταν "αγανακτισμένοι γονείς" απειλούσαν μαθητές. Σε κάθε περίπτωση. Ξέρουμε ότι σ' αυτήν την προσπάθειά μας θα υπάρχουν πολλοί που θα επιχειρήσουν να μας εμποδίσουν», είπε αναφερόμενη και σε απόπειρες που ήδη καταγράφηκαν έξω από σχολεία την περασμένη Πέμπτη. «Δε θα μας πτοήσουν τέτοια επεισόδια», ήταν και θα είναι η απάντηση σε όλους εκείνους που δε θέλουν η ανατρεπτική πολιτική του ΚΚΕ να φτάσει σε όλα τα σχολεία και η ΚΝΕ καλεί και τις μαθητικές κοινότητες, τα πενταμελή και τα δεκαπενταμελή να μην επιτρέψουν να περάσει ο αυταρχισμός.


«Αναδεικνύουμε τους ενόχους, συζητάμε τις αιτίες»

Στο επίκεντρο της προσοχής της Καμπάνιας Πολιτικής Δράσης της ΚΝΕ στα Σχολεία θα βρεθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν συνολικά οι μαθητές και οι οικογένειές τους, ενώ θα δοθεί και ιδιαίτερη προσοχή στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ). Τα ζητήματα που ξεχωρίζουν είναι:

Α) Το κόστος της εκπαίδευσης: Η οικογένεια θέλει μέχρι και 400 ευρώ το μήνα για την προετοιμασία για τις πανελλαδικές, χωρίς να υπολογίζονται οι ξένες γλώσσες, οι υπολογιστές, η προετοιμασία για τα ειδικά μαθήματα, όπως σχέδιο, κλπ. Ταυτόχρονα, πληρώνει πολλά και για τα απαραίτητα μέσα στο δημόσιο σχολείο, όπως ξενόγλωσσα βιβλία (μέχρι και 70 ευρώ), εκδρομές κλπ. Σοβαρό ζήτημα στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ είναι η επιβάρυνση των μαθητών και των οικογενειών τους με το κόστος του εργαστηριακού εξοπλισμού. Στις εξορμήσεις μας, π.χ., έχουμε συναντήσει μαθητές στα ΤΕΕ στις ειδικότητες Αισθητικής - Κομμωτικής που χρειάζεται να πληρώνουν ένα σημαντικό κονδύλι για τον εξοπλισμό των εργαστηρίων τους.

Β) Η σχολική διαρροή και ο βίαιος προσανατολισμός στην κατάρτιση. Στην Ελλάδα το 14,5% των παιδιών ηλικίας 13-18 ετών δεν πηγαίνει στο σχολείο, ενώ η σχολική διαρροή από την ΤΕΕ φτάνει μέχρι και το 20%. Ιδιαίτερα τώρα με την εφαρμογή του νόμου για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ, είναι ακόμη πιο σαφές ότι ο στόχος τους είναι η στροφή του 70% των μαθητών στην κατάρτιση - όπως ορίζει η «Λευκή Βίβλος».

Γ) Η είσοδος των επιχειρήσεων στα σχολεία: Τα τελευταία χρόνια έχουμε πολλά παραδείγματα δραστηριότητας επιχειρήσεων μέσα στα σχολεία, που παρεμβαίνουν και στο πρόγραμμα μαθημάτων. Εχουμε παραδείγματα από την «Tasty» να κάνει Αγωγή Διατροφής, τη «Renault» να κάνει Κυκλοφοριακή Αγωγή, κλπ.

Δ) Το περιεχόμενο των μαθημάτων: Το περιεχόμενο των μαθημάτων χαρακτηρίζεται από αποσπασματικότητα και ανακρίβειες. Το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού είναι ένα ακραίο παράδειγμα, αλλά τέτοια θα συναντήσουμε πολλά το επόμενο διάστημα. Τα πράγματα θα γίνουν πιο αντιδραστικά, στο βαθμό που θα προχωράει και η αποκέντρωση.

Ε) Ο αυταρχισμός: Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που ποινικοποιεί τους αγώνες των μαθητών ακόμη ισχύει. Πέρσι υπήρχαν πολλά κρούσματα συζήτησης για τοποθέτηση κάμερας σε σχολεία (π.χ., στο Βαρβάκειο και αλλού). Το πόρισμα της «Επιτροπής Σοφών» προέβλεπε από πέρσι ατομικό φάκελο για κάθε μαθητή.

ΣΤ) Οι ελλείψεις: Υλικοτεχνικές, σε εξοπλισμό, σε παιδαγωγικό υλικό - βιβλία και βεβαίως σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Ιδιαίτερα στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ, υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν καθόλου βιβλία, καθηγητές και αίθουσες, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται σε μεγάλο βαθμό η λειτουργία τους.

Μπροστά στην αποκέντρωση

«Οι υπεύθυνοι γι' αυτήν την κατάσταση έχουν όνομα. Εμείς ως ΚΝΕ επιδιώκουμε με την πολιτική καμπάνια που θα κάνουμε να αναδείξουμε τους ενόχους. Να συζητήσουμε με τους μαθητές για τις αιτίες αυτής της πολιτικής. Είναι η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, αυτοί που έφτιαξαν αυτό το σχολείο. Δε θα σταματήσουν την επίθεση, δεν εγκαταλείπουν τα σχέδιά τους. Η πολιτική τους δε συμφέρει τη λαϊκή οικογένεια και τα παιδιά της. Υπηρετεί το κεφάλαιο, που έχει να κερδίσει πολλά από μια Παιδεία-εμπόρευμα», σημείωσε η Χ. Παπαϊωάννου, σημειώνοντας παράλληλα ότι μέσα από την καμπάνια η Οργάνωση θέλει να προειδοποιήσει και για όσα έρχονται.

«Ιδιαίτερα θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στον "Καποδίστρια 2". Η λεγόμενη αποκέντρωση θα έχει ως αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να πληρώνουν ακόμη περισσότερα για τη μόρφωση των παιδιών τους και τα σχολεία να κατηγοριοποιηθούν, να χωριστούν σε πρώτης, δεύτερης και τελευταίας κατηγορίας. Το σχολείο θα πρέπει να εξασφαλίζει πόρους για τη λειτουργία του, αφού οι δήμοι είναι ήδη χρεωμένοι. Θα απευθύνεται σε επιχειρηματίες-χορηγούς και, βέβαια, στους ίδιους τους γονείς. Το περιεχόμενο των μαθημάτων επίσης θα διαφοροποιηθεί από σχολείο σε σχολείο. Μόνο το 1/3 του προγράμματος θα είναι κοινό. Από κει και πέρα, το σχολείο θα διδάσκει - για παράδειγμα - δεύτερη ξένη γλώσσα ή γυμναστική μόνο αν έχει να πληρώσει τους αντίστοιχους εκπαιδευτικούς ή θα εντάσσει προγράμματα και μαθήματα που υπαγορεύουν οι χορηγοί. Τα "καλά" σχολεία μπορεί να διδάσκουν ακόμη και "Φιλοσοφία των Μαθηματικών" ή "Ιστορία της Τέχνης", ενώ τα υποβαθμισμένα θα μένουν στο 1/3 κοινό - ελάχιστο πρόγραμμα», σημείωσε.

«Οι μαθητές που προέρχονται από λαϊκές οικογένειες θα βρίσκουν "κλειστές" τις πόρτες των σχολείων πρώτης κατηγορίας. Στόχος θα είναι να αποκτήσουν λίγες και ανούσιες γνώσεις - τις βασικές δεξιότητες, όπως λένε - για να γίνουν φτηνοί εργαζόμενοι, για να μη διεκδικούν.

Και φυσικά, επειδή το σύστημα χρειάζεται και ακόμη φτηνότερους από τους φτηνούς εργαζόμενους, προσπαθεί να στρέψει όσο γίνεται μεγαλύτερο κομμάτι των μαθητών από νωρίς στη φτηνή κατάρτιση, στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ», τόνισε, και αναφέρθηκε σε παραδείγματα από χώρες όπου έχουν ήδη εφαρμοστεί αυτά τα μέτρα:

«Στην Πορτογαλία, το σχολείο επιλέγει αν θα κάνει δεύτερη ξένη γλώσσα ή όχι, ανάλογα με τους πόρους του.

Στην Αγγλία, τα σχολεία μοίραζαν εκπτωτικά κουπόνια για το σούπερ μάρκετ στους γονείς των μαθητών, με στόχο την αύξηση των εσόδων τους. Επίσης στην Αγγλία, σχολεία απειλούνται με κλείσιμο αν για τρεις συνεχόμενες χρονιές αποτύχει το 15% των μαθητών τους.

Στις ΗΠΑ, οι επιχειρήσεις που χρηματοδοτούν το σχολείο καθορίζουν τη διδακτέα ύλη, τον τρόπο και το μοντέλο διδασκαλίας.

Στην Ιρλανδία, η αποκέντρωση των σχολείων σε επίπεδο δήμου και περιφέρειας οδήγησε τα σχολεία σε επιχειρηματικές δραστηριότητες και 4ωρη εργασία γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών μετά το μεσημέρι για εξεύρεση πόρων».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ