ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Φλεβάρη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Επιλεκτικές εξαγγελίες

Ανακοίνωση του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, για τις δηλώσεις του Ε. Βενιζέλου

"Η επιλεκτική προσέγγιση του θέματος δε μας βρίσκει σύμφωνους. Εμείς θέτουμε προτεραιότητες που αξιολογούν διαφορετικά τις ανάγκες του εικαστικού χώρου. Για το ΔΣ του ΕΕΤΕ είναι πρωτεύοντα όλα εκείνα που αφορούν στη δημιουργία προϋποθέσεων για την καλλιτεχνική δημιουργία με τον καλλιτέχνη, το δημιουργό, ως τον κύριο παράγοντα ανάπτυξης της τέχνης. Στην ελεύθερη επικοινωνία του έργου με την κοινωνία, στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην Παιδεία".

Αυτά ανάμεσα στα άλλα σημειώνει σε χτεσινή του ανακοίνωση το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,αναφερόμενο στις πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού Πολιτισμού για την Εθνική Πολιτική για τα Εικαστικά.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, "εμείς διατυπώσαμε μια αντίθεση συνολικά πάνω στις αρχές που διέπουν τις προτάσεις της πλειοψηφίας της ομάδας εργασίας και πάνω στις οποίες προτάσεις ο υπουργός Πολιτισμού προέβη σε εξαγγελίες".

Συγκεκριμένα το ΔΣ του ΕΕΤΕ, όσον αφορά τις εξαγγελίες για τη θεσμοθέτηση του νέου οργάνου, του "Εθνικού Συμβουλίου Εικαστικών Τεχνών", σημειώνει: "Πιστεύουμε πως το όργανο αυτό πρέπει να έχει περιορισμένες αρμοδιότητες, σε σχέση με αυτές που αναφέρονται στην εισήγηση της ομάδας εργασίας, αρμοδιότητες που αν υιοθετηθούν μετατρέπουν το "Συμβούλιο Εικαστικών Τεχνών" σε εξουσιαστική αρχή, αφαιρώντας και ρόλους και αρμοδιότητες που προβλέπει ο νόμος για το ΕΕΤΕ. Στη βάση των "προσώπων", το όργανο αυτό θα καθορίζει πλαίσια για την ανάπτυξη της Εθνικής Πολιτικής για τα Εικαστικά, με ιδιωτικού συμφέροντος κριτήρια και μάλιστα καθοριζόμενα από εξωκαλλιτεχνικούς τελικά χώρους".

Για τις διεθνείς συμμετοχές, τις εκπροσωπήσεις και τις Μπιενάλε, το ΕΕΤΕ ερωτά "Ποια είναι η "οντότητα" της έννοιας "κομισάριος" που επιλέγει το ΥΠΠΟ και ο οποίος εν λευκώ θα επιλέγει τον καλλιτέχνη; Με ποια δεοντολογία, και από πού πηγάζει αυτή, ο "κομισάριος" να αποκτά το δικαίωμα να καθορίζει τα εικαστικά δρώμενα;".

Οσον αφορά στις εξαγγελίες για τη θεσμοθέτηση των δύο μουσείων τονίζουν: "Το βασικό ζήτημα για μας είναι το θεσμικό καθεστώς των μουσείων αυτών, τα Διοικητικά Συμβούλια και ο διευθυντής πώς ορίζονται, τι προσόντα πρέπει να έχουν αυτοί, που θα τα στελεχώσουν διοικητικά και επιστημονικά; Η θέση του ΕΕΤΕ είναι: Στα επιτελικά όργανα και στα όργανα διοίκησης να εκπροσωπείται και ο συλλογικός φορέας των καλλιτεχνών - το ΕΕΤΕ - και να υπάρχουν και καλλιτέχνες σε αυτά. Να προβλεφτεί η δυνατότητα παρουσίας των εικαστικών καλλιτεχνών σ' όλα τα επίπεδα, από τη θέση του διευθυντή ως το διοικητικό συμβούλιο και το επιστημονικό προσωπικό που θα τα στελεχώσει, ιδιαίτερα, δε, στα εκπαιδευτικά προγράμματα των Μουσείων και των Κέντρων Σύγχρονης Τέχνης, όπου πρέπει να είναι σαφές ότι μόνο καλλιτέχνες μπορούν να διδάσκουν τέχνη".

Για την εξαγγελία υλοποίησης "μονομερώς σε πρώτη φάση" από το υπουργείο Πολιτισμού του νόμου 1854/89 για "τη δημιουργία και τοποθέτηση έργων εικαστικών τεχνών σε δημόσιους χώρους και κτίρια", στην ανακοίνωση σημειώνεται: "Πρέπει να αρχίσει η εφαρμογή του νόμου και ο κ. υπουργός πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην πρόσκληση για τη συγκρότηση της επιτροπής σκοπιμότητας που ορίζει ο νόμος και να κατατεθεί το ποσό στον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι διαδικασίες".

"Θα πρέπει σαν ΔΣ του ΕΕΤΕ να τονίσουμε", καταλήγει η ανακοίνωση, "ότι περιμένουμε από το υπουργείο Πολιτισμού άμεσα να επαναφέρει στο προσκήνιο τα χρόνια και πάντα άλυτα προβλήματα των εικαστικών καλλιτεχνών και της τέχνης, τα οποία και η ομάδα εργασίας του ΥΠΠΟ κατέγραψε και για τα οποία έχουν κατατεθεί, χρόνια τώρα, συγκεκριμένες προτάσεις που προϋποθέτουν την πολιτική απόφαση του ΥΠΠΟ για τη θεσμοθέτησή τους. Ολα εκείνα τα ζητήματα υποδομής για τα οποία ο κ. υπουργός είναι ενήμερος από το ΔΣ του ΕΕΤΕ και που η ύπαρξή τους αποτελεί εμπόδιο στην ελεύθερη ανάπτυξη των τεχνών".

Ανατομία της κοινωνίας

Την πρεμιέρα της δεύτερης φετινής του παραγωγής δίνει, αύριο, το "Θέατρο Εξαρχείων",με το έργο του Ντέιβιντ Χέαρ "Γυάλινος ουρανός",που ανεβαίνει σε μετάφραση Αννίτας Δεκαβάλλα,σκηνοθεσία Τάκη Βουτέρη,σκηνικά - κοστούμια Φαίδωνα Πατρικαλάκη.Παίζουν: Τάκης Βουτέρης, Αννίτα Δεκαβάλλα, Χάρης Μαυρουδής.Το έργο, που παίχτηκε στο Λονδίνο με τεράστια επιτυχία, απέσπασε τα βραβεία Ολιβιέ και ΒΒC, ως το καλύτερο έργο του 1995. Οι ήρωες του συγγραφέα είναι πάντα απλοί καθημερινοί άνθρωποι και τα έργα του χαρακτηρίζονται από βαθύτατο ουμανισμό.

Στον "Γυάλινο ουρανό",ένα χειμωνιάτικο απόγευμα, σε μια φτωχική συνοικία, ένας δεκαοχτάχρονος επισκέπτεται μια νεαρή καθηγήτρια για να την ικετεύσει να τα βρουν με τον πατέρα του, που υπήρξε πρώην εραστής της. Ο δεσμός τους είχε διακοπεί, όταν η σύζυγος ανακάλυψε τη σχέση τους. Ο Τομ γεμάτος ενοχές έρχεται να τη βρει, τώρα που η σύζυγος έχει πεθάνει.

"Ενώ πρόκειται - λέει ο σκηνοθέτης Τάκης Βουτέρης - για μια παθιασμένη ιστορία αγάπης, ο Χέαρ κατορθώνει ταυτόχρονα μια ανατομία της σύγχρονης δυτικής κοινωνίας, αγγίζοντας την καρδιά των προβλημάτων που πλήττουν τον σύγχρονο άνθρωπο".

Στα χρόνια του εμφυλίου

Ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Βαγγέλη Σερντάρη "Βασιλική".Πρόκειται για ερωτική ιστορία με φόντο την ελληνική επαρχία του '49 και το εμφυλιοπολεμικό κλίμα. Πρωταγωνιστούν η Ταμίλλα Καραντινάκη και ο Πασχάλης Τσαρούχας. Στην παραγωγή συμμετέχουν το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, η ΕΤ-1 και το Eurimages. Μεγάλο μέρος των γυρισμάτων έγινε στη Βουλγαρία, στην Ξάνθη και το Μεσολόγγι. Η ταινία αφηγείται τον έρωτα ανάμεσα στη γυναίκα ενός αντάρτη και σ' ένα χωροφύλακα, που εγκαταλείπει τη θέση του για χάρη της. Ο έρωτάς τους, όμως, προσκρούει στις συνθήκες της εποχής, με δραματικά αποτελέσματα...

Στην Αθήνα το άγαλμα

Επέστρεψε σήμερα το πρωί από την Κάλυμνο το κλιμάκιο του ΥΠΠΟ που μετέφερε τα κομμάτια του αρχαίου αγάλματος - χάλκινη κεφαλή και τμήμα χάλκινης κνήμης - που ανέσυρε από το βυθό ο ψαράς Μιχάλης Κουφάκης.Η κεφαλή, που σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση, και η κνήμη ανήκουν σε άντρα. Εντυπωσιακά είναι τα ένθετα μάτια, ενώ το πρόσωπο φέρει γενειάδα, μαλλιά που κατεβαίνουν στο μέτωπο και πλατύγυρο καπέλο. Εξάλλου, στο κάτω μέρος της κνήμης υπάρχει έλασμα, που πιθανολογείται ότι είναι τμήμα του υποδήματος.

Το χάλκινα τμήματα βρίσκονται ήδη στα εργαστήρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και συντηρούνται, ενώ αμέσως μετά θα επιστραφούν στο Μουσείο της Καλύμνου.Ο προϊστάμενος της Εφορείας, Δημήτρης Καζιάνης, πιστεύει ότι το άγαλμα είναι εξαιρετικής τέχνης και ιδιαίτερα σημαντικό. Ηδη η Εφορεία από πέρσι έχει ζητήσει την οργάνωση έρευνας στην περιοχή, με τη βοήθεια του Πολεμικού Ναυτικού, αφού τόσο το πρόσφατο εύρημα όσο και το άγαλμα που ανέσυρε πέρσι ο ψαράς Αν. Χατζηαντωνίου πιθανόν να σχετίζονται με την ύπαρξη κάποιου ναυαγίου.

Στη διάρκεια της παράδοσης των δύο τμημάτων του αγάλματος, στο κλιμάκιο της Εφορείας παραδόθηκαν ακόμα ένα πόδι ιππέα και ένα τμήμα δελφινιού, που ανασύρθηκαν προ καιρού στη θαλάσσια περιοχή της Καλύμνου.

Από το "Γ Συνέδριο Εικαστικών", που πραγματοποιήθηκε πριν δυο χρόνια με μεγάλη συμμετοχή καλλιτεχνών

Σήμερα, στις 7μμ, στην Ακαδημία Αθηνών θα πραγματοποιηθεί ομιλία του ακαδημαϊκού Τάσου Αθανασιάδη με θέμα "Η κοινωνία δημιουργός ιδανικών ανθρώπινων τύπων".

Αύριο σε ειδική τελετή (11πμ) θα δοθεί η ονομασία του νέου κτιριακού συγκροτήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε "Αμφιθέατρο Σάκη Καράγιωργα".Παράλληλα θα γίνουν και τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού, στη μνήμη του αγωνιστή καθηγητή. Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί με έκθεση έργων του εκλιπόντος, επίσης, ζωγράφου - χαράκτη της Εθνικής Αντίστασης Χρήστου Δαγκλή.Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 7/3, καθημερινά 10πμ-2μμ, εκτός Σαββάτου και Κυριακής.

Ξανάνοιξε το "Μουσούρη"

Η Αιμιλία Υψηλάντη ζητά συγνώμη από το κοινό για την τετραήμερη διακοπή των παραστάσεων του έργου "Λουκρητία Βοργία".Το θέατρο "Μουσούρη" ξανανοίγει από σήμερα. Το ατυχές γεγονός, και για την Αιμ. Υψηλάντη και τους ιδιοκτήτες του θεάτρου, της εμπλοκής τους με τον ενοικιαστή (κ. Χατζίκος) και την αποβολή του από το θέατρο, τελείωσε. Η οικογένεια Μωραϊτη παραχώρησε τη χρήση του θεάτρου μέχρι τις 20/4/97,χωρίς αντάλλαγμα για να συνεχίσει το έργο της, που με κόπο και θυσίες αντεπεξέρχεται. Η ηθοποιός - θιασάρχης, με ανακοίνωσή της, εκφράζει και δημόσια τις ευχαριστίες της στις οικογένειες Μωραϊτη και Φούφα για τη χωρίς αντάλλαγμα παραχώρηση του θεάτρου.

Σεμινάρια θεάτρου

Το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου,με την ευκαιρία του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου,διοργανώνει τριήμερο θεατρικό μαραθώνιο σεμιναρίων (22-24 του Μάρτη), με θέμα τις νέες τεχνικές του θεάτρου, που θα διδάξουν γνωστοί Ελληνες και ξένοι εκπαιδευτές. Οι σπουδαστές ή νέοι ηθοποιοί που θέλουν να παρακολουθήσουν, μπορούν να επικοινωνήσουν με το Κέντρο, ως τις 28 του Φλεβάρη,στα τηλέφωνα 3638.194 και 3612.707.Υπεύθυνη του σεμιναρίου η Βαρβάρα Δούκα.

Ανάγνωση και σχολείο

Δύο διήμερα σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, με θέμα "Ανάγνωση και σχολείο",διοργανώνει το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου.Το πρώτο σεμινάριο έγινε για δασκάλους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το δεύτερο, για καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα γίνει στις 28/2 και 1/3, στη Βίλα Μπότση και τη "Στοά Βιβλίου". Στα σεμινάρια συμμετέχουν 70 δάσκαλοι και 70 καθηγητές δημοσίων σχολείων του Νομού Αττικής. Εισηγητές είναι εκπαιδευτικοί και επιστήμονες - ερευνητές με πείρα σε θέματα εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ