ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Σεπτέμβρη 1996
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ - ΝΕΟΙ ΕΚΒΙΑΣΜΟΙ ΤΩΝ ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ
Η κυβέρνηση σπεύδει να υποκύψει

Δρομολογούνται "πανωπροίκια" δεκάδων δισ. δραχμών και αλλαγή των όρων της σύμβασης, σε βάρος των συμφερόντων του δημοσίου

Ενα μεγάλο μέρος των απαιτήσεων των εργολάβων του μετρό της Αθήνας, που ανέρχεται σε αρκετές δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές, φέρεται πλέον διατεθειμένη να ικανοποιήσει η κυβέρνηση, υποκύπτοντας στους πολύπλευρους εκβιασμούς τους! Οπως είναι γνωστό, οι εργολάβοι, εκμεταλλευόμενοι τις "τρύπες" της αρχικής και της συμπληρωματικής σύμβασης, διεκδικούν "πανωπροίκια" συνολικού ύψους άνω των 175 δισ. δραχμών,χρησιμοποιώντας σαν μοχλό πίεσης απολύσεις και διαθεσιμότητες εκατοντάδων εργαζομένων, αλλά και το κλείσιμο αρκετών εργοταξίων.

Σύμφωνα μάλιστα με άλλες πληροφορίες που έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας, η εργοληπτική κοινοπραξία "Ολυμπιακό Μετρό" - μετά την εμπλοκή και των δύο μηχανημάτων ολομέτωπης κοπής ("μετροπόντικες") - έχει προτείνει εναλλακτικές λύσεις για τη διάνοιξη των σηράγγων του μετρό, που θα ανεβάσουν το κόστος του έργου κατά 300 δισ. δραχμές!

Να υπενθυμίσουμε ότι το κόστος του έργου, όταν ξεκίνησε το 1991, ήταν γύρω στα 250 δισ. δρχ. και τώρα βαδίζει ολοταχώς προς το 1 τρισεκατομμύριο δραχμές...

Και νέοι εκβιασμοί

Οι εκβιασμοί όμως των εργολάβων δε σταματούν εδώ. Σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ":

  • Εχουν βάλει ως στόχο και θέλουν από τώρα να κατοχυρώσουν την ανάθεση στους ίδιους της επέκτασης του μετρό από τον Κεραμεικό ως τον Ελαιώνα. Η επέκταση αυτή, 3,5 χιλιομέτρων και κόστους 120 δισ. δραχμών, θεωρείται απαραίτητη για την κατασκευή αμαξοστασίου και η "Αττικό Μετρό ΑΕ", η επιχείρηση που διαχειρίζεται το έργο για λογαριασμό του δημοσίου, σκόπευε να την αναθέσει σε ελληνικές εταιρίες.
  • Επίσης, ακολουθώντας το παράδειγμα της "Χόχτιφ" στα Σπάτα (η "Χόχτιφ", άλλωστε, μετέχει και στην κοινοπραξία "Ολυμπιακό Μετρό"), εκβιάζουν τους Ελληνες υπεργολάβους να υπογράφουν αποικιακές συμβάσεις για να παίρνουν τις υπεργολαβίες κάτω του κόστους και για ένα "κομμάτι ψωμί". Αντίθετα, η κοινοπραξία υπερτιμολογεί τις εργασίες αυτές με βάση τις συμβάσεις που υπέγραψε με το δημόσιο και αποκομίζει τεράστια ποσά προσφέροντας "αέρα κοπανιστό". Σύμφωνα, άλλωστε, με μελέτες τεχνικών, το έργο είναι υπερτιμολογημένο κατά 50% - όση και η κοινοτική χρηματοδότηση, η οποία καταλήγει με τον τρόπο αυτό αυτούσια στις τσέπες των εργολάβων!
"Τρενάρισμα" και ρεμούλα

Εκτός από τα χρηματικά οφέλη, οι εργολάβοι ζητούν αλλαγές στους όρους της σύμβασης και παράταση της παράδοσης του έργου κατά δύο και πλέον χρόνια. Δηλαδή, ζητούν, ούτε λίγο ούτε πολύ, αυτό να παραδοθεί τον Αύγουστο του 2001, ενώ με βάση τη (σκανδαλώδη) συμπληρωματική σύμβαση, θα πρέπει να το παραδώσουν το Νοέμβρη του 1998! Να σημειώσουμε ότι με βάση την αρχική σύμβαση το έργο θα έπρεπε να παραδοθεί το Δεκέμβρη του 1997, δηλαδή σε ένα περίπου χρόνο.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τις πληροφορίες του "Ρ", η κυβέρνηση είναι έτοιμη να υποκύψει σε πολλές από τις απαιτήσεις των Γάλλων και Γερμανών εργολάβων του μετρό, ίσως και με μια ακόμη αναθεώρηση της σύμβασης, αν και το πιο πιθανό είναι οι απαιτήσεις αυτές να συμπεριληφθούν στα... "απρόβλεπτα" έξοδα του έργου. Η υποχωρητική αυτή στάση της κυβέρνησης και του ΥΠΕΧΩΔΕ συγκεκριμένα, ήταν εμφανής κατά τις διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους και πριν τις εκλογές, για ευνόητους όμως λόγους δε φανερώθηκε προς τα έξω...

Γεγονός πάντως είναι ότι και αυτήν τη ρεμούλα, μαζί με το "τρενάρισμα" των καθυστερήσεων στην κατασκευή του, θα την πληρώσει ο ελληνικός λαός και οι εργαζόμενοι, όπως πλήρωσαν και τα 65 και πλέον δισ. δραχμές της συμπληρωματικής σύμβασης...

Οι "φυλές" της γενιάς Χ

Ξεχάστε τις κρατικές επιτροπές. Ξεχάστε τον υπουργό Παιδείας και τη Γραμματεία Νέας Γενιάς... σε περίπτωση που νομίζατε αφελώς ότι ενδιαφέρονται για την ταυτότητα ή τα προβλήματα των νέων ανθρώπων σήμερα! Αλλωστε, πολλοί από αυτούς, προεκλογικά και μετεκλογικά, συνηθίζουν να υποστηρίζουν ότι τα ζητήματα του παρόντος... μπορούν να περιμένουν μπροστά στα μεγαλύτερα του μέλλοντος.

Ομως, την ώρα που οι μελλοντολόγοι υπουργοί αναλαμβάνουν να λύσουν όσα εμείς... ακόμη αγνοούμε, κάποιοι άλλοι - και για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα, αρκετοί διαφημιστές - επιχειρούν από... τώρα να κατανοήσουν αυτά που οι νέοι σκέφτονται για τον εαυτό τους ή τους άλλους. Και σ' αυτή την περίπτωση, τα "μέσα" δεν αγιάζουν το "σκοπό", τουτέστιν, η κατανόηση της ταυτότητας των νεαρών ανθρώπων με στόχο την κατανάλωση νέων και παλιών προϊόντων.

Η σημερινή γενιά των 20 και κάτι θεωρείται, παγκοσμίως, ως εξαιρετικά ενδιαφέρουσα από τις διαφημιστικές εταιρίες για διάφορους λόγους. Θεωρείται ότι έχει αγοραστική - μέσω των γονιών τους - δύναμη, καταναλωτική έφεση, πλήθος ενδιαφερόντων, με ένα σοβαρό, για τις διαφημιστικές εταιρίες, μειονέκτημα: Οι σημερινοί νέοι δεν μπορούν να ομαδοποιηθούν "εύκολα" σε πλανητικό επίπεδο. Επιπλέον, είναι πιο κριτικοί απέναντι στα πράγματα, έχουν άποψη, με αποτέλεσμα να μπορούν να πέσουν θύματα καταναλωτισμού μόνον εφόσον αφεθούν στα χέρια έντεχνης - γιατί όχι και ύπουλης - διαφημιστικής εκστρατείας.

Πρόσφατη έρευνα διαφημιστικής εταιρίας επιχείρησε να απεικονίσει με αδρά χρώματα τις φυλές της γενιάς των 20 και κάτι. Εάν δεν το γνωρίζατε, ευκαιρία να μάθετε ότι οι φυλές της άγνωστης "γενιάς Χ" φέρουν τις ακόλουθες "ετικέτες" ταυτότητας...

Σε Βόρεια Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία και Ν. Αφρική "ευδοκιμεί" η φυλή των "Νέων Ρεαλιστών".Αυτοί δεν έχουν διαμορφώσει άποψη για την τηλεόραση, είναι επιφυλακτικοί απέναντι στη δύναμη χειραγώγησης των ΜΜΕ, έχουν αποδεχτεί τη νέα οικονομική πραγματικότητα, γνωρίζοντας ότι ποτέ δε θα πετύχουν το ίδιο επίπεδο ευημερίας με τη γενιά των γονέων τους. Και κάτι ακόμη: Ολο και λιγότερο βλέπουν την εργασία σαν το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής τους...

Στη Νοτιοανατολική Ασία και Ινδονησία ζει η φυλή των "Ενθουσιωδών Υλιστών".Στόχος τους τα πολλά χρήματα, η απόκτηση υλικών συμβόλων "κύρους", ενώ θεωρούνται ενθουσιώδεις καταναλωτές των ΜΜΕ. Οι νέοι των περιοχών αυτών θεωρούν ότι η καθημερινή ανάγνωση εφημερίδων είναι "σημαντική υπόθεση". Ιδιαίτερη "φυλή" της περιοχής είναι εκείνη των νεαρών Γιαπωνέζων, οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως "Αυτάρεσκοι Υλιστές".

Νέους "Κολυμβητές Ενάντια στο Ρεύμα" θα βρείτε στη Λατινική Αμερική, στη Νότια Ευρώπη και φυσικά στην Ελλάδα. Οι έρευνες των διαφημιστικών εταιριών θεωρούν πως οι εκεί νέοι αισθάνονται αδύναμοι και αναγκασμένοι "να ζουν για να εργάζονται παρά να εργάζονται για να ζουν". Εχουν ολοένα και λιγότερο χρόνο για διασκέδαση, λιγότερα χρήματα να ξοδεύουν σε υλικά αγαθά και υποψιάζονται ότι η ζωή έχει γίνει... ένας φαύλος κύκλος!

Αν δεν ανήκετε κάπου... τότε μπορείτε να ελπίζετε ότι ξεφύγατε από το στόχαστρο κάποιας επόμενης διαφημιστικής εκστρατείας. Εάν ναι, τότε, όπως θα έχετε "διαπιστώσει", η ζωή είναι ένας φαύλος κύκλος...

Δ. ΟΡΦ.

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο μετρό - θύματα τη

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο μετρό - θύματα της εκβιαστικής τακτικής των εργολάβων

Δεκάδες δισεκατομμύρια νέα "πανωπροίκια" ετοιμάζεται να δώσει η κυβέρν

Δεκάδες δισεκατομμύρια νέα "πανωπροίκια" ετοιμάζεται να δώσει η κυβέρνηση για να ξαναρχίσει το έργο, υποκύπτοντας στους εκβιασμούς των εργολάβων



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ