ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Φλεβάρη 2000
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Επένδυση» σε αρχαιολογικό χώρο

Μια «αυτοκρατορία» που ακούει στο όνομα Αθήνα και «αυτοκράτορας» αυτής ο δήμαρχος Αθηναίων φαίνεται πως είναι η πόλη. Δίπλα ακριβώς στο Μουσείο του Κεραμεικού, μόλις έξω από τον περιφραγμένο αρχαιολογικό χώρο, αλλά εντός των ορίων του και φυσικά εντός της ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων, στήθηκε ένα εστιατόριο μεγάλων φιλοδοξιών κατά τον ιδιοκτήτη του και ταυτόχρονα ιδιοκτήτη της γνωστής εταιρίας «Moda Bagno».

Η άδεια δόθηκε από το Δήμο Αθηναίων, δίχως να ερωτηθεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, και ο ιδιοκτήτης ξεκίνησε τις εργασίες διαμόρφωσης του παλιού κτιρίου τον περασμένο Ιούνιο. Το σήμα διακοπής των εργασιών έγινε από την Γ` Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στα τέλη του Νοέμβρη. Γεγονός που προκάλεσε ερωτηματικά στα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που συζήτησε το θέμα στη συνεδρίαση της περασμένης Τρίτης. Αρκετοί αναρωτήθηκαν πώς δεν έγιναν αντιληπτές τέτοιας έκτασης εργασίες σε απόσταση αναπνοής απ' τον αρχαιολογικό χώρο. Φυσικά όταν έγινε το σήμα το εστιατόριο είχε ολοκληρωθεί και ο ιδιοκτήτης «μετρούσε» μια επένδυση 350 εκατ. για την οποία είχε άδεια από το Δήμο Αθηναίων, την οποία και χρησιμοποίησε ως επιχείρημα, αφού το ΚΑΣ δεν έδωσε άδεια λειτουργίας.

Θυμίζουμε ότι τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς, ο ίδιος αυτουργός, ο Δήμος Αθηναίων, έστηνε, εν κρυπτώ, το λεγόμενο εβραϊκό μνημείο στην πλατεία Θησείου, εντός αρχαιολογικού χώρου και ενοποίησης. Κι αυτό δίχως να ερωτηθεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Το ΚΑΣ είχε αποφασίσει να ξηλωθεί το μόρφωμα που λέγεται «μνημείο» και προβάλλεται απευθείας στην Ακρόπολη και στο Θησείο, αλλά πληροφορούμαστε ότι το σχετικό έγγραφο έχει «κολλήσει» για υπογραφή στα υπουργικά συρτάρια. Οχι τυχαία αυτοκράτορας ο δήμαρχος Αθηναίων...

48ωρη απεργία στο ΥΠΠΟ

Επαναλαμβανόμενες 48ωρες απεργίες, αρχίζοντας από σήμερα, προκήρυξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΣΥΠΠΟ), ύστερα από τις άκαρπες εκκλήσεις προς την πολιτική ηγεσία να ικανοποιηθούν τα άλυτα οικονομικά και θεσμικά ζητήματα.

Η ΠΟΣΥΠΠΟ στις 21/1 με εξώδικο είχε προειδοποιήσει για τις απεργίες που ξεκινούν, ωστόσο δε βρέθηκε καμία λύση. Ετσι, καταφεύγουν στο ύστατο μέσο της αγωνιστικής και δυναμικής διεκδίκησης, αφού τα προβλήματα χρονίζουν και σέρνονται δεκαετίες, εκφυλίζοντας τη λειτουργία των υπηρεσιών.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ΠΟΣΥΠΠΟ, οι εργαζόμενοι του ΥΠΠΟ διεκδικούν: Καταβολή επιδόματος πολιτιστικής επιμόρφωσης ύψους 10.000 και 20.000 για τους διοικητικούς υπαλλήλους. Νομοθετική κατοχύρωση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας και ρύθμιση της πληρωμής των εξαιρέσιμων με το προηγούμενο καθεστώς. Αναπροσαρμογή της αμοιβής των φυλάκων για εργασία πέραν του πενθήμερου. Μονιμοποίηση του έκτακτου προσωπικού του ΥΠΠΟ, του ΤΑΠΑ και των Νομικών Προσώπων. Σύνταξη νέου Οργανισμού για το ΥΠΠΟ και το ΤΑΠΑ και κατάθεση του νέου αρχαιολογικού νόμου, που θα συμπεριλαμβάνει τις τροπολογίες που πρότειναν οι σύλλογοι. Λειτουργία Υπηρεσιακών Συμβουλίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου υπαλληλικού κώδικα, ώστε οι προϊστάμενοι να μην τοποθετούνται με κριτήρια της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας. Να σταματήσει η εκχώρηση εσόδων του ΤΑΠΑ σε ιδιώτες με τη λεγόμενη τιτλοποίηση εσόδων και, τέλος, να καταβληθεί στους συντηρητές αρχαιοτήτων το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας.

Εικαστική «Λειτουργία» στην Ιταλία

Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Κώστα Τσόκλη θα εγκαινιαστεί στις 18 του Φλεβάρη στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λουίτζι Πέτσι, στο Πράτο της Ιταλίας, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου. Τίτλος της έκθεσης «Λειτουργία». Πρόκειται για μια ιδεατή «λειτουργία» σε δέκα «σταθμούς», όπου ο καλλιτέχνης, όπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου «μεταξύ μύθου και αυτοβιογραφίας, ιερουργεί, θέλοντας να ξαναχαράξει τα ίχνη της προσωπικής όσο και της συλλογικής του ταυτότητας. Θέμα που απασχολεί όλη την ελληνική μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη».

Η διαδρομή, που ξεκινά από το 1957 και φτάνει μέχρι σήμερα, αναπτύσσεται μέσα από τα έργα: «Εκατό βρύσες», «Αντικείμενα - καταστάσεις», «Ασπρο, γκρίζο, μαύρο», Δέντρα», «Αη Γιώργης», «Αποκαθήλωση», «Αρτεμις», «Αφιερωμένος κύκλος στο αρχέτυπο της θάλασσας» και το «Πριν και μετά», έργο που - όπως σημείωσε ο καλλιτέχνης - «αποτελεί μεταφορά των φυσικών και ηθικών τραυμάτων που έζησε η χώρα μας με τους καταστροφικούς σεισμούς».

Επιμελητής της έκθεσης είναι ο Τζουλιάνο Σεραφίνι, ο οποίος αναφέρθηκε στο καινοτόμο, ποιητικό πνεύμα που διέπει τη δημιουργία του καλλιτέχνη, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Ο Κ. Τσόκλης δεν ξεκινάει από τη φύση για να φτάσει στο αντικείμενο. Αντίθετα, περνάει από το αντικείμενο στη φύση». Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Πολιτισμού της Ελλάδας και της Ιταλίας.

Πίτες Μυτιληνιών

Σαββατοκύριακο ...κοπής πρωτοχρονιάτικης πίτας ήταν αυτό που πέρασε για τους Λέσβιους της Αθήνας. Το Σάββατο έκοψε την πίτα ο «Παγγεραγωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Αθήνας» και την Κυριακή οι Σύλλογοι Πολυχνιατών και Μανταμαδιωτών Αθήνας. Στις εκδηλώσεις παραβρέθηκε ο βουλευτής Λέσβου του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης, συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία της επιτροπής ετεροδημοτών Λέσβου - Λήμνου του ΚΚΕ. Ο βουλευτής, ευχόμενος ό,τι καλύτερο για τη νέα χρονιά, σημείωσε ότι «στους δύσκολους αυτούς καιρούς για το λαό μας, αλίμονο εάν μείνουμε μόνο στις ευχές και στα λόγια. Τα καλά χρόνια δε θα έρθουν από μόνα τους. Απαραίτητος είναι ο αγώνας απέναντι σε αντιλαϊκά μέτρα και σχεδιασμούς, απ' όπου και αν προέρχονται».

Προλεταριακή ταινία

«Η πορεία της μάνας Κράουζεν προς την ευτυχία», η πρώτη προλεταριακή γερμανική ταινία, που γυρίστηκε το 1929 από τον Φιλ Γιούτσι, εξ ολοκλήρου σε αυθεντικούς χώρους, θα προβληθεί αύριο(8μ.μ.), στο Ινστιτούτο «Γκαίτε» (Ομήρου 14-16), στο πλαίσιο παρουσίασης σπάνιων ταινιών του γερμανικού κινηματογράφου. Την προβολή θα συνοδεύει ζωντανή μουσική από τους Μηνά Αλεξιάδη (πιάνο) και Βασίλη Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο).

Λίγο πριν το οικονομικό κραχ, στο Βερολίνο του 1929, η μιζέρια και η ανεργία τσακίζουν τη μάνα Κράουζεν. Απόλυτα υποταγμένη στη μοίρα, που δεν είναι άλλη παρά οι κοινωνικές συνθήκες, καταλήγει στην αυτοκτονία - αρνητικό αποκορύφωμα του έργου. Υπάρχει όμως και το θετικό: Η κόρη της, που ξεφεύγοντας από τις μικροαστικές αντιλήψεις, αναπτύσσει ταξική συνείδηση, επιλέγει το μαρξισμό και τον αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον. Η αγωνιστική πορεία, που ακολουθεί είναι η εναλλακτική λύση στην αυτοκτονία της μάνας. Η ταινία δε γυρίστηκε σε στούντιο, όπως συνηθιζόταν τότε, αλλά ακόμη και τα εσωτερικά γυρίσματα έγιναν σε σπίτια εργατών της περιοχής του Βερολίνου. Το σενάριο είναι των: Γ. Φέτκε, Β. Ντελ και Ρ. Πφάιφερ. Παίζουν: Α. Σμιτ, Φ. Γκνας, Γκ. Μπίνερτ, Χ. Τσίμερμαν, Ι. Τράουτσολντ, Β. Σαχάροβα.

Με Μότσαρτ, Σένμπεργκ , Σκαλκώτα

«Από τον Μότσαρτ στη Δεύτερη Σχολή της Βιέννης» είναι ο τίτλος του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου, που θα πραγματοποιηθεί από αύριο μέχρι τις 10 του Φλεβάρη, στο Μέγαρο Μουσικής. Στο πλαίσιό του θα γίνουν οχτώ συναυλίες, στις έξι από τις οποίες συμμετέχει και ο βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος, που έχει και την καλλιτεχνική επιμέλεια.

Αύριο και μεθαύριο θ' ακουστούν έργα Μότσαρτ και Σένμπεργκ (με σολίστ τον βαρύτονο Σπύρο Σακκά, την Πέμπτη), ενώ την Παρασκευή ο Παύλος - Κριστόφ Στρουξ θα δώσει διάλεξη με θέμα τη Μουσική Δωματίου. Το ίδιο βράδυ, αλλά και το Σάββατο θα δώσει συναυλία με έργα Μότσαρτ, και μαέστρο τον Λ. Καβάκο, η ορχήστρα Καμεράτα Ακαντέμικα του Ζάλτσμπουργκ, ενώ την Κυριακή εκτός από Μότσαρτ, θ' ακουστούν το «Τρίο για πιάνο, οκτώ παραλλαγές πάνω σε ένα ελληνικό θέμα» του Νίκου Σκαλκώτα και η «Εξαϋλωμένη νύχτα» του Σένμπεργκ. Θ' ακολουθήσουν οι συναυλίες του φημισμένου Κουαρτέτου Εγχόρδων «Αρτις» της Βιέννης (7,8/2), με σολίστ η δεύτερη την σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου. Η αυλαία θα κλείσει, στις 10/2, με έργα Μότσαρτ, Βέμπερν, Ζεμλίνσκι και Σκαλκώτα από τους Λ. Καβάκο (βιολί) και Π. Νάγκι (πιάνο).

Κουβέντα με τους φίλους του

«Κουβέντα με τους φίλους του» είχε χτες το βράδυ ο Τίτος Βανδής στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα Μερκούρη».

Την εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του Τίτου Βανδή, με τίτλο «Κουβέντα με τους Φίλους μου», των εκδόσεων «Προσκήνιο» - Αγγελος Σιδεράτος, διοργάνωσαν ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων και οι εκδόσεις. Κουβέντες καρδιάς, κουβέντες ζωής και οραμάτων, κουβέντες που έρχονται από το παρελθόν και σε ταξιδεύουν στο χώρο και στο χρόνο του ρεαλισμού, αλλά και του ονείρου. Κουβέντες τίμιες, γνήσιες, που στάζουν πείρα, γνώση και ανθρωπιά.

Την εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό της η Ελλη Ευαγγελίδη, ενώ στη συνέχεια προβλήθηκαν χαρακτηριστικές σκηνές από τις ταινίες του Τίτου Βανδή και αποσπάσματα από συνεντεύξεις του. Για την προσωπικότητα, το έργο και για το βιβλίο του Τίτου Βανδή, μίλησαν ο καθηγητής πανεπιστημίου Παύλος Πετρίδης, οι συγγραφείς Σαράντος Καργάκος και Μήτσος Κασόλας και ο δημοσιογράφος Χρ.θεοχαράτος, ενώ επιστολή απέστειλε ο συγγραφέας και εκδότης Κώστας Νίτσος.

Πολλοί φίλοι χειροκρότησαν τον Τίτο Βανδή και τον συνεχάρησαν για το βιβλίο του. Μεταξύ αυτών ο επίτιμος πρόεδρος του ΚΚΕ Χαρ. Φλωράκης, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γ.Χαραλαμπόπουλος, ο δήμαρχος Αθηναίων Δ.Αβραμόπουλος και οι σύντροφοί του Σπ. Χαλβατζής, Δημ. Γόντικας, Θοδ. Τζιαντζής, Μάκης Κοψίδης, Στάθης Βαμβέτσος, Λεων. Αυδής κ.ά., αλλά και οι συνάδελφοι και συνεργάτες του Ζυλ Ντασσέν, Δέσπω Διαμαντίδου, Πάρης Αλεξάντερ, Δημ. Καμπερίδης, Τάνια Τσανακλίδου, Νικήτας Τσακίρογλου, Χρυσούλα Διαβάτη, Ελένη Χατζηαργύρη, Ιω. Καρατζαφέρη, Μίρκα Καλατζοπούλου κ.ά. (αναλυτικό ρεπορτάζ από την εκδήλωση θα δημοσιευτεί στο αυριανό φύλλο).

Εκδήλωση με θέμα «20ός αιώνας και οικολογικό κίνημα» διοργανώνει η «Πνευματική Εστία Νίκαιας» στο εντευκτήριό της (Δ. Καρακουλουξή 45, Νίκαια), σήμερα ( 8.30 μμ). Ομιλητής θα είναι ο συγγραφέας και συντονιστής έκδοσης του περιοδικού «Οικοτοπία» Γιάννης Σχίζας.

Ομιλία, με θέμα «Τα παράδοξα και τα ανεξήγητα του φυσικού κόσμου μας», θα δώσει ο ακαδημαϊκός Πάνος Λιγομενίδης σήμερα στις 7 μ.μ. στην Ακαδημία Αθηνών.

«Ο Ελληνισμός της Οδησσού κατά τα προ - και μετά - επαναστατικά χρόνια του 1821», είναι το θέμα της διάλεξης που θα δώσει αύριο (7 μ.μ.) στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη (Καλλισπέρη 12, Ακρόπολη) ο συγγραφέας Ιωάννης Καταπόδης. Είσοδος ελεύθερη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ