ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Απρίλη 2022
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
40 χρόνια μετά...

Αφιέρωμα στον Μάνο Λοΐζο στο «Ολύμπια»

Ο Μάης στο «Ολύμπια» - Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» θα είναι αφιερωμένος στον Μάνο Λοΐζο, στον αγαπημένο και πάντα ανήσυχο δημιουργό, που τον Σεπτέμβρη συμπληρώνονται 40 χρόνια από το «φευγιό» του.

Ο Μάνος Λοΐζος κατάφερε, με μόλις 10 δίσκους που εκδόθηκαν όσο ζούσε και ακόμα 2 που εκδόθηκαν μετά τον θάνατό του, να αφήσει στη μνήμη και την καρδιά μας ένα από τα πιο ισχυρά αποτυπώματα όσον αφορά στο ελληνικό τραγούδι.

Για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί σχεδόν το σύνολο του έργο του, 9 από τους 12 κύκλους τραγουδιών του, σε 4 παραστάσεις, με τη συμμετοχή των πρώτων ερμηνευτών που βρίσκονται ακόμα σε δημιουργική πορεία, αλλά και νεότερων σημαντικών ερμηνευτών που έχουν συμπορευτεί μέσα στα χρόνια με τα τραγούδια του.

Πιο συγκεκριμένα:

Την Τετάρτη 4 Μάη ο Γιώργος Νταλάρας, βασικός ερμηνευτής των τραγουδιών του Μάνου Λοΐζου, πιάνει τη μουσική ιστορία του Μάνου Λοΐζου σχεδόν από την αρχή και παρουσιάζει δύο εμβληματικούς δίσκους, τις «Θαλασσογραφίες» (1970) και το «Να 'χαμε τι να 'χαμε» (1972) και οι δύο σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, αλλά και στιγμές από τον δίσκο «Τα τραγούδια μας» (1976) σε στίχους του Φώντα Λάδη. Συμμετέχουν η Ασπασία Στρατηγού και ο Κώστας Τριανταφυλλίδης.

Την Τετάρτη 11 Μάη ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου μαζί με την Μαρία Παπαγεωργίου παρουσιάζουν δύο δίσκους που έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας: «Τα τραγούδια του δρόμου» (1974) σε στίχους Κωστούλας Μητροπούλου, Λευτέρη Παπαδόπουλου, Γιάννη Νεγρεπόντη, Δημήτρη Χριστοδούλου, αλλά και του ίδιου του συνθέτη, και τον τελευταίο δίσκο που κυκλοφόρησε ο Μάνος Λοΐζος εν ζωή «Για μια μέρα ζωής» (1980) σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μανώλη Ρασούλη, Δώρας Σιτζάνη, Φώντα Λάδη, Μάνου Λοΐζου και σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη.

Την Κυριακή 22 Μάη η Μαρία Φαραντούρη ανοίγει ένα από τα σπάνια κεφάλαια της καριέρας της και μας παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ολότητά του έναν δίσκο σταθμό της ελληνικής δισκογραφίας τόσο για το θέμα του όσο και για τον ήχο του «Τα Νέγρικα» (1975) σε στίχους Γιάννη Νεγρεπόντη. Ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Απόστολος Ρίζος παρουσιάζουν το «Καλημέρα Ηλιε» (1973) σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου, Μάνου Λοΐζου, καθώς και τραγούδια από τον δίσκο «Γράμματα στην Αγαπημένη» (1983) σε ποίηση Ναζίμ Χικμέτ.

Την Τετάρτη 26 Μάη η Ελεωνόρα Ζουγανέλη τραγουδά «Τα τραγούδια της Χαρούλας» (1979) σε στίχους Μανώλη Ρασούλη. Οι Γιάννης Διονυσίου και Γιάννης Παπαγεωργίου μας γυρνάνε στην αρχή της πορείας του Μάνου Λοΐζου, εκεί απ' όπου άρχισαν όλα και ίσως στον πιο λαϊκό ηχητικά δίσκο του, τον «Σταθμό» (1968), σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μάνου Λοΐζου.

Προπώληση: Ticket Services (Πανεπιστημίου 39, Αθήνα), στο τηλ. 2107234567 και στο www.ticketservices.gr.


Ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Από την έκθεση «Αναστοχασμός», του Ανδρέα Κοντέλλη

CHRISTOPHOROS DOULGERIS PHOTOG

Από την έκθεση «Αναστοχασμός», του Ανδρέα Κοντέλλη
Μέχρι τις 15 Μάη στο Πολύεδρο (Κανακάρη 147) στην Πάτρα θα φιλοξενείται η ατομική έκθεση ζωγραφικής - χαρακτικής της Εύας Μελά. Παρουσιάζονται 27 ζωγραφικά έργα με θέμα τοπία εκ του φυσικού με αυγοτέμπερα, πορτρέτα φρέσκο (νωπογραφία) και χαρακτικά, καθώς και 7 αντικείμενα, εικαστικές εφαρμογές.

Σχετικά με την έκθεση η Εύα Μελά σημειώνει:

«Κοιτάζοντας τη δουλειά μου προς τα πίσω, βλέπω ότι στέκομαι σε τρία βασικά θέματα: Πουλιά, που συμβολικά μιλάνε για την ελευθερία, την ισότητα, την επικοινωνία και άλλα πουλιά, αποδημητικά: Ανθρώπους πρόσφυγες, μετανάστες, άνεργους, ανθρώπους κατώτερου θεού, του πολέμου.

Και τοπία. Τα τοπία τα βλέπω στατικά, χωρίς ανθρώπινη παρουσία, μέσα από την παρατήρηση και τη χρωματική μελέτη, πάντα με την πολυγνώτεια κλίμακα. Τα τοπία μου θέλουν να δηλώσουν την πληρότητα της φύσης, την απλότητά της και την ηρεμία της. Αυτά αναζητώ...

Επίσης, παρουσιάζονται χαρακτικά έργα λινόλεουμ, χειροποίητες λιθογραφίες και μεταξοτυπίες καθώς και μεικτές τεχνικές.

Σε αυτήν την έκθεση παρουσιάζονται περισσότερο έργα με χρώμα, μέσα από αυτήν τη διαδρομή. Παράλληλα παρουσιάζονται κάποια αντικείμενα χρήσης, δηλώνοντας την πεποίθησή μου ότι η Τέχνη πρέπει να έχει τη θέση της στην καθημερινότητά μας».

***

Στις 30 Απρίλη θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής του Ανδρέα Κοντέλλη, στην Υδρα, με τίτλο «Αναστοχασμός», που θα φιλοξενηθεί στο Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Υδρας, μέχρι τις 29 Μάη.

Ο Ανδρέας Κοντέλλης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους της γενιάς του με σπουδές στην ΑΣΚΤ, μεταπτυχιακές σπουδές στο Λονδίνο και υποτροφίες. Εχει διανύσει μια αναγνωρίσιμη πορεία με πάνω από 20 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πάνω από 60 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Πορτρέτο», Αγγελος Αντωνόπουλος
«Πορτρέτο», Αγγελος Αντωνόπουλος
Με οδηγό την προσωπική του ευαισθησία και με έντονη τη διάθεση να ενώσει αρμονικά Ιστορία και Τέχνη, ιχνηλατεί ανάμεσα στα δύο και τα ενώνει με μια υπέροχη εικαστική έκφραση στον «Αναστοχασμό».

Η ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη, που έχει την επιμέλεια της έκθεσης, σημειώνει μεταξύ άλλων: «Ο αγαπημένος τόπος, η Υδρα, με τη βραχώδη και απρόσιτη όψη της, συνδιαλέγεται με τα σπαράγματα της μνήμης του Αγώνα, τα σύμβολα και τις μορφές, στις εξπρεσιονιστικής γραφής συνθέσεις του καλλιτέχνη. Τα έργα του, κυρίως μεγάλων διαστάσεων λάδια σε καμβά, συμπλέουν στον αφηγηματικό ιστό της έκθεσης μαζί με σχέδια σε χαρτί, όπου μορφές της εξέγερσης έχουν αποδοθεί από σύγχρονα πρόσωπα».

***

Μέχρι τις 16 Ιούνη θα διαρκέσει στην γκαλερί «ΑΛΜΑ» στα Τρίκαλα η έκθεση με τίτλο «ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΙΙ- η συνέχεια της κοινής τους πορείας μετά από έντεκα χρόνια, από φοιτητές έως δάσκαλοι έως σήμερα», των επιφανών καθηγητών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Μιχάλη Μανουσάκη και Αγγελου Αντωνόπουλου.

Ο Μιχάλης Μανουσάκης, με τον πλούτο από την κληρονομιά της μετα-πρωτοπορίας, μας μεταφέρει σε ένα σύγχρονο αλλά και ελληνικά επηρεασμένο αφήγημα. Με την εννοιακή απεικόνιση του καμένου ηλιοβασιλέματος, τα ημιφωτισμένα άχρονα τοπία του γίνονται μαγικά λυκόφωτα, που ο άνθρωπος ανήμπορος στη δίνη της πανσελήνου υποτάσσεται στην αρχέγονη φύση του.

Ο Α. Αντωνόπουλος δημιουργεί ένα αιώνιο πορτρέτο ταύτισης εαυτού, μιας αποκαρδιωμένης ψυχής, γεμάτης σκόνη και ζωή που αναγεννιέται, σαν ζουζούνι ή παράσιτο μέσα από τις στάχτες μιας άλλης ζωής. Σε ένα περιβάλλον που θυμίζει μουσείο βιολογικής ιστορίας, δημιουργεί ένα αφήγημα επιστημονικής φαντασίας που τρέχει γρήγορα, συμμερίζεται την ιστορία του κόσμου και μιλά γι' αυτά που έπονται.


«Παραλία», Εύα Μελά
«Παραλία», Εύα Μελά

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ
Αποχωρούν από την ΕΕΣ, συνεχίζουν να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των συλλογικών αγώνων

Με ανοιχτή τους επιστολή πάνω από 35 σκηνοθέτες θεάτρου, κινηματογράφου και τηλεόρασης, μέλη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), ανακοινώνουν την αποχώρησή τους από την Εταιρεία. Συνεχίζουν όμως να εργάζονται για να καλυφθεί το μεγάλο κενό στη γνήσια συλλογική έκφραση των σκηνοθετών. Συμμετέχοντας επίσης στους συλλογικούς αγώνες διεκδικούν «τη βελτίωση των όρων εργασίας και συνθηκών παραγωγής και διάδοσης του πνευματικού μας έργου, την αναβαθμισμένη προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των σκηνοθετών - δημιουργών, την απρόσκοπτη ενασχόληση με καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και επαγγελματικά ζητήματα και την περαιτέρω καθιέρωση της τέχνης μας στον σπουδαίο κοινωνικό της ρόλο».

Για τους λόγους αποχώρησής τους αναφέρουν: «Το σωματείο μας, που από την ίδρυσή του είχε αποτελέσει φάρο για κάθε σκηνοθέτη, έχει πλέον εκφυλιστεί σε έναν μηχανισμό μακριά και πέρα από τις ανάγκες της πλειονότητας των μελών της. Εδώ και μια εικοσαετία η ηγεσία της, παραβιάζοντας συνεχώς τις προβλεπόμενες από το καταστατικό διαδικασίες, με αυταρχικές συμπεριφορές και απαράδεκτα μέσα, όπως ύβρεις και απειλές, απαγορεύει οποιαδήποτε διαφορετική άποψη».

Πιο συγκεκριμένα, σημειώνουν ότι οι τομείς θεάτρου, κινηματογράφου και τηλεόρασης υπολειτουργούν, ενώ «οι Γενικές Συνελεύσεις σπανίζουν και όταν γίνονται διεκπεραιώνονται τυπικά (...) Στις ΓΣ και τις συνεδριάσεις του ΔΣ δεν κρατούνται πρακτικά. Στις λιγοστές περιπτώσεις που κρατούνται, η ηγετική ομάδα της ΕΕΣ δεν επιτρέπει την πρόσβαση σε αυτά, ακόμα και σε μέλη του ΔΣ. Αρνείται επίσης να προβεί σε εκκαθάριση του μητρώου, με αποτέλεσμα να είναι μέλη του φορέα άνθρωποι που δεν έχουν καμία σχέση με το επάγγελμα του σκηνοθέτη».

Στέκονται ακόμα στην «πλήρη αδιαφάνεια» που επικρατεί «στα οικονομικά δεδομένα των τηλεοπτικών παραγωγών με τις οποίες συνδέεται άμεσα η πλειοψηφία του ΔΣ. Εδώ και χρόνια ίδρυσε μια παράλληλη εταιρεία παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων, με άλλο διοικητικό συμβούλιο. Η εταιρεία αυτή δανείζει χρήματα στην ΕΕΣ, αλλά τα - εκτός της ηγετικής ομάδας - μέλη του ΔΣ της, παρά τις συνεχείς οχλήσεις τους, δεν έχουν καμία ενημέρωση για τα χρηματικά ποσά που διακινούνται σε αυτές τις συναλλαγές, ούτε ποιο είναι το μέγεθος των ποσών που ο φορέας μας χρωστά σήμερα στην εταιρεία αυτή», ενώ αναφέρονται και στις πρόσφατες εξελίξεις, που ο φορέας «μεταλλάχθηκε πραξικοπηματικά από ομοιοεπαγγελματικό μεικτό φορέα σε πρωτοβάθμιο σωματείο μισθωτών, μέσα από απαράδεκτες μεθοδεύσεις και μηχανορραφίες. Ολα αυτά καταπατούν ωμά και απροσχημάτιστα κάθε έννοια συλλογικής διαδικασίας».

Επικοινωνία στο directorsmovement@gmail.com.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ