ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Είδαμε στην Εφηβική Σκηνή του μικρού Εθνικού την παράσταση «Στα όρια»

Η παράσταση «Στα όρια» του Κρις Κούπερ, της Εφηβικής Σκηνής του μικρού Εθνικού, έχει αντλήσει το υλικό της από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Κάνουμε θέατρο για την ειρήνη» του Εθνικού Θεάτρου και της UNICEF, στο οποίο συμμετείχαν νεαροί πρόσφυγες από χώρες εμπόλεμης ζώνης. Η συγγραφή του έργου από τον Κρις Κούπερ συνδέθηκε οργανικά με τη συμμετοχή του στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε η Σοφία Βγενοπούλου, μετάφραση - κείμενα αφηγητών η Τζούλια Διαμαντοπούλου.

Η δημιουργική διαδικασία του προγράμματος έχει αποκρυσταλλωθεί σε μια φανταστική ιστορία που εκτυλίσσεται σε μια φανταστική χώρα. Δύο αδέρφια προσπαθούν να γλιτώσουν από τη φρίκη του πολέμου. Εχοντας ως συνοδοιπόρο μια μητρική φιγούρα που συναντούν αναπάντεχα, επιχειρούν να διασχίσουν τα σύνορα, με τον κίνδυνο για τη ζωή τους να είναι παρών κάθε στιγμή. Φτάνουν στο σπίτι μιας άγνωστης οικογένειας και ζητούν καταφύγιο...

Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ο προβληματισμός σχετικά με τη ρητορική περί «παράνομου μετανάστη», «μετανάστη - εγκληματία» κ.ο.κ. Η συνειδητή αξιοποίηση αυτής της ρητορικής από την πλευρά των κυβερνήσεων, αλλά και η αποδοχή της από μεγάλο αριθμό ανθρώπων, απασχόλησαν έντονα τον συγγραφέα, όπως ο ίδιος εξηγεί στο πρόγραμμα. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται στην παράσταση, που απαντά με αφοπλιστική απλότητα στο ερώτημα αν μπορεί ένας κατατρεγμένος άνθρωπος να είναι παράνομος.

KAROL JAREK

Στο ίδιο πλαίσιο, σκιαγραφείται η καταστολή από την πλευρά των κρατών. Αντιστρέφεται εύστοχα η κατασκευασμένη εικόνα του «αστυνομικού - προστάτη», απηχώντας τις πραγματικές εμπειρίες των προσφύγων από τις δυνάμεις καταστολής.

Η προσπάθεια των προσφύγων να βρουν καταφύγιο στο σπίτι μιας άγνωστης οικογένειας καταλήγει σε μια ενδιαφέρουσα εικονοποίηση των ακραίων διαφοροποιήσεων - οικονομικών, κοινωνικών κ.ο.κ. - που γεννιούνται ανάμεσα στους ανθρώπους μέσα από την ίδια τη λειτουργία της κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό είναι χαρακτηριστική η αξιοπρεπής στάση των προσφύγων, όπως και ο προβληματισμός τους σχετικά με το αν οφείλουν ευγνωμοσύνη, καθώς - σκέφτονται - το να έχει ένας άνθρωπος στέγη και φαγητό είναι δικαίωμα.

Στον αντίποδα της ασφυκτικής πραγματικότητας που σκιαγραφείται, η παράσταση εξερευνά συγχρόνως τη σημασία που έχουν για τον άνθρωπο η φαντασία, το όνειρο, η φιλία, οι ανθρώπινες σχέσεις. Η δραματουργική αξιοποίηση της μυθολογίας, η ευρηματικότητα στην κινησιολογία (Σταυρούλα Σιάμου) και η ειλικρινής ερμηνεία της Ευσταθίας Λαγιόκαπα (ανάμεσα στις ισάξιες ερμηνείες όλων των ηθοποιών, και πιο συγκεκριμένα των Ασημίνας Αναστασόπουλου, Μαλαματένιας Γκότση, Ελένης Ζαραφίδου, Βασίλη Καλφάκη, Βασίλη Καραμπούλα, Μελίνας Κοτσέλου, Μιχαήλ Μελίσση, Νάνσυ Σιδέρη, Γιώργου Σκαρλάτου) ζωντανεύουν με ευαισθησία τη θέληση ενός μικρού παιδιού που με όπλο τη φαντασία προσπαθεί να επιβιώσει μέσα σε σκληρές και άδικες συνθήκες.

Σημαντικό είναι ότι τα ερεθίσματα που δίνει η παράσταση χαρακτηρίζονται από έντονη συνάφεια με την επικαιρότητα. Τα χαλάσματα του σκηνικού, της Τίνας Τζόκα, αποτελούν μια διαχρονικά αναγνωρίσιμη εικόνα του πολέμου. Ταυτόχρονα, αυτήν την περίοδο συνδέονται - σχεδόν αυτόματα - στο μυαλό του θεατή με τις εικόνες από τη Γάζα. Η αφήγηση του ναυαγίου των προσφύγων, χωρίς να εντάσσεται άμεσα στη βασική ιστορία, καθίσταται μία από τις στιγμές που κλονίζουν τον θεατή, απηχώντας το έγκλημα της Πύλου.

Αξια είναι και η δουλειά των Ελένης Μανωλοπούλου στα κοστούμια, Σταυρούλας Σιάμου στην κίνηση, Αλέξανδρου - Δράκου Κτιστάκη στη μουσική και Βασίλη Παπακωνσταντίνου στους φωτισμούς.

Συμπερασματικά, η παράσταση μπορεί να αποτελέσει μια αφετηρία συζήτησης και σκέψης για τους εφήβους θεατές. Αξίζει να την παρακολουθήσουν με κριτική ματιά, επεκτείνοντας τους προβληματισμούς που αυτή θέτει και προσπαθώντας να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις στα «γιατί». Συζητώντας και βαθαίνοντας το κριτήριό τους σχετικά με το ποια είναι η αιτία των πολέμων, αλλά και ποια είναι η προϋπόθεση για να μπορέσουν οι λαοί να ζήσουν ειρηνικά, χωρίς πολέμους, φτώχεια, μετανάστευση και προσφυγιά.

Η παράσταση ανεβαίνει κάθε Παρασκευή - Σάββατο στις 20.00 και Κυριακή στις 19.30, στο Θέατρο «Rex».


Κ. Ν.

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Αναβιώνει το αγαπημένο μπαλέτο «Καρυοθραύστης»

Ο «Καρυοθραύστης», στην εντυπωσιακή χορογραφία του διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνου Ρήγου, επιστρέφει από τις 23/12/2023 μέχρι τις 14/1/2024 για 9 μοναδικές παραστάσεις, σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Κέντρο Πολιτισμού - Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ο «Καρυοθραύστης», το αριστούργημα του Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι, δικαίως θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του ρεπερτορίου, αφού η συναισθηματική δύναμη και η θεατρικότητα της μουσικής του συνθέτη μαγεύουν διαχρονικά μικρούς και μεγάλους θεατές.

«Παραμονή Χριστουγέννων η Μαρί - Κλάρα ανοίγει τα δώρα του νονού της και βρίσκει ένα παράξενο παιχνίδι, τον αγαπημένο της Καρυοθραύστη. Στον εύθραυστο παιδικό της κόσμο, τα όνειρα και η πραγματικότητα μπερδεύονται γλυκά. Στην αγκαλιά του Καρυοθραύστη θα δει τα πιο υπέροχα όνειρα, αλλά και τους πιο τρομακτικούς εφιάλτες. Στη νέα εποχή ο "Καρυοθραύστης" του Μπαλέτου της ΕΛΣ αναδεικνύει τη σκοτεινή αλλά και τη φωτεινή, φαντασμαγορική πλευρά του γνωστού παραμυθιού. Ενας νέος, παράξενος κόσμος δημιουργείται επί σκηνής, όπου το γυάλινο δωμάτιο - βιτρίνα της Μαρί - Κλάρας συναντά τα φωτεινά, πολύχρωμα αντικείμενα που αιωρούνται στη σκηνή, τις μπαρόκ πύλες που οδηγούν στα υπόγεια του βασιλείου των ποντικιών, αλλά και το πάμφωτο χριστουγεννιάτικο δέντρο», σημειώνει ο Κ. Ρήγος.

Παραστάσεις: 23, 24, 28 και 30 Δεκεμβρίου 2023, 3, 4, 5, 6 και 14 Ιανουαρίου 2024. Ωρα έναρξης 19.30 (Κυριακή 18.30).

«Ναι... μπορούμε και πάλι να ελπίζουμε»

Ενα ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Θεοδωράκη

Την Τρίτη 19 Δεκέμβρη στις 7 μ.μ., στην αίθουσα «Γιάννης Μαρίνος» (πρώην Πολυχώρος) του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, θα πραγματοποιηθεί μια τιμητική εκδήλωση για τον δημοσιογράφο και ποιητή Γιάννη Θεοδωράκη.

Θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Αθήνα το ντοκιμαντέρ των Αντώνη και Στέλιου Διαμαντή, «Γιάννης Θεοδωράκης - Ναι... μπορούμε και πάλι να ελπίζουμε», που σκιαγραφεί την πολύπλευρη προσωπικότητα και το δημοσιογραφικό και ποιητικό του έργο, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώριζαν. Παράλληλα θα γίνει παρουσίαση των ποιητικών του συλλογών «Λιποτάχτες» και «Πλημμύρα», που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Μετρονόμος».

Για το έργο του θα μιλήσουν οι Στάθης Σταυρόπουλος και Σπύρος Αραβανής, ενώ μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ ο Βασίλης Λέκκας και η Νατάσα Μωϋσόγλου θα ερμηνεύσουν τραγούδια σε στίχους του Γιάννη Θεοδωράκη, συνοδευόμενοι από τον Θεόδωρο Μπρουτζάκη στο πιάνο και τον Οθωνα Μπικάκη στην κρητική λύρα.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Για την εκπαίδευση που δικαιούνται

Τις άσχημες συνθήκες μέσα στις οποίες καλούνται να σπουδάσουν αναδεικνύει με καταγγελία του ο Σύλλογος Σπουδαστριών και Σπουδαστών του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (ΚΩΘ).

Οπως αναφέρει, τα τελευταία χρόνια οι εικόνες που αντικρίζουν καθημερινά οι άνθρωποι που εργάζονται και σπουδάζουν στο Ωδείο θυμίζουν περισσότερο οικοδομή υπό κατασκευή παρά εκπαιδευτικό ίδρυμα: «Μούχλα σε αίθουσες διδασκαλίας, σπασμένα κομμάτια οροφής αλλά και απαγόρευση εισόδου στους πλαϊνούς και πίσω προαύλιους χώρους του ωδείου, καθώς είναι υπαρκτός ο κίνδυνος πτώσης σοβάδων. Αποκορύφωμα αυτής της κατάστασης αποτελεί η μη συντήρηση του λέβητα θέρμανσης, με αποτέλεσμα αυτός να χαλάσει και από τις 27 Νοεμβρίου το ωδείο να μη λειτουργεί πλήρως, ενώ τα περισσότερα μαθήματα, ατομικά και ομαδικά, έχουν περάσει σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης.

Ταυτόχρονα, λόγω των συνθηκών αυτών, εδώ και έναν τουλάχιστον χρόνο το ωδείο είναι σε αναμονή μετεγκατάστασης σε ασφαλέστερο κτίριο, μέχρι να γίνει η αναπαλαίωση αυτού στο οποίο βρισκόμαστε έως τώρα».

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις γιορτές αναμένεται να ολοκληρωθεί η μετεγκατάσταση του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης σε άλλους χώρους, προκειμένου το επόμενο διάστημα να ξεκινήσουν οι εργασίες στο ιστορικό κτίριο του ΚΩΘ.

Στο πλαίσιο αυτό κάποια μαθήματα θα πραγματοποιούνται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ενώ ο δήμος Θεσσαλονίκης παραχώρησε μια αίθουσα του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου. Παράλληλα θα μισθωθεί κτίριο για τις υπόλοιπες ανάγκες του Ωδείου.

Οι σπουδαστές, κόντρα στην προοπτική του κατακερματισμού, απαιτούν από το υπουργείο Πολιτισμού να φροντίσει ώστε το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης να μεταστεγαστεί σε έναν ενιαίο χώρο, στον οποίο θα μεταφερθεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων του. Απαιτούν η διοίκηση του Ωδείου να δρα με συμπεριληπτικότητα και περισσότερη διαφάνεια. Τέλος, διεκδικούν την εκπαίδευση και την ποιότητα ζωής που τους αξίζει.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ