ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Μάρτη 2006
Σελ. /32
ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Θαύμα! Γεννήθηκε νέος άγιος!

Εντάξει, εσείς που φωνάζετε στις τηλεοράσεις σας και τις εφημερίδες σας είστε γνωστοί και μη εξαιρετέοι! Δεν είναι η πρώτη φορά που κάνετε ή συμμετέχετε σε απατεωνιές. Είστε πραγματικά ανυπόληπτα πρόσωπα. Και, κατά πάσα πιθανότητα, και κουτοί! Γιατί ένας έξυπνος άνθρωπος, και αξιοπρεπής πρώτ' απ' όλα, έστω και απατεώνας, δε θα διακινδύνευε το (όποιο) κύρος του και να σκούζει σαν χωριάτα γριά του μεσαίωνα: «θαύμα, θαύμα». Ακόμα και ο βλάκας καταλαβαίνει, πως αν προβάλλει τέτοιους ισχυρισμούς, αν διαδίδει τέτοιες ανοησίες, γίνεται ρεντίκολο! Καταγέλαστος των σκύλων! Εσείς, λοιπόν, είστε χειρότεροι των βλακών. Και οι σκύλοι αρνούνται να γελάσουν μαζί σας. Σας κατουράνε και φεύγουν!

Εσάς, λοιπόν, σας ξεπερνάω με αηδία, όπως σας πρέπει! Σας αφήνω να στέκεστε πάνω από το σκήνωμα του καλόγερου και να σταυροκοπιέστε και εκείνος να σας κοιτάζει με τα κλειστά μάτια του απορημένος και αηδιασμένος, ο άνθρωπος! Πώς να λιώσει, αλήθεια! Ομως, με τίποτα δεν μπορώ να ξεπεράσω τους καλεσμένους σας. Ανθρώπους, που θα 'πρεπε να είναι σοβαροί. Καθηγητές πανεπιστημίων, πολιτικούς, καλλιτέχνες... Δυστυχώς, αυτοί είναι χειρότεροι από του λόγου σας! Το δικό τους κίνητρο, η δική τους συμπεριφορά είναι πιο χυδαία από τη δική σας.

«Θαύμα», λοιπόν, κύριε καθηγητά κοινωνιολογίας, κύριε Πιπερίδη ή όπως αλλιώς σε λένε; «Ανεξήγητο φαινόμενο», κύριε ιατροδικαστή; «Σίγουρα θαύμα», κύριε καλλιτέχνη; Ποιον κοροϊδεύετε, ρε, θεομπαίχτες; Για να σας βγάζει στην εκπομπή του αυτός ο τσαρλατάνος πουλάτε, ρε, την (όποια) αξιοπιστία σας; Πώς θα αντικρίσετε, ρε, τους φίλους σας; Ή είναι όλοι σαν τα μούτρα σας; Και καλά οι φίλοι σας (πες μου με ποιους κάνεις παρέα, για να σου πω ποιος είσαι), δε φοβάστε τον καθρέφτη σας; Αυτός, ρε, θα σας φτύσει! Θα σας ρίξει μια ροχάλα, που θα είναι όλη δική σας!

Δεν το κρύβω, είμαι θυμωμένος! Για την ακρίβεια εξοργισμένος! Νιώθω ντροπή να βλέπω βουλευτές, υπουργούς, ιατροδικαστές, ηθοποιούς, γιατρούς, δικηγόρους, ακόμα και παπάδες, να συζητάνε, τάχα μου σοβαρά, πως υπήρξε «θεία» παρέμβαση και δεν έλιωσε το σώμα! Ή, άλλοι, να γίνεται μπροστά τους η κουβέντα και αυτοί να σιωπούν. Και είμαι θυμωμένος γιατί γνωρίζω, και αυτοί γνωρίζουν, πως λένε ψέματα ή αποφεύγουν να πουν την αλήθεια! Είμαι εξοργισμένος, γιατί είμαι, άθελά μου, μάρτυρας μιας απάτης. Μιας απάτης που δεν μπορώ να σταματήσω!

Και η οργή μου, βέβαια, μεγαλώνει, όταν βλέπω τη σιωπή που απλώνεται για το θέμα, που προέκυψε από το «πουθενά», από ανθρώπους που θα 'πρεπε να μιλήσουν. Οταν ο εισαγγελέας γυρίζει τα μάτια του αλλού. Πού να μπλέξει, τώρα! Λες και δεν τον αφορά όλη αυτή η συντονισμένη εκστρατεία. Λες και δεν τον αφορά η θρησκευτική, αλλά και οικονομική απάτη, που εξυφαίνεται. Λες και οι σκόπιμα λαθεμένες πληροφορίες, που μεταδίδονται από την τηλεόραση, και μάλιστα σε ώρες αιχμής, είναι κουβέντες των καφενείων. Τη μια, το σκήνωμα που δε λιώνει. Την άλλη, το φάρμακο εναντίον του καρκίνου. Και πέφτει το χρήμα...

Αλλά σιωπά και το ΕΣΡ. Και η ΕΣΗΕΑ. Και άλλοι σοβαροί επιστημονικοί φορείς και πρόσωπα. Φυσικά και η κυβέρνηση! Αλήθεια, στο όνομα ποιας ελευθερίας μπορούν τα ΜΜΕ, κρατικά και ιδιωτικά, συνειδητά να εξαπατούν τον κόσμο; Δε φτάνει η εξήγηση, που ακούγεται κατά καιρούς, ότι το κυνήγι της ακροαματικότητας τα οδηγεί στην πλήρη εξαχρείωση! Η αλήθεια είναι πως, πέρα από τους ανταγωνισμούς, συνειδητά εναρμονίζονται με το σκοταδισμό και την καθυστέρηση. Είναι τα ίδια μέρος του σκοταδισμού και της καθυστέρησης. Γιατί μόνον έτσι θα μπορούν να είναι κερδοφόρα στον αιώνα τον άπαντα.

Φυσικά, ποιος δε γνωρίζει τη συνέχεια! Στη Λαμία γεννήθηκε ένας ακόμα άγιος! Το πρώτο ξαδέρφι του αγίου Νεκταρίου της Αίγινας, ο δεύτερος ξάδερφος του αγίου Ραφαήλ της Λέσβου. Ουρές και εκεί ο κόσμος. Σειρά τα παγκάρια. Φωτογραφίες, χαϊμαλιά, τάματα. Και η μονέδα θα πέφτει σύννεφο! Η λέξη ντροπή είναι ελάχιστη, για να αποδώσει ένα μέρος, έστω, δικαιοσύνης.


Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


ΚΙΛΕΛΕΡ
Οταν το αίμα των κολίγων έβαψε τη γη του

Ο Μαρίνος Αντύπας
Ο Μαρίνος Αντύπας
Ηταν Σάββατο, 6 (19) του Μάρτη 1910. Για κείνη τη μέρα είχε οριστεί παναγροτική συγκέντρωση στη Λάρισα. Μετά από δύο μέρες, στις 8 (21) του Μάρτη, θα γίνονταν παναγροτικά συλλαλητήρια στην Καρδίτσα, στα Φάρσαλα και στα Τρίκαλα. Οι κολίγοι, διαποτιζόμενοι από τα εξεγερτικά μηνύματα του Μαρίνου Αντύπα, είχαν ξεσηκωθεί απ' άκρη σ' άκρη της Θεσσαλίας απαιτώντας να πάρουν τη γη από τους τσιφλικάδες. Κι ήταν αποφασισμένοι να συγκρουστούν με όποιον θα έμπαινε εμπόδιο στο διάβα τους.

Τα πρώτα βήματα της αποφασιστικότητάς τους τα είχαν δείξει από νωρίτερα, όταν στη 1 (14) του Μάρτη τετρακόσιοι κολίγοι από το χωριό Ορφανά της Καρδίτσας, οπλισμένοι με γκράδες, σταμάτησαν το τρένο, λίγο παραπέρα από το σταθμό, δηλώνοντας πως αν δε γίνει απαλλοτρίωση θα καταστρέψουν τη γραμμή. Στο ίδιο διάστημα κολίγοι από χωριά των Φαρσάλων είχαν βάλει φωτιά σε αχυραποθήκες τσιφλικάδων. Η μάχη είχε αρχίσει.

Τα μαντάτα του αγροτικού ξεσηκωμού είχαν φτάσει στην Αθήνα, προκαλώντας ανησυχία στο «κουβέρνο». Και στη Θεσσαλία έφτασαν διαταγές για «σκληρή αντιμετώπιση» των εξεγερμένων κολίγων. Στη Λάρισα, ο μοίραρχος Ψαροδήμος και ο νομάρχης Αργυρόπουλος έθεσαν τη φρουρά σε επιφυλακή και ζήτησαν στρατιωτικές ενισχύσεις από το Βόλο.

Από τα ξημερώματα της 6ης (19) του Μάρτη, κολίγοι από τα χωριά της περιοχής έφταναν στη Λάρισα για τη συγκέντρωση. Κρατούσαν μαύρες και κόκκινες σημαίες. Ταυτόχρονα, αναπτύσσονταν και οι δυνάμεις καταστολής, με τους καβαλάρηδες του ιππικού και τους χωροφύλακες να κάνουν γυμνάσια.

Κι ενώ γίνονταν όλα αυτά, σ' ένα χωριουδάκι έξω από τη Λάρισα, στο Κιλελέρ (Κυψέλη), κολίγοι συγκεντρώθηκαν για να επιβιβαστούν στο τρένο και να πάνε στο συλλαλητήριο. Είχαν φτάσει εκεί τραγουδώντας και ζητωκραυγάζοντας. Ηταν άοπλοι, δεν προκαλούσαν και όταν ήρθε το τρένο από το Βόλο, θέλησαν ν' ανέβουν. Δεν έβγαλαν, όμως, εισιτήριο, θεωρώντας ότι για μια φορά και γι' αυτή την ειδική περίπτωση είχαν το δικαίωμα να ταξιδέψουν δωρεάν.

Στο τρένο βρισκόταν και ο διευθυντής των θεσσαλικών σιδηροδρομικών γραμμών, Πολίτης, συνοδεύοντας τον Γερμανό δημοσιογράφο Φίσερ. Ακούγοντας ότι οι κολίγοι δε θέλουν να πληρώσουν εισιτήριο, διέταξε τους σιδηροδρομικούς να τους κατεβάσουν από το τρένο. Κι αυτοί, βλέποντας πως υπήρχε στρατός στο τρένο, κατέβηκαν. Οργισμένοι, όμως, από τις βρισιές του Πολίτη εναντίον τους, άρχισαν να διαμαρτύρονται και να πετροβολούν την αμαξοστοιχία. Το τρένο έφυγε, αλλά σε μικρή απόσταση παραπέρα άλλη μια ομάδα κολίγων, γύρω στα 800 άτομα, με κόκκινες σημαίες, προσπάθησαν να το σταματήσουν ζητώντας να τους μεταφέρει χωρίς εισιτήριο. Βρίζοντας, πάλι, χυδαία ο Πολίτης ζήτησε από τον αξιωματικό που ήταν επικεφαλής των στρατιωτών από το Βόλο, να «προστατεύση την έννομον τάξιν». Κι αυτός διέταξε τους ευζώνους και τους φαντάρους να πυροβολήσουν εναντίον των κολίγων.

Δύο αγρότες - ο Νταφούλης και ο Μπόκας - πέφτουν νεκροί από τα βόλια των τσολιάδων κι ένας άλλος πληγώνεται βαριά. Το πρώτο αίμα των κολίγων πότισε τη γη της Θεσσαλίας.

Το τρένο συνεχίζει τη θανατηφόρα πορεία του και φτάνει στο σταθμό του Τσουλάρ (Μελία), όπου είναι μαζεμένοι πολλοί κολίγοι. Σταματάει εκεί κι αρχίζει ο πετροβολισμός του. Οι τσολιάδες ξαναρίχνουν στο ψαχνό κι η γη ξαναβάφεται στο αίμα. Ο Ακριβούλης μένει στον τόπο, ο Μπατάλας λαβώνεται βαριά κι άλλοι δεκαπέντε κολίγοι ελαφρύτερα.

Κάτω οι τσιφλικάδες!

Οι δολοφονικές επιθέσεις του στρατού κατά των κολίγων γίνονται γνωστές στ' αδέλφια τους που είναι συγκεντρωμένοι στη Λάρισα κι αρχίζουν να διαμαρτύρονται. Οι δυνάμεις καταστολής ζητούν τη διάλυσή τους, αλλά αυτοί δεν υποχωρούν. Φωνάζοντας «κάτω οι τσιφλικάδες» κινούνται κατά κύματα προς την πλατεία της πόλης.

Ο υπίλαρχος Χρύσης και ο ανθυπίλαρχος Σκανδάλης διατάζουν πυρ και ο αγρότης Μπάνταρης πέφτει στο χώμα. Τραυματίζονται ακόμα ο Γκολέμας και ο Καραμπέρης. Τα θύματα θα ήταν πολύ περισσότερα αν κάποιοι υπαξιωματικοί από το Βόλο και τον Πειραιά, που είχαν φιλοαγροτικά αισθήματα και προοδευτικές ιδέες, δε ζητούσαν από τους φαντάρους να μη «χτυπάνε στο ψαχνό».

Παρά τις άγριες επιθέσεις οι αγρότες καταφέρνουν να φτάσουν στην πλατεία, μπροστά στο ξενοδοχείο «Πανελλήνιον», όπου πραγματοποιείται η μεγάλη συγκέντρωση. Εκεί, κάποιοι πολιτικάντηδες - δήμαρχοι και άλλοι - πήγαν να πάρουν το λόγο, αλλά οι κολίγοι δεν τους άφησαν.

Στο ψήφισμα που εγκρίθηκε και στάλθηκε τηλεγραφικώς στην κυβέρνηση και στη Βουλή αναφέρεται: «Απας ο γεωργικός λαός Λαρίσης συνελθών πανοικεί σήμερον Λάρισαν ίνα εκφράση βαθύν πόνον και πικρόν παράπονον διά την υποβολήν και επιψήφισιν του νόμου περί απαλλοτριώσεως των τσιφλικίων και προικοδοτήσεως γενναιοτέρας του Γεωργικού Ταμείου.

Απαιτεί:

α) Την άμεσον επιψήφισιν του νομοσχεδίου περί απαλλοτριώσεως των τσιφλικίων και διανομήν των Ζαππείων κτημάτων.

β) Την γενναιοτέραν προικοδότησιν του Γεωργικού Ταμείου διά της διαθέσεως του όλου φόρου των αροτριώντων κτηνών και παντός ό,τι νομίζει η κυβέρνησις καλύτερον.

γ) Εκφράζει την βαθείαν λύπην και οδύνην του διά την εκ μέρους των αρχών της πολιτείας άδικον επίθεσιν κατά του φιλησύχου και νομοταγούς λαού, ου θύματα υπήρξαν άοπλοι και λευκοί σκλάβοι της Θεσσαλίας».

Η κυβέρνηση Δραγούμη όχι μόνο δε νοιάστηκε για τα προβλήματα και τα αιτήματα των κολίγων, αλλά έβγαλε διαταγή να πιαστούν και να φυλακιστούν οι «πρωταίτιοι», εκατοντάδες δε Θεσσαλοί αγρότες, που συμμετείχαν στην κινητοποίηση, κλείστηκαν, επί μήνες, στις φυλακές Χαλκίδας και Λαμίας. Και στη σχετική συνεδρίαση της Βουλής εκπρόσωποί της μίλησαν με κυνισμό υπέρ των τσιφλικάδων και με λύσσα κατά των κολίγων.

Ομως, ο σπόρος του αγώνα είχε μπει στη θεσσαλική γη και βλάστησε καρπούς. Οι αγώνες συνεχίστηκαν και το «κουβέρνο» αναγκάστηκε, αργότερα, να προχωρήσει στην απαλλοτρίωση των τσιφλικιών.

Το νόημα και το μήνυμα του Κιλελέρ είναι επίκαιρο αφού σήμερα οι μικρομεσαίοι αγρότες κινδυνεύουν να ξαναμετατραπούν σε κολίγους των νεοτσιφλικάδων που δημιουργούνται στη χώρα μας.

Να γιατί ο σημερινός αγωνιστικός γιορτασμός της 96ης επετείου της εξέγερσης των Θεσσαλών κολίγων, που διοργανώνει η ΠΑΣΥ στον τόπο της θυσίας, αποτελεί βήμα αγώνα των μικρομεσαίων αγροτών κατά της αντιαγροτικής πολιτικής της ΕΕ και των κυβερνήσεων που επιχειρούν να τους ξεκληρίσουν. Στην κατεύθυνση της ανατροπής αυτής της πολιτικής, μαζί με τους εργάτες, τους αυτοαπασχολούμενους, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις, σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο, για την ανάδειξη της Λαϊκής Εξουσίας, η οποία θα εφαρμόσει μια φιλοαγροτική πολιτική, προς όφελος του ελληνικού λαού.

Σημείωση

Τα στοιχεία για την εξέγερση του Κιλελέρ αντλήθηκαν από το βιβλίο του Γιάννη Κορδάτου «Η ιστορία του αγροτικού κινήματος στην Ελλάδα»


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ