«Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του Τζίγκα Βερτόφ |
Αυτό το προφανές, που σήμερα επιχειρεί να απαξιώσει η αντικομμουνιστική και αντισοβιετική υστερία, ανέδειξε η εκδήλωση, για τη συνεισφορά της Επανάστασης στο σύγχρονο κινηματογράφο, που διοργάνωσε το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και η Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ (4/4) στην αίθουσα των συνεδρίων του Κόμματος, κλείνοντας το τετράπτυχο αφιέρωμα στην Τέχνη του Οχτώβρη, με αφορμή τα 90χρονα της Επανάστασης και του ΚΚΕ.
Το ρόλο της Τέχνης στη διαμόρφωση της κοινωνικής συνείδησης και τη χρήση της ως «όπλου» ιδεολογικής χειραγώγησης από τον καπιταλισμό, ανέδειξε εισηγητικά ο Στράτος Σαραντίδης, μέλος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του Κόμματος.
«Στη διαμόρφωση μιας συνείδησης που θα βλέπει ως προοπτική το σοσιαλισμό, η προοδευτική, ριζοσπαστική τέχνη και πολιτιστική δράση, ταυτόχρονα με την πολιτική δράση, παίζουν κρίσιμο ρόλο», σημείωσε ο ομιλητής. «Αναδεικνύεται, λοιπόν, σε κεντρικό ζήτημα σήμερα αυτό που βάζουν τα τελευταία συνέδρια του Κόμματός μας για την αλλαγή της πολιτιστικής ατμόσφαιρας, τη συσπείρωση δυνάμεων στο χώρο της Τέχνης. Χωρίς Τέχνη με αυτά τα χαρακτηριστικά, οργανικό στοιχείο του αντιιμπεριαλιστικού αντιμονοπωλιακού δημοκρατικού μετώπου, δεν μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένο και ισχυρό τέτοιο μέτωπο». Κάλεσε τους καλλιτέχνες για δημιουργία ενός πλατιού κοινωνικού - πολιτιστικού ρεύματος, «που θα αντιλαμβάνεται τον εαυτό του και το ρόλο του ως τμήματος της εργατικής τάξης και του εργαζόμενου λαού, που θα συμβάλει στην αλλαγή της κοινωνίας».
Η εκδήλωση έκλεισε με προβολή του ντοκιμαντέρ για την Οχτωβριανή Επανάσταση και τη συνεισφορά της στο σύγχρονο κινηματογράφο, σε σενάριο - σκηνοθεσία, Κώστα Σταματόπουλου, με αφηγητές τους: Τάκη Βαμβακίδη, Κωνσταντίνα Γεωργαντά, Γιάννα Δημητρίου, Φώτη Μιχαλόπουλο. Η ταινία «ξενάγησε» τους θεατές στη γέννηση του κινηματογράφου, στην ωρίμανση και ανέλιξή του σε Τέχνη, μέσα από την παρουσίαση ρευμάτων, κινημάτων και δημιουργών που άνθισαν στο σοσιαλισμό.
(Του συνεργάτη μας ΓΙΑΝΝΗ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ).--
Με επιτυχία τέλειωσε το 16ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών Λάρισας. Με καλύτερες ταινίες από πέρσι και σημαντικές προσωπικότητες, των οποίων την προσφορά τίμησε, διαφοροποιήθηκε πολύ από τα άλλα Φεστιβάλ στην Ελλάδα.
Αναγκαίες, όμως, είναι κάποιες παρατηρήσεις. Ο προϋπολογισμός του είναι ο ελάχιστος για μια διοργάνωση που φιλοξενεί Ελληνες και ξένους κινηματογραφιστές και προβάλλει ταινίες από πολλές χώρες. Η επιχορήγηση του ΥΠΠΟ είναι δυσανάλογη με την ποιότητα της διοργάνωσης. Αλλά και η επιχορήγηση του Δήμου Λαρισαίων είναι σκανδαλωδώς ελάχιστη. Ελαμψαν με την απουσία τους όσοι ασκούν εξουσία στη Λάρισα. Γιατί; Ακόμα δεν έχουν πιστέψει στην αξία αυτού του θεσμού; Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο φεστιβάλ διατηρεί το επίπεδό του, οφείλεται στη μεγάλη προσπάθεια των υπευθύνων της διοργάνωσής του.
Τιμώμενα πρόσωπα ήταν ο Ζαν-Κλοντ Καριέρ και ο Κώστας Φέρρης. Ο πρώτος, σεναριογράφος (μεταξύ άλλων των Μπουνιουέλ και Μαλ), είναι μεταξύ των πρωτεργατών του σουρεαλισμού, με πάνω από 100 σενάρια στο ενεργητικό του, πολλά θεατρικά έργα και βιβλία. Ο δεύτερος είναι μια αναγνωρισμένη προσωπικότητα του διεθνούς κινηματογράφου.
Από ταινίες που είδαμε, θα αναφερθούμε στο γενικότερο κλίμα της προβληματικής τους. Τα θέματα που απασχόλησαν, σχεδόν, όλους τους σκηνοθέτες είναι η μοναξιά και η αλλοτρίωση του ανθρώπου στη σύγχρονη πόλη και οι μετανάστες. Οι διαγωνιζόμενες ταινίες μικρού μήκους είχαν υψηλή ποιότητα, αισθητικά και σεναριακά. Οι ελληνικές ταινίες διαγωνίστηκαν επάξια με ξένες ταινίες. Ιδιαίτερα, το «Πέρασμα» του Γιάννη Κατσάμπουλα, έδειξε ότι ο ελληνικός κινηματογράφος όταν θέλει μπορεί να φτάσει σε υψηλά επίπεδα ποιότητας.
Ευχόμαστε του χρόνου το Φεστιβάλ Λάρισας να έχει την πρέπουσα συμπαράσταση της πολιτείας και της ΤΑ. Μόνον έτσι θα μπορέσει να δυναμώσει τη φωνή του. Να κάνει μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στο κινηματογραφόφιλο κοινό της Λάρισας.
Τα βραβεία του 16ου Μεσογειακού Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών (Λάρισα 2008). Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα: «Χρυσός Ιππος»: «Σώζοντας τη μαμά και τον μπαμπά» (Γαλλία - ΗΠΑ). «Αργυρός Ιππος»: «Κερδίζοντας έδαφος» (Γερμανία). Τιμητικές διακρίσεις: «Μποκάζ» (Νορβηγία), «Κάτω από το δέρμα» (Ελβετία - Γαλλία), «Ισόγειο» του Χάρη Σταθόπουλου. Μεσογειακό Διαγωνιστικό Τμήμα: «Χρυσός Ιππος»: «Δωμάτιο Α» (Μαρόκο). «Αργυρός Ιππος»: «Νασίζα» (Ισπανία). Τιμητικές διακρίσεις: «Το πέρασμα» του Γιάννη Κατσάμπουλα. «Η κούκλα» (Ισπανία). «Κίνα, Κίνα» των Ζοάο Πέντρο Ροντρίγκεζ, Ζοάο Ρούι Γκουέρα Ντα Μάτα. «Δρόμοι» (Ισραήλ). Βραβεία ΕΤΕΚΤ Καλύτερης φωτογραφίας: Σταμάτης Γιαννούλης («Το Πέρασμα»). Καλύτερου μοντάζ: Φραν Καράμες, Γκιγιέρμο Ρίος («Νασίζα»). Καλύτερης ηχοληψίας: Νταβίντ Ροντρίγκεζ («Εκλαμψη»). Βραβεία ΣΕΗ Καλύτερης γυναικείας ερμηνείας: Ναταλία Νιτσέντα («Ιδιοκτησία»). Καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Τάσος Νούσιας («Το πέρασμα»). Βραβείο ΚΟΝΤΑΚ καλύτερης ελληνικής ταινίας: «Το πέρασμα».
Στο πλαίσιο της έκθεσης «Νόστος» του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο επιμελητής της παρουσίασης, Τάκης Μαυρωτάς, θα πραγματοποιήσει δύο ξεναγήσεις για το κοινό: 10/4 (6μ.μ.), 17/4 (6μ.μ.). Συνάντηση στην είσοδο του μεγάρου Σταθάτου (Λεωφ. Βασ. Σοφίας και Ηροδότου 1).
Το «Σχήμα εκτός άξονα» παρουσιάζει το έργο της Δήμητρας Μήττα «Ιοκάστη», στο «Θέατρο Τέχνης Ακτίς Αελίου» (Χριστοπούλου 12, Θεσσαλονίκη, 2310-229249), για λίγες παραστάσεις. Το έργο αναπλάθει τον οιδιπόδειο μύθο, μέσα από το βλέμμα της Ιοκάστης. Ο εσωτερικός «κόσμος» της Ιοκάστης σκιαγραφεί ένα πρόσωπο που θέλει να τεθεί εκτός συγκεκριμένων κοινωνικών πλαισίων, πρόσωπο με το οποίο κάθε μητέρα, σύζυγος, κόρη θα μπορούσαν να ανιχνεύσουν προβληματισμούς και συναισθήματά τους. Σκηνοθεσία: Νίκος Βουδούρης. Κίνηση: Αναστασία Θεοφανίδου. Εικαστική επιμέλεια: Κατερίνα Γκαγκάκη. Παίζουν: Μαγδαληνή Μπεκρή, Λάζαρος Βαρτάνης.