ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Απρίλη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Χρονοδιαγράμματα ... ματαιώσεων

Νέα χρονοδιαγράμματα για την εκτέλεση του τεχνικού προγράμματος ανακοινώνει η "ΠΠ", με προκλητική ανακοίνωσή της ότι τα έργα "θα παραδοθούν στις προβλεπόμενες προθεσμίες". Ανάμεσα στα 21 δήθεν κατασκευαζόμενα έργα περιλαμβάνονται το "Βασιλικό Θέατρο" και η "Μονή Λαζαριστών".

Το "Βασιλικό", ισχυρίζονται ότι "θα είναι έτοιμο" το Δεκέμβρη (τον περσινό Οκτώβρη έλεγαν θα είναι έτοιμο φέτος τον Ιούλη), ενώ θεμελίωση δεν έγινε και οι τεχνικοί της "ΠΠ" πριν μερικούς μήνες υποστήριζαν ότι για την ολοκλήρωση των εργασιών χρειάζονται τουλάχιστον 14 μήνες.

Τον περσινό Οκτώβρη, πίνακας της "ΠΠ" ανέφερε ότι η "Μονή Λαζαριστών" θα παραδιδόταν φέτος τον Αύγουστο. Τώρα μιλούν για τον Σεπτέμβρη, αλλά μηχανικοί του ΤΕΕ μάς δηλώνουν ότι "πρόκειται για μια ακόμη παραπλανητική ανακοίνωση, αφού το έργο βρίσκεται χρονικά πολύ πίσω". Για τα έργα στο λιμάνι (θέατρο, συνεδριακά κέντρα κλπ.) και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της ΥΦΑΝΕΤ, που θα παραδίδονταν φέτος το καλοκαίρι, ακόμα, όπως ανακοινώνεται "βρίσκονται στο στάδιο της δημοπράτησης".

Ας δούμε πώς εννοεί τα χρονοδιαγράμματα η καλλιτεχνική διεύθυνση της "ΠΠ":

Στις 25/2/97 ο καλλιτεχνικός διευθυντής ανακοίνωνε ότι στις 15 του Μάρτη "θα δημοσιεύσει αναλυτικά όλες τις εκδηλώσεις με τον προϋπολογισμό και τον οργανωτή τους, για να σταματήσει η φημολογία, που καταντά πληκτική".

Μέσα Απρίλη, πλέον, και ο Π. Θεοδωρίδης ανακοινώνει ότι το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του επόμενου 8μηνου θα καταχωρηθεί στις εφημερίδες στις 20/4. Αντί να ενημερώσουν, μέσω των δημοσιογράφων, την κοινή γνώμη οι διοικούντες την "Πολιτιστική" καλύπτονται πάλι πίσω από πέπλα αδιαφάνειας.

Στις 15/4 το ΔΣ του ΟΠΠΕ ενέκρινε το πρόγραμμα (κόστους 4 δισ. σύμφωνα με πληροφορίες), στο οποίο κυριαρχεί ο Μέγας Αλέξανδρος με δύο εκθέσεις ("Ο Αλέξανδρος στη δυτική τέχνη" και "Ο Αλέξανδρος στην Ανατολή"), κόστους 400 εκατομ. Κόστος που θέτει σοβαρά ερωτήματα, εκτός από τα παρακάτω αναπάντητα:

- Γιατί δε δημοσιεύονται οι δαπάνες για τις πραγματοποιημένες εκδηλώσεις, τις αμοιβές των στελεχών, των μελών του ΔΣ και των συνεργατών της "ΠΠ";

- Πόσους αριθμεί και πόσο στοιχίζει η στρατιά των απασχολούμενων στον Οργανισμό;

- Ποιο το κόστος των χοροεσπερίδων και τραπεζωμάτων;

- Πόσο στοιχίζουν οι εκδόσεις του ΟΠΠΕ, πώς και σε ποια εταιρία ανατίθεται η εκτύπωση τους;

- Πώς ανατέθηκε η παραγωγή δεκάδων ντοκιμαντέρ και πόσο κοστίζουν;

- Πώς θα χρηματοδοτηθούν μετά το '97 οι - λίγοι - "θεσμοί", αφού ήδη το ταμείον είναι μείον;

Η αναγγελία του προγράμματος του επόμενου 8μηνου με καταχωρήσεις στον Τύπο γίνεται, γιατί τίποτα δεν είναι οριστικό στο πρόγραμμα, όπως δεν ήταν και του προηγούμενου τετραμήνου και για να αποφευχθεί οποιαδήποτε δέσμευση των επανειλημμένα αυτοδιαψευδόμενων υπευθύνων, αφού καμιά αίθουσα δε θα είναι έτοιμη φέτος για τα "μεγάλα γεγονότα".

Οσον αφορά στο ΦΙΞ, αποθήκες του οποίου παράνομα, χωρίς άδεια, έγιναν θέατρο, η Εισαγγελία Θεσσαλονίκης διενεργεί προκαταρκτική εξέταση, γιατί το θέατρο δε διαθέτει σύστημα πυρασφάλειας. Ο διοικητής της Πυροσβεστικής δήλωσε ότι "το όχημα που σταθμεύει έξω από το θέατρο δεν αρκεί. Σε περίπτωση πυρκαγιάς στο θέατρο δεν μπορεί να προσφέρει ουσιαστική βοήθεια. Θα καούν σαν τα ποντίκια".Κατόπιν εορτής λοιπόν τοποθετείται σύστημα πυρασφάλειας.

Το θέμα επαναφέρει στην επικαιρότητα σειρά σκανδάλων: Το ΦΙΞ κηρύχτηκε διατηρητέο το '94. Το 1989 χαρακτηρίστηκε "Πολιτιστικό και Αθλητικό Κέντρο του δήμου", με παράλληλη απαγόρευση άλλης χρήσης του. Ωστόσο ο επιχειρηματίας στο ΦΙΞ έχει επανειλημμένα καταγγελθεί στον εισαγγελέα και έχει μηνυθεί από την Αστυνομία για την παράνομη λειτουργία τριών κέντρων διασκέδασης στο εργοστάσιο, αλλά δεν υπήρξαν αποτελέσματα. Πολλές φορές οι υπηρεσίες του δήμου σφράγισαν τα παραπάνω κέντρα διασκέδασης, αλλά ξαναλειτούργησαν. "Κλείνουμε τη μια μέρα αυτά τα μαγαζιά και την άλλη τα ανοίγουν", δηλώνει αντιδήμαρχος.

Με χτεσινή του ανακοίνωση ο ΟΠΠΕ, ρίχνει ευθύνες για το θέμα που προέκυψε σχετικά με το ΦΙΞ στον Λάκη Λαζόπουλο και στον ιδιοκτήτη του Θεάτρου, αναφέροντας: "Ο κ. Λαζόπουλος εγνώριζε τα προβλήματα του χώρου, προσυπέγραψε άλλωστε διά των εκπροσώπων του, τη σύμβαση υπομίσθωσης του θεάτρου μεταξύ του Οργανισμού και του κυρίου Ραπτάκη, εκμισθωτή του χώρου".

Α. Ν.

ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΑΔΡΙΑΝΟΥ
Ρήγματα, πτώσεις, μαυρίλα

Η στερέωση,ο καθαρισμός,η προστασία και συνολικότερα η ανάδειξη της μοναδικής Πύλης του Αδριανού (2ος μ. Χ. αι.) συζητήθηκαν στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.Μια συζήτηση που θα αργούσε πολύ να γίνει, εάν ο Δήμος Αθηναίων δε ζητούσε να δώσει τον καθαρισμό του μνημείου σε ιδιωτική γερμανική εταιρία (!). Το αίτημα, δικαίως, απορρίφθηκε, αλλά αποκάλυψε μία σειρά προβλημάτων της Πύλης. Μικρά, κωμικοτραγικά επεισόδια δίνουν και τη διάσταση του προβλήματος. Πριν τρεις μήνες έπεσε μαρμάρινο θραύσμα 10 επί 10 εκ. δίπλα σε περαστικό,ο οποίος το παρέδωσε στη Διεύθυνση Συντήρησης, όπως ανέφερε ο προϊστάμενός της, Νίκος Μίνως.Συνεπώς, πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα η στερέωση των μαρμάρων.Πριν λίγο καιρό ένα αμάξι προσέκρουσε πάνω στην πύλη. Αρα πρέπει να τοποθετηθεί προστατευτικό κιγκλίδωμα.

Αλλά, κυρίως, να εξεταστεί η στατική επάρκεια του μνημείου, αφού πλέον δε στηρίζεται πουθενά. Ενας σεισμός μπορεί να είναι μοιραίος.Πιθανόν... όπως ανέφερε ο καθηγητής Χαρ. Μπούρας να χρειάζεται να αφαιρεθούν οι σκουριασμένοι σύνδεσμοι των παλαιότερων αναστηλώσεων.Αυτό σημαίνει ότι το θέμα της Πύλης του Αδριανού πρέπει να αντιμετωπιστεί και από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Προϊστορικών και Κλασικών Μνημείων.

Ο καθαρισμός της επιφάνειας προβλημάτισε αρκετά τα μέλη του Συμβουλίου. Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Συντήρησης επισήμανε ότι είναι απαραίτητη η εκπόνηση μελέτης, ώστε να διαπιστωθούν οι ακριβείς ανάγκες καθαρισμού του μνημείου,για τον οποίο θα συνεργαστεί και ο διευθυντής του Κέντρου Λίθου, Νίκος Μπελογιάννης.

Το θέμα θα επανέλθει στο ΚΑΣ, με τη μορφή συνολικής πρότασης αντιμετώπισης των προβλημάτων από τις Διευθύνσεις Αναστήλωσης και Συντήρησης, το Κέντρο Λίθου και τη Γ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Στο μεταξύ θα τοποθετηθεί σκαλωσιά και θα προσληφθούν δύο συντηρητές,οι οποίοι θα δουλέψουν στο μνημείο και θα μετάσχουν στην ομάδα εκπόνησης της σχετικής μελέτης.

Παγκόσμια Μέρα "ταπεινωμένων" Μνημείων

Η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για την πολιτιστική κληρονομιά, τη διατήρηση και ένταξή της στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτιστική ζωή είναι τρεις από τους βασικότερους σκοπούς του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείου και Τοποθεσιών (ICOMOS). Γι' αυτό και η 18η Απρίλη καθιερώθηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ ως Παγκόσμια Μέρα των Μνημείων.

Ο γιορτασμός της δεν είναι ο πλέον ευχάριστος... Το Ελληνικό Τμήμα του Συμβουλίου,σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, αναφέρθηκε στο πώς το ελληνικό κράτος συμπεριφέρεται στην Πολιτιστική Κληρονομιά. Τα συμπεράσματα ήταν περιττά, αφού η περιγραφή συγκεκριμένων πρακτικών σε μνημεία ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτική.

Ο αρχαιολόγος Δημήτρης Κωνστάντιος ανέφερε συγκεκριμένα μνημεία. Ο λόφος Ζαγάνι στα Σπάτα, με το μοναδικό πρωτοελλαδικό οικισμό, ταπεινώνεται χάριν του αεροδρομίου και ο οικισμός μεταφέρεται (!) σε άλλο σημείο.Μάλιστα κατήγγειλε ότι η ανασκαφή είναι ημιτελής,κάτι που έχει καταγγείλει και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ύστερα από αυτοψία που διενήργησε.

Το γεγονός ότι το ΚΑΣ γνωμοδότησε θετικά για την παράκαμψη της Εγνατίας Οδού,ώστε να μην περάσει δίπλα από το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, αποδεικνύει ότι είναι μύθος το αμετάβλητο των σχεδίων των μεγάλων δημόσιων έργων (βλ. ΜΕΤΡΟ, αεροδρόμιο Σπάτων κ.ά.).

Ο περιβάλλων χώρος του Ολυμπιείου, παραλίγο να δοθεί στον Εθνικό Γυμναστικό Σύλλογο για να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις του, βάσει ΠΔ του 1988, το οποίο τροποποιήθηκε μόλις στις 4/4/97.

Στην Ιεράπετρα Κρήτης ο δήμος και οι ξενοδόχοι έκαναν εργασίες (ακόμα και ανατινάξεις) για την κατασκευή διεθνούς αεροδρομίου δίπλα από τον πρωτομινωικό οικισμό Βασιλική και την υπομινωϊκή θέση Κεφάλα.Η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων διαφωνεί ριζικά και το θέμα θα επανεξεταστεί στο ΚΑΣ.

Το Καστράκι στη Δραπετσώνα,όπου ήταν η Ηετώνεια Πύλη των αρχαίων τειχών του Πειραιά, απειλείται να μπαζωθεί από το δήμο, με πρόσχημα την ανάπλαση.

Στο Αδριάνειο Υδραγωγείο το ΚΑΣ, στις 30/4/96, ενέκρινε μελέτη του Δήμου Ν. Ιωνίας, σύμφωνα με την οποία κατασκευάστηκε τσιμεντένιο θέατρο και ξεκίνησαν οι εργασίες δημιουργίας τεχνητής λίμνης, μέσα στην οποία θα βρίσκονταν οι πεσσοί του μνημείου.Υστερα από το θόρυβο, το ΚΑΣ επανεξέτασε το θέμα και ζήτησε νέα μελέτη. Το ICOMOS, όμως, πιστεύει ότι η οποιαδήποτε τροποποίηση δε σημαίνει διάσωση. "Απαιτείται η ολοκλήρωση της ανασκαφής, η συντήρηση του μνημείου, η δημιουργία αποστραγγιστικών έργων και η σωστή ανάδειξή του. Οχι η γελοιοποίησή του με τη μετατροπή του σε θεατρικό σκηνικό".Χάνονται όμως και τα νεοκλασικά του Ψυρρή.Τη θέση τους παίρνουν μπαρ, εστιατόρια κ.ά. "διαταράσσοντας ανεπανόρθωτα τις κοινωνικές δομές και τον πολεοδομικό χαρακτήρα της περιοχής".

Το συμπέρασμα βγαίνει αβίαστα. Στη χώρα μας κάθε χρόνο η Παγκόσμια Μέρα των Μνημείων αμαυρώνεται με τον εξευτελισμό τους, την εγκατάλειψή τους και συχνά την καταστροφή τους, στο όνομα μιας δήθεν "ανάπτυξης", χωρίς περιβαλλοντική και πολιτιστική συνείδηση.

"Οπως στο εργαστήριο"

Εκθεση ζωγραφικής - γλυπτικής με τίτλο "Οπως στο εργαστήριο" φιλοξενείται στην οδό Ι. Δροσοπούλου 133 (Κυψέλη). Πέντε καλλιτέχνες "εκθέτουν" τον τρόπο που σκέπτονται και δημιουργούν. Οι Χαράλαμπος Δαραδήμος, Βασίλης Διονυσόπουλος, Ταγιάρ Ερέν, Αννα Παλιεράκη, Μιχάλης Παπαδάκης παρουσιάζουν σχέδια σε μολύβι, παστέλ και άλλα υλικά, δοκίμια, χαρακτικά, προπλάσματα κ. ά. Τα εκθέματα αποκαλύπτουν την πολυμορφία της εικαστικής έκφρασης.

Με την πεποίθηση ότι η θεωρία της τέχνης είναι μέρος του συνόλου της καλλιτεχνικής δημιουργίας και αφορά, κυρίως, τον ίδιο τον καλλιτέχνη, κάθε Πέμπτη οργανώνονται συζητήσεις. Η πρώτη πραγματοποιήθηκε στις 10/4. Ο ζωγράφος και Ιστορικός Τέχνης Τζένιος Ματθιόπουλος μίλησε με θέμα "Μεθοδολογικά προβλήματα της Ιστορίας της Τέχνης".Η εισήγηση και η συζήτηση περιστράφηκε στα προβλήματα που δημιουργούνται στην αναγνώριση του "μεγάλου έργου", στο κατά πόσο, δηλαδή, τα επιστημονικά, αισθητικά, ιστορικά και φιλοσοφικά κριτήρια επαρκούν ή όχι γι' αυτό το σκοπό.

Σήμερα (8μμ), στον ίδιο χώρο, ο γλύπτης Μιχάλης Παπαδάκης θα μιλήσει με θέμα "Η φύση της καλλιτεχνικής δημιουργίας".Η έκθεση λειτουργεί μόνο Σαββατοκύριακα (11πμ-10 μμ).

Με την "Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων" του Ευριπίδη κάνει, απόψε πρεμιέρα το θέατρο "Σφενδόνη". Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Ιωάννου, θεώρηση μετάφρασης Βασίλη Διοσκουρίδη, σκηνοθεσία Αννας Κοκκίνου, μουσική Λένας Πλάτωνος, σκηνικά - κοστούμια Σωκράτη Σωκράτους, κίνηση Αγγελικής Στελλάτου. Συνεργάστηκαν Σαρλότ Βαν Γκέρστερ και Γρηγόρης Αθανασίου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αννα Κοκκίνου, Νίκος Λιάσκος, Μάριος Ιωάννου, Γιώργος Μωρόγιαννης, Ιουλία Βατικιώτη. Το Χορό αποτελούν οι: Αλίκη Αβδελοπούλου, Δέσποινα Γκάτζιου, Ελευθερία Εμμανουήλ, Μίνα Λουϊζου και Μυρτώ Τζιγκουνάκη.

Το Αδριάνειο Υδραγωγείο στη Ν. Ιωνία κινδυνεύει να γίνει ...λίμνη!

Ξεκίνησαν οι παραστάσεις του θεάματος "Ηχος και φως" στην Αθήνα και τη Ρόδο. Εκτός από τη Μεγάλη Παρασκευή, θα πραγματοποιούνται καθημερινά και θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 του Οκτώβρη. Το πρόγραμμα των παραστάσεων στην Αθήνα είναι: Αγγλικά (όλες τις μέρες της βδομάδας, 9μ.μ.-9.45μ.μ.), γαλλικά (κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή, 10.10μ.μ.-10.55μ.μ.), γερμανικά (Τρίτη και Παρασκευή, 10μ.μ.-10.45μ.μ.).

"Οι χρόνοι της ιστορίας" είναι το τρίτο κατά σειρά διεθνές συμπόσιο που οργανώνει το Ιστορικό Αρχείο της Ελληνικής Νεολαίας (ΙΑΕΝ), στις 17 - 19/4, στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Λεωφ. βασιλέως Κωνσταντίνου 48). Τα δύο πρώτα ήταν "Η Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας" το 1984 και "Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία" το 1987. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται 40 ανακοινώσεις ξένων και Ελλήνων και συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για θέματα εκπαιδευτικών μηχανισμών, εργασιακών σχέσεων, ιδεολογία και πολιτικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ