Eurokinissi |
Θέμα της συνεδρίασης της Επιτροπής ήταν η ενημέρωσή της για το διεθνή διαγωνισμό που είναι σε εξέλιξη για την αγορά από τη ΔΕΗ 16 χιλιάδων μετασχηματιστών.
Ο υπουργός, αναφερόμενος στα «ζητήματα τα οποία τα συζητάμε αυτή τη στιγμή στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης και που αφορούν την απελευθέρωση της αγοράς Ενέργειας», επιβεβαίωσε τα μονοπώλια ότι «είναι στη λογική μας πράγματι να ενσωματωθεί η ΔΕΗ πλέον στο ευρωπαϊκό πλαίσιο της απελευθερωμένης αγοράς», προσθέτοντας ότι αυτό θα γίνει «με έναν τέτοιο τρόπο ώστε και η ίδια (η ΔΕΗ) θα μπορεί να κατέχει πάντοτε αυτό που της αναλογεί». Εννοείται, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης, ως καπιταλιστική επιχείρηση, που επίσης θα έχει μερίδια στην αγορά, θα κερδοφορεί, ενώ θα συμβάλλει στην ενίσχυση του απελευθερωμένου τομέα ηλεκτρικής ενέργειας. «Γι' αυτό - πρόσθεσε - έχουμε παρουσιάσει και ίσως κάποια άλλη φορά θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε πιο αναλυτικά, τη στρατηγική των συμπράξεων της ΔΕΗ με ιδιώτες για τη δημιουργία νέων αυτόνομων πια επιχειρηματικών σχημάτων, παραγωγών Ενέργειας».
Παρουσίασε το «μοντέλο» αυτό ως «αντίποδα των σχεδίων της απαξίωσης και της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, όπως τα είχαμε γνωρίσει τα προηγούμενα χρόνια» και ότι με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση δείχνει ότι «απελευθέρωση η οποία διατάσσεται, που προκύπτει από εκβιαστικά σχέδια ιδιωτικοποίησης εις βάρος της δημόσιας περιουσίας, μας βρίσκει αντίθετους»! Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι «αυτή τη μάχη την έχουμε δώσει, την έχουμε κερδίσει στον ΑΔΜΗΕ, θα τη δώσουμε σε όσους προσπαθήσουν να επαναφέρουν το σχέδιο για τη μικρή ΔΕΗ»! Εδώ η υποκρισία περισσεύει, αφού η ουσία, δηλαδή η ενίσχυση της καπιταλιστικής οικονομίας, με τις διαφορετικές μορφές ιδιωτικοποίησης, δεν αλλάζει.
Απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών αν θα υπάρξει φόρος κατανάλωσης στο αέριο, σημείωσε ότι στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης «όσον αφορά στον Ειδικό Φόρο δεν μιλάμε αυτή τη στιγμή για Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης γενικώς στο αέριο. Αυτό το οποίο έχει ακουστεί και συζητιέται, εξ όσων γνωρίζω, χωρίς να έχει τίποτα κλειδώσει αυτή τη στιγμή στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, είναι για Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο αέριο κίνησης».
Παράλληλα, αναφορά έκανε ο Π. Σκουρλέτης και στο εισπρακτικό μέτρο σε βάρος των εργατικών - λαϊκών νοικοκυριών που αποφάσισε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ και αφορά το διακανονισμό των 36 δόσεων χωρίς προκαταβολή. Δείχνοντας ότι το μέλημα της κυβέρνησης είναι να εισπράξει όσα περισσότερα μπορεί, ο υπουργός δεν δίστασε να καλλιεργήσει και ψεύτικες προσδοκίες, λέγοντας ότι «αν έχουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, θα εξαντλήσουμε όλες τις δυνατότητες να προβούμε έστω και σε μια μικρή μείωση των τιμών». Βέβαια, έσπευσε αμέσως να διευκρινίσει ότι «βεβαίως, πάντοτε με την προϋπόθεση ότι είναι αυτή η τάση των τιμών αερίου, πετρελαίου και με δεδομένο, βέβαια, ότι η αγορά Ενέργειας στην Ελλάδα είναι σε μια μεταβατική φάση και είναι δικαιολογημένο σε ένα βαθμό να δημιουργεί μια ανασφάλεια στην ίδια τη ΔΕΗ και τη διοίκησή της».
Δεν είναι ικανοποιημένες οι ενεργοβόρες βιομηχανίες από τη μέχρι στιγμής εφαρμογή του μέτρου της «διακοψιμότητας», όπως προκύπτει από επίσημη επιστολή της «ΕΒΙΚΕΝ» (Ενωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας) προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Σκουρλέτη. Στην επιστολή υποστηρίζεται ότι η ΔΕΗ, με τη μέχρι σήμερα στάση της, ουσιαστικά «χειραγωγεί» τις δημοπρασίες διακοπτόμενου φορτίου, με σκοπό τη συγκράτηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να οδηγείται σε αποτυχία το μέτρο της «διακοψιμότητας». Παράλληλα με το παραπάνω, η ΕΒΙΚΕΝ μιλά για «άρνηση» της ΔΕΗ να «προχωρήσει σε ουσιαστικές διαπραγματεύσεις με τους πελάτες της στην Υψηλή Τάση» για την παροχή «εξατομικευμένων τιμολογίων» για κάθε βιομηχανία, να μειώσει δηλαδή μέσω αυτής της διαδικασίας τα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος για κάθε μια βιομηχανία με ξεχωριστή συμφωνία και ζητά την παρέμβαση του υπουργού για να μην αποτύχει το μέτρο της «...διακοψιμότητας με προφανή αρνητικά αποτελέσματα για όλους».
Υπενθυμίζουμε ότι με το μέτρο της «διακοψιμότητας» προβλέπεται οι βιομηχανίες έντασης ηλεκτρικής Ενέργειας που θα διακόπτουν για συγκεκριμένες περιόδους τη λειτουργία τους, με σκοπό τη μείωση ζήτησης ηλεκτρισμού και με αυτόν τον τρόπο θα ενισχύουν την ασφάλεια του συστήματος διανομής, θα λαμβάνουν ως αντάλλαγμα γενναίες εκπτώσεις στην τιμή του ρεύματος υψηλής τάσης που καταναλώνουν. Το μέτρο αυτό έρχεται ως «αντάλλαγμα» της κατάργησης της έκπτωσης κατά 20% μ.ο. στα βιομηχανικά τιμολόγια τον περασμένο Δεκέμβρη, σύμφωνα με τις προβλέψεις του τρίτου μνημονίου, σε συνδυασμό με τα νέα «εξατομικευμένα» τιμολόγια που λέει ότι θα παρέχει η ΔΕΗ στους βιομηχανικούς πελάτες της, αυτά που η ΕΒΙΚΕΝ λέει ότι δεν τα προχωράει. Οπως φαίνεται από την επιστολή διαμαρτυρίας της ΕΒΙΚΕΝ, τα μέτρα μείωσης των τιμολογίων δεν «προχωράνε» σε ικανοποιητικό γι' αυτήν βαθμό και γι' αυτό παρεμβαίνει.
Στην προκειμένη περίπτωση, πρόκειται για ανταγωνισμό ανάμεσα στη ΔΕΗ ΑΕ και στις ενεργοβόρες βιομηχανίες, επειδή κάθε πλευρά επιδιώκει να μεγιστοποιεί τα κέρδη της. Επίσης, είναι σίγουρο ότι τις όποιες μειώσεις στα τιμολόγια των βιομηχανιών θα τις πληρώσουν με αυξήσεις τα λαϊκά νοικοκυριά.
Συνεπικουρούν και οι άλλες δυνάμεις. Στην απέναντι όχθη το ΚΚΕ
Πίσω από την αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) δεν υπάρχει διαφωνία με την ιδιωτικοποίηση, αλλά με τη μορφή και με τα κομμάτια που θα πουληθούν στα μονοπώλια.
Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης χειροκροτεί την πώληση του λιμανιού στα μονοπώλια, ζητά όμως να εξαιρεθεί η Α' προβλήτα από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης που έχει ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ και να παραχωρηθεί η διαχείρισή της στο δήμο, που επίσης σχεδιάζει να αναπτύξει επιχειρηματικές δράσεις. Επιδιώκει κι αυτή να συμβάλει στην παραπέρα καπιταλιστική ανάπτυξή του λιμανιού με διάφορες χρήσεις τουρισμού με μαρίνες για γιοτ αναψυχής τύπου κλαμπ και διαφόρων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και εμπορευματοποιημένου πολιτισμού μέσω ΣΔΙΤ.
Η πρόταση της διοίκησης για διεκδίκηση της Α' προβλήτας, πέρασε κατά πλειοψηφία στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας.
Η παράταξη της ΝΔ ΕΝΤΑΞΕΙ καταψήφισε την πρόταση της διοίκησης, γιατί δε συμφωνεί με τη μορφή ιδιωτικοποίησης που προτείνει ο δήμος.
Η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ «Θεσσαλονίκη - Ανοιχτή Πόλη» ζήτησε η Α' προβλήτα να τεθεί υπό μια Δημόσια Λιμενική Αρχή.
Η παράταξη των Οικολόγων «Γειτονιές σε Δράση», εξέφρασε προβληματισμό για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ που παίρνει τη μορφή real estate και λιμενικής χρήσης.
Η παράταξη «Μένουμε Θεσσαλονίκη» είπε ότι ο δήμαρχος θέλει να αναπτύξει την Α' προβλήτα σε λάθος κατεύθυνση.
Ολες αυτές οι απόψεις δε διαφωνούν με την ιδιωτικοποίηση, αλλά με τη μορφή της, ανεξάρτητα από τις διαφορές τους.
Εξάλλου, και σε σύσκεψη που έγινε την προηγούμενη βδομάδα, με πρωτοβουλία του δημάρχου, εκφράστηκε καθαρά η ταξική απαίτηση των εκπροσώπων του κεφαλαίου στη Θεσσαλονίκη και εργοδοτικών φορέων για την άμεση ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ (ΣΕΒΕ, ΣΒΒΕ, ΕΜΠΟΡΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ κ.ά.) και η αγωνία τους μη χαλάσει την τελευταία στιγμή η δουλειά.
Τόσο στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, όσο και στη σύσκεψη των φορέων, παρουσιάστηκε η ξεκάθαρη αντίθεση του ΚΚΕ στη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Στην τοποθέτησή του, στο Δημοτικό Συμβούλιο, ο Γιάννης Δελής, Δημοτικός Σύμβουλος Θεσσαλονίκης και βουλευτής του ΚΚΕ, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Λιμανιού που χρόνια τώρα προχωρά κανονικά και έχει μπει πλέον στην τελική της φάση, με πρωταγωνιστή τώρα την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, αλλά και την πολιτική της ΕΕ για τα λιμάνια.
Οπως είπε, «κεντρικός άξονας της πολιτικής της ΕΕ είναι τα λιμάνια με το σύνολο της δραστηριότητάς τους (ναυτιλία, λιμενεργασία, ναυπηγοεπισκευή) να αποτελούν οικονομικές ζώνες χωρίς κανένα εργατικό - ασφαλιστικό - συνδικαλιστικό δικαίωμα, αλλά και με ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις επιχειρήσεις.
Τι σημαίνει όμως για τα λαϊκά στρώματα και τις ανάγκες τους ότι ένας στρατηγικός τομέας της οικονομίας παραδίνεται στα μονοπώλια;
Την απάντηση τη δίνει ο Πειραιάς, που ζει από πρώτο χέρι τις συνέπειες της καπιταλιστικής βαρβαρότητας, της ανταγωνιστικότητας και της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Η ανάπτυξη της ναυτιλίας και της λιμενικής του δραστηριότητας συνοδεύεται από μεγάλες μειώσεις στα μεροκάματα, την κατάργηση της μόνιμης δουλειάς, την καταστροφή εκατοντάδων αυτοαπασχολούμενων, την ανεργία των ναυτεργατών, το κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να αυξάνεται συνεχώς, ενώ η ακτοπλοϊκή σύνδεση συρρικνώνεται και βέβαια το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο να βρίσκεται στα χέρια, στις ορέξεις και τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων.
Τα ίδια ακριβώς πρόκειται να συμβούν και μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛ της Θεσσαλονίκης».
Σε ό,τι αφορά τη στάση των άλλων δημοτικών παρατάξεων θύμισε ότι τότε ακόμα που ξεκίνησε η πορεία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, με τη μετατροπή του ΟΛΘ σε ΑΕ, όλες οι δυνάμεις, πλην ΚΚΕ, αποδέχτηκαν ως βάση την ιδιωτικοποίηση και απλώς τσακώνονταν για τη μορφή που αυτή θα έπαιρνε, δηλ. αν θα γινόταν με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών ή την παραχώρηση χρήσεων με δημόσιο έλεγχο.
Τέλος ο Γιάννης Δελής, σημείωσε: «Στη φάση που βρισκόμαστε τώρα αυτό που χρειάζεται, αυτό στο οποίο πρέπει να στοχεύουν οι αγώνες, αυτό το οποίο αποτελεί τη μοναδική φιλολαϊκή προοπτική, είναι τα λιμάνια να γίνουν λαϊκή - κοινωνική περιουσία και να ενταχθούν στον ενιαίο δημόσιο φορέα μεταφορών στο πλαίσιο της εργατικής - λαϊκής εξουσίας και του πανελλαδικού επιστημονικού κεντρικού σχεδιασμού.
Εμείς θα συμβάλουμε πρακτικά και στην ενημέρωση και στην κινητοποίηση ευρύτερου κόσμου ενάντια σε οποιαδήποτε πορεία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ».