ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κοινοί οι στόχοι κυβέρνησης - κεφαλαίου

Ο Κ. Καραμανλής δεσμεύτηκε χτες στους μεγαλοεπιχειρηματίες του τουρισμού να ικανοποιήσει τις αξιώσεις τους

Απόλυτα σύμφωνη με τις αξιώσεις των επιχειρηματιών του τουρισμού - που ζήτησαν να πάρει άμεσα μέτρα χωρίς να υπολογίσει «το όποιο ενδεχόμενο προσωρινό πολιτικό κόστος» - εμφανίζεται η κυβέρνηση της ΝΔ. Οσα είπε ο Κ. Καραμανλής χτες το βράδυ, μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), επιβεβαιώνουν την ταύτιση της κυβερνητικής πολιτικής με τις επιχειρηματικές επιδιώξεις και στον τομέα του τουρισμού. Της ομιλίας του πρωθυπουργού, είχε προηγηθεί η τοποθέτηση του προέδρου του ΣΕΤΕ Σ. Ανδρεάδη, ο οποίος τόνισε: «Ας ξεχάσουμε λοιπόν τον ανταγωνισμό σε επίπεδο τιμών φθηνού προϊόντος. Τι μας μένει λοιπόν; Μας μένει η αλλαγή προσανατολισμού. Με άλλα λόγια, επιβάλλεται η αναδιάρθρωση του χαρτοφυλακίου του ελληνικού τουριστικού προϊόντος». Λίγο αργότερα ο πρωθυπουργός επισήμαινε: «Ο ελληνικός τουρισμός δεν μπορεί να περιοριστεί στο σύνηθες προϊόν».

Από τα λεγόμενα του πρωθυπουργού, το αμέσως επόμενο διάστημα θα κατατεθεί νομοσχέδιο για τον ιαματικό τουρισμό και για τον αγροτουρισμό, θα αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο για θαλάσσιο τουρισμό και θα προωθηθεί νέο θεσμικό πλαίσιο για τον αθλητικό, πολιτιστικό και θεραπευτικό τουρισμό. Προανήγγειλε επίσης - κι αυτό έχει τη μεγαλύτερη σημασία - νέο πλαίσιο για την αδειοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων, ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό και τον «απεγκλωβισμό» μεγάλων επενδυτικών πρωτοβουλιών. Πλήρης ταύτιση με τις απαιτήσεις του μεγάλου τουριστικού κεφαλαίου προέκυψε και με την επισήμανση του Κ. Καραμανλή ότι «στοχεύουμε σε ένα διαρκώς υψηλότερο εισοδηματικό και ποιοτικό επίπεδο τουριστών».

Αυτές ήταν οι απαντήσεις που περίμεναν οι μεγαλοεπιχειρηματίες του τουρισμού, που «ανοίγουν πανιά» και τουρίστες με γερό πορτοφόλι, προσαρμόζοντας ανάλογα τις προσφορές τους και το αντίτιμο των υπηρεσιών τους, που φυσικά θα είναι απλησίαστο για τους εργαζόμενους. Μόνο που αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί με γερή χρηματοδότηση από το δημόσιο - ο αναπτυξιακός νόμος «είναι ο καλύτερος που υπήρξε ποτέ», είπε ο Σ. Ανδρεάδης - και τη δυνατότητα να χτίζουν ό,τι θέλουν και όπου θέλουν, εκμεταλλευόμενοι το καλύτερο τμήμα του φυσικού πλούτου της χώρας.

Ολα αυτά συμβαίνουν ήδη και αναμένεται να εκδηλωθούν με μεγαλύτερη ένταση την ίδια στιγμή που οι μεγαλοξενοδόχοι και τα μεγάλα τουριστικά γραφεία διαμαρτύρονται για τη στασιμότητα του τουρισμού και τις αρνητικές συνέπειες στις επιχειρήσεις τους. Ωστόσο, ο Σ. Ανδρεάδης επισήμανε ότι παρά τη μείωση κατά 3% των αφίξεων το 2004, τα έσοδα από τον τουρισμό έφτασαν τα 10,3 δισ. ευρώ και «κάλυψαν τις απώλειες του 2003», ενώ η Ελλάδα εξακολουθεί να κατέχει την 15η θέση στις αφίξεις και την 10η στα έσοδα σε παγκόσμιο επίπεδο. Στόχος για το 2010 είναι τα έσοδα να φτάσουν τα 13,6 δισ. ευρώ!!!

ΑΓΟΡΑ
Οργιάζουν οι διαφημίσεις - απάτη
  • Της τάξης του 8% αποδείχτηκε το επιτόκιο για τις... άτοκες δόσεις
  • Επικίνδυνα παιδικά κρεβάτια στην αγορά

Στα όρια της κοινής απάτης κινούνται πολλές μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν ακόμα περισσότερους πελάτες - αγοραστές των εμπορευμάτων που πωλούν, στην ουσία ακολουθούν πολιτική παγίδευσης ανυποψίαστων καταναλωτών, προβάλλοντας, σε διαφημιστικές τους προβολές, απολύτως ψευδή στοιχεία.

Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι καταναλωτές απέναντι σε διαφημίσεις που «προσφέρουν» είδη με άτοκες δόσεις. Τέτοιες δόσεις «προσέφερε» η διαφήμιση της εταιρίας «Ι. Ν. Θεοχαράκης», που υποστήριζε πως ήταν δυνατή η απόκτηση συγκεκριμένου μοντέλου αυτοκινήτου της εταιρίας με άτοκες δόσεις. Στην πράξη οι καταναλωτές που απευθύνονταν σε εξουσιοδοτημένα καταστήματα της εταιρίας διαπίστωναν ότι οι δόσεις όχι μόνο δεν ήταν άτοκες, αλλά περιλάμβαναν και το καθόλου ευκαταφρόνητο επιτόκιο της τάξης του 8%.

Μετά από σχετική καταγγελία, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εφαρμόζοντας την κυβερνητική λογική της εκ των υστέρων εξέτασης μέρους των καταγγελιών των καταναλωτών, της πολιτικής, δηλαδή, του επιμερισμού της ευθύνης για την προστασία των καταναλωτών από τους κάθε λογής κερδοσκόπους στα ίδια τα θύματα των κερδοσκόπων, επέβαλε πρόστιμο 20.000 ευρώ για παραπλανητική διαφήμιση. Η συγκεκριμένη περίπτωση αποτελεί χαρακτηριστική απόδειξη του ότι οι πολιτικές που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα στο θέμα των διαφόρων μορφών εμπορικών πρακτικών για την προσέλκυση καταναλωτών απέχουν πολύ από αυτό που χρειάζεται ώστε να μπορεί ο κάθε υποψήφιος πελάτης του εκάστοτε «Θεοχαράκη» να είναι βέβαιος ότι τουλάχιστον τα στοιχεία που αναφέρονται στις διαφημιστικές προβολές ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Προσοχή στα κρεβατάκια

Τα μάτια τους... δεκατέσσερα, όμως, αποδεικνύεται ότι πρέπει να έχουν οι καταναλωτές και σε ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια της κατασκευής επίπλων ακόμα και από τις λεγόμενες επώνυμες αλυσίδες καταστημάτων. Οπως αποδείχτηκε, μετά και πάλι από καταγγελία καταναλωτή, η εταιρία «Praktika - παιδικά δωμάτια» εμπορευόταν παιδικό κρεβάτι κουκέτα χωρίς τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας στο προστατευτικό καγκελάκι. Σύμφωνα με τη σχετική καταγγελία από το μοντέλο «Πεύκο - Κουκέτα Παράλληλη» έπεσε παιδί και νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο με τραυματισμό στο κεφάλι γιατί έσπασε το κιγκλίδωμα. Με απόφαση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή απαγορεύεται η διάθεση του συγκεκριμένου μοντέλου και ζητείται η απόσυρση ακόμα και εκείνων που έχουν πουληθεί με ευθύνη του καταστήματος και του κατασκευαστή. Μπορεί, όμως, να επανακυκλοφορήσει, εφόσον, σύμφωνα με την απόφαση της Γενικής Γραμματείας, γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες ώστε να πληροί τους όρους ασφαλείας, πράγμα το οποίο θα πρέπει να πιστοποιηθεί από το ΕΛΚΕΔΕ ή άλλο αναγνωρισμένο εργαστήριο.

ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟΙ
Απέχουν από τους ελέγχους τροφίμων

Από μία σειρά ελέγχων θα απέχουν οι γεωτεχνικοί μετά τις 16 του Απρίλη. Από την ημέρα αυτή, όπως γνωστοποίησε χτες η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΟΓΕΔΥ), ξεκινάει απεργία - αποχή των γεωτεχνικών, με βασικό αίτημα να μεταφερθεί ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Η απεργία - αποχή των γεωτεχνικών (βασικά των κτηνιάτρων και γεωπόνων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και Περιφερειών) θα αφορά:

Για τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης: Αποχή από τον έλεγχο που αφορά την πρώτη μεταποίηση, μεταφορά, διακίνηση, αποθήκευση, εμπορία έως τον τελικό καταναλωτή. Κρεοπωλεία, σούπερ μάρκετ, ταβέρνες, εστιατόρια, ξενοδοχεία, λαϊκές αγορές, αποθήκες κρεάτων, κρεαταγορές, αποθήκες τυροκομικών και άλλων ζωικών προϊόντων. Μη έλεγχος των εισαγόμενων κρεάτων και όλων των ζωικών προϊόντων από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Τεμαχιστήρια, κρεάτων, αλιευμάτων, τυροκομικών προϊόντων κ.λ.π. Αποχή από μεικτά κλιμάκια ελέγχου στην εσωτερική αγορά.

Για τρόφιμα φυτικής προέλευσης: Από ελέγχους επεξεργασμένων - μεταποιημένων προϊόντων φυτικής προέλευσης διακινούμενων στην εσωτερική αγορά και συγκεκριμένα σε σούπερ μάρκετ, αποθήκες, καταστήματα πώλησης κ.λ.π. Αποχή από μεικτά κλιμάκια ελέγχου στην εσωτερική αγορά και από τον έλεγχο φυτικής προέλευσης προϊόντων εισαγόμενα από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η ΠΟΓΕΔΥ επισημαίνει επίσης πως η ανάθεση του σημαντικότερου και μεγαλύτερου όγκου ελέγχων στον ΕΦΕΤ είναι προβληματική για τη διασφάλιση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων και για τη διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή. Τονίζεται επίσης πως ο ΕΦΕΤ τοποθετήθηκε διοικητικά στο υπουργείο Ανάπτυξης, που δεν έχει σχέση με τον πρωτογενή τομέα παραγωγής.

Ομως, αν τελικά ο ΕΦΕΤ περάσει έτσι όπως είναι τώρα στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, δε φαίνεται ότι θα αλλάξει και κάτι σε όφελος των καταναλωτών. Απλά θα εξυπηρετούνται πάλι τα «βρώμικα» κερδοσκοπικά συμφέροντα διαφόρων επιχειρηματιών - βιομηχανιών - πολυεθνικών, υπό τη σκέπη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Μπορεί να ενοποιηθούν και να ενταθούν κάπως έλεγχοι, αλλά όσο κυριαρχεί το καπιταλιστικό κέρδος, δε θα εκλείψουν τα διατροφικά σκάνδαλα σε βάρος των καταναλωτών.

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
Ελέγχουν το 15% της τραπεζικής αγοράς

Πηγή πρόσθετων κερδών είναι οι δραστηριότητες των ντόπιων τραπεζικών ομίλων στα βαλκανικά κράτη, γεγονός που ερμηνεύει και την επιχείρηση διείσδυσής τους στις αγορές αυτές. Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ) οι ελληνικές τράπεζες ελέγχουν, κατά προσέγγιση, το 15% των τραπεζών στην περιοχή.

Σήμερα το 5,7% των κερδών για τους ομίλους Εθνικής, Alpha, Eurobank και Πειραιώς προέρχεται από «δουλιές» στη χρυσοφόρα για τους ίδιους αγορά των βαλκανικών κρατών. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη τα ευρωπαϊκά τραπεζικά ιδρύματα είχαν για το 2004 αύξηση της κερδοφορίας τους κατά 35%, έναντι 21% που εμφανίζουν οι ισολογισμοί των ντόπιων τραπεζών. Εκτιμούν πως για το τρέχον έτος (2005) οι προοπτικές κερδοφορίας των ντόπιων τραπεζών είναι «ιδιαίτερα ελπιδοφόρες» και ψηλότερες συγκριτικά με την Ευρώπη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ