ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Τα παιδιά μάς στήνουν στον τοίχο!

  Στη Στοά του Βιβλίου έως τις 24 Νοέμβρη

Είναι οι αλήθειες τους, έτσι όπως μπορούν να τις δουν μόνο τα ανιδιοτελή μάτια των μικρών παιδιών. Είναι η ψυχή τους, που κατατίθεται με χρώματα ή λέξεις πάνω σε ένα λευκό φύλλο χαρτιού. Είναι τα θέλω τους, διατυπωμένα με απλότητα κι αυθορμητισμό, στοιχεία που δυστυχώς - ολοένα και περισσότερο - απουσιάζουν από τον κόσμο των ενηλίκων. Κι ακριβώς αυτά τα θέλω, αυτά τα όνειρα κι αυτές οι προσδοκίες, που ουσιαστικά δεν είναι τίποτα άλλο από τα δικαιώματα και τα αιτήματα των παιδιών όλου του κόσμου, ξεπήδησαν χτες μέσα απ' τις ζωγραφιές και τα κείμενα Ελλήνων μαθητών, δίνοντας σε όλους ένα πολύ καλό μάθημα. Αλλά και την ελπίδα πως ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος, αφού όπως σημείωσε χτες και ο συγγραφέας Μ. Κοντολέων «ένας δίκαιος κόσμος ενηλίκων έχει τη βάση του σ' έναν συνειδητοποιημένο κόσμο παιδιών». Κι αυτά τα παιδιά, αν μη τι άλλο, έδειξαν να 'χουν συνειδητοποιήσει ήδη πάρα πολλά...

Το θέμα που η «Γιούνισεφ» έδωσε σε εκατοντάδες σχολεία της χώρας μας (νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια) - στα πλαίσια του 2ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Προγράμματος της διεθνούς οργάνωσης - ήταν: «Τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους». Και μάλλον ελάχιστοι ήταν αυτοί που περίμεναν τέτοια κείμενα, τέτοιες ζωγραφιές, τέτοιους προβληματισμούς και τόση πίκρα για τον κόσμο των μεγάλων. Ιδίως τα κείμενα των μεγαλύτερων παιδιών ήταν συγκλονιστικά...

Στα χτεσινά εγκαίνια της έκθεσης της «Γιούνισεφ» παρουσιάστηκαν όλα τα έργα (είναι όλα τους ομαδικές δουλιές) των σχολείων που πήραν μέρος στο διαγωνισμό, ενώ βραβεύτηκαν οι μαθητές εκπρόσωποι των καλύτερων σχολείων. Η συγκεκριμένη έκθεση - στην αίθουσα Λόγου και Τέχνης, στη Στοά του Βιβλίου - θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως και τις 24 Νοέμβρη (καθημερινά 10 π.μ. - 2.30 μ.μ. και 6.30 μ.μ. - 8.30 μ.μ., ενώ το Σάββατο από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι).





Κείμενα - γροθιές στο στομάχι

Με αυτό το σκίτσο συμμετέχει το 12ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης. Εχει τίτλο: «Ο ρόλος των ΜΜΕ στην ψυχική υγεία και ανάπτυξη των παιδιών»...
Με αυτό το σκίτσο συμμετέχει το 12ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης. Εχει τίτλο: «Ο ρόλος των ΜΜΕ στην ψυχική υγεία και ανάπτυξη των παιδιών»...
Συγκλονιστικά κείμενα - γροθιά στο στομάχι. Ν' ανοίγεις μία - μία τις σελίδες των βιβλίων - εργασιών τους και να μένεις έκπληκτος. Οχι για τον τρόπο που γράφουν, αλλά για τον τρόπο που βλέπουν τα πάντα γύρω τους. Να μένεις έκπληκτος για την ωριμότητα, τη σοφία, την «επαναστατικότητά» τους, αλλά και για τη θλίψη, την οργή που ο κόσμος των ενηλίκων τους προκαλεί...

Η αρχή ας γίνει με το 12ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης, που ως θέμα του επέλεξε τη σχέση πολίτη - ΜΜΕ. Ακούστε τα παιδιά αυτά τι εκφράζουν ως «επιθυμία» τους (το κείμενο γραμμένο στον πρώτο ενικό): «Επιθυμώ κάποια ώρα ν' ανοίξω το παράθυρο και να πετάξω αυτό το χαζοκούτι με δύναμη στο δρόμο. Η τηλεόραση είναι το σχολείο του εγκλήματος. Μας κλέβει ώρες απ' το παιγνίδι μας, μας αγριεύει, μας κάνει να βλέπουμε τις νύχτες εφιάλτες...».

Το 6ο Δημοτικό Σχολείο Κιάτου Κορινθίας παρουσίασε μια ολοκληρωμένη δουλιά για το περιβάλλον. Ενα θέμα, δηλαδή, που σήμερα καίει περισσότερο από ποτέ. Το μήνυμα που στέλνουν προς όλους τους αρμοδίους - υπεύθυνους ή συνυπεύθυνους - αδιαπραγμάτευτο: «Το περιβάλλον δεν το κληρονομήσαμε απ' τους γονείς μας, το δανειστήκαμε απ' τα παιδιά μας». Ναι, παιδιά είναι αυτά που το λένε...

Απ' το 9ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας ήρθε με μια συγκλονιστική εργασία. Ο 11χρονος Γιώργος αφηγείται μια αληθινή ιστορία - έτσι όπως την έζησε και τη ζει κάμποσα χρόνια τώρα. Τίτλος της: «Η μοναξιά της ψυχής μου». Μιλά για τον συνομήλικο, καλύτερό του φίλο και γείτονα Νίκο, ένα ζωντανό και χαμογελαστό παιδί, που μια μέρα έχασε ξαφνικά το γέλιο του. «Δεν μπορούσαν να καταλάβω τι συνέβαινε, ο Νίκος είχε κλειστεί στον εαυτό του». Ωσπου μια μέρα, κι ενώ τα δύο παιδιά έπαιζαν πίσω από κάτι θάμνους, είδαν τους γονείς του Νίκου να κάνουν χρήση ηρωίνης! «Ο Νίκος έβαλε τότε τα κλάματα». Κι αυτό το γεγονός ξεδίπλωσε όλες τις σκοτεινές πτυχές της ιστορίας. «Οι γονείς του Νίκου ήταν πτώματα. Φυσικά, δεν πήγαιναν στη δουλιά. Ο Νίκος τραβούσε πολλά. Αναγκαζόταν να τρώει σπίτι μου, γιατί η μάνα του δεν μπορούσε να μαγειρέψει, και μετά καθόταν σε μια καρέκλα και ρέμβαζε σκεφτικός όλη μέρα. Ο πατέρας του πήγαινε στην Ερέτρια και κανένας δεν ήξερε πού γύριζε. Επίσης ο Νίκος κακοποιόταν. Ο πατέρας του τον έδερνε για να μην πει σε κανέναν ότι παίρνει ναρκωτικά»...

Το Δημοτικό Σχολείο Λευκώνα Σερρών παρουσίασε μια εργασία με θέμα «Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού». Οι μαθητές της πέμπτης τάξης κουβεντιάζουν: « - Ξέρεις, Γιώργο, λυπάμαι πολύ όταν βλέπω τους συμμαθητές μας να συμπεριφέρονται άσχημα στον Μάρκο. - Κι εγώ το ίδιο, Μαρία. Το κάνουν επειδή είναι Τσιγγάνος. Δε φταίνε αυτοί όμως που νιώθουν έτσι. - Και ποιος φταίει; - Οι γονείς τους βέβαια που από μικρά παιδιά τους φοβερίζουν με τους Τσιγγάνους, τους λένε ότι είναι κλέφτες, κακοί και βρώμικοι. -Και τι, δεν είναι; - Οχι, βέβαια, όπως σ' όλους τους ανθρώπους, υπάρχουν κι ανάμεσά τους τέτοιοι άνθρωποι, όμως δεν είναι όλοι έτσι. - Μα, γιατί τότε οι μεγάλοι μας λένε τέτοια ψέματα; - Γιατί φαντάζομαι ότι κι αυτοί όταν ήταν μικροί άκουγαν τα ίδια ψέματα...».


Ο μαύρος Ομάρ και η λευκή Ελπίδα

Είναι το αντιρατσιστικό έργο της 5ης τάξης του Αριστοτέλειου Κολεγίου Θεσσαλονίκης, το οποίο μάλιστα διακρίθηκε και πήρε ανάλογο βραβείο στη χτεσινή εκδήλωση. Πρόκειται για την ιστορία της λευκής Ελπίδας και του μαύρου Ομάρ, που γνωρίζονται στο σχολείο, γίνονται οι καλύτεροι φίλοι και εξηγούν για ποιους λόγους όλα τα παιδιά του κόσμου - ανεξαρτήτου χρώματος - οφείλουν να έχουν ίσα δικαιώματα.

Να πώς εξηγούν τα παιδιά την ωραιότατη σύνθεση του εξωφύλλου της εργασίας τους: «Η κόκκινη καρδιά συμβολίζει την αγάπη. Το τσουκάλι την τροφή. Η μπάλα, το αλογάκι και οι κύβοι το παιγνίδι. Το σπίτι την ασφάλεια, τη ζεστασιά και τη θαλπωρή που πρέπει να 'χει κάθε παιδί στο σπιτικό του, στην οικογένειά του. Το δέντρο συμβολίζει το αύριο, γιατί αυτό γεννά καρπούς. Τα λευκά πούπουλα την ειρήνη. Τα στάχυα την ευημερία που πρέπει να υπάρχει σε κάθε γωνιά της Γης όπου ζουν τα παιδιά. Και τέλος, η κόκκινη κλωστή που τα ενώνει, θέλει να δείξει ότι ένα παιδί για να ζει καλά και να 'ναι ευτυχισμένο πρέπει να τα 'χει όλα μαζί αυτά».


Το πιο αυθόρμητο σκίτσο...

Ηρθε από το πρώτο νηπιαγωγείο Μυρτοφύτου Καβάλας. Τα παιδιά ζωγράφισαν έναν κύκλο, έγραψαν μέσα το «Εχω Δικαίωμα» και με βελάκια τριγύρω έγραψαν: «Εχω δικαίωμα: Να κοιμάμαι, να είμαι χαμογελαστός, να μυρίζω τα λουλούδια, να έχω σπίτι, να έχω φίλους, να κάνω μπάνιο κάθε μέρα, να παίζω και να τραγουδώ "μια ωραία πεταλούδα"»... Απλά, πολύ απλά διατυπωμένοι οι όροι της ευτυχίας...


Κύριο αίτημά τους η ειρήνη

Στις ζωγραφιές των παιδιών αυτό που κυριάρχησε είναι το δικαίωμα όλων - μικρών και μεγάλων - να ζήσουν σ' έναν κόσμο ειρηνικό.

Το «Καράβι της Ειρήνης» - έργο του 2ου Νηπιαγωγείου Στερνών Χανιών - έχει πάνω του παιδιά όλων των φυλών, όλων των χωρών, όλων των χρωμάτων. Κι επειδή στο «καράβι της Ειρήνης» βρίσκονται, είναι όλα τους χαμογελαστά κι ευτυχισμένα.

Μια φωτεινή ζωγραφιά ήταν κι αυτή του Βρεφονηπιακού Σταθμού (ΙΒΣΑ) του νομού Ηρακλείου. Καταπράσινη η φύση, χαμογελαστή η μαμά, ευτυχισμένα τα τέσσερα παιδιά της, λαμπρός ο ήλιος, χαρούμενες οι μέλισσες και τα πουλιά. Αιτία; Μα φυσικά και πάλι η ειρήνη...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ