ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διά νόμου ... «εθελοντισμός»

Οι εθελοντές των Ολυμπιακών Αγώνων άνοιξαν την εκμεταλλευτική όρεξη του κεφαλαίου
Οι εθελοντές των Ολυμπιακών Αγώνων άνοιξαν την εκμεταλλευτική όρεξη του κεφαλαίου
Με τη μορφή νομοσχεδίου αρχίζει να υλοποιείται το «όραμα» της ΝΔ για τον «εθελοντισμό» και στον τομέα του πολιτισμού (που δε διαφέρει από αυτό του προκατόχου ΠΑΣΟΚ), όπως προκύπτει από την προχτεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού, Κ. Καραμανλή και του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, με θέμα... «την κεφαλαιοποίηση της κληρονομιάς του Εθελοντισμού που μας προσέφεραν οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας».

Ουσιαστικά, η κυβέρνηση θεσμοθετεί τα δύο βασικά «συστατικά επιτυχίας» της αστικής αντίληψης για τον «εθελοντισμό» σε όλους τους τομείς, από την Παιδεία και την Πρόνοια μέχρι τον Πολιτισμό: Δωρεάν εργατική δύναμη και ιδεολογική χειραγώγηση, έτσι ώστε αυτή η δύναμη να προσφέρεται αδιαμαρτύρητα, «ποτισμένη» με κάθε είδους αντιδραστικά ιδεολογήματα.

Σύμφωνα με τη λιτή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, η κυβέρνηση ετοίμασε νομοσχέδιο που προβλέπει τη δημιουργία ενός φορέα που θα εποπτεύεται από το ΥΠΠΟ, «ο οποίος θα χειριστεί με την αρμόζουσα υπευθυνότητα το Εθελοντικό κίνημα στη χώρα μας και θα κινητοποιήσει όλες τις κοινωνικές ομάδες που επιθυμούν και αποζητούν, μέσα από τη συμμετοχή τους, την κοινωνική εγρήγορση και προσφορά». Επικεφαλής του φορέα ορίστηκε ο δημοσιογράφος και «διευθυντικό στέλεχος στα ΜΜΕ», Σ. Συρμόγλου.

Η εμπλοκή του «εθελοντισμού» με την πολιτιστική κληρονομιά δεν προκύπτει μόνο από το γεγονός ότι το νομοσχέδιο το έχει αναλάβει ο Π. Τατούλης, αλλά και από το ότι και η σημερινή κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφή την πρόθεσή της να υποκαταστήσει με εθελοντές τη διαχείριση τομέων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Οκτώβρη, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, «διαπίστωσε» την «ανάγκη να ενισχυθεί ο εθελοντισμός και η ιδιωτική πρωτοβουλία σε θέματα πολιτισμού», μιλώντας στους σπουδαστές της Σχολής Εθνικής Αμύνης (ΣΕΘΑ). «Διαπίστωση» που είναι καταγραμμένη και στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ.

Η ΝΔ «βαδίζει» στα χνάρια του ΠΑΣΟΚ και επί αυτού του θέματος, αφού από το 2001, η τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ είχε χαρακτηρίσει ως «προοδευτικό μέτρο», τη σύσταση Σώματος «εθελοντών» για τη φύλαξη των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, με τους συμβασιούχους του υπουργείου να κάνουν λόγο, από τότε, για «εκχώρηση κομματιών του Πολιτισμού στον ιδιωτικό τομέα».

Σε κάθε περίπτωση, ο «εθελοντισμός» θα σημάνει σοβαρούς κινδύνους για τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ, παράλληλα, θα δώσει ένα ακόμη χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων του ΥΠΠΟ.

«Ανθεί» η κινηματογραφική διαφήμιση

«Χέρι - χέρι» με την ανθούσα κερδοφορία των μονοπωλίων της διανομής πηγαίνει η αντίστοιχη κερδοφορία των μονοπωλίων της διαφήμισης στον κινηματογράφο.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ) που επικαλείται στοιχεία της βρετανικής εταιρίας «Screen Digest», το 2003 (έτος για το οποίο υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία), η κινηματογραφική διαφημιστική βιομηχανία συγκέντρωσε πάνω από 1 δισ. ευρώ σε 23 χώρες. Μάλιστα, το ΙΟΜ σημειώνει, ότι παρά την «κάμψη» άλλων τύπων διαφήμισης, από το 2001, η κινηματογραφική διαφήμιση παρουσίασε αύξηση κερδοφορίας κατά 8% παγκοσμίως. Ο λόγος; «Η πορεία της διαφήμισης στη μεγάλη οθόνη επηρεάζεται σαφώς από τη γενικότερη πορεία της διαφημιστικής αγοράς, συναρτάται, όμως, άμεσα με την ευημερία του τομέα της προβολής κινηματογραφικών έργων». Αυτή η «ευημερία» αφορά φυσικά τα μονοπώλια παραγωγής και διανομής ταινιών, που εισπράττουν και το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των εισιτηρίων. Το ΙΟΜ αναφέρει ότι: «Για τη διαπίστωση της ωριμότητας του συγκεκριμένου διαφημιστικού τομέα το ποσοστό των εσόδων από κινηματογραφική διαφήμιση, σε αναλογία με το σύνολο των εσόδων από εισιτήρια, αποτελεί έναν αξιόπιστο δείκτη».

Το υψηλότερο ποσοστό αύξησης της κινηματογραφικής διαφήμισης, με βάση τον παραπάνω συσχετισμό, απαντάται στη Βρετανία (24,3%) και ακολουθούν Βέλγιο και Σουηδία. Η Γαλλία παρουσιάζει ένα 6,6% και η Ισπανία 7,4%, ενώ η Ελλάδα παρουσιάζει ένα σχετικά υψηλό ποσοστό, της τάξης του 16,6%. Για να εξηγηθούν αυτές οι διακυμάνσεις θα πρέπει να συγκριθούν και με στοιχεία για το ποσοστό κερδοφορίας των εθνικών κινηματογραφιών των υπό εξέταση χωρών την ίδια περίοδο και κατά πόσο αυτή η διανομή «έσυρε» μικρότερους ή μεγαλύτερους διαφημιστές. Στοιχεία τα οποία όμως δεν περιλαμβάνονται, γι' αυτό και η ανακοίνωση του ΙΟΜ αφήνει να εννοηθεί ότι υπάρχει κάποιο «παράδοξο» στα παραπάνω στοιχεία.

Σημαντικό στοιχείο πάντως είναι η διαπίστωση του ΙΟΜ, ότι «η εξάπλωση των κινηματογράφων multiplex και κυρίως η διείσδυση της ψηφιακής τεχνολογίας στο σινεμά αποτελούν τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της κινηματογραφικής διαφήμισης στα επόμενα χρόνια». Πιο απλά: εκτός από το ιδεολογικό «πλυντήριο» των υπερπαραγωγών του Χόλιγουντ, οι πολλαπλές κινηματογραφικές αίθουσες και η ψηφιακή τεχνολογία θα «αποτελειώνουν» το θεατή με ακόμη μεγαλύτερες και καλύτερα επεξεργασμένες «δόσεις» καταναλωτικής μανίας.

Πρεμιέρες του Απρίλη

«Η ζωή είναι ωραία» στο «Ανοιχτό Θέατρο»
«Η ζωή είναι ωραία» στο «Ανοιχτό Θέατρο»
Πρεμιέρα, το Σάββατο, στο «Ανοιχτό Θέατρο» με την παράσταση «Η ζωή είναι ωραία» του Τσέχοφ, που ανεβαίνει σε μετάφραση Λυκούργου Καλλέργη - Κώστα Θεοφάνους, σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη, σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση, μουσική Αντώνη Μιχαηλίδη. Παίζουν: Γιώργος Ψυχογιός, Ντίνα Μιχαηλίδου, Θόδωρος Αντωνιάδης, Δημήτρης Γιαννόπουλος, Ιωάννα Κανελλοπούλου και η Αφροδίτη Γρηγοριάδου. Πρόκειται για ένα ξέσπασμα ευφορίας, τρέλας, παραλόγου, γκροτέσκου, ακόμη και σπαραγμού. Στιγμιότυπα από την τεράστια «τοιχογραφία» του Τσέχοφ, που επιβεβαιώνουν πως το γελοίο, η βλακεία, η ισχυρογνωμοσύνη, η εμπάθεια, η μισαλλοδοξία και βέβαια το κωμικό δεν είναι προσόντα της εποχής του, αλλά επιζούν σε όλες τις εποχές, όπως και στη δική μας, με μια απίστευτη αντοχή.

  • Το έργο «Πάσχα» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ θα διαδεχτεί την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ στο «Αμφι-Θέατρο» του Σπύρου Ευαγγελάτου και θα παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Λήδα Τασοπούλου, τα σκηνικά - κοστούμια η Αγνή Ντούτση και τη μετάφραση ο Γιώργος Καραβασίλης.

Η Λήδα Τασοπούλου έχει παίξει, σε νεαρή ηλικία, τη «Δεσποινίδα Τζούλια» και ακολούθησαν τα «Εγκλήματα και εγκλήματα», ενώ για το ρόλο της Αγνής στο «Ονειρόδραμα» της απονεμήθηκε το έπαθλο «Κοτοπούλη». Είναι η πρώτη της όμως σκηνοθεσία έργου του Στρίντμπεργκ.

Παίζουν: Πόπη Λυμπεροπούλου, Αντώνης Μάρος, Γιώργος Μπούγος, Κωστής Παπαϊωάννου, Μαρία-Δανάη Σδούγκου και Νίκη Τουλουπάκη.

Συνάντηση δραματικών σχολών

Το Εθνικό Θέατρο, σε συνεργασία με την ECUME (Πολιτιστικές Ανταλλαγές στη Μεσόγειο), διοργανώνει στην Αθήνα, από τις 19 έως και τις 24 Απρίλη, την 5η Συνάντηση των δραματικών σχολών της Μεσογείου.

Το θέμα της φετινής συνάντησης είναι «Ο δραματικός μύθος ως κάτοπτρο της μυθολογίας των μεσογειακών λαών». Η συνάντηση γίνεται με τη συνεργασία της Ανώτερης Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θέατρο. Συμμετέχουν δραματικές σχολές από τη Συρία, το Λίβανο, την Αλγερία, την Ιταλία, τη Γαλλία, το Μαρόκο, την Τυνησία, την Αίγυπτο και την Ισπανία. Οι σχολές των χωρών αυτών θα εκπροσωπηθούν από διευθυντές, καθηγητές και σπουδαστές τους, καθώς και από άλλες σημαντικές προσωπικότητες από το χώρο του θεάτρου.

Το πρόγραμμα των εργασιών θα περιλαμβάνει διαλέξεις, θεατρικά εργαστήρια και συζητήσεις γύρω από τις δραματικές σχολές και το σύγχρονο θέατρο.

Οι προηγούμενες συναντήσεις έγιναν στη Δαμασκό (2000), στην Τυνησία (2001), στη Μασσαλία (2002) και πέρυσι στην Αλγερία.

Οι φοιτητές κάνουν θέατρο

Η θεατρική ομάδα της ΑΣΟΕΕ παρουσιάζει, στο «Θέατρο Κάτω από τη γέφυρα», από σήμερα μέχρι τις 21 Απρίλη, την «Παράσταση ενός γελοίου ανθρώπου», τέσσερα διηγήματα του Ντοστογιέφσκι διασκευασμένα και συνδεδεμένα, με τέτοιο τρόπο, ώστε να εμφανίζονται και να ολοκληρώνονται στα μάτια των θεατών, σαν ένα. Ανθρώπινα συναισθήματα και αντιδράσεις, που γεννιούνται και βιώνονται, μέσα από τα μάτια Κάποιων, που ζούσαν έως τώρα σε ένα πραγματικό παράδεισο. Κάποιων που θέλησαν να γνωρίσουν από την αρχή, την Αγάπη, τον Ερωτα, να πράξουν την Απιστία και να εισπράξουν τη Ζήλια, να επιζητήσουν τη Δόξα και το Χρήμα. Κάποιων, που θέλησαν απλώς να ζήσουν ανθρώπινα, μετατρέποντας έτσι τον παράδεισό τους σε κόλαση. Και όλα αυτά εξαιτίας ενός γελοίου ανθρώπου, που όπως μυθολογείται κατάφερε τελικά να πάει στον παράδεισο. Διασκευή κειμένου - σκηνοθεσία Ε. Αραβίδου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ