Του Δημήτρη ΧΑΡΙΤΟΥ *
* Ο Δημήτρης Χαρίτος είναι πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ).
"Ηξεις αφήξεις" απάντηση του ΥΠΠΟ, σε ερώτηση του ΚΚΕ για αρχαιότητες που κινδυνεύουν στα Λευκάδια Νάουσας
"Ο μεγαλύτερος μακεδονικός τάφος στην περιοχή των Λευκαδίων, ο Τάφος της Κρίσεως, με μοναδικές τοιχογραφίες του 4ου αιώνα π.Χ., καταρρέει. Εικόνα εγκατάλειψης παρουσιάζουν και άλλες σημαντικές αρχαιότητες, όπως οι μακεδονικοί τάφοι των Ανθεμίων, του Λύσσονος και Καλλικλέους, το Νυμφαίο".Αυτά ανέφερε, μεταξύ άλλων, σχετική ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, Γιάννης Κατσαρός και Αντώνης Σκυλλάκος,προς τους υπουργούς Πολιτισμού και Μακεδονίας - Θράκης, το Φλεβάρη. Οπως επισήμαινε η ερώτηση, "τις αρμόδιες υπηρεσίες καταγγέλλει με ψήφισμά του και το Δημοτικό Συμβούλιο Νάουσας".Και ενώ οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες "βεβαιώνουν" ότι για τη συντήρηση των μνημείων θα διατεθούν 500 εκατομμύρια δρχ. από το Β Πακέτο Ντελόρ, ακόμα δεν έχει γίνει τίποτα.
Στην ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ, "πότε θα διατεθούν τα χρήματα και πότε θα γίνουν οι αναγκαίες εργασίες",το ΥΠΠΟ σε απάντησή του αναφέρει ότι: από το 1990 το πρόγραμμα εργασιών συντήρησης της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων περιλαμβάνει ετήσιες αυτοψίες, μελέτες, σωστικές επεμβάσεις και εργασίες συντήρησης τοιχογραφιών".
Για τις τοιχογραφίες στον τάφο του Λύσσονος και Καλλικλέους και στον τάφο των Ανθεμίων, το ΥΠΠΟ ισχυρίζεται ότι "διατηρούνται αρκετά καλά". Οσο για τον Τάφο της Κρίσεως στα Λευκάδια, το ΥΠΠΟ παραδέχεται ότι "η άμεση ανάγκη διατήρησής του έχει διαπιστωθεί από το 1989" (!), αλλά προβάλλει σαν δικαιολογία ότι "οι εργασίες σκοντάφτουν στα στατικά προβλήματα του μνημείου και στις συνθήκες που επικρατούν στο χώρο του στεγάστρου".Οι εργασίες - όπως διαπιστώνεται από την απάντηση του ΥΠΠΟ - από το 1990 είναι "μόνο δοκιμές στερέωσης των τοιχογραφιών".Κι ενώ, υποτίθεται, ότι από το 1990 γίνονται "δοκιμές στερέωσης των τοιχογραφιών", για να επιλεγεί...ο ορθότερος τρόπος στερέωσης και στη συνέχεια να υλοποιηθεί, ώστε κάποτε... να ακολουθήσει και η συντήρηση των έργων, μόλις το 1994 "το ΚΑΣ αποφάσισε τη συγκρότηση επιτροπής για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των μνημείων στα Λευκάδια".
Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, οι εργασίες μετά από μετάβαση του πολιτικού μηχανικού Κώστα Ζάμπα στη Νάουσα, θα άρχιζαν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Φλεβάρη.Αρχισαν; Ιδού το νέο ερώτημα που ζητά απάντηση.
Το "Ανοιχτό Θέατρο" γιορτάζει τα δέκα του χρόνια με ένα σπουδαίο έργο. Η δεύτερη φετινή αυλαία του ανοίγει με το αριστούργημα του Μπέρτολντ Μπρεχτ "Ο κύκλος με την κιμωλία",που ανεβαίνει σε μετάφραση Πέτρου Μάρκαρη,σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη,σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση,μουσική Θόδωρου Αντωνίου και χορογραφίες Δόνης Μιχαηλίδη.
Με αφετηρία έναν παλιό κινέζικο μύθο, ο Μπρεχτ διεισδύει στην ψυχή του σύγχρονου ανθρώπου και παραδίδει ένα από τα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης δραματουργίας. Ο κύκλος χαράχτηκε με την κιμωλία. "Πρόκειται για ένα έργο - είπε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Γιώργος Μιχαηλίδης - γεμάτο φαντασία, χιούμορ, ποίηση, μουσική, περιπέτεια και ένα βαθύ ανθρώπινο μήνυμα που τόσο χρειάζεται μια εποχή σαν τη δική μας, που βυθίζεται όλο και περισσότερο στην αδιαφορία, τη μοναξιά, τη φιλαυτία και την περιφρόνηση των ανθρώπινων αξιών".
Τους ρόλους ερμηνεύουν: Μηνάς Χατζησάββας, Ντίνα Μιχαηλίδη, Κώστας Γαλανάκης, Μπέλλα Μπερδούση, Ειρήνη Χατζηκωνσταντή, Ανθή Ανδρεοπούλου, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Δημήτρης Καραμπέτσης κ.ά.
Το ΔΣ του "Διόνυσου", του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης των "συγγενικών" δικαιωμάτων των ηθοποιών από τη χρήση της δουλιάς τους στα οπτικοακουστικά μέσα, συναντήθηκε προχθές το βράδυ με τον υπουργό Τύπου Ελευθέριο Βενιζέλο και του έθεσε το πρόβλημα με τις ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις, από τις οποίες δεν εισπράττουν την παραμικρή αμοιβή. Κι ενώ ο "Διόνυσος" απαιτεί τα δικαιώματα που ο νόμος αναγνωρίζει κι ενώ οι διαπραγματεύσεις με τα κανάλια καθυστερούν με σκόπιμη ευθύνη των καναλιών, η κυβέρνηση, παρότι υποχρεούται να προστατέψει και το νόμο και αυτά τα δικαιώματα, αδιαφορεί. Αδιαφορεί αν οι οργανισμοί, που λειτουργούν με την άδειά της και μόνο, τηρούν το νόμο που απορρέει και από τις κοινοτικές οδηγίες... Με τη "λογική" της, οι κοινοτικές οδηγίες πρέπει να τηρούνται μόνο αν ζητούν θυσίες από τους εργαζόμενους, αλλά όχι όταν τους αναγνωρίζουν το μόχθο τους.
Στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν ο πρόεδρος της ΕΡΤ Ευγένιος Γιαννακόπουλος και η Αιμιλία Υψηλάντη,ως αντιπρόεδρος της FIA (Παγκόσμια Οργάνωση Ηθοποιών). Ο υπουργός αναγνώρισε την "ισχυρή ηθική βάση" (!) του αιτήματος των ηθοποιών και υποσχέθηκε να επιληφθεί του θέματος προσωπικά. Ιδωμεν...
Με τρία νέα παραρτήματα και με ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις συνεχίζει τη δραστηριότητά του το Ιδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού.Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, "με τα εγκαίνια των παραρτημάτων, τις εκδηλώσεις στο Νέο Δελχί και τη Βιέννη και τον προγραμματισμό του για το 1995 - '96, το Ιδρυμα φέρνει στο διεθνές προσκήνιο την ελληνική επιστήμη, τις Τέχνες και τα Γράμματα".
Συγκεκριμένα, το παράρτημα Βερολίνου θα εγκαινιαστεί στις 11 Απρίλη με την έκθεση σχεδίων του επικεφαλής στην αναστήλωση του Παρθενώνα Μανώλη Κορρέ,"Από την Πεντέλη στον Παρθενώνα",η οποία σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία στο παράρτημα του Λονδίνου. Στη Ν. Υόρκη στις 17 Μάη, θα εγκαινιαστεί το παράρτημα με το "Αφιέρωμα στη μνήμη του Τζ. Μέριλ",ενός από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Αμερικανούς ποιητές, που έζησε για πολλά χρόνια στη χώρα μας. Στο Παρίσι τα εγκαίνια του παραρτήματος θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μάη, με την έκθεση: "Από την Πεντέλη στον Παρθενώνα".
Επίσης, το Ιδρυμα συμμετέχει στην οργάνωση του συμποσίου με θέμα "Ελλάδα - Ινδία: 2.500 χρόνια πολιτιστικών ανταλλαγών", που θα γίνει στο Νέο Δελχί (26 Μάρτη έως 2 Απρίλη), ενώ στις 26 Απρίλη εγκαινιάζεται στη Βιέννη η έκθεση "Κωνσταντίνος Παρθένης - Βιέννη, Παρίσι, Αθήνα".
Χιλιάδες φύλλα με τη φωτογραφία της Μελίνας Μερκούρη,που ζητούσαν υποστήριξη για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα,μοίρασαν τη Δευτέρα 6 του Μάρτη, έξω από το Βρετανικό Μουσείο, ομάδα φοιτητών της Skream - Επιτροπή Φοιτητών για τον επαναπατρισμό των Μαρμάρων της Ακρόπολης.Εξάλλου, οι φοιτητές, με επιστολές σε βουλευτές, ευρωβουλευτές, στον πρόεδρο του Βασιλικού Ινστιτούτου Βρετανών Αρχιτεκτόνων, στον πρόεδρο της Βασιλικής Εταιρείας Τεχνών και στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Βρετανικού Μουσείου, υποστηρίζουν ότι πρέπει επιτέλους να επιστρέψουν τα Μάρμαρα στο περιβάλλον που τους πρέπει, στη γη στην οποία ανήκουν.