ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Νοέμβρη 2015
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ
Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας προσπαθεί να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του λαού

Συνέντευξη με τον μεγάλο μας ηθοποιό και καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Με αφορμή την πρώτη παράσταση του «Γαλιλαίου» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 30 Οκτώβρη, στο Θέατρο «Απόλλων» της Πάτρας, ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με τον Κώστα Καζάκο, ηθοποιό, σκηνοθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

* * *

-- Βρίσκεστε στην τελική ευθεία για τα έργα που θα ανέβουν αυτήν τη νέα θεατρική περίοδο 2015 - 2016,δίνοντας έμφαση στο κλασικό ρεπερτόριο, στη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση, καθώς και βήμα στις τοπικές καλλιτεχνικές δυνάμεις.

-- Χαρακτηρίζουμε «κλασικό», ένα έργο που έχει συλλάβει την ουσία των προβλημάτων και την έχει αποτυπώσει με τέτοιον τρόπο που είμαστε σίγουροι ότι θα είναι χρήσιμο και για τις επόμενες γενιές των ανθρώπων. Κι όταν η κοινωνία ξεπέφτει στη ζωώδη επιβίωση, όπως είναι η εποχή μας, όταν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού είναι πεταμένο στο περιθώριο, τρομαγμένο, πεινασμένο και αμήχανο και παρακολουθεί παθητικά την καταστροφή της ζωής του, τότε το θέατρο, ως η μόνη ζωντανή και επίκαιρη δραματική Τέχνη, καταφεύγει στους κλασικούς, γιατί είναι οι μόνοι που μπορούν να ενισχύσουν το ηθικό του λαού και να του προτείνουν λύσεις. Από την άνοιξη, εδώ στην Πάτρα, γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια από τον καλλιτεχνικό κόσμο της πόλης, ηθοποιούς, μουσικούς και ένα πλήθος συντελεστών, να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες του λαού. Σε μια βδομάδα, θα ανοίξουμε τις πόρτες του θεάτρου και θα παραδώσουμε τη δουλειά μας στο κοινό. Πρέπει να τονίσω εδώ ότι πλησιάζουμε στο στόχο, επειδή υπάρχει η αμέριστη συμπαράσταση της Δημοτικής Αρχής, του Διοικητικού Συμβουλίου και του προσωπικού του ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας.

-- Ποια είναι σήμερα η αξία του κλασικού ρεπερτορίου; Γιατί επιμένετε; Μιας και οι δύο πρώτες παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, κάτω από τη δική σας καλλιτεχνική διεύθυνση, επιλέγετε να είναι ο «Γαλιλαίος» του Μπρεχτ και 3 κωμωδίες του Τσέχοφ.

-- Ο μισός αιώνας που έχει περάσει από το θάνατό του, έχει ήδη κατατάξει τον Μπέρτολτ Μπρεχτ στους μεγάλους λαϊκούς διδασκάλους και στο μεγαλύτερο αναμορφωτή του σύγχρονου θεάτρου. Είναι μέγας δραματουργός, σπουδαίος ποιητής και ολοκληρωμένος διαλεκτικός φιλόσοφος. Βοηθάει αποτελεσματικά το σημερινό άνθρωπο να διακρίνει τις μικρές και μεγάλες αλήθειες που είναι κρυμμένες γύρω του και που η άθλια καθημερινότητα τον εμποδίζει να δει. Τέτοιοι δημιουργοί, όπως ο Τσέχοφ, ο Μπρεχτ και όλοι οι μεγάλοι της Τέχνης δικαιώνουν πανηγυρικά την αντίληψη των αρχαίων ότι το θέατρο είναι «Σχολείο για το Λαό».

-- Τι είναι αυτό που κάνει χρήσιμη την τέχνη του Μπρεχτ στις μέρες μας; Γιατί επιλέγετε τον Μπρεχτ σήμερα και ειδικά το συγκεκριμένο έργο;

-- Ο Γαλιλαίος υπήρξε μεγάλος ερευνητής, αλλά δεν ήταν ήρωας. Είχε μεγάλο μυαλό αλλά ήταν και γεμάτος καθημερινές ανθρώπινες αδυναμίες. Οπως χαρακτηριστικά λέει ο ίδιος, «Πρόδωσα το επάγγελμά μου και μόνο γι' αυτό δεν ανήκω πια στον επιστημονικό κόσμο». Ομως η συμβολή του στην επιστημονική εξέλιξη είναι τόσο μεγάλη που η Επιστήμη και ο Χρόνος δεν τολμούν να είναι τόσο αυστηροί μαζί του. Παραμένει ο Γαλιλαίος! Και κάτω από το μάτι του Μπρεχτ, μας συμβουλεύει να αποφύγουμε τα δικά του λάθη!

-- Με τον Μπρεχτ επέρχεται τομή στο θέατρο τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο. Πώς φαίνεται στο συγκεκριμένο έργο;

-- Θεωρείται ότι ο «Γαλιλαίος» είναι ίσως το πιο γερά δομημένο έργο του Μπρεχτ. Και ο λεγόμενος «μπρεχτικός τρόπος» είναι πολύ φανερός και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή στη διαμόρφωση της φόρμας και του μηχανισμού της παράστασης. Ολος ο πολυπρόσωπος θίασος και οι συντελεστές της παράστασης εργάστηκαν με ενθουσιασμό και αυταπάρνηση, κάτω από πολύ σκληρές συνθήκες και έχουμε την πεποίθηση ότι πετύχαμε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα.

-- «Οταν μιλάμε για τον Μπρεχτ, είμαστε σε θέση μάχης...», έλεγε ο συνθέτης και φίλος του Μπρεχτ Χανς Αϊσλερ. Πώς μεταφράζεται αυτό στο σήμερα;

-- Ο Μπρεχτ είναι ένα σάλπισμα μάχης. Μας καλεί να παρατηρούμε άγρυπνα την πραγματικότητα που βιώνουμε και να καθορίζουμε κάθε φορά τη στάση μας απέναντί της. Μας καλεί, δηλαδή, στο μαγευτικό ταξίδι του αγωνιζόμενου ανθρώπου. Για να ξεφύγει η ανθρωπότητα από το δόκανο της εκμετάλλευσης και να αναπτύξει τις δικές της δυνάμεις. Αυτό σημαίνει ολοκληρωτική στράτευση μαζί με το βασανισμένο λαό μας για να αποκατασταθεί στα δίκαιά του.

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Σκόρπιες σημειώσεις

1. «Η ζωή του ανθρώπου είναι πολύ μικρή, αλλά υπάρχει χρόνος για σπουδαία πράγματα, ψήγματα ενός συλλογικού καθήκοντος». Από χειρόγραφο του Πολ Γκογκέν λίγο πριν πεθάνει.

2. Το μόνο που κάνει ο πρωθυπουργός είναι να σκηνοθετεί τον εαυτό του. Ο,τι τον αποσπά από την εικόνα του εισπράττει την απόρριψη, να μην πω και την περιφρόνηση. Ο Νάρκισσος που αναδείχτηκε από την κάλπη γνώριζε πως τα ψεύτικα χαρίσματα θα απασχολήσουν τον πολίτη για πολύ καιρό. Το μυστικό του; Ο,τι κάνει έχει την ασυλία του ιδιωτικού χώρου, στον οποίο κανείς φυσικά δεν μπορεί να εισβάλει. Απολαμβάνοντας πλέον επαίνους από τους Ευρωπαίους ηγέτες, πιστεύει ότι θα λάβει απαλλαγή από την κατάταξή του στην πραγματικότητα. Ατάραχος και καυστικά αυστηρός για τους θνητούς, επιμένει ότι η συνθήκη που μας χάρισε βασίζεται στο πατριωτικό καθήκον μας απέναντι στη χώρα. Οσο γι' αυτούς που διαφωνούν, προτείνει τον αναχωρητισμό.

3. Το παρελθόν μάς κυβερνά, καθορίζει τη μοίρα μας. Μια ματιά να ρίξει ο πολίτης στην πραγματικότητα, θα δει και θα νιώσει τον ξεπεσμό. Οταν ο πολιτισμός έχει απώλεια ισχύος, στη θέση του, βαθμιαία σχηματίζεται η παντοδύναμη κρίση, σε κάθε επίπεδο. Το σημερινό καθεστώς κατάφερε η πολιτιστική παραγωγή να είναι ανύπαρκτη. Οι Αριστεροί είναι προσκολλημένοι στην παλιά τάξη πραγμάτων, προσφέροντας μόνο ατέρμονες συζητήσεις και άμεση εξάρτηση από τα κέντρα της Ευρώπης, που αποφασίζουν για την τύχη μας.

4. Οι Συριζαίοι συντηρούν στο διηνεκές το τετριμμένο της ζωής, το καταχθόνιο στοιχείο της ανίας, με αποτέλεσμα τις αλλεπάλληλες πτώσεις μας, τις αναπόφευκτες αποτυχίες. Οσο για τη βαριά κληρονομιά της αρχαιότητας, κι αυτή χάνει σιγά σιγά την ηχώ της.

5. Οι τεχνικοί της εξουσίας συναγωνίζονται με τον τρόπο τους να απογυμνώσουν κάθε εικόνα πολιτισμού. Μέσω του θεάματος δίνουν αγώνα ώστε οι πολίτες να εγκαταλείψουν το αξίωμά τους, υποθηκεύοντας την ιστορία τους. Μία πρέπει να είναι η «κλίση» τους, πώς θα αλλοτριωθούν το ταχύτερο.

6. Ζούμε σε κατάσταση μόνιμης συσκότισης αφού χάνουμε τον εαυτό μας και τα λόγια μας. Οι επιθυμίες μας είναι λοξές και έντονη είναι η ροπή μας για ψευδαισθήσεις που προέρχονται από αφηρημένους συλλογισμούς.

7. Νομίζω ότι γνωρίσαμε και αναλύσαμε χρόνια ολόκληρα ενδελεχώς τις πράξεις του καθεστώτος. Δεν χρειαζόμαστε καινούργια κατήχηση, αλλά την καταστροφή της παράστασης των Αριστερών, καταστροφή των προγνωστικών του κέρδους που αποκομίζουν από εμάς οι γνωστοί οικονομικοί κύκλοι, καταστροφή για όσους καθεστωτικούς εργάζονται για το μετασχηματισμό της ζωής μας σε αριθμούς.

8. Ο πολιτισμός είναι μυστήριο και παραφροσύνη, μυστήριο γάμου και παραφροσύνης, γιατί παντρευόμαστε το κακόμοιρο είναι μας που υφίσταται διαστρεβλώσεις και πλάνες που μας οδηγούν, με μαθηματική ακρίβεια, σε αναρίθμητα ναυάγια. Σε περιόδους κρίσης όπως η σημερινή, είναι εξαιρετικά δύσκολο ο πολιτισμός να λειτουργήσει απερίσπαστος ως πηγή ζώσα και πρόβλεψη για τα μελλούμενα. Και αυτό γιατί ο πολιτισμός προέρχεται από μέσα μας, χωρίς να επιβάλλεται, το μέσα μας που καταστρέφεται και δεν κατορθώνει να γιορτάσει τα δικά του Θεοφάνεια.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

Συντελεστές της παράστασης

Μετάφραση: Οδυσσέας Νικάκης. Σκηνοθεσία: Κώστας Καζάκος. Σκηνικά - κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου. Μουσική: Διονύσης Τσακνής. Χορογραφία: Μάρω Γαλάνη.

Στο ρόλο του Γαλιλαίου ο Κώστας Καζάκος.

Παίζουν ακόμα οι ηθοποιοί: Βούλτσος Διονύσης, Γιαννάκης Ηλίας, Δίπλας Φάνης, Θανασούλας Αντρέας, Καλαντζής Δημήτρης, Κουβαρδάς Σπύρος, Μάρκου Γιώργος, Μαυρίδη Πέτρα, Ντάβαρης Γεράσιμος, Σαράντος Θανάσης, Στεργιώτη Δωροθέα.

Συμμετέχουν οι μικροί: Λεωνίδας Καραπατάκης, Μάνος Μπαλασκάκης, Σπύρος Παπαδημητρόπουλος, Αλέξανδρος Παπούλιας.

Παίζουν οι μουσικοί: Γιώργος Γεωργιάδης (μαντολίνο), Τάσος Σχίζας (ακορντεόν), Νίκος Σκεπαρνιάς (κιθάρα), Μιχάλης Δάρμας (κοντραμπάσο).

Οι παραστάσεις

«Γαλιλαίος»: Η πρώτη παράσταση δόθηκε την Παρασκευή 30 Οκτώβρη. Η επίσημη πρεμιέρα προγραμματίζεται για την Παρασκευή, 6 Νοέμβρη 2015, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων». Τηλέφωνο ταμείου: 2610.273.613

«Μόμο»: Επίσημη πρεμιέρα για μικρούς και μεγάλους την Κυριακή, 1 Νοέμβρη, στις 12.00, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων». Παραστάσεις: Καθημερινά για τα σχολεία της πόλης και κάθε Κυριακή στις 11.00 για το κοινό.

«Ελιξίριον» Τσέχοφ: Είναι η πρώτη παράσταση του θεσμού «Αρμα Θέσπιδος», που στόχο έχει να περιοδεύσει στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοδυτικής Ελλάδας.

Πρώτη δωρεάν παράσταση μέσα στο Νοέμβρη, στο πολυδύναμο κέντρο πολιτών με αναπηρία (Κανελλοπούλου 106, Πάτρα) του Κοινωνικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων - Τμήμα κοινωνικής Υποστήριξης.

Για πληροφορίες στο τηλέφωνο: 2610.623.730



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ