ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΕ»
Κυνική εμπορευματοποίηση του πολιτισμού

Οταν ο πρωθυπουργός, αντί να ομολογήσει τις τεράστιες ευθύνες του, ανερυθρίαστα τις αποσείει και παίζει το ασύδοτο κερδοσκοπικό παιχνίδι εφοπλιστών - δολοφόνων δεκάδων ανθρώπων, ακόμα και νηπίων, πόση αιδώ μπορούσε να έχει ο «απολογισμός» που δημοσιοποίησαν προχτές οι έμποροι που τοποθέτησε η κυβέρνηση στην κερδοσκοπική ανώνυμη εταιρία «Ελληνικό Φεστιβάλ»; Ούτε ίχνος. Αντίθετα, διδασκόμενοι από τον πρωθυπουργό, κυνικά κρύβουν την κατασπατάληση των χρημάτων του λαού προς κερδοσκοπία ημετέρων τους ιδιωτών. Επαίρονται για τα έσοδα από την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και την, υπέρογκη, απαγορευτική για το λαό, αύξηση των τιμών των εισιτηρίων για τις εκδηλώσεις στην Επίδαυρο και το Ηρώδειο. Και αποκαλύπτουν: Κάνουμε Φεστιβάλ για τους τουρίστες. Οι Ελληνες, τελευταίοι και καταϊδρωμένοι, θα μας χρηματοδοτούν εμμέσως και αμέσως.

Οχι μόνο δε συνετίστηκαν από όσα τους καταμαρτύρησαν αποκαλυπτικά καλοκαιρινά δημοσιεύματα, η γενική διευθύντρια, Β. Μπελεζίνη και το ΔΣ της εταιρίας, με τον «απολογισμό» τους προκαλούν και τη νοημοσύνη της κοινής γνώμης, εμφανίζοντας το μαύρο άσπρο. Ιδού, δείγματα του τι λένε και τι δε λένε:

«Επανασυνδέσαμε το θεσμό με το κοινό». (Το κοινό των εχόντων, κι όχι το λαϊκό). «Αυξήσαμε τα έσοδα της εταιρίας κατά 359%». (Τα εισιτήρια κόστιζαν από 10.000-40.000). «Δημιουργήσαμε καλλιτεχνικά γεγονότα με συναυλίες του Νομίγκο και του Ελτον Τζον». (Σ' αυτές πήγε μόνο η... αφρόκρεμα της αφρόκρεμας). «Ευπρεπίσαμε τους χώρους του Φεστιβάλ». (Οι ιδιώτες που «ευπρέπισαν» το Ηρώδειο και την Επίδαυρο, πήραν πέντε φορές περισσότερα από πέρσι. Ο «ευπρεπιστής» της Επιδαύρου, μάλιστα, δεν έκοψε τα χορτάρια στο χώρο του πάρκινγκ. Φοβούμενοι φωτιά από τα καταλυτικά αυτοκίνητα, Λιγουριώτες - έμπειροι υπάλληλοι του ΕΟΤ και αστυνομικοί - φρόντισαν την ημέρα έναρξης των Επιδαυρίων να καθαριστεί ο χώρος με μηχανήματα της Κοινότητας). «Βελτιώσαμε τις εγκαταστάσεις και τις παρεχόμενες προς το κοινό υπηρεσίες, με εννέα μεγάλους διαγωνισμούς, με ελαχιστοποίηση του εποχικού προσωπικού, με επαγγελματίες, με διαφάνεια και αντικειμενικότητα». (Ετσι, λ.χ., το μπαρ της Επιδαύρου, στο οποίο το δούλευαν υπάλληλοι του ΕΟΤ, ... αναβαθμίστηκε με τις τσουχτερές τιμές του «επαγγελματία» ιδιώτη επιχειρηματία. Αντί για τις άνεργες Λιγουριώτισσες που έκαναν ταξιθεσία, η ακριβοπληρωμένη ταξιθεσία δόθηκε σε «επαγγελματία» που πήρε πρωτόπειρες Αθηναίες). «Για πρώτη φορά ασφαλίσαμε τους χώρους, τους θεατές και τις παραστάσεις». (Αντί της καθιερωμένης, μηδενικού κόστους, φύλαξης από την Αστυνομία δόθηκαν 80 εκατ. σε «επαγγελματική» εταιρία σεκιουριτάδων. Μόνο αυτό το ποσό αναφέρεται ως προς τους «επαγγελματίες» ιδιώτες, τα άλλα τα έφαγε η... μαρμάγκα της «διαφάνειας»).

«Μηχανογραφήσαμε όλο το σύστημα έκδοσης εισιτηρίων». (Ο, πληρωμένος πέντε φορές περισσότερο από τον περσινό ιδιώτης που ανέλαβε τη μηχανογράφηση, είναι ο άνθρωπος του Μεγάρου Μουσικής, ο οποίος πήρε και τη μηχανογράφηση των εισιτηρίων του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ). «Οι δημοσιογραφικές προσκλήσεις ήταν τιμής εισιτήρια». (Η περιφρόνηση, η προσβολή και η ταλαιπωρία που επιφύλαξαν αυτό το καλοκαίρι οι διευθύνοντες και διοικούντες το Φεστιβάλ στους κριτικούς και τους πολιτιστικούς συντάκτες ήταν πρωτοφανής).

«Κάναμε επικοινωνιακή πολιτική με διαφημιστική καμπάνια και το διαδίκτυο». (Σπαταλήθηκαν 500 εκατ. για ραδιοτηλεοπτική καμπάνια που πρόβαλε το «μεγάλο έργο» της νέας διεύθυνσης και μόνο τις... γκλαμουράτες εκδηλώσεις). «Κρίναμε πιο πρακτική τη μορφή του «folder» για το λεύκωμα του Φεστιβάλ». (Στην τελευταία παράσταση κυκλοφόρησε το «λεύκωμα» - πρόγραμμα των Επιδαυρίων, κόστους 10.000 δρχ. και κατόπιν εορτής το αντίστοιχο για το Ηρώδειο. Και βεβαίως, μόνο «πρακτικά» δεν ήταν τα σκόρπια, «μοντέρνα» τάχα, «folder»).

Περήφανοι για τα «κατορθώματά» τους, διεύθυνση και διοίκηση, καταλήγουν: «Προχωρούμε συνεπείς στη νέα πορεία του Φεστιβάλ, που απευθύνεται στους τουρίστες, αφορά όμως και τους Ελληνες (!!!) και που πρέπει να διαφυλάξουμε. Η επιτυχία του μας αφορά όλους». Σα να λένε: Πλήρωνε εσύ λαέ, να δοξαστούμε εμείς, να ψυχαγωγούνται οι «χορτάτοι» και να «χορταίνουν» άλλοι ημέτεροι.

Συναυλίες στην Κύπρο

Η Κύπρος είναι ο επόμενος σταθμός των συναυλιών του Γιώργου Νταλάρα. Ο τραγουδιστής θα δώσει συνολικά τέσσερις συναυλίες στη Λευκωσία, Λεμεσό και Λάρνακα, συνεργαζόμενος για πρώτη φορά με την περίφημη Συμφωνική Ορχήστρα του Κρεμλίνου. Στις συναυλίες θα τραγουδήσει και η Μαργαρίτα Ζορμπαλά. Η αρχή θα γίνει από τη Λευκωσία (Αμφιθέατρο Σχολής Τυφλών), με δυο συναυλίες την Κυριακή και τη Δευτέρα. Ακολουθούν οι συναυλίες στη Λεμεσό (Δημοτικό Κηποθέατρο, 11/10) και τη Λάρνακα (Παττίχειο Αμφιθέατρο, 12/10).

Την 70μελή ορχήστρα θα διευθύνει ο Ρώσος αρχιμουσικός, Πάβελ Οβσιάνικοφ. Το πρόγραμμα των συναυλιών περιλαμβάνει κλασικά τραγούδια μεγάλων Ελλήνων συνθετών και μεσογειακές μπαλάντες σε ενορχηστρώσεις του Κώστα Γανωσέλη. Συμμετέχουν οι σολίστ Γιώργος Κοντογιάννης στο μπουζούκι και Σταύρος Αραπίδης στην κιθάρα.

Ο «ρόλος» της μητέρας

Σ.Σεϊρλή - Κ.Καραμπέτη
Σ.Σεϊρλή - Κ.Καραμπέτη
Ξεκινούν, σήμερα, στο θέατρο «Αθηνά» της οδού Δεριγνύ, οι παραστάσεις του έργου «Η μνήμη του νερού» της Σίλας Στήβενσον, σε μετάφραση Μαριλένας Παναγιωτοπούλου, σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Ελένης Λομβάρδου, κίνηση Βάσως Μπαρμπούση, φωτισμούς Φίλιππου Κουτσάφτη και βίντεο αρτ Νίκου Ζάππα. Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Σοφία Σεϊρλή, Μπέσσυ Μάλφα, Ιφιγένεια Αστεριάδη, Στάθης Κακαβάς, Πέρης Μιχαηλίδης.

Αφορμή για τη συγγραφή ήταν τα συμπεράσματα μιας ερευνητικής ομάδας γιατρών ομοιοπαθητικής ιατρικής, που συνδέουν τη μνήμη του νερού με τη μνήμη του ανθρώπινου νου και σώματος. Μέσα από έξυπνους και με χιούμορ διαλόγους, αποκαλύπτονται οι σχέσεις τριών κοριτσιών μεταξύ τους, με τους άνδρες της ζωής τους, κυρίως με τη μητέρα τους. Η μητέρα και ο καταλυτικός της ρόλος στη ζωή κυριαρχούν στο έργο. Σκηνές γεμάτες ένταση, παράπονα, ερωτηματικά, απωθημένα παιδικά τραύματα και πάθη διαδέχονται η μια την άλλη, ακροβατώντας ανάμεσα στο διαβρωτικό χιούμορ και την πίκρα από την απώλεια του αγαπημένου προσώπου.

Η ελπίδα δυο λαών

Από την ταινία του Στ. Τσιώλη «Ο χαμένος θησαυρός του Χουρσίτ Πασά»
Από την ταινία του Στ. Τσιώλη «Ο χαμένος θησαυρός του Χουρσίτ Πασά»
Συνεχίζεται η προβολή ελληνικών και τούρκικων ταινιών στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Μία θάλασσα, δυο λαοί, μια ελπίδα» που οργανώνει η Κινηματογραφική Λέσχη του Κέντρου. Σήμερα προβάλλεται ο «Αραμπάς» του Μπέι Οκάν. Αύριο οι ταινίες «Τούμπες μέσα σε φέρετρο» του Ντερβίς Ζαΐμ και «Αθωότητα» του Ζεκί Ντεμιρκουμπούζ. Την Κυριακή οι «Ιστορίες με πριονίδια» του Μπαρίς Πιρχασάν και «Το μυστικό πρόσωπο» του Ομέρ Καβούρ. Στις 9/10: «Ο χαμένος θησαυρός του Χουρσίτ Πασά» του Σταύρου Τσιώλη. 10/10: «Το κανάλι» του Ερντεν Κιράλ. 11/10: «Ο Εχθρός» του Ζεκί Οκτέν. 12/10: «Οι απόντες» του Ν. Γραμματικού. 13/10: «Η Ελπίδα» του Γιλμάζ Γκιουνέι (όλες οι προβολές αρχίζουν στις 9μμ).

Ηχοι της μνήμης

Με το έργο «Η μουσική της Μνήμης» της Γαλλίδας μουσουργού Κλερ Ρενάρ, ξεκίνησε ο «Φούρνος» (Μαυρομιχάλη 168) τις εκδηλώσεις τους. Το έργο, έγινε με τη συμμετοχή τριών πόλεων (Αθήνας, Λισαβόνας, Ελσίνκι) και παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο. Είναι μια διερεύνηση του ηχητικού περιβάλλοντος των τριών πόλεων, σε μια μουσικο - ηχητική εγκατάσταση. Η δημιουργός της καλεί τον επισκέπτη να ταξιδέψει από την Αθήνα στο Ελσίνκι και τη Λισαβόνα, μέσα από ήχους και συνθέσεις ηχογραφημένου υλικού που συνέλεξε και επεξεργάστηκε, προσκαλώντας τον ν' αναζητήσει την αθωότητα των ήχων και των ακουσμάτων. Το έργο θα παρουσιάζεται μέχρι τις 8/10. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται και στο Ιντερνετ στη διεύθυνση: www.musique-memoires.com

Για την ανεργία των μουσικών

Η αντιμετώπιση της μάστιγας της ανεργίας που πλήττει τους μουσικούς είναι το θέμα της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης - συγκέντρωσης, του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα, (9/10), στη 1μμ, στο «Green Park» (Μαυρομματαίων 22, Πεδίον του Αρεως, τηλ. 8832.391-3).

Το ΔΣ του ΠΜΣ, προσκαλώντας τα μέλη του, τονίζει πως «μετά από πολλές προσπάθειες να βρούμε λύσεις στο μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας και μια σειρά άλλα θεσμικά προβλήματα, που μας ταλαιπωρούν (ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό, συνθήκες εργασίας), με λύπη σας πληροφορούμε ότι η απάντηση της πολιτείας είναι να αλλάξουμε δουλιά! Με αξιοπρέπεια, ευαισθησία και ευθύνη που μας διακρίνει, ελάτε να δώσουμε τη δική μας απάντηση». Σημειώνεται, επίσης, πως η βεβαίωση για το έκτακτο εποχιακό βοήθημα θα δίνεται την ημέρα της συνέλευσης.

Γαλλικός θίασος στη Θεσσαλονίκη

Προσκεκλημένος από το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης και την «Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης"», ο θίασος του Λουντοβίκ Λαγκάρντ παρουσιάζει, στις 10/10, στο θέατρο «Αμαλία» της Θεσσαλονίκης, το έργο του Ολιβιέ Καντιό «Ο συνταγματάρχης των Ζουάβων». Πρόκειται για διασκευή από τον ίδιο το συγγραφέα ενός επιτυχημένου μυθιστορήματος, με ήρωα τον αρχιυπηρέτη ενός αρχοντικού, ο οποίος παρακολουθεί από το υπόγειό του, με κρυφά μικρόφωνα, όλα όσα συμβαίνουν στα δωμάτια του μεγάρου, με στόχο να προλαβαίνει τις επιθυμίες των κυρίων του. Σε ένα ρεσιτάλ υποκριτικής ο Λοράν Πουατρενό, η ερμηνεία του οποίου υμνήθηκε από τη γαλλική κριτική, πριν ένα χρόνο στο «Τεάτρ ντε λα Κολίν» στο Παρίσι. Η σκηνοθεσία - σκηνογραφία είναι του Λουντοβίκ Λαγκάρντ, η μουσική του Ζιλ Γκραν, οι φωτισμοί του Σεμπαστιέν Μισό.

Στο δημοτικό κινηματοθέατρο «Ονειρο» (Μπαλτατζή 9) στο Ρέντη, τα αδέρφια Αθανασίου θα παρουσιάσουν το χειμώνα 25 έργα από το παραδοσιακό ρεπερτόριο του Καραγκιόζη. Οι παραστάσεις θα ξεκινήσουν στις 8/10 (11.30πμ), με το «κλασικό» έργο «Ο Μεγα-Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι». Θα συνεχιστούν κάθε Κυριακή, με διαφορετικό έργο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ