ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Γενάρη 2003
Σελ. /36
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η υποχρηματοδότηση στο επίκεντρο

Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο, πραγματοποίησε χτες αντιπροσωπεία της ΚΟ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον βουλευτή του ΚΚΕ, Γ. Χουρμουζιάδη

Στιγμιότυπο από την κινητοποίηση των φοιτητών της Θεσσαλονίκης στις 5/12/02

Motion Team

Στιγμιότυπο από την κινητοποίηση των φοιτητών της Θεσσαλονίκης στις 5/12/02
Τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, εξαιτίας της υποχρηματοδότησης της Παιδείας, αναδείχτηκαν στη διάρκεια επίσκεψης που πραγματοποίησε χτες, αντιπροσωπεία της ΚΟΘ του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον βουλευτή Γιώργο Χουρμουζιάδη. Διαδοχικά, συναντήθηκε με τον Πρύτανη του ΑΠΘ Μ. Παπαδόπουλο και με εκπροσώπους του Σωματείου των Εργαζομένων που απασχολούνται μέσω εργολάβων και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ΑΠΘ.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο οξυμένο στεγαστικό πρόβλημα που παρουσιάζει το ΑΠΘ, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας και του αυξημένου αριθμού εισακτέων στις σχολές. Οπως καταγγέλθηκε, το υπουργείο Παιδείας έχει αυξήσει τον αριθμό των εισακτέων, χωρίς όμως να προβλέψει προηγουμένως να διαθέσει τα απαραίτητα κονδύλια που απαιτούνται για νέες υποδομές, όπως αίθουσες εργαστηρίων, αμφιθέατρα, βιβλιοθήκες κλπ.

Ετσι, τα τελευταία 4 - 5 χρόνια έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των φοιτητών και οι φοιτητές αναγκάζονται να παρακολουθούν μαθήματα, κυριολεκτικά παστωμένοι ο ένας πάνω στον άλλο. Για να δοθεί μια ανάσα ανακούφισης, το πανεπιστήμιο αναζητά τη δυνατότητα ανέγερσης νέων κτιρίων σε χώρο έξω από την πανεπιστημιούπολη, η οποία έχει υπερδομηθεί. Συγκεκριμένα, βρίσκεται σε επαφές με τα αρμόδια υπουργεία, προκειμένου να παραχωρηθεί στο ΑΠΘ μια έκταση 500 στρεμμάτων στην Ανατολική Θεσσαλονίκη.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της μονιμοποίησης των συμβασιούχων του ΑΠΘ, προέκυψε ότι ήδη από τα μέσα Δεκέμβρη, η επιτροπή που συγκροτήθηκε μετά τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, έχει καταθέσει 5 εναλλακτικές προτάσεις, τις οποίες υιοθέτησε η Πρυτανεία και έστειλε στο υπουργείο Παιδείας εδώ και ένα μήνα. Μέχρι το τέλος του Γενάρη, αναμένεται να γίνει γνωστή η θέση του υπουργείου.

Οι εργαζόμενοι, από την πλευρά τους, στη διάρκεια της συνάντησης που είχαν με την αντιπροσωπεία του ΚΚΕ ενημέρωσαν ότι βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα και τις επόμενες μέρες, ανάλογα με τις εξελίξεις θα καθορίσουν τη στάση τους. Σε κάθε περίπτωση, αν η κυβέρνηση μέσω των υπουργείων συνεχίσει τον εμπαιγμό σε βάρος τους, είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν και να κλιμακώσουν τον αγώνα τους.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης δεσμεύτηκε ότι το ΚΚΕ θα παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια στον αγώνα τους για σταθερή δουλιά, με πλήρη δικαιώματα και αν χρειαστεί θα επαναφέρει το θέμα στη Βουλή.

Καλπάζουσα ιδιωτικοποίηση της Παιδείας

Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Κ. Αλυσσανδράκη στο Ευρωκοινοβούλιο κατά την παρουσίαση των θέσεων της Ελληνικής Προεδρίας από τον υπουργό Παιδείας

Παρέμβαση με την υποβολή ερωτημάτων στον υπουργό Παιδείας, Π. Ευθυμίου, έκανε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κ. Αλυσσανδράκης κατά την παρουσίαση από τον υπουργό - την περασμένη Τρίτη - των θέσεων της Ελληνικής Προεδρίας για την Παιδεία στην Επιτροπή Πολιτισμού - Παιδείας του Ευρωκοινοβουλίου. Εθεσε ερωτήματα σχετικά αφ' ενός με την αυξανόμενη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και αφ' ετέρου με την προσπάθεια επιβολής από την ΕΕ στις χώρες - μέλη ενός συγκεκριμένου εκπαιδευτικού μοντέλου.

«Το κυριότερο ζήτημα, κατά τη γνώμη μας, σημείωσε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, σε σχέση με την εκπαίδευση, είναι η καλπάζουσα ιδιωτικοποίηση και μάλιστα όχι τόσο με τη μορφή της ίδρυσης ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όσο με την εφαρμογή στα δημόσια εκπαιδευτήρια των κανόνων της αγοράς και την όλο και μεγαλύτερη διείσδυση των επιχειρήσεων σ' αυτά. Πρόκειται για μια άμεση παρέμβαση του ιδιωτικού κεφαλαίου στα εκπαιδευτικά πράγματα. Για παράδειγμα, ένα μεγάλο μέρος του διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ δεν ασχολείται με την εκπαίδευση και την έρευνα, αλλά όλο και περισσότερο αναλώνεται στην αναζήτηση χρηματοδοτήσεων, συχνά άσχετων με το αντικείμενό του. Αυτές οι εξελίξεις χτυπούν στη βάση το δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Πώς τοποθετείστε σ' αυτό το καίριο πρόβλημα και ποια μέτρα σκοπεύετε να πάρετε στην κατεύθυνση μιας παιδείας που, όπως είπατε, δε θα πρέπει να είναι υπηρέτης της "οικονομίας", δηλαδή υπηρέτης του κεφαλαίου;».

Ο Κ. Αλυσσανδράκης κατέθεσε και ένα δεύτερο ερώτημα που αφορούσε τη συστηματική παρέμβαση της ΕΕ στα εκπαιδευτικά συστήματα των κρατών - μελών, που προωθείται με τη μέθοδο ανοιχτού συντονισμού, υπέρ της οποίας κατ' επανάληψη έχει ταχθεί και ο Ελληνας υπουργός. Σημείωσε με έμφαση: «Οι αποφάσεις της Μπολόνια είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιβολής ενός συγκεκριμένου εκπαιδευτικού μοντέλου στις χώρες της ΕΕ. Οπως γνωρίζετε, η πανεπιστημιακή κοινότητα στην Ελλάδα είναι αντίθετη με μια τέτοια επιβολή. Είναι, κατά τη γνώμη σας, θεμιτή η παρέμβαση της ΕΕ στα εκπαιδευτικά συστήματα των κρατών - μελών;».

Ο Π. Ευθυμίου προτίμησε να μην απαντήσει στα παραπάνω συγκεκριμένα ερωτήματα. Αναφέρθηκε γενικόλογα στην εκπαίδευση ως δημόσιο αγαθό και όχι εμπόρευμα και ταυτόχρονα υπερθεμάτισε υπέρ των διαδικασιών της Πράγας και της Μπολόνια, αποφεύγοντας να σχολιάσει την πραγματικότητα που του θύμισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ. Αναφερόμενος στις εργασίες της Συντακτικής Συνέλευσης εκφράστηκε υπέρ της ανάθεσης της εκπαιδευτικής πολιτικής στην ΕΕ, λέγοντας ότι «πρέπει να ενισχύσουμε αποφασιστικά κοινές πολιτικές στην εκπαίδευση - πολιτισμό και να αντισταθούμε σθεναρά στις αντίθετες τάσεις». Δηλαδή αποδέχτηκε στην ουσία τη διαμόρφωση και επιβολή του ευρωενωσιακού εκπαιδευτικού μοντέλου στις χώρες - μέλη.

ΑΠΘ
Ερευνα για τους «λιμνάζοντες φοιτητές»

Στοιχεία για τους φοιτητές που καθυστερούν πολύ να τελειώσουν τις σπουδές δόθηκαν χτες

Στοιχεία και συμπεράσματα έρευνας, που διενήργησε το Παρατηρητήριο Ροής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκαν χθες στη Θεσσαλονίκη, τα οποία αφορούν κυρίως στους «λιμνάζοντες φοιτητές», όπως χαρακτηρίζει τους φοιτητές που παραμένουν για πολλά χρόνια στο πανεπιστήμιο χωρίς να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους. Μια έρευνα, ωστόσο, που δεν καταπιάνεται με τις αιτίες αυτού του φαινομένου και κυρίως με τις επιπτώσεις των αντιδραστικών αλλαγών, που η κυβερνητική πολιτική έχει φέρει στα πανεπιστήμια. Το Παρατηρητήριο ανακοίνωσε ότι θα ακολουθήσει έρευνα για τη ροή των αποφοίτων στην αγορά εργασίας και τη διερεύνηση των προσδοκιών και απαιτήσεων των φοιτητών.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνάς τους, τις 20.000 περίπου φθάνει ο αριθμός των «λιμναζόντων φοιτητών» στο ΑΠΘ, ενώ το 15% των εισακτέων κάθε χρονιάς παραμένουν μέχρι σήμερα εγγεγραμμένοι. Στο σύνολο των εισαχθέντων φοιτητών, μεγαλύτερο ποσοστό «λιμναζόντων φοιτητών» παρατηρείται στο Οικονομικό, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, στο Φαρμακευτικό και το Χημικό. Το μικρότερο ποσοστό καταγράφεται στα Παιδαγωγικά Τμήματα και στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ. Τα τμήματα της Φλώρινας και τα τμήματα που συνδέονται ως προς το σύστημα εισαγωγής με το Τμήμα Ιατρικής εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό διαρροής. Προφανώς, για τα τμήματα της Φλώρινας ρόλο παίζει η γεωγραφική απόσταση, ενώ για τα τμήματα που συνδέονται με το Τμήμα Ιατρικής η επανάληψη της προσπάθειας εισαγωγής σ' αυτό. Γενικά, τα κορίτσια είναι συνεπέστερα από τα αγόρια στις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις. Ακόμη, 70% των εισαγόμενων ανά έτος εισάγονται με πανελλήνιες εξετάσεις, το 10% με μετεγγραφές εσωτερικού και εξωτερικού και το 20% εισάγονται λόγω «άλλων λόγων».

ΠΚΣ: Πιο ενδιαφέρον να ερευνηθούν οι επιπτώσεις από τις αντιδραστικές αλλαγές στα πανεπιστήμια

Σχολιάζοντας την εν λόγω έρευνα, η Πανσπουδαστική Κίνηση Θεσσαλονίκης επισημαίνει: «Η έρευνα αναφέρεται σε "λιμνάζοντες" φοιτητές. Ποιοι είναι αυτοί, από ποια κοινωνικά στρώματα προέρχονται, είναι ή δεν είναι αυτό φαινόμενο που οξύνεται τα τελευταία χρόνια με το ταξικό φιλτράρισμα που γίνεται με μια σειρά τρόπους στην εκπαίδευση;».

«Χωρίς να υποτιμάμε την αξία της έρευνας του ΑΠΘ και ορισμένων στοιχείων, που σίγουρα παρουσιάζουν ενδιαφέρον, εκτιμάμε ότι θα συνέβαλε περισσότερο η έρευνα να κατευθυνθεί στις επιπτώσεις που υπάρχουν από την εφαρμογή των αντιδραστικών αλλαγών, οι οποίες προωθούνται τα τελευταία χρόνια στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Θα έπρεπε, για παράδειγμα, η έρευνα να επεκταθεί κυρίως σε μεταβολές που επισυμβαίνουν στις συνθήκες σπουδών. Θα έπρεπε η έρευνα να αφορά στη ριζική απαξίωση της αξίας του πτυχίου, στην πλήρη αποσύνδεση της απόκτησης του πτυχίου από τη δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης των φοιτητών, όπως να εξετάσει την κατεύθυνση που έχει πάρει η ερευνητική διαδικασία», σημειώνει στο σχόλιό της η Πανσπουδαστική ΚΣ Θεσσαλονίκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ