ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Φλεβάρη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Κινδυνεύει η ίδια η ύπαρξή της

Τα σωματεία των εργαζομένων της ΕΛΣ συναντήθηκαν χτες με τη ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλ. Παπαρήγα, η οποία δήλωσε τη συμπαράσταση του Κόμματος στους εργαζόμενους αλλά και υπογράμμισε την ευθύνη των διανοουμένων και καλλιτεχνών απέναντι στο πρόβλημα του γενικότερου πολιτιστικού κατήφορου

Δραματική, σε όλους τους τομείς και για όλους τους εργαζόμενους (ακόμα και γι' αυτούς που δε θεωρούνται "ενοχλητικοί" από τη διεύθυνση και διοίκηση), με σοβαρότατες επιπτώσεις στον προγραμματισμό της (ακύρωση, ή καλλιτεχνική υποβάθμιση των παραγωγών), είναι η κατάσταση που επικρατεί στη χρηματοδοτούμενη από το λαό, αλλά ιδιωτικοποιημένη Εθική Λυρική Σκηνή.Τόσο δραματική, που "δεν πάει άλλο... ".Κατάσταση που "εξυπηρετεί τους στόχους του Μεγάρου Μουσικής και του "ευεργέτη" των αναξιοπαθούντων λυρικών καλλιτεχνών Χ. Λαμπράκη",όπως τόνισαν σε χτεσινή συνάντησή τους με τη Γενική Γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΕ,Αλέκα Παπαρήγα και τον υπεύθυνο του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ,Σταύρο Παπαθανασίου,στον Περισσό, εκπρόσωποι των σωματείων της Λυρικής: Σύλλογος Πρωταγωνιστών ΕΛΣ, Σωματείο Καλλιτεχνών ΕΛΣ, Σωματείο Χορευτών ΕΛΣ και Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος.

Ολοι οι εκπρόσωποι των σωματείων - παραθέτοντας πλήθος κατά κλάδο παραδείγματα ατομικής και συλλογικής τρομοκράτησης, προσβολής, καλλιτεχνικής υποβάθμισης - έως αχρήστευσης των καλλιτεχνών από την καλλιτεχνική και διοικητική διεύθυνση - αποκάλυψαν:

  • Τις, προς όφελος του Μεγάρου Μουσικής και του καθοριστικού ρόλου του Χ. Λαμπράκη σε βάρος της ύπαρξης της Λυρικής, ολέθριες συνέπειες της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου."Το ΝΠΙΔ που υποτίθεται αποσκοπούσε στην αναβάθμιση της Λυρικής, δυστυχώς έχει δείξει ότι έγινε για άλλους λόγους. Ευνόησε αντίθετους σκοπούς και όχι την αξιοκρατική διαχείριση της ΕΛΣ και αξιοποίηση των καλλιτεχνών της.Το αποτέλεσμα του ΝΠΙΔ είναι η μονοκρατορία του καλλιτεχνικού διευθυντή και του αναπληρωτή του, που (αμειβόμενοι με υπέρογκα μηνιαία ποσά, εκτός από τις αμοιβές τους για το καλλιτεχνικό τους έργο) μόνοι αυτοί αποφασίζουν για όλα,χωρίς τη γνώμη μιας καλλιτεχνικής επιτροπής, χωρίς την εκπροσώπηση των εργαζομένων στη διοίκηση: Μαζικές απολύσεις, χωρίς κριτήρια και ανεξαρτήτως ηλικίας, 45 νέων, άξιων, στην "καλύτερη ώρα τους" διακεκριμένων και στο εξωτερικό καλλιτεχνών, ακόμη και αυτών που βρίσκονται στο παρά πέντε της συνταξιοδότησης. Αυτοί και μόνο αποφασίζουν να καταστήσουν ανέργους και χωρίς δικαίωμα συνταξιοδότησης τους καλλιτέχνες. Αυτοί αποφασίζουν ποιος καλλιτέχνης θα αξιοποιηθεί και ποιος θα αχρηστευθεί.Ποιος ημέτερος θα σκηνοθετήσει (χρησιμοποιώντας λ. χ. στο "Στούντιο Οπερας" παιδιά - ερασιτέχνες). Θα χορογραφήσει (με χορευτές της δικής του, ιδιωτικής, χορευτικής ομάδας και όχι τους χορευτές της Λυρικής). Θα αναλάβει να απολύσει άξιους και νέους χορευτές (πουλώντας στην ΕΛΣ και κοστούμια της δικής του, ιδιωτικής, χορευτικής ομάδας).
  • Την προσβολή και "αποβολή" σπουδαίων καλλιτεχνών, λ. χ. του Οδυσσέα Δημητριάδη με διευθυντικές δηλώσεις του τύπου "δε μας κάνεις".Τη συστηματική, "δικτατορική" όπως τη χαρακτήρισαν καλλιτεχνική "δίωξη" και τρομοκράτηση των καλλιτεχνών.Τις ατομικές συμβάσεις για να διασπώνται οι εργαζόμενοι. Την άρνηση επί δυόμισι χρόνια υπογραφής συλλογικής σύμβασης εργασίας (χτες θα γινόταν η πρώτη συνάντηση για τη ΣΣΕ). Τις άθλιες συνθήκες εργασίας (πρόβες σε αποθήκες). Την άρνηση να εφαρμόσουν απόφαση του Αρείου Πάγου υπέρ απολυμένης εργαζόμενης.Την οικογενειοκρατία του αναπληρωτή διευθυντή σε παραγωγές. Την εξουθένωση των χορευτών με επτά παραγωγές σε λίγους μήνες και την απόλυσή τους αν μιλήσουν για υπερκόπωσή τους. Την καλλιτεχνική "έκπτωση" των παραγωγών (σε δύο βδομάδες ανέβασαν τη "Ζιζέλ", διασκευές αντί των προτύπων έργων, παραστάσεις για παιδιά με ερασιτέχνες κλπ.).
Εναντίωση στον κατήφορο του πολιτισμού

Οι συνδικαλιστές ζήτησαν τη συμπαράσταση του ΚΚΕ και η Αλέκα Παπαρήγα αφού δήλωσε την αμέριστησυμπαράσταση του Κόμματος, με παράστασή της στον υπουργό Πολιτισμού και προσπάθεια να τεθεί το θέμα στη Βουλή και να απαντήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, υπογράμμισε: Την ανάγκη - προκειμένου να υπάρξει μια μεγαλύτερη εναντίωση στην κατάσταση που επικρατεί - εκτός από το δικό τους καθαρό συνδικαλιστικό αγώνα, οι ίδιοι ως εργαζόμενοι στη Λυρική να ενημερώσουν και ευαισθητοποιήσουν πλατιά την κοινή γνώμη, τη νεολαία, τους σπουδαστές των ωδείων, τους διανοούμενους για το πού οδηγείται όχι μόνο η Λυρική, οι σημερινοί, αλλά και οι αυριανοί καλλιτέχνες.

"Πρέπει να ανοίξετε το θέμα και της εκρηκτικής κατάστασης που δημιουργείται στο χώρο της μουσικής παιδείας. Πού οδηγούνται τόσα παιδιά που σπουδάζουν σε τόσα ωδεία, με χαμηλό επίπεδο μουσικής παιδείας και θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική, την όπερα, το χορό; Πού θα δουλέψουν αύριο, αφού το Μέγαρο είναι για ελάχιστους; Για μια ελίτ; Και σ' αυτήν την κατεύθυνση, εκτός από το συνδικαλιστικό αγώνα σας, θα σας βοηθήσουμε", τόνισε η ΓΓ του ΚΚΕ, για να επισημάνει μεταξύ άλλων και τα παρακάτω:

"Μας εξοργίζει η κατάσταση που περιγράφετε, αλλά δε μας εντυπωσιάζει, γιατί είναι γενικευμένη σε όλους τους χώρους και κλάδους.Το ιδιαίτερο με τη Λυρική είναι, ότι αυτή η κατάσταση αφορά τον πολιτισμό. Το μεγάλο πρόβλημα του πολιτισμού είναι ο κατήφορος που έχει πάρει. Και αυτό που με ανησυχεί, είναι ότι ενώ στο χώρο του πολιτισμού υπάρχει ένα δυναμικό, αυτό το δυναμικό δεν αντιδρά. Βλέπετε, τη γενικότερη στάση των διανοουμένων... Σωστά είπατε ότι με αυτή την κατάσταση κινδυνεύει η Λυρική και ωφελείται το Μέγαρο.Οι πληροφορίες μας λένε, ότι ο Λαμπράκης θα κάνει όπερα. Θα ρημάξει τη Λυρική. Φέρνει ξένους. Πήρε το Φεστιβάλ Αθηνών. Θα εμπλακεί σε εγκαταστάσεις του ΕΟΤ που σχετίζονται με καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Μπαίνει στην παιδεία με τα συστήματα πληροφορικής. Ο Λαμπράκης είναι στην ουσία "υπουργός" Πολιτισμού. Δε γίνεται κανείς υπουργός Πολιτισμού, χωρίς την έγκρισή του".

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΔΙΜΗΝΟ ΤΟΥ ΚΚΕ
Κινηματογραφικό Σαββατοκύριακο

Δύο ταινίες από την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή του 1996 θα προβληθούν σήμερα και αύριο στην αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 7μμ, στο πλαίσιο του Διμήνου Πολιτιστικών Εκδηλώσεων,που διοργανώνει το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ.Τις ταινίες τους θα προλογίσουν οι ίδιοι οι δημιουργοί τους.

Σήμερα θα προβληθεί η ταινία "Παραλάβατε... διορισμόν" του Μιχάλη Αχουριώτη.Πρόκειται για ταινία εποχής, που διαδραματίζεται σε ένα απομονωμένο ορεινό χωριό κατά τη μετεμφυλιοπολεμική περίοδο, καθώς αφετηρία της ιστορίας είναι το έτος 1953. Ενας νεαρός δάσκαλος φτάνει στο χωριό, όπου έχει διοριστεί, και έρχεται αντιμέτωπος με ένα τείχος σιωπής, όταν ξεκινά μια έρευνα για τη ζωή και το ποιητικό έργο του Μυρταίου, που ήταν επί χρόνια ο προκάτοχός του σε αυτή τη θέση. Γρήγορα θα αντιληφθεί ότι στη ρίζα του μυστηρίου βρίσκεται ο προϊστάμενός του, σαν παθιασμένος θαυμαστής του Μυρταίου, αλλά και σαν εκπρόσωπος της πολιτικής εξουσίας.

Αύριο θα προβληθεί η ταινία "Ανεμος στην πόλη" του Πέτρου Σεβαστίκογλου,η ιστορία της οποίας εκτυλίσσεται στη σημερινή Ρωσία, σε ένα φόντο διάλυσης, αλλά και ανθρώπινου πάθους. Δυο άνθρωποι και δυο κόσμοι συγκρούονται για χάρη της Αλίνα, της πρωταγωνίστριας ενός περιπλανώμενου θιάσου μαγείας. Σαν από τον άνεμο οι άνθρωποι σκορπίζονται και χάνονται για να ξαναβρεθούν και να αναμετρηθούν στο εργοτάξιο μιας νέας ουτοπικής πόλης.

ΣΥΝΤΗΡΗΤΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
Ζητούν ανθυγιεινό επίδομα

Σοβαρές δερματίτιδες, χρόνιο άσθμα, αρρυθμία, αναιμία, τοξική πολυνευρίτιδα, νεφρίτιδα, κύρωση, καρκίνο, διατάραξη θυρεοειδούς, βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα, ηπατίτιδα είναι μερικές από τις ασθένειες που μαστίζουν τον κλάδο των συντηρητών.

Η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ), με αφορμή το Ενιαίο Μισθολόγιο και την απεργία στο ΥΠΠΟ, με ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι επί χρόνια ο κλάδος ζητά "να χαρακτηριστεί το επάγγελμα του συντηρητή ανθυγιεινό και επικίνδυνο, να συνταχθεί κανονισμός λειτουργίας εργαστηρίων συντήρησης και εργοταξίων και να καταβληθεί επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας".

Με βάση το αρ. 10 του Ενιαίου Μισθολογίου για τα "Διατηρούμενα επιδόματα και παροχές" το Σωματείο Συντηρητών διεκδικεί επίδομα 30% επί του βασικού μισθού και ειδικό επίδομα στους συντηρητές που δουλεύουν στο Αγιον Ορος, σε Μακεδονικούς και Παλαιοχριστιανικούς Τάφους, κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, στη Δήλο και σε όλα τα μνημεία που έχουν δύσκολη πρόσβαση και κρίνονται επικίνδυνα.Το επίδομα να είναι 15.000 δρχ. ημερησίως και να χορηγείται αποκλειστικά από τις επιχορηγήσεις των έργων μέσω των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και του ΛΟΤΤΟ, για όσο διάστημα απασχολείται σε αυτά ο συντηρητής.

Οι παραστάσεις του έργου "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" συνεχίζονται κανονικά στο "Υπόγειο" του "Θεάτρου Τέχνης",ύστερα από αντικατάσταση της ηθοποιού που αποχώρησε, με την τελειόφοιτο της Σχολής του Θεάτρου Φανής Γέμτου.Τη Δευτέρα (7μμ) στο "Υπόγειο" θα επαναληφθεί η εκδήλωση για τα δέκα χρόνια απουσίας του Κουν,για όσους δεν μπόρεσαν την προηγούμενη Δευτέρα να την παρακολουθήσουν. Είσοδος ελεύθερη.

Μονόλογος Ρίτσου

Την πρεμιέρα του μονολόγου "Το νεκρό σπίτι" του Γιάννη Ρίτσου έδωσε, χτες, η Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης",στο θέατρο "Αμαλία" της Θεσσαλονίκης. Η παράσταση ανέβηκε πέρσι και εντάσσεται στο φετινό αφιέρωμα του θιάσου στο νεοελληνικό έργο. Η σκηνοθεσία είναι του Νικηφόρου Παπανδρέου,τα σκηνικά - κοστούμια της Ιωάννας Μανωλεδάκη και η μουσική του Κώστα Βόμβολου.Είναι η εξιστόρηση της τραγικής ιστορίας της οικογένειας των Ατρειδών από μια μοναχική γυναίκα σ' ένα νεαρό επισκέπτη. Ερμηνεύει η Εφη Σταμούλη.Στο ρόλο του νέου ο Δημήτρης Σακατζής.Θα δοθεί μια παράσταση σήμερα, καθώς και την άλλη Παρασκευή και Σάββατο.

Συνεχίζουν την απεργία

Η συνάντηση που υποσχέθηκε, για χτες, ο υπουργός Πολιτισμού στους υπαλλήλους του ΥΠΠΟ με τον υφυπουργό Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη δεν έγινε. Τα σωματεία (αρχαιολόγοι, μηχανικοί, αρχαιοφύλακες, συντηρητές) είδαν τον γενικό διευθυντή μισθολογίου κ. Τσούντα και άκουσαν την αμετακίνητη επιμονή της κυβέρνησης στις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου και στο να μη διατηρηθεί το Ταμείο Αλληλοβοήθειας.Ο κ. Τσούντας "σημείωσε" το αίτημα για επέκταση και σε άλλους κλάδους ορισμένων επιδομάτων,όπως το ανθυγιεινό που ζητάνε οι συντηρητές, αλλά δεν έδωσε απαντήσεις. Αυτές θα τις δώσει ο υφυπουργός Οικονομικών, με τον οποίο θα συναντηθεί τη Δευτέρα ο υπουργός Πολιτισμού.

Οι υπάλληλοι του ΥΠΠΟ συνεχίζουν επ' αόριστον την απεργία τους, παρόλο που πριν τη συνάντηση κάποιοι κλάδοι περίμεναν ικανοποίηση των αιτημάτων τους και μιλούσαν για λύση της απεργίας. Στο μεταξύ μέχρι την απόφαση της εκδίκασης των ασφαλιστικών μέτρων, παραμένουν κλειστά: Ακρόπολη, Αρχαιολογικό και Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Λευκός Πύργος, Γραφείο Επιταγών του ΤΑΠΑ, Γραμματεία κεντρικής διοίκησης του ΥΠΠΟ.Εξάλλου, 24ωρη προειδοποιητική απεργία για τις 26/2 έχουν προκηρύξει και οι αρχαιολόγοι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ