Η κυβέρνηση στέλνει στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία απόρρητα σχέδια, με θέμα την αντιμετώπιση των συνεπειών από τους... βομβαρδισμούς των σχολείων!
Μη βιαστείτε να πείτε ότι «αυτά δε γίνονται». Διότι γίνονται. Εστω και κατά λάθος... Μετά από ένα τέτοιο λάθος οι γονείς των μαθητών του 3ου Δημοτικού Πετρούπολης μαζί με τους ελέγχους των παιδιών τους πήραν πριν μερικές μέρες στα χέρια τους και ένα έντυπο με «οδηγίες πολιτικής άμυνας». Θέμα το «πώς» θα αντιμετωπίσουν έκτακτες ανάγκες, όπως πολεμικά γεγονότα και κυρίως τους από αέρος βομβαρδισμούς...
Το λάθος έγκειται στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο υλικό που διανεμήθηκε είναι απόρρητο. Συγκεκριμένα, είναι κομμάτι ενός συνολικότερου απόρρητου σχεδιασμού που από το υπουργείο Παιδείας κοινοποιήθηκε στη Νομαρχία Αθήνας και από εκεί στα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία στις αρχές του Μάρτη και αφορά στην αναμόρφωση των σχεδίων Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτων Αναγκών.
Η αναμόρφωση αυτή ξεκίνησε από το Φεβρουάριο του '99 (παραμονές του βομβαρδισμού της Γιουγκοσλαβίας) και φαίνεται ότι μετά τη σχετική... «εμπειρία» των Βαλκανίων από τις ΝΑΤΟικές επιδρομές, ολοκληρώθηκε τώρα. Στο κείμενο - το έχει στη διάθεσή του ο «Ρ» στο σύνολό του - οι προσθήκες που έχουν γίνει στο σχέδιο πολιτικής προστασίας με την ονομασία «Αιγεύς» αφορούν οδηγίες προς τα σχολεία για την αντιμετώπιση κάποιας έκτακτης ανάγκης και κυρίως αεροπορικής επιδρομής... Σε ό,τι αφορά τη «γλώσσα» των οδηγιών είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι είναι γραμμένη με τρόπο που ισοδυναμεί με σύσταση προς τα νήπια, τα μεγαλύτερα παιδιά του Δημοτικού και τους γονείς τους να αρχίσουν να «εξοικειώνονται» με το ενδεχόμενο ενός βομβαρδισμού που θα πλήξει τα σχολεία της Αθήνας...
α) Πόσο τυχαίο είναι ότι η «αναμόρφωση» ξεκίνησε τις παραμονές του βομβαρδισμού κατά της Γιουγκοσλαβίας; Υπήρχαν φόβοι στην κυβέρνηση για τέτοιου είδους πλήγματα στην Ελλάδα, αλλά παρ' όλα αυτά ενέπλεξε τη χώρα στον πόλεμο;
β) Γιατί, τώρα που υποτίθεται ότι τελείωσε ο πόλεμος τα σχολεία λαμβάνουν τέτοιου είδους οδηγίες; Οι εξελίξεις στα Βαλκάνια είναι άσχετες με το γεγονός; Η κυβέρνηση γνωρίζει κάτι που θα έπρεπε να το ξέρει και ο ελληνικός λαός;
γ) Η ορολογία που χρησιμοποιείται στα κείμενα και οι συστάσεις που ισοδυναμούν με οδηγίες του τύπου «φτιάξε και συ ένα καταφύγιο για να σωθείς» (!), σε τι αποσκοπούν; Στην πρόληψη ή στην εμπέδωση κλίματος φόβου και «εξοικείωσης» με το ενδεχόμενο πολέμου;
Και κάτι ακόμα: Καλό είναι οι κυβερνώντες να μην επιδοθούν σε αστείες δικαιολογίες ότι πρόκειται για «τυπικά» προγράμματα πολιτικής προστασίας που «αποδεικνύουν» ότι ενδιαφέρονται για το λαό και ότι θα πρέπει να τους είμαστε και «υποχρεωμένοι» που φροντίζουν πριν από μας για μας...
Το πλήρες κείμενο των οδηγιών για την «αναμόρφωση» των σχεδίων ΠΣΕΑ
Από το προοίμιο κιόλας του ντοκουμέντου που αποκαλύπτει σήμερα ο «Ρ» γίνεται σαφές ότι η «αναμόρφωση» των σχεδίων Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτων Αναγκών (ΠΣΕΑ) ξεκινά από το Φλεβάρη του 1999. Καθόλου τυχαία περίοδος. Ηταν ακριβώς η παραμονή της έναρξης των βομβαρδισμών στη Γιουγκοσλαβία...
Το πλήρες ντοκουμέντο με τις οδηγίες για την «αναμόρφωση» των ΠΣΕΑ, που φυσικά κρατήθηκε απόρρητο και οι διευθυντές των σχολείων καλούνται να το... «φυλάξουν στο αρχείο» τους, έχει ως εξής:
«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Π/ΘΜΙΑΣ & Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ - Δ/ΝΣΗ Π/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Γ` ΑΘΗΝΑΣ
ΑΠΟΡΡΗΤΟ - 09.02.2001
ΠΡΟΣ: Τους κ.κ. Δ/ντές Δημοτικών Σχολείων Γραφείου Δ/νσης ΠΕ Γ` Αθήνας
ΘΕΜΑ: «Αναμόρφωση σχεδίων ΠΣΕΑ» - ΣΧΕΤ.: Το από Φεβρουάριο 1999 σχέδιο ΠΣΕΑ
Σε εκτέλεση της ανωτέρω σχετικής και προκειμένου να προβούμε στην αναμόρφωση των σχεδίων ΠΣΕΑ σας στέλνουμε συνοδευτικά οδηγίες που θα μελετηθούν και θα φυλαχθούν στο Αρχείο σας (...)
4ο ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕ Γ` ΑΘΗΝΩΝ
ΚΟΙΝΟΠΟΙΕΙΤΑΙ: Στα Δημ. Σχολεία - Νηπια/γεία για τις δικές τους ενέργειες»
Στη συνέχεια του κειμένου έχουμε την εξειδίκευση των οδηγιών, που αποστέλλεται στους ενδιαφερόμενους με την υπογραφή του αρμοδίου τμήματος της Νομαρχίας Αθήνας:
«ΠΡΟΣΘΗΚΗ "1" ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ "Ε" ΣΧΕΔΙΟΥ "ΑΙΓΕΥΣ", ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΑΘΗΝΩΝ, ΤΜΗΜΑ ΠΣΕΑ ΑΘΗΝΑ Φεβρουάριος 1999, ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ Δ/ΝΤΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
1. Ολοι οι Δ/ντές των Σχολείων της Νομαρχίας Αθηνών έχουν την ευθύνη να λάβουν τα παρακάτω μέτρα για την αποφυγή των συνεπειών του πολέμου.
α) Να προβούν στη σύνταξη Μνημονίων Ενεργειών Ανάγκης για την κάλυψη ή εκκένωση ή διαφυγή των μαθητών του Σχολείου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης που οφείλεται σε εχθρική ενέργεια ή συμφορά, προερχόμενη από φυσικές ή όχι αιτίες (...)».
Η δεύτερη προσθήκη εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τα πράγματα...:
«ΠΡΟΣΘΗΚΗ "2" - ΟΔΗΓΙΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Με τις παρούσες οδηγίες αποβλέπουμε στην Οργάνωση όλων των Σχολείων της Νομαρχίας Αθηνών, από πλευράς Πολιτικής Αμυνας κατά τρόπο που να εξασφαλίζεται η κάλυψη, η εκκένωση, η διαφυγή των μαθητών σε περιπτώσεις προβλεπόμενων κινδύνων από εχθρικές ενέργειες, στον καιρό του πολέμου ή συμφορών που προέρχονται από φυσικές ή άλλες αιτίες (βομβαρδισμούς από αέρα, δολιοφθορές, πυρκαγιές, σεισμούς κλπ.).
Για το σκοπό αυτό κάθε σχολείο οφείλει να μεριμνήσει ειδικότερα για τα ακόλουθα: (...)
β. Να φροντίσει για την εξεύρεση κοντινών κατάλληλων, και με διπλή τουλάχιστον ταράτσα, χώρων για την κάλυψη των μαθητών την ώρα εργασίας, σε περίπτωση προσβολής από αέρα, εφόσον το διδακτήριο δεν προσφέρεται για τέτοια κάλυψη και εφόσον οι τοπικές συνθήκες το επιτρέπουν (...).
Από το σημείο αυτό, οι οδηγίες μπαίνουν στο κυρίως θέμα των... πολεμικών επιχειρήσεων εναντίον της Αθήνας:
«ΠΡΟΣΘΗΚΗ "3" - ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗΣ Α` ΒΟΗΘΕΙΩΝ
Για την αντιμετώπιση καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης, που θα προκύψουν από εχθρική ενέργεια στον καιρό του πολέμου, ή συμφορών που θα προέλθουν από φυσικές ή άλλες αιτίες, έχουμε καθήκον όλοι να οργανωθούμε κατά τέτοιο τρόπο στα Σχολεία μας (...). Οπως είναι γνωστό σε τέτοιες καταστάσεις, δημιουργείται ή ο εχθρός προσπαθεί να δημιουργήσει πανικό στον πληθυσμό(...)
Σε περίπτωση πολέμου, πρέπει ο πληθυσμός να ειδοποιηθεί ότι πρόκειται να γίνει επιδρομή από αέρα ή θάλασσα (π.χ. στα νησιά μας) ώστε να μπορέσει να πάρει τα κατάλληλα μέτρα, για να μην υπάρξουν θύματα. Αυτό επιτυγχάνεται με τον Συναγερμό...
1. Οταν ακούσετε το ΣΗΜΑ του Συναγερμού αμέσως και χωρίς να χάσετε την ψυχραιμία σας, τρέχετε γρήγορα να καλυφθείτε, εκεί όπου έχετε προγραμματίσει από πριν (...).
2. Αν ακούσετε βομβαρδισμό, χωρίς να δοθεί το σύνθημα του Συναγερμού, κάνετε ακριβώς το ίδιο, αν έχετε χρόνο. Αν οι βόμβες ή τα αεροπλάνα ακούγονται κοντά, πέστε στο έδαφος όπου κι αν βρίσκεστε και φυλαχθείτε όπως μπορείτε (...).
4. Τα αεροπλάνα κάνουν επίτηδες δαιμονισμένο θόρυβο, περνώντας χαμηλά, για να δημιουργούν πανικό. Μη φοβηθείτε, ο θόρυβος δε σκοτώνει (...).
6. Μη βγαίνετε από το καταφύγιό σας, αν δε σημάνει το τέλος του Συναγερμού (...).
1. Αν κατά την ώρα του βομβαρδισμού βρίσκεστε σε ανοικτό μέρος πέστε κάτω μπρούμυτα. Αφήστε το πρόσωπό σας προς τα κάτω στηρίζοντάς το στους αγκώνες και δέστε τα χέρια πίσω στο κεφάλι σας. Το στήθος σας πρέπει να είναι λίγο ανασηκωμένο από το έδαφος, για να αποφύγετε εσωτερικά τραύματα ή αιμορραγίες από τον κλονισμό του εδάφους. Τα θραύσματα διασκορπίζονται προς τα έξω και προς τα πάνω από το σημείο έκρηξης της βόμβας. Γι' αυτό αν μπορείτε να κυλιστείτε προς ένα αυλάκι, κάντε το αμέσως. Κάθε κοιλότητα του εδάφους παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια.
2. Αν βρίσκεστε κοντά σε τοίχους ή δρόμο φροντίστε να βρείτε καταφύγιο σε κάποια καμάρα, υπόγειο ή και γεφύρι του δρόμου ακόμη (...).
Γενικά κάθε ένας πρέπει να τρέχει γρήγορα σ' οποιοδήποτε διαθέσιμο καταφύγιο, παρά να μένει στους δρόμους (...).
Κατά τη διάρκεια επιδρομής μπορεί να προκληθούν πυρκαγιές από εμπρηστικές βόμβες ή και ακόμα από εκρήξεις.
Γι' αυτό πρέπει να έχετε αρκετούς κουβάδες με νερό, άμμο ή χώμα τοποθετημένα σε διάφορα σημεία του σχολείου σας. Καλό είναι επίσης να έχετε φτυάρι, κασμά και τσεκούρι. Φροντίστε να έχετε αποθέματα νερού σε βαρέλια ή σε άλλα δοχεία...
Είναι φυσικό μετά το βομβαρδισμό να έχουμε θύματα και προ παντός τραυματίες, οι οποίοι χρειάζονται περίθαλψη έως ότου μεταφερθούν στο Νοσοκομείο ή μέχρι να φτάσει ιατρός.
Εχετε στο Σχολείο σας κουτί φαρμακείου, το οποίο να περιέχει:
Υλικά: (1) Ψαλίδι,(2) Παραμάνες διαφόρων μεγεθών,(3) Επιδέσμους πλατείς και στενούς, (4) Γάζες αποστειρωμένες, (5) Κολλητικό επίδεσμο, (6) Αρκετό βαμβάκι και μερικούς τριγωνικούς επιδέσμους.
Φάρμακα: (1) Διάλυση ακριφλαιβίνης, κίτρινο υγρό, αντισηπτικό για πληγές (...).
Περιποίηση: 1. Καθαρίστε αμέσως το τραύμα με οξυζενέ, Detoi ή Setavion, επαλείψτε την πληγή με ακριφλαιβίνη, βάλτε γάζα και δέστε το με επίδεσμο (...).
Αυτοπροστασία σημαίνει να είμαστε ικανοί να σώσουμε τον εαυτό μας και όσους μένουν μαζί μας ή δίπλα μας, σε περίπτωση πολέμου και βομβαρδισμού.
Για να έχουμε επιτυχία σ' αυτό, πρέπει να οργανωθούμε καλά από πριν. Γι' αυτό στο σχολείο μας πρέπει να υπάρχει η ακόλουθη οργάνωση:
1. Υπεύθυνος προστασίας του Σχολείου, 2. Υπεύθυνος Προστασίας Τμήματος, 3. Ομαδάρχες μαθητές, στις μεγαλύτερες τάξεις (...)».
Η τέταρτη προσθήκη του «αναμορφωμένου» σχεδίου (αυτό το κείμενο μοιράστηκε στους γονείς των μαθητών του 3ου Δημοτικού Πετρούπολης) εκτός των άλλων υποδεικνύει στους γονείς να αναλάβουν τα έξοδα που απαιτούνται για την κατασκευή ενός καταφυγίου ικανού να προστατέψει τους ίδιους και τα παιδιά τους από τους βομβαρδισμούς...:
«ΠΡΟΣΘΗΚΗ "4" - ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
(...) Σε περίπτωση αεροπορικής επιδρομής... οι γονείς πρέπει να συνειδητοποιήσουν τούτο: Με κανένα τρόπο ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΡΕΞΟΥΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ για να πάρουν τα παιδιά τους, εφόσον διαρκεί ο Συναγερμός (...). Στην αντίθετη περίπτωση εκθέτουμε σε κίνδυνο όχι μόνο τους εαυτούς μας, αλλά και τα παιδιά μας. Και, τούτο, γιατί... θα γίνει μποτιλιάρισμα των αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα: (...)
β. Οι επιβάτες των αυτοκινήτων, εφόσον θα είναι παγιδευμένοι στους δρόμους, προσφέρονται σαν εύκολος στόχος στα αεροπλάνα που μπορούν να προκαλέσουν πολλά θύματα με τα πολυβόλα τους. Ετσι στην προσπάθειά μας, να σώσουμε τα παιδιά μας, μπορεί να τα σκοτώσουμε...
Βέβαια κινδύνους το παιδί αντιμετωπίζει όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και στο δρόμο και στο σπίτι. Γι' αυτό θεωρούμε σκόπιμο με την ευκαιρία αυτή να δώσουμε γενικότερες οδηγίες για την προστασία του ίδιου και της οικογενείας του γενικότερα. Κατ' αρχήν οι γονείς πρέπει από τώρα που επικρατεί ηρεμία να κάμουν ένα απλό σχέδιο προφυλάξεως της οικογενείας τους. Είναι απαραίτητο να βρεθεί ένα ασφαλισμένο καταφύγιο. Το ασφαλέστερο είναι το καταφύγιο το οποίο κατασκευάζεται μακριά από τοίχους σύμφωνα με τις οδηγίες της Πολιτικής Αμυνας. Βέβαια αυτό συνεπάγεται έξοδα και είναι ευθύνη των γονέων να αποφασίσουν για την αντιμετώπισή τους. Σε περίπτωση που το σπίτι μας δε διαθέτει διπλή "ταράτσα", μια λύση είναι να βρούμε ένα υπόγειο σε γειτονικό πολυώροφο κτίριο, στο οποίο να καταφεύγουμε σε ώρα ανάγκης...
Μερικές συμβουλές που είναι χρήσιμες για την περίπτωση αυτή
- Αποφεύγετε να στέκεστε απέναντι από τα παράθυρα ή τις πόρτες γιατί τα τζάμια σπάζουν και γίνονται βλήματα.
- Κατά την ώρα της επιδρομής, καλόν είναι να κλείνει ο διακόπτης του ρεύματος και εκείνος του γκαζιού.
- Αν το παιδί, κατά την ώρα του βομβαρδισμού, βρεθεί σε ανοικτό μέρος, πρέπει να πέσει αμέσως μπρούμυτα, να στηρίξει το πρόσωπο στους αγκώνες και να δέσει τα χέρια πίσω στο κεφάλι (...). Σε περίπτωση Συναγερμού κρατήστε την ψυχραιμία σας (...)».
(από την ίδια φλόγα)
ΣΤΟ Μεσολόγγι σήμερα, στο «Φράχτη της λευτεριάς» το στεφάνι των δημοσιογράφων στους Ελεύθερους Πολιορκημένους και τον Ελβετό Ιωάννη - Ιάκωβο Μάγερ που έβγαλε την ιστορική και μοναδική εκείνη εφημερίδα του: τα «Ελληνικά Χρονικά».
ΔΙΩΓΜΕΝΟΣ για τις δημοκρατικές του ιδέες από τα ελβετικά πανεπιστήμια ο Μάγερ θα φτάσει στο Μεσολόγγι. Κι εκεί θα στήσει με τη φλογερή πένα του την εφημερίδα του που καθώς θα πει ο Ζαχ. Παπαντωνίου (το 1926), στα εγκαίνια της στήλης, έζησε κι έγραψε μέσα στο Μεσολόγγι τη δημιουργία της νεοελληνικής Ιστορίας.
Ο ΜΑΓΕΡ γράφει στα κείμενά του. «... Αι θύραι των δικαστηρίων μας είναι ανεωγμέναι. Και οι νόμοι θεωρούν τον δυστυχέστερον χωρικόν εξ ίσου με τον πλουσιότερον άρχοντα της Ελλάδος. Τουλάχιστον τοιουτοτρόπως εκφράζεται το εξαίρετον πολιτικόν ημών Σύνταγμα...». Και ο λόγος του πάντα κρυστάλλινος προσθέτει: «... Ξεύρομεν όλοι ότι είναι τόσαι αι βδέλαι, αι οποίαι όσο ρουφούν τόσο διψούν... Τόσαι αι σακούλαι αι οποίαι όσο γεμίζουν τόσο ζητούν...». Γι αυτό πρέπει «η Βουλή να επαγρυπνή...».
Σ' ΑΛΛΟ επίσης κείμενό του ο δημοσιογράφος παρατηρεί: «... Τινές εκ των αρχηγών μας ορέγονται το πρωτείον και το ζητούσιν από την παρτίδα με το σπαθίον των, άλλοι δε προσπαθούν να το αποκτήσωσιν με την απάτην και τη μυστικότητα. Αλλ' όμως ούτε αυτοί, ούτε εκείνοι δεν είναι άξιοι δι' αυτό. Δυο και πρέπει να αφανιστή εξ ίσου και το σύστημα το κλέφτικο αλλά και το σύστημα το καταχθόνιον του Φαναρίου...».
ΓΙΑ το δημοσιογράφο «... μήτε από τον διεφθαρμένον μακιαβελισμόν μήτε το τουρκικόν στραβόν σπαθίον δοξάζεται η πατρίς. Ούτε εκείνο ούτε τούτο ελύτρωσαν την πατρίδα. Ο λαός την έσωσεν. Η απόφασίς του, η σταθερότης του, ο χαρακτήρ του, ταύτα μόνο την έσωσαν...»
ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΝΟΣ ο λόγος του Μάγερ γράφει στην εφημερίδα του, τα «Ελληνικά Χρονικά» (το Γενάρη του 1824) «... Οι Ελληνες έχουν εις το να γράφωσιν το αυτό επίσης δικαίωμα καθώς και το να πνέωσι και να ζώσι. Και από κανένα νόμον το τοιούτον δεν απαγορεύεται. Οι δε περί του Τύπου νόμοι πρέπει να είναι όμοιοι με τους περί του προφορικού λόγου, διότι η γραφή δεν είναι και αυτή άλλο τι ειμή τρόπος καθ' ον εκφράζομεν τα διανοήματα της ψυχής μας έκαστος πολίτης οποιασδήποτε καταστάσεως υπόκειται εις ευθύνας των έργων και λόγων του...».
ΣΤΙΣ κρίσιμες του Μεσολογγιού ώρες τα γράμματά του στους Κουντουριώτηδες είναι ντοκουμέντα πατριωτισμού και ευθύνης. «... Δεν είναι - γράφει - πλέον καιρός να ευχαριστείτε τα πάθη και να εξετάζετε ποιος είναι ο φραντζεζολάτρης (φίλος των Γάλλων) και ποιος ο εγγλεζολάτρης (των Αγγλων) αλλά είναι ώρα να σώσωμεν την πατρίδα μας ημείς οι ίδιοι δι' ημάς αυτούς. Ούτε τον Δούκα της Ορλεάνης ούτε τον Κοχράνη έχομεν οπού να έλθουν να σώσουν σήμερον αλλά τα πάντα εξαρτώνται από ημάς τους ιδίους».
Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ τα «Ελληνικά Χρονικά» έχει στην προμετωπίδα της όλο το πιστεύω του Μάγερ αυτό που το σαλπίζει σε εφτά μόλις λέξεις. Ο δημοσιογράφος γράφει κάθε μέρα ανοιχτά σ' όλους ότι «Η δημοσίευσις είναι η ψυχή της Δικαιοσύνης». Η μεσολογγίτικη εφημερίδα είχε να παλέψει με πολλές αντιξοότητες, με τις επεμβάσεις της εξουσίας αλλά και των καπεταναίων.
ΝΑ ΘΥΜΙΣΟΥΜΕ σήμερα μέρα γιορτής της Εξόδου, αλλά και του Μάγερ, ότι τον Απρίλη του 1926 η Ενωση Συντακτών, συμμετέχοντας στο γιορτασμό των 100 χρόνων από την Εξοδο των Ελεύθερων Πολιορκημένων έστησε στο σημείο που καταστράφηκε από βόμβα του Ιμπραήμ το τυπογραφείο της εφημερίδας, μπροστά ακριβώς στη λιμνοθάλασσα, μαρμάρινη αναμνηστική στήλη, για να τιμήσει τον αγωνιστή δημοσιογράφο Ιωάννη Ιάκωβο Μάγερ.
ΣΤΑ αποκαλυπτήρια της στήλης ομιλητής από την ΕΣΗΕΑ ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου θα πει ανάμεσα σ' άλλα και τούτα τα λόγια: «Η στήλη αυτή υψώνεται εις τιμήν του ελεύθερου πολιορκουμένου, ο οποίος έγραψε την φλογεράν επικαιρότητα, την ιστορίαν "εν κινήσει". Η δημοσιογραφία και η ελευθερία γεννήθηκαν την ιδίαν στιγμήν από την ιδίαν φλόγα...».
«ΕΠΑΝΩ στο κορύφωμα της πράξεως - προσθέτει ο Ζαχ. Παπαντωνίου, μέσα στο πρόχωμα της Ρούμελης, όπου είχε κλειστή ό,τι είναι μεγάλο, η παλικαριά, η μεγαλοφυία, η αποφασισμένη καρδιά της γυναίκας - ήρθε το έντυπον να μαρτυρήση ότι είναι και εκεί παρούσα η κοινή γνώμη, η σκιά της αιώνιας ηθικής...».
Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ήταν και πολεμιστής. Βρισκόταν καθημερινά στις ντάπιες. Πολεμούσε κι έγραφε. Οι σφαίρες τού τρύπησαν το κορμί. Κι όταν τελικά τα τούρκικα κανόνια θα τινάξουν στον αέρα το τυπογραφείο του ο δημοσιογράφος γράφει, βαστάει το ρεπορτάζ, το «Ημερολόγιο» της πολιορκίας.
ΚΑΙ την ώρα της Εξόδου κι αυτός ο Μάγερ κι αυτός μαζί με τους πολεμιστές. Με το γιαταγάνι, με τη γυναίκα και το παιδί του. Κι έπεσαν όλοι. Και χάθηκε κι ο θησαυρός του, το «Ημερολόγιον» που κατά τον παλαμικό στίχο γράφτηκε με «Κοντύλι και Μαχαίρι».