"Τι συμβαίνει με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία; Γιατί αυτή η κακοτυχία;". Τα ερωτήματα αυτά θέτει σε χτεσινή του ανακοίνωση το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,με αφορμή την ποιότητα των Ελληνικών Γραμματοσήμων, η οποία ολοένα και χειροτερεύει.
"Οι καλύτεροι πρέσβεις της χώρας μας, που είναι τα γραμματόσημα, πάνε από το κακό στο χειρότερο.Κάποτε, χωρίς να υπάρχουν όλα αυτά τα τεχνικά μέσα, τα τέλεια μηχανήματα που διαθέτουμε τώρα, το Ελληνικό Γραμματόσημο ήταν ένα κόσμημα. Το σχεδίαζαν όμως και το χάραζαν καλλιτέχνες, όπως ο Κεφαλληνός,ο Τάσσος,ο Βαρλάμος,ο Γραμματόπουλος και τόσοι άλλοι".
Στο δεκαμελές Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Ταχυδρομικών Ενσήμων,το ΕΕΤΕ συμμετέχει με ένα μόνο εκπρόσωπό του, ο οποίος "δεν μπορεί τίποτα να αλλάξει ή να δώσουν να καταλάβουν οι καλοπροαίρετες, αλλά χωρίς καλλιτεχνικές απαιτήσεις, προσωπικότητες του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου, που αρκούνται στην αφηγηματική και περιγραφική απόδοση του θέματος, αγνοώντας εντελώς τη σημασία της σύνθεσης και το ρόλο του χρώματος".
"Τα περισσότερα κράτη της Ευρώπης διατηρούν για χρόνια το ίδιο γραμματόσημο", σημειώνει το ΕΕΤΕ, "αλλάζοντας το χρώμα και την τιμή. Κάθε νέο γραμματόσημο είναι κάτι έκτακτο, επετειακό, γιορταστικό. Θα μπορούσαμε και εμείς να διατηρήσουμε ένα από τα παλιά μας καλοχαραγμένα και καλοσχεδιασμένα γραμματόσημα.Τα ΕΛΤΑ δε σταματούν να εκδίδουν καινούρια γραμματόσημα, με περιοχές της Ελλάδας, φωτογραφημένες χωρίς σύνθεση, προσωπικότητες που τα κεφάλια τους ξεχειλίζουν στο χώρο. Ολα αυτά σε μεγάλο αριθμό, σε βάρος της ποιότητας".
Τα παραπάνω προϋποθέτουν σημαντικές δαπάνες. "Εχουν τόσα χρήματα τα ΕΛΤΑ; Κι αν έχουν, γιατί δε δημιουργούν ένα καλά οργανωμένο εργαστήριο; Γιατί δεν προκηρύσσουν διαγωνισμούς και προχωρούν σε αναθέσεις;".
"Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας", καταλήγει η ανακοίνωση, "προτείνει να συσταθεί στα ΕΛΤΑ μία μόνιμη καλλιτεχνική επιτροπή, η οποία να απαρτίζεται από δύο χαράκτες, ένα γραφίστα και δύο δικούς του εκπροσώπους, έτσι ώστε να κρίνεται το αισθητικό αποτέλεσμα".
Τριήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα διοργανώνει και φέτος το Βυζαντινό Μουσείο (Βασ. Σοφίας 22). Θα πραγματοποιηθεί στις 6, 7 και 8 του Νοέμβρη με τίτλο "Μια μέρα στο Βυζαντινό Μουσείο".Στις αίθουσες και το προαύλιο του Μουσείου θα παρουσιαστούν από ειδικούς αρχαιολόγους και συντηρητές, οι τρόποι δημιουργίας των βυζαντινών εικόνων, τοιχογραφιών, ψηφιδωτών, χειρογράφων και γλυπτών, καθώς και βασικές αρχές συντήρησής τους. Συμμετέχει επίσης το Νομισματικό Μουσείο,που παρουσιάζει τα βυζαντινά νομίσματα. Τα παιδιά συμμετέχουν με ευχάριστες κατασκευές και δραστηριότητες.
Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να δείξει στους μαθητές και τους συνοδούς τους μερικές όψεις του Βυζαντινού Πολιτισμού, που σε μία συνηθισμένη επίσκεψη στο Μουσείο δεν είναι ορατές. Συγκεκριμένα, οι επισκέπτες μπορούν να ακούσουν τι είναι θωράκιο, να μάθουν την τεχνική της τοιχογραφίας, να δουν το εικονογραφικό πρόγραμμα μιας εκκλησίας, να ζωγραφίσουν την αψίδα του ιερού και να μάθουν πώς συντηρούνται σήμερα οι νωπογραφίες. Στην αίθουσα με τις βυζαντινές εικόνες θα παρακολουθήσουν τις φάσεις κατασκευής μιας εικόνας. Θα γνωρίσουν τα βυζαντινά νομίσματα και θα φτιάξουν την ιστορία ενός χαμένου θησαυρού. Στην αυλή του Μουσείου θα μάθουν τον τρόπο κατασκευής και γραφής ενός βυζαντινού βιβλίου και τις μεθόδους συντήρησής του. Θα ακούσουν για την τεχνική των ψηφιδωτών και θα κατασκευάσουν το δικό τους.
Το τριήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα ξεκινήσει στις 9 το πρωί και θα διαρκέσει έως τις 1.30μμ. Είσοδος ελεύθερη. Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο: 7232.178.
Στη μνήμη του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα,τρία χρόνια μετά το θάνατό του, ήταν αφιερωμένο το διήμερο που διοργάνωσε το Μουσείο Μπενάκη - Πινακοθήκη Γκίκα, στις 24-25 του Οκτώβρη, στην Ακαδημία Αθηνών. Ακαδημαϊκοί, πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, φίλοι και συνεργάτες του ζωγράφου μέσα από τις εισηγήσεις τους αναφέρθηκαν σε θέματα σχετικά με το έργο και την προσφορά του στην ελληνική τέχνη.
Παράλληλα, στην Πινακοθήκη Γκίκα εγκαινιάστηκε η έκθεση φωτογραφικών πορτρέτων του ζωγράφου από τον Jean - Francois Bonhomme, η οποία συνοδεύεται από κατάλογο 60 φωτογραφιών και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Νοέμβρη. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων, επίσης, παρουσιάστηκε η νέα έκδοση του Μουσείου Μπενάκη "Ν. Χατζηκυριάκος - Γκίκας. Εργογραφία - Βιβλιογραφία (1923-1996)" με κείμενα της Πίτσας Τσάκωνα και καλλιτεχνική επιμέλεια της Λούσης Μπρατζιώτη.
Από τις εκθέσεις που πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες σημειώνουμε:
Εγκαινιάστηκε χτες, στην αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Πειραιώς (Δεληγιώργη 99-105), έκθεση έργων ζωγραφικής του Διαμαντή Ζήση.Τίτλος της "Συμμετρική Συστηματική".Πρόκειται για την 22η ατομική έκθεση έργων του καλλιτέχνη, η οποία θα διαρκέσει έως τις 30 του Νοέμβρη.
Οπως σημειώνει στον κατάλογο ο Δημήτρης Τζιλιβάκης,"τοποθετημένος στην άποψη ότι το χρώμα και το σχήμα έχουν αυτενέργεια στη δημιουργία της τέχνης και ταυτισμένος με τον Μοντριάν, που υποστήριζε ότι η λογική βοηθάει στον έλεγχο της πραγματικότητας μέσω ερμηνευτικών δομών, χαράζει με το έργο του ένα νέο ορίζοντα, ένα δίαυλο απεγκλωβισμού από τα πλέγματα της σύγχρονης πραγματικότητας. Ο Διαμαντής Ζήσης με την ενότητα αυτή, ως σύνθεση γραμμικής και μη γραμμικής συστηματικής, συμπλεκτικού αθροίσματος και αφαίρεσης, άρνησης και κατάφασης, καταθέτει την άποψή του για μια θεώρηση της πραγματικότητας μέσα από ό,τι όμορφο έχει απομείνει. Μέσα στην τόση ασχήμια του καιρού μας υπάρχουν και πολύχρωμα λουλούδια".