ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Απρίλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΟΧΤΩΒΡΗ
Η ... «συνείδηση» του κινηματογράφου

«Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του Τζίγκα Βερτόφ
«Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του Τζίγκα Βερτόφ
Ο κινηματογράφος ως τέχνη θα παρέμενε στα «σπάργανα» ή θα αφορούσε μια «ελίτ», αν δεν υπήρχαν οι ρηξικέλευθες τομές που επέφερε στη φόρμα και το περιεχόμενο, στη θεωρία και την πράξη του, η Οχτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση.

Αυτό το προφανές, που σήμερα επιχειρεί να απαξιώσει η αντικομμουνιστική και αντισοβιετική υστερία, ανέδειξε η εκδήλωση, για τη συνεισφορά της Επανάστασης στο σύγχρονο κινηματογράφο, που διοργάνωσε το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και η Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ (4/4) στην αίθουσα των συνεδρίων του Κόμματος, κλείνοντας το τετράπτυχο αφιέρωμα στην Τέχνη του Οχτώβρη, με αφορμή τα 90χρονα της Επανάστασης και του ΚΚΕ.

Το ρόλο της Τέχνης στη διαμόρφωση της κοινωνικής συνείδησης και τη χρήση της ως «όπλου» ιδεολογικής χειραγώγησης από τον καπιταλισμό, ανέδειξε εισηγητικά ο Στράτος Σαραντίδης, μέλος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του Κόμματος.

«Στη διαμόρφωση μιας συνείδησης που θα βλέπει ως προοπτική το σοσιαλισμό, η προοδευτική, ριζοσπαστική τέχνη και πολιτιστική δράση, ταυτόχρονα με την πολιτική δράση, παίζουν κρίσιμο ρόλο», σημείωσε ο ομιλητής. «Αναδεικνύεται, λοιπόν, σε κεντρικό ζήτημα σήμερα αυτό που βάζουν τα τελευταία συνέδρια του Κόμματός μας για την αλλαγή της πολιτιστικής ατμόσφαιρας, τη συσπείρωση δυνάμεων στο χώρο της Τέχνης. Χωρίς Τέχνη με αυτά τα χαρακτηριστικά, οργανικό στοιχείο του αντιιμπεριαλιστικού αντιμονοπωλιακού δημοκρατικού μετώπου, δεν μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένο και ισχυρό τέτοιο μέτωπο». Κάλεσε τους καλλιτέχνες για δημιουργία ενός πλατιού κοινωνικού - πολιτιστικού ρεύματος, «που θα αντιλαμβάνεται τον εαυτό του και το ρόλο του ως τμήματος της εργατικής τάξης και του εργαζόμενου λαού, που θα συμβάλει στην αλλαγή της κοινωνίας».

Η εκδήλωση έκλεισε με προβολή του ντοκιμαντέρ για την Οχτωβριανή Επανάσταση και τη συνεισφορά της στο σύγχρονο κινηματογράφο, σε σενάριο - σκηνοθεσία, Κώστα Σταματόπουλου, με αφηγητές τους: Τάκη Βαμβακίδη, Κωνσταντίνα Γεωργαντά, Γιάννα Δημητρίου, Φώτη Μιχαλόπουλο. Η ταινία «ξενάγησε» τους θεατές στη γέννηση του κινηματογράφου, στην ωρίμανση και ανέλιξή του σε Τέχνη, μέσα από την παρουσίαση ρευμάτων, κινημάτων και δημιουργών που άνθισαν στο σοσιαλισμό.

16ο ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΛΑΡΙΣΑΣ
Ποιοτικό, αλλά αβοήθητο

(Του συνεργάτη μας ΓΙΑΝΝΗ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ).--

Με επιτυχία τέλειωσε το 16ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών Λάρισας. Με καλύτερες ταινίες από πέρσι και σημαντικές προσωπικότητες, των οποίων την προσφορά τίμησε, διαφοροποιήθηκε πολύ από τα άλλα Φεστιβάλ στην Ελλάδα.

Αναγκαίες, όμως, είναι κάποιες παρατηρήσεις. Ο προϋπολογισμός του είναι ο ελάχιστος για μια διοργάνωση που φιλοξενεί Ελληνες και ξένους κινηματογραφιστές και προβάλλει ταινίες από πολλές χώρες. Η επιχορήγηση του ΥΠΠΟ είναι δυσανάλογη με την ποιότητα της διοργάνωσης. Αλλά και η επιχορήγηση του Δήμου Λαρισαίων είναι σκανδαλωδώς ελάχιστη. Ελαμψαν με την απουσία τους όσοι ασκούν εξουσία στη Λάρισα. Γιατί; Ακόμα δεν έχουν πιστέψει στην αξία αυτού του θεσμού; Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο φεστιβάλ διατηρεί το επίπεδό του, οφείλεται στη μεγάλη προσπάθεια των υπευθύνων της διοργάνωσής του.

Τιμώμενα πρόσωπα ήταν ο Ζαν-Κλοντ Καριέρ και ο Κώστας Φέρρης. Ο πρώτος, σεναριογράφος (μεταξύ άλλων των Μπουνιουέλ και Μαλ), είναι μεταξύ των πρωτεργατών του σουρεαλισμού, με πάνω από 100 σενάρια στο ενεργητικό του, πολλά θεατρικά έργα και βιβλία. Ο δεύτερος είναι μια αναγνωρισμένη προσωπικότητα του διεθνούς κινηματογράφου.

Από ταινίες που είδαμε, θα αναφερθούμε στο γενικότερο κλίμα της προβληματικής τους. Τα θέματα που απασχόλησαν, σχεδόν, όλους τους σκηνοθέτες είναι η μοναξιά και η αλλοτρίωση του ανθρώπου στη σύγχρονη πόλη και οι μετανάστες. Οι διαγωνιζόμενες ταινίες μικρού μήκους είχαν υψηλή ποιότητα, αισθητικά και σεναριακά. Οι ελληνικές ταινίες διαγωνίστηκαν επάξια με ξένες ταινίες. Ιδιαίτερα, το «Πέρασμα» του Γιάννη Κατσάμπουλα, έδειξε ότι ο ελληνικός κινηματογράφος όταν θέλει μπορεί να φτάσει σε υψηλά επίπεδα ποιότητας.

Ευχόμαστε του χρόνου το Φεστιβάλ Λάρισας να έχει την πρέπουσα συμπαράσταση της πολιτείας και της ΤΑ. Μόνον έτσι θα μπορέσει να δυναμώσει τη φωνή του. Να κάνει μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στο κινηματογραφόφιλο κοινό της Λάρισας.

Τα βραβεία

Τα βραβεία του 16ου Μεσογειακού Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών (Λάρισα 2008). Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα: «Χρυσός Ιππος»: «Σώζοντας τη μαμά και τον μπαμπά» (Γαλλία - ΗΠΑ). «Αργυρός Ιππος»: «Κερδίζοντας έδαφος» (Γερμανία). Τιμητικές διακρίσεις: «Μποκάζ» (Νορβηγία), «Κάτω από το δέρμα» (Ελβετία - Γαλλία), «Ισόγειο» του Χάρη Σταθόπουλου. Μεσογειακό Διαγωνιστικό Τμήμα: «Χρυσός Ιππος»: «Δωμάτιο Α» (Μαρόκο). «Αργυρός Ιππος»: «Νασίζα» (Ισπανία). Τιμητικές διακρίσεις: «Το πέρασμα» του Γιάννη Κατσάμπουλα. «Η κούκλα» (Ισπανία). «Κίνα, Κίνα» των Ζοάο Πέντρο Ροντρίγκεζ, Ζοάο Ρούι Γκουέρα Ντα Μάτα. «Δρόμοι» (Ισραήλ). Βραβεία ΕΤΕΚΤ Καλύτερης φωτογραφίας: Σταμάτης Γιαννούλης («Το Πέρασμα»). Καλύτερου μοντάζ: Φραν Καράμες, Γκιγιέρμο Ρίος («Νασίζα»). Καλύτερης ηχοληψίας: Νταβίντ Ροντρίγκεζ («Εκλαμψη»). Βραβεία ΣΕΗ Καλύτερης γυναικείας ερμηνείας: Ναταλία Νιτσέντα («Ιδιοκτησία»). Καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Τάσος Νούσιας («Το πέρασμα»). Βραβείο ΚΟΝΤΑΚ καλύτερης ελληνικής ταινίας: «Το πέρασμα».

Της «Νύχτας τα ηχεία»

Μια εικοσαετία πέρασε από τότε που ο Δημήτρης Μητροπάνος και ο Λάκης Παπαδόπουλος μας τραγουδούσαν για το χωρισμό και την εκδίκηση... Οι δύο καλλιτέχνες ξανασμίγουν με αφορμή ένα καινούργιο, όμορφο τραγούδι, μία άλλη ιστορία για «Της νύχτας τα ηχεία». Το τραγούδι - ροκ μπαλάντα, που στοχεύει να χαραχτεί εξίσου στη μνήμη μας, θα συμπεριληφθεί στο «Best of» του Λ. Παπαδόπουλου. Αυτή η δημιουργική συνεργασία αποτελεί και την αφορμή για την ξεχωριστή συνάντηση των δύο καλλιτεχνών, επί σκηνής, στις 10/4, στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα», με διοργανωτή το Ρ/Σ «Δίεση 101,3».


Η «οδύσσεια» συνεχίζεται...

Δεν είναι η πρώτη φορά που για «τεχνικούς λόγους» ακυρώνεται συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΚΟΑ) στο Μέγαρο Μουσικής. Τελευταίο κρούσμα η ματαίωση της προγραμματισμένης (4/4) συναυλίας της ΚΟΑ, στο πλαίσιο του 4ου κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών, «για τεχνικούς λόγους», όπως ανακοίνωσε η διεύθυνσή της. Εχουμε αναφερθεί πολλές φορές στον καθημερινό αγώνα της ορχήστρας, που μην έχοντας δικό της χώρο περιφέρεται εδώ κι εκεί για πρόβες και για συναυλίες...

Ο κυριότερος ελληνικός συμφωνικός φορέας παραμένει χωρίς δικό του χώρο ώστε να ασκείται και να παρουσιάζει τα προγράμματά του, δίχως τα ποικίλα εμπόδια που συχνά - πυκνά μπαίνουν μπροστά του. Η ΚΟΑ, δυστυχώς, παραμένει δέσμια μιας πολιτικής απαξιωτικής για τη μεγάλη ιστορία και προσφορά της και χρόνιων ανεκπλήρωτων υποσχέσεων, από τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ και από τις προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ. Παρά τις κατά καιρούς δεσμεύσεις για στέγαση της ΚΟΑ στη μεγάλη αίθουσα, στο υπόγειο του Ωδείου Αθηνών, αυτή παραμένει επί δεκαετίες ημιτελής και ανεκμετάλλευτη, με αποτέλεσμα οι δοκιμές της ορχήστρας να γίνονται σε χώρους συχνά ακατάλληλους και να κρέμονται από μια κλωστή...

Οι μουσικοί της ΚΟΑ, με ανακοίνωσή τους, διευκρινίζουν ότι δε φέρουν καμιά ευθύνη για τη ματαίωση της συναυλίας της 4/4.«Είχαμε προετοιμαστεί όλη την εβδομάδα κατάλληλα και άρτια», αναφέρουν. «Τεχνικοί λόγοι, που δεν επέτρεψαν την έγκαιρη προετοιμασία της αίθουσας ("Αλ. Τριάντη") ώστε να πραγματοποιηθεί απρόσκοπτα η γενική μας δοκιμή το πρωί της ίδιας ημέρας, είναι αυτοί που κατέστησαν και την πραγματοποίηση της συναυλίας αδύνατη». Επίσης, ενημερώνουν πως παρότι «σε καθημερινή βάση πραγματοποιούμε τις δοκιμές μας σε χώρους που δεν είναι κατασκευασμένοι με τέτοιες προδιαγραφές (δηλαδή να πραγματοποιούνται δοκιμές συμφωνικής ορχήστρας), προσπαθούμε πάντα να αποδώσουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα υπό τις αντίξοες αυτές συνθήκες». Η «οδύσσεια» της ΚΟΑ συνεχίζεται...


Ρ. Σ.

Στο πλαίσιο της έκθεσης «Νόστος» του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο επιμελητής της παρουσίασης, Τάκης Μαυρωτάς, θα πραγματοποιήσει δύο ξεναγήσεις για το κοινό: 10/4 (6μ.μ.), 17/4 (6μ.μ.). Συνάντηση στην είσοδο του μεγάρου Σταθάτου (Λεωφ. Βασ. Σοφίας και Ηροδότου 1).

Το «Σχήμα εκτός άξονα» παρουσιάζει το έργο της Δήμητρας Μήττα «Ιοκάστη», στο «Θέατρο Τέχνης Ακτίς Αελίου» (Χριστοπούλου 12, Θεσσαλονίκη, 2310-229249), για λίγες παραστάσεις. Το έργο αναπλάθει τον οιδιπόδειο μύθο, μέσα από το βλέμμα της Ιοκάστης. Ο εσωτερικός «κόσμος» της Ιοκάστης σκιαγραφεί ένα πρόσωπο που θέλει να τεθεί εκτός συγκεκριμένων κοινωνικών πλαισίων, πρόσωπο με το οποίο κάθε μητέρα, σύζυγος, κόρη θα μπορούσαν να ανιχνεύσουν προβληματισμούς και συναισθήματά τους. Σκηνοθεσία: Νίκος Βουδούρης. Κίνηση: Αναστασία Θεοφανίδου. Εικαστική επιμέλεια: Κατερίνα Γκαγκάκη. Παίζουν: Μαγδαληνή Μπεκρή, Λάζαρος Βαρτάνης.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ