Ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και υποδομές και η λαϊκή οικογένεια να ματώνει για να πάνε τα παιδιά της στο σχολείο, αποτέλεσμα της στρατηγικής υποχρηματοδότησης της Παιδείας
RIZOSPASTIS |
Ζούμε σε συνθήκες πολεμικής οικονομίας, με την Ελλάδα βαθιά μπλεγμένη στα ιμπεριαλιστικά σχέδια του ΝΑΤΟ και της ΕΕ. Ετσι, ενώ η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την Παιδεία, την Υγεία, την Πρόνοια, την Πολιτική Προστασία κ.λπ., την ίδια στιγμή συμμετέχει σε όλους τους ΝΑΤΟικούς πολεμικούς σχεδιασμούς, αυξάνοντας σημαντικά τις στρατιωτικές δαπάνες. Αυτή η πολιτική, την οποία έχουν ακολουθήσει όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών, όχι μόνο δεν έχει καμία σχέση με την άμυνα της χώρας μας, όχι μόνο εξυπηρετεί τα σχέδια μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, αλλά θέτει σε κίνδυνο και τον λαό μας καθώς τα σύννεφα του πολέμου ήδη χτυπάνε την πόρτα μας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση επιχειρεί παράλληλα να επιβάλει νέα αντεργατικά μέτρα, όπως το νομοσχέδιο για το 13ωρο. Ενα τέτοιο νομοσχέδιο, που ξεχειλώνει το ωράριο και τσακίζει τον ελεύθερο χρόνο των εργαζομένων, δεν αφορά μόνο τους χώρους δουλειάς. Επηρεάζει άμεσα και τη σχολική ζωή: Πώς μεγαλώνει ένα παιδί, πώς θα βρει ο μαθητής χρόνο για παιχνίδι, για διάβασμα, για δημιουργία, όταν οι γονείς του λείπουν ατελείωτες ώρες στη δουλειά, όταν το ίδιο το σχολείο μετατρέπεται σε χώρο φύλαξης αντί για χώρο μόρφωσης;
Αυτές οι εξελίξεις δεν είναι τυχαίες. Ανήκουν στη στρατηγική της ΕΕ και του κεφαλαίου να προσαρμόσουν την Εκπαίδευση στις ανάγκες της αγοράς. Το σχολείο καλείται από τη μια να καλλιεργήσει σύγχρονες δεξιότητες για να μπορούν οι αυριανοί εργαζόμενοι να χειρίζονται τα σημερινά και μελλοντικά μέσα παραγωγής (διαμορφωμένα από την εξέλιξη της τεχνολογίας), από την άλλη όμως θέλει αυτούς τους εργαζόμενους «ευέλικτους», να συνηθίζουν από μικροί στον εξαντλητικό ρυθμό, πειθαρχημένοι και πειθήνιοι, να μην εξεγείρονται ενάντια στην αδικία, να μη βλέπουν την εκμετάλλευση, να θεωρούν μονόδρομο την κυριαρχία της αγοράς.
Αυτό το γενικό πλαίσιο οφείλει να έχει υπόψη του κάθε γονιός, κάθε εκπαιδευτικός, κάθε μαθητής που νιώθει την πίεση να συσσωρεύεται, που λαμβάνει κατακερματισμένη γνώση και σπρώχνεται στην απουσία συλλογικής ζωής.
Αυτό το πλαίσιο διαμορφώνει και το περιεχόμενο του σχολείου, που μπορεί να εμπλουτίζεται με διαδραστικούς πίνακες και εποπτικά μέσα (την ώρα που τα ταβάνια βέβαια θα συνεχίσουν να «βρέχουν» σοβάδες), όμως η Γλώσσα εκφυλίζεται σε τεχνική επικοινωνίας, η Φυσική και τα Μαθηματικά περιορίζονται σε αποστήθιση τύπων χωρίς σύνδεση με την κοινωνική πρακτική, έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο τα Καλλιτεχνικά Μαθήματα, που καλλιεργούν την αισθητική, κ.ο.κ.
Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: Να μη μάθουν τα παιδιά να σκέφτονται κριτικά, να μη βλέπουν τον εαυτό τους ως δύναμη που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
Είναι έκφραση του αδιεξόδου που δημιουργεί ένα σχολείο αποξενωμένο από τις ανάγκες και τα όνειρα της νεολαίας. Ενα σχολείο που αντιμετωπίζει το παιδί όχι ως αυριανό δημιουργό, αλλά ως μελλοντικό γρανάζι της καπιταλιστικής μηχανής.
Και σ' αυτό το υπόβαθρο βλέπουμε κάθε Σεπτέμβρη να επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό: Υποσχέσεις για «έγκαιρη προετοιμασία», διαβεβαιώσεις ότι «όλα είναι έτοιμα», κι όμως τα προβλήματα εμφανίζονται με το «καλημέρα».
Πρόκειται για μια εικόνα που δεν αλλάζει, γιατί δεν είναι απλά ζήτημα «κακής οργάνωσης». Είναι αποτέλεσμα της στρατηγικής υποχρηματοδότησης της Παιδείας, της λογικής «κόστους - οφέλους» που διέπει το αστικό κράτος. Οταν προτεραιότητα είναι οι εξοπλισμοί και οι φοροαπαλλαγές στους μεγάλους ομίλους, η Παιδεία μπαίνει στο περιθώριο.
Απέναντι σε αυτά, γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές δείχνουν από την πρώτη στιγμή αποφασισμένοι να μη σταματήσουν να φωνάζουν και να διεκδικούν τα αυτονόητα: Μόνιμους διορισμούς στο ύψος των πραγματικών αναγκών, υποδομές και κτίρια σύγχρονα και ασφαλή, μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, δωρεάν, ποιοτικά γεύματα, πλήρη στήριξη της Ειδικής Αγωγής κ.λπ.
Και έχουν κάθε δίκιο να φωνάζουν γι' αυτά, όταν νιώθουν ότι το σχολείο που έχουν ανάγκη σήμερα πρέπει ουσιαστικά να μορφώνει και όχι απλώς να εκπαιδεύει σε δεξιότητες. Να δίνει στα παιδιά πλήρη εικόνα του φυσικού και κοινωνικού κόσμου, ώστε να κατανοούν τις αιτίες και τις συνέπειες, να αποκτούν κριτική σκέψη. Να καλλιεργεί την εργασία ως δημιουργία, μέσα από εργαστήρια, τέχνες, συλλογικά έργα. Να δίνει στα παιδιά εμπειρία συμμετοχής, συντροφικότητας, αλληλεγγύης. Να έχει πλήρες και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, σύγχρονες υποδομές. Να αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις, με ιδιαίτερη φροντίδα για όσους χρειάζονται στήριξη.
Αυτό το σχολείο όμως δεν μπορεί να υπάρξει στο έδαφος του καπιταλισμού, που μετρά τα πάντα με το κόστος και το κέρδος. Είναι το σχολείο της κοινωνίας που θα έχει στο επίκεντρό τις ανάγκες του ανθρώπου, και γι' αυτές θα αξιοποιεί τις τεράστιες επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες που έχουν αναπτυχθεί στην εποχή μας. Είναι το σχολείο του μέλλοντος, το σχολείο του σοσιαλισμού.
«Σε όλα τα προβλήματα που συναντάμε στο σχολείο και τη ζωή οι μαθητές θα κάνουμε πράξη το "ένας για όλους και όλοι για έναν", γιατί μπαίνουμε στη σχολική χρονιά και κρατάμε όσα μάθαμε πέρσι: Στον αγώνα, στη συλλογικότητα και τον συντονισμό είναι η δύναμη των μαθητών!», σημειώνει μεταξύ άλλων η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας στην ανακοίνωσή της με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς και καλεί:
«Είμαστε σε ετοιμότητα από το "πρώτο κουδούνι"! Οργανώνουμε τον αγώνα μας για να καλυφθούν γρήγορα τα κενά καθηγητών στα σχολεία μας. Να μην περάσει καμία συγχώνευση τμημάτων, να μην καταργηθεί καμία ειδικότητα στα ΕΠΑΛ! Διεκδικούμε ασφαλείς και καλές σχολικές υποδομές, ασφαλή επιστροφή μας στα σχολεία!
Δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη στα μεγάλα λόγια της κυβέρνησης. Κάθε χρόνο ακούμε για "αλλαγές" και μέτρα που παίρνονται και όμως το σχολείο μας κάθε χρόνο ανοίγει χειρότερο από την προηγούμενη χρονιά!».
Η Συντονιστική αναφέρεται στην ανακοίνωσή της σε όλα τα προβλήματα που αντικρίζουν μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς με το «καλημέρα» των σχολείων, στηλιτεύει τα σχέδια για τριπλές πανελλαδικές μέσω του Εθνικού Απολυτηρίου «που όλο λένε πως θα το φέρουν και όλο το εμποδίζουμε!», όπως σχολιάζει και καταγγέλλει την αύξηση στις πολεμικές δαπάνες σε σχέση με την Παιδεία, καλώντας τους μαθητές να στείλουν το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα: «Με κάθε τρόπο θα συνεχίσουμε να δείχνουμε την αλληλεγγύη μας στον Παλαιστινιακό λαό και στο πιο δίκαιο αίτημα: Να έχει τη δική του πατρίδα στο δικό του κράτος! Η χώρα μας να μην έχει καμία οικονομική, πολιτική, στρατιωτική συνεργασία και στήριξη στο κράτος - δολοφόνο του Ισραήλ. Σε κάθε σχολείο, από την πρώτη στιγμή οργανώνουμε δράσεις για να εκφράσουμε την καταδίκη της εμπλοκής της χώρας μας στον πόλεμο. Φτιάχνουμε πανό, βάζουμε στο προαύλιο τις τσάντες μας, γράφουμε συνθήματα, φτιάχνουμε στένσιλ, οργανώνουμε καλλιτεχνική δημιουργία!».
Παράλληλα καλεί:
«Εκλέγουμε στις μαθητικές εκλογές αγωνιστικά 5μελή - 15μελή παντού! Τις πρώτες εβδομάδες εκλέγουμε αγωνιστές και αγωνίστριες στα μαθητικά μας συμβούλια, που θα οργανώσουν και θα συντονίσουν τους αγώνες μας με πολλές και νέες Συντονιστικές Επιτροπές, για να ακούγεται δυνατά η φωνή μας σε όλη την Αττική, σε όλη την Ελλάδα, που θα μπουν μπροστά για τα καθημερινά προβλήματα του σχολείου, για να μπλοκάρουμε τα σχέδια της κυβέρνησης για το Εθνικό Απολυτήριο, για να γίνει πράξη η αλληλεγγύη ανάμεσά μας! Για να ακούγεται η αλήθεια, να δυναμώσει η συλλογικότητα, το "ένας για όλους και όλοι για έναν". Για να μην περάσει το σχέδιο της κυβέρνησης να εμφανίζει όποιον αγωνίζεται ως εγκληματία και παραβάτη για να μας καταστέλλει και να μας τρομοκρατεί πιο εύκολα!».
«Με πάνω από 10.000 κενά ξεκίνησαν φέτος τα σχολεία! Τεράστια προβλήματα στοιχειώδους λειτουργίας από την πρώτη κιόλας μέρα», καταγγέλλει με σχόλιό της η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» (ΑΣΕ), καυτηριάζοντας τις κυβερνητικές δηλώσεις περί «κανονικότητας» ως επικοινωνιακή απάτη.
«Η υπουργός Παιδείας έφτασε στο σημείο να ρίξει την ευθύνη... στις έγκυες συναδέλφισσες! Μια δήλωση άθλια και προσβλητική για όλες και όλους», σχολιάζει η ΑΣΕ με αφορμή την προσπάθεια της υπουργού Σοφίας Ζαχαράκη την Παρασκευή στην ΕΡΤ να «δικαιολογήσει» τα κενά, λέγοντας ότι «σε έναν μόνο νομό διορίστηκαν 12 νηπιαγωγοί και έλαβαν άδεια οι 6! Οποιοσδήποτε νεοδιόριστος μπορεί, όταν καλείται να αναλάβει, να ενεργοποιήσει μια θεσμοθετημένη άδεια, μια μακροχρόνια άδεια, μια άδεια μητρότητας»...
Κι όλα αυτά την ώρα που πέρσι είχαν χρειαστεί πάνω από 40.000 αναπληρωτές και φέτος προσέλαβε 10.000 μόνιμους και 24.000 αναπληρωτές. Χωρίς να υπολογίσουμε καν τις συνταξιοδοτήσεις, είναι φανερό και με τα απλά μαθηματικά του Δημοτικού ότι τα κενά είναι χιλιάδες.
Η ΑΣΕ τονίζει:
«Η "κανονικότητά" τους σημαίνει:
Και την ίδια ώρα, συνδικαλιστικές δυνάμεις παίζουν τον ρόλο του "χθεσινού": "Αναμένουμε" για συναντήσεις... "Αναμένουμε" για συνελεύσεις... "Αναμένουμε" για κινητοποιήσεις...
Ε, αρκετά! Ο δρόμος είναι γνωστός: Συλλογική δράση, διεκδίκηση, αγώνας! Αυτή η πολιτική δεν παίρνει rebranding με νέους ή παλιούς "Μεσσίες". Θέλει μόνο: Ανατροπή - Ριζική αλλαγή από τα θεμέλια!
Τις επόμενες μέρες οργανωνόμαστε: Για κάθε μικρό και μεγάλο πρόβλημα στα σχολεία μας. Για την επιτυχία της πανεργατικής απεργίας την 1η Οκτωβρίου».