ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004
Τα σπασμένα θα τα πληρώσει ο λαός

Μελέτη του ΚΕΠΕ για τα οικονομικά της διοργάνωσης

«Οι οικονομικές επιδράσεις των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας» είναι το θέμα της μελέτης του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) που παρουσιάστηκε χτες σε συνέντευξη Τύπου. Η συγκεκριμένη εργασία κινείται μέσα στις λογικές της κυβέρνησης και από την άποψη αυτή περιορίζει το εύρος των κριτικών της επιλογών. Η συγκεκριμένη μελέτη, επικεντρώνει την ανάλυσή της σε «καθαρά» οικονομικά μεγέθη, όπως οι επιπτώσεις που θα υπάρχουν στο ΑΕΠ, στην προσφορά και τη ζήτηση στην οικονομία και τα οφέλη στον τουρισμό. Ομως, αφήνει εκτός αντικειμένου τις... γκρίζες περιοχές των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως η προώθηση «μαύρης εργασίας» με τη δικαιολογία της εγκυρης ολοκλήρωσης των έργων, οι καταστροφικές συνέπειες που θα υπάρξουν στο περιβάλλον της Αττικής, λόγω των προγραμματιζόμενων παρεμβάσεων κλπ.

Σε μια σύντομη πάντως αναφορά της στα αποτελέσματα των Ολυμπιακών Αγώνων από το Μόντρεαλ - το 1976 - μέχρι και την Ατλάντα, διατυπώνει το σκεπτικισμό σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα, ενώ μεταξύ της πλήρους εμπορευματικοποίησης και του μικτού συστήματος (εμπορευματικοποίηση μαζί με κρατική συμμετοχή) τάσσεται υπέρ της δεύτερης επιλογής.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η άποψη των συγγραφέων για τους τρόπους χρηματοδότησης των ολυμπιακών έργων. Αποδεχόμενοι τις κυβερνητικές θέσεις, για συνολικό προϋπολογισμό ολυμπιακών έργων, 1.494 δισ. δραχμές, εξετάζουν δύο σενάρια χρηματοδότησης με γνώμονα τις επιπτώσεις στο ΑΕΠ και το Δημόσιο Χρέος. Το πρώτο σενάριο προβλέπει χρηματοδότηση των έργων μόνο από φορολογία και το δεύτερο από προσφυγή του ελληνικού δημοσίου σε δανεισμό. Με λίγα λόγια και στη μια περίπτωση και στην άλλη τα σπασμένα τα πληρώνει ο ελληνικός λαός, αφού και στην περίπτωση χρηματοδότησης των έργων μέσω δανεισμού, η εξόφληση των δανείων θα γίνει προφανώς από φορολογικά έσοδα. Οι συντάκτες της έκθεσης προτρέπουν την κυβέρνηση να επιλέξει την κατασκευή των έργων από χρηματοδότηση μέσω φορολογίας με το σκεπτικό ότι έτσι τα οφέλη στο ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος είναι σημαντικότερα σε σχέση με την επιλογή του δανεισμού.

Σύμφωνα με πίνακα που παρουσιάζεται στη μελέτη οι μεγάλες ομάδες δαπανών του προϋπολογισμού των ολυμπιακών έργων είναι τα Ολυμπιακά Αθλητικά Κέντρα (650 δισ. δραχμές), τα έργα Ολυμπιακής Υποδομής (54,5 δισ. δραχμές), τα έργα Γενικής Υποδομής (630 δισ. δραχμές). Τέλος για Καταναλωτικές Δαπάνες προβλέπονται 159,5 δισ. δραχμές και σύνολο προϋπολογισμού 1.494 δισ. δραχμές. Παράλληλα με τον πρώτο «τρέχει» και ο προϋπολογισμός του Οργανισμού Αθήνα 2004 ΑΕ, ο οποίος εμφανίζεται πλεονασματικός... Προβλέπει έσοδα (κυρίως από τηλεοπτικά δικαιώματα και χορηγίες) 563,8 δισ. δραχμές και δαπάνες 555,8 δισ. δραχμές.

Στα συμπεράσματά της η μελέτη ταυτίζεται πλήρως με τις κυβερνητικές θέσεις, αναφέροντας πως «... ακόμα και κάτω από απαισιόδοξες υποθέσεις, η Ολυμπιάδα του 2004 δε ζημιώνει τη χώρα. Τα οφέλη ισοσταθμίζουν περίπου το κόστος». Εκτιμά επίσης ότι θα υπάρξει θετική επίδραση στο ΑΕΠ, και στην απασχόληση όπου - όπως υποστηρίζεται - την περίοδο 2002 - 2004 θα απασχολούνται 38 -50 χιλ. άτομα και μετά το τέλος των αγώνων θα διατηρηθούν 20.000 θέσεις εργασίας.

ΦΑΡΜΑΚΑ
Η κυβέρνηση συζητά τις αυξήσεις τιμών

Εξετάζουν να ικανοποιήσουν τις αξιώσεις των φαρμακοβιομηχάνων

«Να πείτε ότι όποια μέτρα πάρουμε θα είναι προς όφελος του καταναλωτή». Μ' αυτή την... προτροπή συνοψίζεται η ενημέρωση των δημοσιογράφων από τον υφυπουργό Ανάπτυξης Χρ. Θεοδώρου μετά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης με τη συμμετοχή και του υφυπουργού Υγείας Εκτ. Νασιόκα, με εκπροσώπους του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκου (ΕΟΦ), των φαρμακοβιομηχάνων, φαρμακεμπόρων και των φαρμακοποιών με θέμα τα φάρμακα. Για την ακρίβεια, όλη η χτεσινή σύσκεψη ήταν μόνο η αρχή ενός κύκλου τέτοιων επαφών, όπως ενημέρωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, που ξεκίνησε η κυβέρνηση. Σ' αυτές τις συναντήσεις, όπως προκύπτει, με πρόσχημα τα υπαρκτά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η κυβερνητική πολιτική στο χώρο του φαρμάκου, η κυβέρνηση προτίθεται να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις των φαρμακοβιομηχάνων, που συνίστανται στο εξής ένα: αυξήσεις στις τιμές των φαρμάκων.

Πάντως, σε ό,τι αφορά τη χτεσινή πρώτη τέτοια σύσκεψη, ο Χρ. Θεοδώρου επέμεινε να κρατήσει... «μυστικό» τι ακριβώς ζήτησαν οι φαρμακοβιομήχανοι, οι οποίοι, ωστόσο, είχαν φροντίσει ήδη, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν την προηγούμενη μέρα, να δημοσιοποιήσουν τις αξιώσεις τους.

Ειδικότερα, με βάση τις θέσεις τους, που ανέπτυξαν στη συνέντευξη Τύπου, οι φαρμακοβιομήχανοι ζητούν αυξήσεις της τάξης του 5%-20% στις τιμές των φαρμάκων και αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των εγχωρίως παραγομένων φαρμάκων, με τρόπο ώστε να λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των τριών χαμηλότερων ευρωπαϊκών τιμών, αντί της χαμηλότερης που ισχύει σήμερα. Από τη μεριά του ο υφυπουργός Ανάπτυξης περιορίστηκε να πει για το θέμα ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα επέφερε αυξήσεις στις τιμές των φαρμάκων πάνω από 25% και δήλωσε λακωνικά ότι «πολύ σύντομα» θα ανακοινωθούν οι αποφάσεις της κυβέρνησης. Η επόμενη συνάντηση, μετά τη χτεσινή, θα επαναληφθεί σε ένα μήνα. Δε διευκρίνισε, όμως, αν και ρωτήθηκε, εάν και τι είδους ανταλλάγματα θα δώσει στους φαρμακοβιομήχανους η κυβέρνηση, εφόσον διατηρήσει το σημερινό τρόπο τιμολόγησης.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Νέα μέτρα για το ιδιωτικό κεφάλαιο

Ακόμα ένα μέτρο για την ενίσχυση του ιδιωτικού κεφαλαίου, θεσμοθετεί η κυβέρνηση, με το νομοσχέδιο υπό τον τίτλο «Χρηματοδότηση Από Τρίτους» (ΧΑΤ) που κατάρτισε το υπουργείο Ανάπτυξης για την υλοποίηση και λειτουργία ενεργειακής επένδυσης από επιχειρηματικό φορέα, προς όφελος βιομηχανικών μονάδων. Με το νέο αυτό σύστημα χρηματοδότησης, οι ιδιώτες, θα έχουν τη δυνατότητα, να αποκτήσουν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και συμπαραγωγής, χωρίς ουσιαστικά να βάζουν δραχμή από τα κέρδη τους.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης τα οφέλη για τους αποδέκτες της ΧΑΤ, μεταξύ άλλων είναι και τα εξής:

  • Δεν απαιτείται κεφάλαιο εκ μέρους του αποδέκτη της «Χρηματοδότησης από Τρίτους (ΧΑΤ)», δεδομένου ότι η επένδυση χρηματοδοτείται από το Φορέα εφαρμογής ΧΑΤ.
  • Ο αποδέκτης της ΧΑΤ μπορεί να αξιοποιήσει τα διαθέσιμα κεφάλαιά του σε άλλες δραστηριότητες ή για την επέκταση του κύκλου εργασιών του.
  • Βελτιώνεται η χρηματοοικονομική εικόνα του αποδέκτη της ΧΑΤ με αποτέλεσμα την αύξηση της πιστοληπτικής του ικανότητας. Παράλληλα, αποφεύγεται η επιβάρυνση του ισολογισμού με επιπρόσθετα πάγια και ουσιαστικά επιτυγχάνεται εξισορρόπηση στη σχέση κρίσιμων μεγεθών του ισολογισμού της επιχείρησης (π.χ. υποχρεώσεις προς τράπεζες (μειούμενες), χρεωστικοί τόκοι (μειούμενοι), κλπ.).
  • Ο κίνδυνος της επένδυσης μετατίθεται και αναλαμβάνεται από το Φορέα εφαρμογής της ΧΑΤ, ο οποίος διαθέτει ειδική τεχνογνωσία και εμπειρία σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών που προσφέρει.
  • Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης του αποδέκτη της ΧΑΤ.
  • Στο τέλος της συναπτόμενης σύμβασης, ο εξοπλισμός περιέρχεται στον αποδέκτη της ΧΑΤ, χωρίς επιπρόσθετη επιβάρυνση.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ