Τετάρτη 13 Δεκέμβρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΚΕ - ΚΝΕ
Γιορτές για παιδιά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αυτήν την Κυριακή

Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ και το Κεντρικό Συμβούλιο της ΚΝΕ την Κυριακή 17 Δεκέμβρη θα πραγματοποιήσουν για μία ακόμα χρονιά στην έδρα της ΚΕ στον Περισσό την ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη γιορτή που έχουν αγαπήσει μικροί και μεγάλοι.

Η ομάδα που επιμελείται το πρόγραμμα της γιορτής θα δημιουργήσει με μεράκι έναν όμορφο χώρο, μια πραγματικά ζεστή αγκαλιά για τα παιδιά, για να περάσουν παρέα με την οικογένειά τους πολύτιμες στιγμές ξεγνοιασιάς και δημιουργικής απασχόλησης.

Η είσοδος είναι δωρεάν. Στον χώρο θα λειτουργούν κυλικείο και βιβλιοπωλείο.

Από τις 5 μ.μ. έως τις 7 μ.μ. τα παιδιά θα απασχολούνται με την καθοδήγηση παιδαγωγών στις όμορφες δημιουργικές γωνιές που θα έχουν στηθεί στον χώρο του φουαγιέ.

Στις 7 μ.μ. θα παρακολουθήσουν τη μουσικοθεατρική παράσταση «Εκείνα τα Χριστούγεννα ήρθαν τα κάτω πάνω», της Μαρίας Παπαγιάννη, με μουσική του Θάνου Μικρούτσικου.

Η ενορχήστρωση είναι του Θύμιου Παπαδόπουλου, ο οποίος παίζει και πνευστά. Στο πιάνο θα είναι ο Δημήτρης Ανδρονιάδης. Τραγουδούν ο Αλέξανδρος Δάικος και η Μιρέλα Πάχου. Παίζουν οι ηθοποιοί Χρύσα Κοτταράκου και Βασίλης Χατζηδημητράκης.

Μικροί και μεγάλοι θα παρακολουθήσουν ένα παραμύθι με πολλή μουσική, που μέσα του έχει πολλές μικρές ιστορίες. Δύο ηθοποιοί, δύο τραγουδιστές και δύο μουσικοί παρουσιάζουν πολλά και διαφορετικά τραγούδια που έγραψε ο Θάνος Μικρούτσικος για παιδιά και τα οποία συνδέονται με καμβά μια ιστορία που εξελίσσεται κάποια Χριστούγεννα πάνω και κάτω από τη Γη. Με «οδηγό» την Αγια, ένα καλικαντζαράκι τόσο διαφορετικό απ' όλα τα καλικαντζαράκια της γης, ένα κορίτσι τόσο διαφορετικό, που θα μας μάθει πως δεν έχει σημασία από πού βλέπεις τον ήλιο ή το φεγγάρι, σημασία έχει να προσπαθείς να δεις την αλήθεια και μέσα από τα μάτια του άλλου.

Στη Θεσσαλονίκη


Αντίστοιχα, οι μικροί φίλοι της Θεσσαλονίκης δίνουν ραντεβού την Κυριακή 17 Δεκέμβρη, στις 10.30 π.μ. στο δημαρχείο της πόλης, στην Αίθουσα Νερού.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εργαστήρι κατασκευών και ζαχαροπλαστικής. Ξεχωριστή θέση θα έχουν για μία ακόμα χρονιά ο χορός και τα ζογκλερικά, αλλά και η γωνιά face painting, καθώς και η παραμυθατζού με απίθανες ιστορίες, ενώ φέτος θα πραγματοποιηθεί και baby γιόγκα.

Η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ «Κόκκινα Αλεξίπτωτα» θα παρουσιάσει την παράσταση «Φρικαντέλα, η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα», του Ευγένιου Τριβιζά.


ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Διοργανώνει εκθέσεις βιβλίου και βιβλιοπαρουσιάσεις

Με σύνθημα «Η γνώση είναι δύναμη στον αγώνα για να αλλάξουμε τον κόσμο»

Με το σύνθημα «Η γνώση είναι δύναμη στον αγώνα για να αλλάξουμε τον κόσμο» η ΟΠ Αττικής της ΚΝΕ διοργανώνει τις επόμενες μέρες εκθέσεις βιβλίου στα Στέκια Πολιτισμού της ΚΝΕ σε Αθήνα, Μενίδι, Πειραιά και Καισαριανή, καθώς και έναν μικρό κύκλο με ενδιαφέρουσες βιβλιοπαρουσιάσεις.

Τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ θα έχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στις εκθέσεις βιβλίου της «Σύγχρονης Εποχής», που θα φιλοξενούνται τις επόμενες μέρες ενόψει Χριστουγέννων στους φιλόξενους χώρους των Στεκιών Πολιτισμού. Θα έχουν επίσης την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και να συμμετέχουν στη συζήτηση, στις βιβλιοπαρουσιάσεις που θα γίνουν σε αυτό το πλαίσιο. Με αυτήν τη δραστηριότητα η ΟΠ Αττικής φιλοδοξεί περισσότερα μέλη και φίλοι της ΚΝΕ να έρθουν σε επαφή με τις εκδόσεις που περιέχουν σύγχρονες επιστημονικές επεξεργασίες του ΚΚΕ, με τα έργα των κλασικών της επαναστατικής θεωρίας Κ. Μαρξ, Φ. Ενγκελς και Β. Ι. Λένιν, με την ιστορία του διεθνούς κι ελληνικού εργατικού επαναστατικού κινήματος, μέσα από τις εκδόσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, από τα έργα των κλασικών, από την προοδευτική εργατική λογοτεχνία, από μια σειρά άλλες χρήσιμες κι ενδιαφέρουσες εκδόσεις.

Διαχρονικά η όποια ανάπαυλα προσφέρεται μέσα στις γιορτές, αποτελεί ευκαιρία για τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου με τη μελέτη του πολιτικού και λογοτεχνικού βιβλίου, αποτελεί ευκαιρία για τη διεύρυνση της μαρξιστικής πολιτικής και λογοτεχνικής βιβλιοθήκης των μελών και των φίλων της ΚΝΕ, στην προσπάθεια να αποκτιούνται τα απαραίτητα γνωστικά και άλλα εφόδια για την ανάπτυξη της σημερινής επαναστατικής δράσης καθημερινά στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στους χώρους κατάρτισης και δουλειάς, στις γειτονιές.

Δίνουμε «ραντεβού» στις βιβλιοπαρουσιάσεις και στις εκθέσεις βιβλίου στα Στέκια Πολιτισμού της ΚΝΕ, για να ξεφυλλίσουμε παλιότερες και νεότερες εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής», να ακούσουμε και να συζητήσουμε.

Το πρόγραμμα των βιβλιοπαρουσιάσεων:

Μελετάμε την Ιστορία μας με το βλέμμα καρφωμένο στο μέλλον!

Ξεχωριστή θέση στις εκδηλώσεις των επόμενων ημερών έχει η παρουσίαση των καινούργιων εκδόσεων της «Σύγχρονης Εποχής» με έμφαση στην έκδοση «Πολυτεχνείο Νοέμβρης 1973. Εμπνευση, γνώση και στήριγμα για τους λαϊκούς ξεσηκωμούς του μέλλοντος», που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 14/12, στις 19.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ - «Μάνος Λοΐζος». Θα μιλήσει η Αλέκα Παπαρήγα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

Συζητάμε - Μαθαίνουμε για την κοινωνία που ζούμε - Παλεύουμε για την ανατροπή της!

Βιβλιοπαρουσίαση των εκδόσεων της ΙΕ του ΚΣ: «Αλήθειες & Ψέματα για τον καπιταλισμό»(1. Για τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, 2. Για το κράτος και τη δημοκρατία):

Το Σάββατο 16/12, στις 19.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Καισαριανή «Ανδρέας Λυκουρίνος» (Ερυθρού Σταυρού και Λυδίας): Θα μιλήσει η Ελένη Τσώνη, μέλος του ΣΠ Αττικής της ΚΝΕ.

Την Κυριακή 17/12, στις 19.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στο Μενίδι (Κεντρική Πλατεία 6): Θα μιλήσει ο Νάσος Σκοτίδας, μέλος της ΙΕ του ΣΠ Αττικής της ΚΝΕ.

Την Πέμπτη 21/12, στις 19.30, στο «Γραμματόσημο καφέ» (Ηρ. Πολυτεχνείου 82, Χαϊδάρι): Θα μιλήσει ο Παύλος Κατσιγιάννης, μέλος της ΙΕ του ΚΣ της ΚΝΕ.

Την Παρασκευή 22/12, στις 19.00, στην αίθουσα εκδηλώσεων δήμου Χαλανδρίου (στρ. Αλεξ. Παπάγου 7, Χαλάνδρι): Θα μιλήσει ο Στάθης Ευσταθίου, μέλος του Γραφείου Περιοχής Αττικής της ΚΝΕ.

«Πόλεμος - ο μεγάλος σκηνοθέτης της επανάστασης» Β. Ι. Λένιν

Την Τετάρτη 20/12, στις 19.30, στο Πολιτιστικό Στέκι Πειραιά της ΚΝΕ «Τραβέρσο» (Φίλωνος 9, Πειραιά), θα πραγματοποιηθεί βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «10 μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο» του Τζον Ριντ και θα ακολουθήσει προβολή του ντοκιμαντέρ της ΚΝΕ «100 χρόνια από τον κόκκινο Οκτώβρη». Θα μιλήσει ο Ιάσονας Φανός, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

Την Παρασκευή 22/12, στις 19.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Καισαριανή «Ανδρέας Λυκουρίνος», θα πραγματοποιηθεί βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «Τα διαμάντια στην υπηρεσία της επανάστασης», του Γ. Σεμιόνοφ. Θα μιλήσει ο Γιώργος Σαρτζής, μέλος της ΙΕ του ΣΠ Αττικής της ΚΝΕ.

Προοδευτική, εργατική λογοτεχνία

Την Τρίτη 19/12, στις 19.30, στην έδρα της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ (Αχαρνών 241), θα πραγματοποιηθεί βιβλιοπαρουσίαση του λογοτεχνικού έργου «Αμφίβολη Μάχη», του Τζον Στάινμπεκ. Θα μιλήσει ο Γιώργος Τάτσης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και του Γραφείου Περιοχής της ΚΟ Αττικής.

Την Πέμπτη 21/12, στις 19.00, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» (Ηρακλειδών 66, Θησείο) θα πραγματοποιηθεί βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «Τα καπνά», του Ντ. Ντίμοφ. Θα μιλήσει ο Αντώνης Μοχιανάκης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

Το πρόγραμμα των εκθέσεων βιβλίου

Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ - «Μάνος Λοΐζος» (Τροίας 36, Αθήνα), Δευτέρα 11/12 - Παρασκευή 22/12. Ωράριο: Δευτ - Παρ: 18.00-22.00, Σαβ - Κυρ: 10.00-22.00.

Πολιτιστικό Στέκι Πειραιά της ΚΝΕ «Τραβέρσο» (Φίλωνος 9, Πειραιά), Σάββατο 16/12 - Σάββατο 30/12. Ωράριο: 10.00-13.00, 17.00-20.00

Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στο Μενίδι (Κεντρική Πλατεία 6), Δευτέρα 18/12- Παρασκευή 22/12 και Τετάρτη 27/12 - Σάββατο 30/12. Ωράριο: 18.00-21.00.

Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Καισαριανή «Ανδρέας Λυκουρίνος» (Ερυθρού Σταυρού & Λυδίας), Δευτέρα 18/12 - Σάββατο 30/12. Ωράριο: 10.00-13.00, 17.00-20.00.

  • Βιβλιοπαρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν ακόμα στο βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής» (βλ. σελίδα 7).
Στο Στέκι Πολιτισμού «Μάνος Λοΐζος»

Αλλες εκδηλώσεις που ξεχωρίζουν στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ «Μάνος Λοΐζος», στο πλαίσιο της έκθεσης βιβλίου αλλά και των σεμιναρίων και διαλέξεων που πραγματοποιούνται φέτος για τα εργαστήριά του, είναι οι εξής:

  • Την Τρίτη 19 Δεκέμβρη στις 7 μ.μ. θα γίνει εκδήλωση με θέμα «Οταν ο "χορός της ζωής" γίνεται ιστορία για μικρά και ...μεγάλα παιδιά!», με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση των συγγραφέων νεανικής λογοτεχνίας Ζωρζ Σαρή και Αλκης Ζέη. Θα μιλήσουν οι συγγραφείς παιδικών βιβλίων Ζωή Βαλάση και Μαρία Παπαγιάννη. Χαιρετισμό θα απευθύνει η Ελενα Μποτζιολή, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.
  • Την Κυριακή 17 Δεκέμβρη από τις 5 μ.μ. μέχρι τις 9 μ.μ. γίνεται στο Θεατρικό Εργαστήριο σεμινάριο με θέμα «Ερμηνευτική προσέγγιση της κωμωδίας» από την Ελένη Γερασιμίδου, ηθοποιό και δασκάλα Υποκριτικής.

Παράλληλα, το Στέκι «Μάνος Λοΐζος» θα φιλοξενήσει στον χώρο του έκθεση αφίσας για την Παλαιστίνη, σε επιμέλεια της Επιτροπής Πολιτισμού του ΚΣ της ΚΝΕ. Η έκθεση θα λειτουργήσει από 18 Δεκέμβρη έως 18 Γενάρη.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Εκθέσεις βιβλίου και βιβλιοπαρουσιάσεις στα Στέκια της ΚΝΕ στην Αττική
  • ΚΚΕ - ΚΝΕ: Χριστουγεννιάτικες γιορτές για παιδιά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
  • Φοιτητικοί Σύλλογοι: Συνεχίζει η πολύμορφη δραστηριότητα ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Στις 16 Δεκέμβρη η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ, με τη συμμετοχή άνω των 100 Συλλόγων.
  • Αρθρογραφία για τους ανταγωνισμούς στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
  • Ενδιαφέρουσα εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την Ειδική Αγωγή.
Πλευρές του ανταγωνισμού στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι μια πάγια επιδίωξη του κεφαλαίου στην Ελλάδα, από τα χρόνια ακόμα της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Από το μακρινό 1992, με τη Συνθήκη του Μάαστριχ κι αργότερα το 1999, που η χώρα μας υπέγραφε και τη Διακήρυξη της Μπολόνια, τη στρατηγική της ΕΕ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, έμπαινε επί τάπητος το πώς θα εφαρμοστούν στα πανεπιστήμια οι 4 «ελευθερίες» του Μάαστριχ: Κίνησης εργατικού δυναμικού, υπηρεσιών, εμπορευμάτων και κεφαλαίων. Για τα (δημόσια ακόμα) πανεπιστήμια, αυτό μεταφράστηκε σε εξάπλωση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, εμπορική εκμετάλλευση της προσφερόμενης εκπαίδευσης, των ερευνητικών αποτελεσμάτων, της περιουσίας και όλων των λειτουργιών των πανεπιστημίων και τέλος δημιουργία επενδυτικών ευκαιριών.

Στα 30 χρόνια που μεσολάβησαν, έγιναν βήματα σε αυτήν την κατεύθυνση από όλες τις κυβερνήσεις και στους τέσσερις τομείς. Οι νόμοι Γιαννάκου, Διαμαντοπούλου, Γαβρόγλου και Κεραμέως, όλων δηλαδή των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ όλα αυτά τα χρόνια, έβαλαν ο καθένας την υπογραφή του στο νέο τοπίο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στη χρόνια υποστελέχωση προστέθηκε το πάγωμα των προσλήψεων για πάνω από 10 χρόνια, για να αλλάξει εντελώς η σύνθεση των εργαζομένων στα πανεπιστήμια, με τους συμβασιούχους να αυξάνονται σταθερά σε σχέση με τους μόνιμους. Η εντατικοποίηση και η εργασιακή ανασφάλεια τσακίζει κόκαλα, ειδικά στο υψηλής ειδίκευσης προσωπικό που καλύπτει διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες. Το ερευνητικό έργο, όταν δεν υπακούει στους κανόνες των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, από τα οποία τη μερίδα του λέοντος παίρνουν μεγάλες εταιρείες που επιβάλλουν και τους όρους τους σε αυτά, προσαρμόζεται στις πρόσκαιρες απαιτήσεις της αγοράς υπό τον παραπλανητικό και αντιεπιστημονικό διαχωρισμό της εφαρμοσμένης από τη βασική έρευνα.


Μπήκαν δίδακτρα. Αρχικά σε επιλεγμένα μεταπτυχιακά, για να γενικευτούν στη συνέχεια στα περισσότερα, και με την περσινή εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ να καταργεί πλέον οριστικά την όποια κρατική χρηματοδότηση σε αυτά. Ακολούθησαν στα διάφορα άλλα προγράμματα που αναπτύχθηκαν, όπως τα πολυδιαφημισμένα ξενόγλωσσα προπτυχιακά, στα οποία θα μπορούν πλέον να εγγράφονται και Ελληνες φοιτητές - σύμφωνα με πρόσφατες εξαγγελίες του ΥΠΑΙΘ. Ιδρύθηκαν σε κάθε πανεπιστήμιο εταιρείες αξιοποίησης της περιουσίας τους με διαφορετικό ΑΦΜ και αδιαφανείς διαδικασίες. Ενισχύθηκε η λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ), δηλαδή του βασικού μηχανισμού της επιχειρηματικής λειτουργίας των ΑΕΙ, σε σημείο ώστε σήμερα η αναλογία του προϋπολογισμού του ΕΛΚΕ έναντι της τακτικής κρατικής επιχορήγησης σε ένα ΑΕΙ να φτάνει ακόμα και το 10:1 και να αποτελεί δείκτη «αυτονομίας» του πανεπιστημίου από την κρατική χρηματοδότηση. Δόθηκε «πράσινο φως» και κίνητρα για ίδρυση εταιρειών spinoff και startup από μέλη ΔΕΠ, ερευνητές και φοιτητές και επενδύσεις κεφαλαίων των ΕΛΚΕ σε εταιρικά σχήματα.

Παράλληλα, ενισχύθηκε η αγορά της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ιδιωτικά ΙΕΚ, «κολέγια», franchising ξένων πανεπιστημίων που έχουν σοβαρή τεχνογνωσία δεκαετιών στο πώς η εκπαίδευση μπορεί να κάνει μεγάλους τζίρους.

Ωστόσο κάτι ακόμα έλειπε...

Η «ελευθερία κίνησης κεφαλαίων» του Μάαστριχ δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί μόνο από τις εμπορικές συναλλαγές με το (δημόσιο) πανεπιστήμιο και τις επενδυτικές ευκαιρίες σε ερευνητικά προϊόντα, που όσο να 'ναι έχουν και το ρίσκο τους... Τα «φυλακισμένα» λιμνάζοντα κεφάλαια έψαχναν να βρουν διέξοδο σε εγγυημένα πεδία κερδοφορίας και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Και τι έχει πιο εγγυημένη πελατεία και τζίρο από την κάλυψη μιας πραγματικής, επιτακτικής ανάγκης της κοινωνικής πλειοψηφίας; Οπως είναι οι αυτοκινητόδρομοι, οι σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές, η πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια, η Υγεία, οι υπηρεσίες Πρόνοιας και φροντίδας των ευάλωτων, και φυσικά η Εκπαίδευση, αυτή η τόσο απαραίτητη λειτουργία για την αναπαραγωγή του εργατικού δυναμικού... Ετσι λοιπόν μετά την «απελευθέρωση» της Ενέργειας και των σιδηροδρόμων, το επόμενο διάστημα ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε αγωνιστικά και το νομοσχέδιο για το «ελεύθερο πανεπιστήμιο»...

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα διαρροές και δηλώσεις, το επικείμενο νομοσχέδιο αναπτύσσεται σε δύο άξονες: «Απελευθέρωση από την κρατική γραφειοκρατία» και «απελευθέρωση από το κρατικό μονοπώλιο». Η μόνη ελευθερία τελικά που δεν κατοχυρώνεται είναι το δικαίωμα στις δημόσιες, δωρεάν, υψηλού επιπέδου σπουδές που θα εξασφαλίζουν δουλειά στο αντίστοιχο επάγγελμα. Το μόνο που απελευθερώνει το νομοσχέδιο είναι οι δυνατότητες προσέλκυσης πελατείας είτε στο δημόσιο είτε στα ιδιωτικά - μη κρατικά.

Ο πρώτος άξονας αναφέρεται στην αυτονόμηση των δημόσιων ΑΕΙ από την κρατική χρηματοδότηση, δηλαδή στην πλήρη παράδοση των πανεπιστημίων στις διαθέσεις της αγοράς. Στη λογική της εξωστρέφειας, ως πελατεία υποδεικνύεται η δεξαμενή των φοιτητών από χώρες εκτός Ελλάδας - πρωτίστως - και ως εργαλείο τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών διαφόρων ταχυτήτων: Μεταπτυχιακά, μικρής διάρκειας, θερινά σχολεία, κοινά και διπλά προγράμματα, όλες οι εκδοχές προϊόντων που προβλέπει το «πανεπιστήμιο των νέων οριζόντων» (Ν. Κεραμέως).

Ο δεύτερος αναφέρεται στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και στοχεύει, μάλιστα, ένα μέρος της πελατείας τους να καλυφθεί από φοιτητές που φεύγουν στο εξωτερικό για σπουδές. Εδώ ακούγεται πολλές φορές το επιχείρημα ότι μαζί τους «φεύγουν έσοδα στο εξωτερικό». Γιατί τους πήρε ο πόνος όμως; Για τις οικογένειες που θα πληρώνουν είτε έξω είτε εδώ, είναι λίγο - πολύ το ίδιο. Για το κράτος, όμως, η ανακοπή της ροής αυτών των χρημάτων θα σημάνει μεταξύ άλλων τη δυνατότητα ενίσχυσης με κρατικό χρήμα του κεφαλαίου σε διάφορους τομείς...

Ολα φωνάζουν ότι το κόστος θα αυξηθεί

Μας λένε: «Η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά με το δημόσιο πανεπιστήμιο και αυτό θα οδηγήσει στη βελτίωση του τελευταίου». Αφήνουμε κατά μέρος ότι ο ανταγωνισμός ως χαρακτηριστικό του μηχανισμού της αγοράς δεν έχει οδηγήσει ποτέ και πουθενά σε μακροχρόνια βελτίωση των συνθηκών ζωής για την κοινωνική πλειοψηφία. Αντίθετα, οδηγεί σε καταστροφή ανθρώπινων και υλικών πόρων σε όλα τα επίπεδα.

Ποια προβλήματα θα λύσει ο ανταγωνισμός στα πανεπιστήμια;

Τη δυνατότητα με το πτυχίο να εργαστείς στο αντικείμενο με δικαιώματα; Μα ο ανταγωνισμός, στο έδαφος της αποσύνδεσης του πτυχίου από το επάγγελμα, θα μεγαλώσει τη στρατιά των άνεργων πτυχιούχων, αλλά και θα συμπιέσει προς τα κάτω τα δικαιώματα όσων καταφέρουν να εργαστούν.

Τις υποδομές και τη φοιτητική μέριμνα; Μα, λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια σημαίνει: Εσοδα - έξοδα, κεφαλαιοποίηση και επενδύσεις κερδών, βιωσιμότητα επενδύσεων. Δηλαδή τα έσοδα (δίδακτρα, εκμετάλλευση χώρων, επένδυση σε εταιρείες, πώληση ειδών κ.λπ.) θα πρέπει να επενδύονται εκεί που αναμένεται τζίρος και μέγιστο κέρδος, αλλιώς κινδυνεύει η βιωσιμότητα του ίδιου του πανεπιστημίου ή ενός προγράμματος σπουδών. Δηλαδή, με όρους αγοράς, δεν στέκει να έχεις έσοδα από τα ξενόγλωσσα προγράμματα και αντί να τα επενδύεις σε αντίστοιχα κερδοφόρα πεδία, να ενισχύεις με αυτά τα δωρεάν προπτυχιακά προγράμματα, που ναι μεν υποφέρουν από πολλές ελλείψεις, αλλά λειτουργούν ως καταβόθρα χρημάτων χωρίς άμεση απόδοση. Ταυτόχρονα τα έξοδα (μισθοί, υποδομές, φοιτητική μέριμνα) πρέπει να μειώνονται για να μεγαλώνει το περιθώριο κέρδους. Αυτό αντικειμενικά θα οδηγεί σε σταδιακή κατάργηση των δωρεάν υπηρεσιών και ενίσχυση της ανταποδοτικής λειτουργίας τους.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τις ΣΔΙΤ για τις εστίες. Προφανώς για μια οικογένεια ένα μικρό ενοίκιο της τάξης των 200 -300 ευρώ σε μια νεοανεγερθείσα, σύγχρονη εστία είναι προτιμότερο από τα νοίκια στην αγορά κατοικίας που έχουν ξεφύγει. Από τη στιγμή όμως που θα καταργηθεί η δωρεάν φοιτητική στέγη - έστω και για μια μερίδα δικαιούχων, όπως σήμερα - και μπουν στο παιχνίδι οι επενδυτές, το ενοίκιο στην εστία μόνο προς τα πάνω θα πηγαίνει και χωρίς τον «ανταγωνισμό» από τη δωρεάν εστία να το φρενάρει. Το παράδειγμα του UC Berkeley στις ΗΠΑ είναι χαρακτηριστικό. Αρχικά ξεκίνησε επενδύοντας στη φοιτητική στέγη, για να γίνει σταδιακά ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης ακινήτων στην αγορά της Καλιφόρνια. Το ξέφρενο ανοδικό ράλι των ενοικίων των τελευταίων χρόνων (κάτι σαν αυτό που ζούμε στη χώρα μας με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις) οδήγησε τις τιμές και των ακινήτων του Berkeley προς τα πάνω, με αποτέλεσμα να μην μπορούν πλέον να αντέξουν το κόστος ούτε οι φοιτητές ούτε οι εργαζόμενοι σε αυτό, οι οποίοι κατέληξαν να μένουν μακριά από το Πανεπιστήμιο. Η εντατικοποίηση μάλιστα της εργασίας δεν τους επέτρεπε να πηγαινοέρχονται στα σπίτια τους κι ορισμένοι επέλεγαν να κοιμούνται στα εργαστήριά τους. Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση, κατέβηκαν πέρσι σε απεργία πολλών εβδομάδων, που κατέληξε σε συμφωνία με την εργοδοσία για αυξήσεις έως και 60%.

Το κόστος σπουδών και φοίτησης; Προφανώς θα αυξηθεί. Οπου έχει μπει η λογική της ανταποδοτικής λειτουργίας (βλ. κοινωνικές υπηρεσίες δήμων, υπηρεσίες Υγείας κ.λπ.) το κόστος αυξάνεται.

Κι επειδή κάποιες δυνάμεις, π.χ. το ΠΑΣΟΚ, κρύβονται πίσω από τη διάκριση μεταξύ μη κερδοσκοπικών και κερδοσκοπικών επιχειρήσεων: Στο τέλος της μέρας, λίγο ενδιαφέρει τον αποδέκτη των υπηρεσιών μιας τέτοιας επιχείρησης (βλ. φοιτητή), αν τα κέρδη που οφείλουν να έχουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια για να είναι βιώσιμα, επενδύονται στον επόμενο κύκλο ή μοιράζονται μεταξύ των εταίρων...

Το ΚΚΕ τιμά τον κομμουνιστή διανοούμενο Δημήτρη Γληνό

Το ΚΚΕ τιμά τον κομμουνιστή διανοούμενο Δημήτρη Γληνό, με αφορμή τα 80 χρόνια από τον θάνατό του, με μια μεγάλη εκδήλωση που διοργανώνουν το Τμήμα Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, η ΤΟ Εκπαιδευτικών και η ΤΟ Πανεπιστημίων - Ερευνας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ.

Η εκδήλωση θα γίνει την Τετάρτη 20 Δεκέμβρη, στις 18.30, στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ (λεωφ. Ηρακλείου 145).

Θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Παρεμβάσεις θα κάνουν οι: Θοδωρής Κωτσαντής, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, Δημήτρης Κοιλάκος, μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ, και Βασίλης Μόσχος, μέλος του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ.

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Ξεπερνούν τις 100 οι αποφάσεις συμμετοχής στην Πανελλαδική Συνάντηση Φοιτητικών Συλλόγων στις 16 Δεκέμβρη!

Περισσότεροι από 100 Φοιτητικοί Σύλλογοι από όλη τη χώρα έχουν αποφασίσει τη συμμετοχή τους στη μεγάλη Πανελλαδική Συνάντηση την οποία οργανώνουν οι Σύλλογοι που συσπειρώνονται στο Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, το Σάββατο 16 Δεκέμβρη στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, με σύνθημα «Αγώνας για αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές, για πτυχία με αξία και δουλειά με δικαιώματα! ΟΧΙ στα ιδιωτικά πανεπιστήμια».

Οι Φοιτητικοί Σύλλογοι που είχαν ανακοινώσει τη συμμετοχή τους μέχρι την Παρασκευή 8 Δεκέμβρη είναι:

Από Αττική

Πανεπιστημίου Πειραιά, Τοπογράφων Μηχανικών ΕΜΠ, Φιλοσοφικής, Μαθηματικού, Οδοντιατρικής, Νοσηλευτικής, Γεωλογικού, Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία και Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ, Σχολής Μηχανικών, Σχολής Επιστημών Υγείας, Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού και Σχολής Επιστημών Τροφίμων του ΠΑΔΑ, Σύλλογοι Οικοτρόφων Φοιτητικής Εστίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Φοιτητικής Εστίας Αθηνών και Νέων Φοιτητικών Εστιών ΕΜΠ.

Από Θεσσαλονίκη

Βιολογικού, Γεωλογικού, Δασολογίας, Μαθηματικού, Χωροταξίας, Οδοντιατρικής, Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Φυσικού, Φαρμακευτικής, Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων και Νηπιαγωγών του ΑΠΘ, Σχολής Επιστημών Υγείας, Λογιστικής, Σχολής Μηχανικών (Σίνδος) και Σχολής Μηχανικών (Σέρρες) του ΔΙΠΑΕ, Σύλλογος Οικοτρόφων Φοιτητικής Εστίας Θεσσαλονίκης.

Από Πάτρα

Χημικού, Φαρμακευτικής, Λογοθεραπείας, Πολιτικών Μηχανικών, Θεατρικών Σπουδών, Νοσηλευτικής, Βιολογικού, Φιλοσοφίας, Διοίκησης Επιστήμης και Τεχνολογίας, Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Από Ιωάννινα

Ιατρικής, Μαθηματικού, Διοίκησης Επιστήμης και Τεχνολογίας, Μηχανικών Επιστήμης Υλικών, Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών, Χημικού, Γεωπονίας (Αρτα), Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Από Ιόνιο

Βιβλιοθηκονομίας, Ιστορίας, Ηχου και Εικόνας.

Από Θεσσαλία

Σχολής Επιστημών Υγείας, Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής, Πολιτισμού & Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών, Οικονομικών Επιστημών, Σχολής Τεχνολογίας, Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικού Ειδικής Αγωγής, ΤΕΦΑΑ, Ιστορίας - Αρχαιολογίας - Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Μηχανολόγων Μηχανικών, Γλωσσικών Σπουδών, Ζωικής Παραγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Σύλλογος Οικοτρόφων Λάρισας.

Από Θράκη και Μακεδονία

Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Εργασίας του ΔΠΘ, Λογιστικής (Καβάλα), Χημικών του ΔΙΠΑΕ (Καβάλα), Σύλλογος Οικοτρόφων Ξάνθης.

Από Δυτική Μακεδονία

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Χημικών Μηχανικών, Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων, Μηχανολόγων Μηχανικών Κοζάνης, Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γεωπονίας και Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Φοιτητικός Σύλλογος Καστοριάς.

Από Στερεά Ελλάδα

Διοίκησης Γεωργικών Επιχειρήσεων (Θήβα), Θετικών Επιστημών (Λαμία), Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου (Ψαχνά Εύβοιας), Μαθηματικού (Λαμία).

Από Κρήτη

Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών, Κοινωνιολογίας, Φυσικού, Προσχολικής Εκπαίδευσης και Επιστήμης των Yλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης, Σύλλογος Οικοτρόφων Πολυτεχνείου Κρήτης, Γεωπονίας του ΕΛΜΕΠΑ.

Από Πελοπόννησο

Φυσικοθεραπείας, Νοσηλευτικής, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπισημίου Πελοποννήσου, Ιδρυτική Επιτροπή του Συλλόγου Οικοτρόφων Εστίας Καλαμάτας.

Από Αιγαίο

Μεσογειακών Σπουδών, Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής, Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μηχανικών Πληροφοριακών Συστημάτων και Μαθηματικού του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΘΗΝΑΣ
ΟΧΙ στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αναβάθμιση των σπουδών μας ΤΩΡΑ!

Οι φοιτητές δηλώνουν αποφασισμένοι και προειδοποιούν: Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο!

Εκλεγμένοι πρόεδροι Φοιτητικών Συλλόγων πραγματοποίησαν αιφνιδιαστική παρέμβαση χτες Τρίτη, πρώτη μέρα της συνόδου των πρυτάνεων στο Καβούρι.

Μπροστά στην είσοδο του ξενοδοχείου όπου γίνεται η σύνοδος ανήρτησαν πανό που ανέγραφε «ΟΧΙ στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αναβάθμιση των σπουδών μας ΤΩΡΑ!».

Η χτεσινή παρέμβαση «αποτελεί μία ακόμα πρωτοβουλία οργάνωσης της πάλης των φοιτητών ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, για αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές, πτυχία με αξία και δουλειά με δικαιώματα! Αυτές τις μέρες δεκάδες φοιτητικοί σύλλογοι οργανώνουν την ενημέρωση και τη συμμετοχή στα συλλαλητήρια της Παρασκευής».

Σε δηλώσεις του από το σημείο ο Μιχάλης Φαναρτζής, πρόεδρος του Φοιτητικού Συλλόγου Πανεπιστημίου Πειραιά, ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι αιτία πολέμου» και κάλεσε τους φοιτητές και τους συλλόγους να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις των επόμενων ημερών, με αποκορύφωμα τον πανελλαδικό συντονισμό πάνω από 100 Φοιτητικών Συλλόγων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά το Σάββατο 16 Δεκέμβρη.

Αντίστοιχα ο Αγγελος Θωμόπουλος, πρόεδρος του ΦΣ Τοπογράφων Μηχανικών ΕΜΠ, κατήγγειλε την απαράδεκτη στάση της αστυνομίας, που επέλεξε να αντιμετωπίσει τους εκπροσώπους των φοιτητών ως εγκληματίες, κάνοντας ελέγχους. Καταλήγοντας, ξεκαθάρισε ότι «δεν θα δεχτούμε τη διάλυση των πτυχίων μας! Δεν ανεχόμαστε την υποβάθμιση των σπουδών μας! Η κυβέρνηση μπορεί να είναι πλειοψηφία στη Βουλή, εμείς όμως είμαστε η πλειοψηφία στα ΑΕΙ και θα μας βρουν απέναντί τους. Οι φοιτητές είμαστε αποφασισμένοι».

Κάλεσαν όλους τους φοιτητές να συμμετάσχουν:

Την Παρασκευή στις 11 π.μ. στη σύνοδο των πρυτάνεων και στις 7 μ.μ. στο μεγάλο συλλαλητήριο στο Σύνταγμα.

Το Σάββατο στις 11 π.μ. στην Πανελλαδική Συνάντηση άνω των 100 Φοιτητικών Συλλόγων, στο Πανεπιστήμιο Πειραιά.

Με το βλέμμα στην «αγορά» της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την αντιστοίχιση πτυχίων Ελλάδας και Κύπρου

Με τα ίδια χιλιοειπωμένα συνθήματα και μερικά καινούργια, η κυβέρνηση, διά του υπουργού Παιδείας, συνεχίζει να «ζυμώνει» ως μονόδρομο την πρόθεσή της να παρακάμψει το άρθρο 16 του Συντάγματος και να προχωρήσει σε ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αξιοποιώντας τις διακρατικές συμφωνίες και συνθήκες. Ενδεικτική ήταν η τοποθέτηση του Κυρ. Πιερρακάκη κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την αντιστοίχιση πτυχίων Ελλάδας και Κύπρου.

Το νομοσχέδιο, που προβλέπει μεταξύ άλλων επιτάχυνση των διαδικασιών αναγνώρισης τίτλων σπουδών και συνέργειες των ιδρυμάτων στο πλαίσιο της «εξωστρέφειας», εγκρίθηκε επί της αρχής με τις θετικές ψήφους των βουλευτών της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, της Ελληνικής Λύσης και των «Σπαρτιατών». Κατά ψήφισε το ΚΚΕ, ενώ επίσης καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, «Νέα Αριστερά» και «Νίκη».

Από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Παιδείας επιδόθηκε σε μια προσπάθεια να πείσει για την αναγκαιότητα της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, επικαλούμενος ακόμα και πράγματα ανιστόρητα όπως π.χ. ότι το άρθρο 16 ανάγεται στη χούντα, σαν να μην υπάρχει η μακρά ιστορία αγώνων του λαϊκού και νεολαιίστικου κινήματος για την υπεράσπιση της Παιδείας ως δημόσιου δωρεάν αγαθού, απέναντι στην επιχειρηματική δράση και στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Επικαλέστηκε επιλεκτικά τη διεθνή εμπειρία, η οποία κάθε άλλο παρά όφελος για τους φοιτητές δείχνει με την ύπαρξη ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι σήμερα η Ελλάδα είναι όγδοη σε ό,τι αφορά τον αριθμό Αμερικανών φοιτητών που δέχεται και αναρωτήθηκε «γιατί να μην είμαστε τρίτοι, μετά τη Γαλλία και την Ιταλία;», εμφανίζοντας μέτρα που σπρώχνουν τα πανεπιστήμια στην επιχειρηματική λειτουργία όπως τα αγγλόφωνα πτυχία και μεταπτυχιακά και την προοπτική των μη κρατικών πανεπιστημίων ως μέσο προσέλκυσης Ευρωπαίων και Αμερικανών φοιτητών, οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως πελάτες.

Ο υπουργός τόνισε ότι «θα τα συζητήσουμε όλα στην πορεία, νομοθέτημα νομοθέτημα, από τη δικιά μας πλευρά με ανοιχτό πνεύμα, με τη μέγιστη δυνατή διάθεση να σφυρηλατηθούν συναινέσεις, αλλά χωρίς τη διάθεση περαιτέρω καθυστερήσεων», ξεκαθαρίζοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης. Εξάλλου, η κυβέρνηση έχει ποικιλοτρόπως προωθήσει το άνοιγμα του δρόμου σε ιδιώτες, ενώ ταυτόχρονα έχει υλοποιήσει μια πολιτική εμποδίων για την πλειοψηφία των φοιτητών στις σπουδές.

Την αντίθεση του ΚΚΕ στη συμφωνία εξέφρασε ο βουλευτής του Γιάννης Δελής. Οπως σημείωσε, μέσα από αυτήν αξιοποιείται και το άρθρο 28 του Συντάγματος για τις διακρατικές συμφωνίες, στο οποίο αναμένεται να στηριχτεί και το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, εκφράζοντας την αντίθεση του ΚΚΕ και στην κρίσιμη ερμηνευτική δήλωση του άρθρου και στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, με όποια μορφή και αν έρθουν αυτά. Εξέφρασε παράλληλα την αντίθεση στην αυτοματοποιημένη αντιστοίχιση τίτλων σπουδών, ειδικά στο σημερινό κατακερματισμένο τοπίο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στη χώρα μας, με τις πάμπολλες ταχύτητες προγραμμάτων σπουδών, την πανσπερμία των τίτλων σπουδών και το εντεινόμενο στοιχείο της εμπορευματοποίησης.

Επισημαίνοντας ότι η λίστα των ελληνικών ΑΕΙ περιλαμβάνει όλα τα δημόσια και των κυπριακών δημόσια και ιδιωτικά, έθεσε το ζήτημα του ποιος ωφελείται στην Κύπρο από αυτήν τη συνύπαρξη και κατά πόσον εξυπηρετείται η ποιοτική εκπαίδευση από ιδρύματα τα οποία λειτουργούν με καθαρά εμπορική λογική, όπως κατά τεκμήριο είναι τα ιδιωτικά. «Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε αναφορά για την ανάγκη ίδρυσης των ιδιωτικών πανεπιστημίων πλαισιώνεται με εμπορικά επιχειρήματα οικονομικίστικα, όπως "τόσα βάζω τόσα παίρνω", που καμία σχέση, βεβαίως, δεν έχουν με μορφωτικά επιχειρήματα», όπως επισήμανε.

«Θεωρούμε ότι ουσιαστική στόχευση είναι να διευκολυνθεί το άνοιγμα της αγοράς της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε Ελλάδα και Κύπρο», σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, τονίζοντας ότι, όπως δείχνει η εμπειρία, η κινητικότητα για σπουδές ή για εργασία, η «ευελιξία» σε προγράμματα σπουδών ή στις εργασιακές σχέσεις και η κατηγοριοποίηση φοιτητών ή εργαζομένων συνοδεύονται και από μία ταυτόχρονη συμπίεση των μισθών και των δικαιωμάτων και στις δύο χώρες ελέω ανταγωνισμού, ο οποίος ανεβάζει το κόστος σπουδών για τους φοιτητές και τις οικογένειές τους και μειώνει βεβαίως το κόστος μισθών για τους εργοδότες.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Στο επίκεντρο οι ανάγκες των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Ενδιαφέρουσα εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη την περασμένη Κυριακή

Η κατάσταση στην Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Πρόνοια στην Κεντρική Μακεδονία και η πρόταση του ΚΚΕ για το δικαίωμα στην ουσιαστική ένταξη στη ζωή των ατόμων με αναπηρία παρουσιάστηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης που οργάνωσε η ΟΠ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, την Κυριακή, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν εργαζόμενοι στην Ειδική Αγωγή, γονείς παιδιών με ειδικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες, φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων, τμημάτων Ειδικής Αγωγής και Υγείας κ.ά. Την εκδήλωση παρακολούθησαν η Θεανώ Καπέτη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και ο Γιάννης Δελής, βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.

Η πρόταση του ΚΚΕ

Η Αγγελική Γκούσκου, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, κατά την κεντρική ομιλία ανέδειξε τις διαχρονικές ευθύνες των αστικών κομμάτων που κυβέρνησαν. Οπως είπε, με το νομοθετικό τους έργο, τις προτεραιότητες που υπηρετούν, τον αντιεκπαιδευτικό σχεδιασμό, ευθύνονται για τη σημερινή κατάσταση στην Ειδική Αγωγή υπηρετώντας τη λογική που θεωρεί τις σύνθετες ανάγκες αυτών των παιδιών κόστος.

Θέτοντας το καίριο ερώτημα «Γιατί ενώ υπάρχουν οι υλικές δυνατότητες, το έμψυχο επιστημονικό δυναμικό, η αλματώδης ανάπτυξη της επιστήμης και των γνώσεων, τα ειδικά σχολεία είναι λίγα και ακατάλληλα, υπερπληθή και επικίνδυνα για μαθητές και εργαζόμενους σε αυτά;», σημείωσε: «Kατά τη γνώμη μας, το ζήτημα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης συνδέεται άρρηκτα με τον σχεδιασμό της οικονομίας και ποιον αυτή υπηρετεί. Στην κοινωνία και την οικονομία που μέτρο προόδου είναι η επίτευξη του κέρδους και όχι η ικανοποίηση των διευρυμένων κοινωνικών αναγκών, δεν μπορεί παρά ο χώρος των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να αντιμετωπίζεται είτε σαν βάρος είτε σαν ευκαιρία για κέρδος.


Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα και η προοπτική εντός των τειχών της κοινωνίας της καπιταλιστικής ανάπτυξης και της ΕΕ, για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τις οικογένειές τους.

Γι' αυτό και η προβολή της φιλανθρωπίας, των ΜΚΟ, των ΚΟΙΝΣΕΠ, σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα, είναι γενικευμένη και δεν μας εντυπωσιάζει. Είναι ο φερετζές μίας πολιτικής που στόχο έχει την εγκατάλειψη των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μόνο στην ατομική προσπάθεια και ευθύνη, με το κράτος να αποσείεται των ευθυνών του».

Ανέφερε επίσης ότι «η σημαία της "ένταξης" ή της "συμπερίληψης" που σηκώνουν υποκριτικά η ΕΕ και οι κυβερνήσεις χρόνια τώρα, στην πραγματικότητα αποτελεί όχημα για παραπέρα περιθωριοποίηση των μαθητών αυτών και αφήνει το μεγαλύτερο αποτύπωμά της, την βαθύτερη ταξική έκφραση σε αυτά που ανήκουν στις εργατικές - λαϊκές οικογένειες.

Η πολιτική της δήθεν "ένταξης", που είναι και κυρίαρχη, είναι αντεπιστημονική και εν τέλει αντιδραστική, αφού δεν διασφαλίζει καμία από τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την ολόπλευρη στήριξη του παιδιού (μορφωτική, σωματική, συναισθηματική). Το ερώτημα, λοιπόν, "ένταξη" ή "γκετοποίηση" είναι ψευτοδίλημμα. Και οι δύο αντιλήψεις, επενδυμένες με επιστημονικό μανδύα, απαλλάσσουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις από την υποχρέωση να ασχοληθούν επιστημονικά με την κάθε κατηγορία χωριστά, παραπέρα, να εξειδικεύσουν την προσέγγιση για κάθε περίπτωση χωριστά, στη βάση των δυνατοτήτων και ικανοτήτων του κάθε μαθητή και φυσικά όλο αυτό το πλαίσιο να χρηματοδοτηθεί γενναία, να στηριχτεί από όλες τις αναγκαίες ειδικότητες, στο κατάλληλο σχολικό πλαίσιο, με τα ανάλογα μέσα».


Παρουσιάζοντας τη θέση του ΚΚΕ σημείωσε: «Οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συνολικά χρειάζονται θετικά άνιση μεταχείριση, προκειμένου να αναπληρώσουν το "έλλειμμα" που γεννά η δυσκολία από την αναπηρία, που ως τέτοια παραμένει, εφ' όρου ζωής, και μάλιστα για τις πιο βαριές περιπτώσεις αναπηρίας είναι ανάγκη να προσφέρεται εφ' όρου ζωής και στην ενήλικη ζωή τους.

Ετσι, παλεύουμε για την εξασφάλιση όλων των επιστημονικών όρων και προϋποθέσεων, ώστε με βάση την πρόοδο και τις δυνατότητες της επιστήμης αυτές να προσφέρονται σε όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες». Και μεταξύ άλλων ανέφερε:

  • Πρώιμη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση πριν από την είσοδο του παιδιού στη σχολική εκπαίδευση.
  • Διευρυμένο δημόσιο και δωρεάν δίκτυο όλων των αναγκαίων ειδικών δομών, ειδικά σχολεία και τμήματα ένταξης, αλλά και της παράλληλης στήριξης για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη.
  • Μόνιμο προσωπικό όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων για να προσφέρουν τη γνώση τους με σύγχρονους όρους εργασίας (ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, βοηθητικό προσωπικό καθαριότητας).
  • Σύγχρονα επιστημονικά προγράμματα που να υποστηρίζουν και να συγκεκριμενοποιούν, να εξατομικεύουν το επιστημονικό/ παιδαγωγικό πλαίσιο παρέμβασης για κάθε μαθητή ανάλογα την αναπηρία ή/και την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη.
  • Σχολείο που να προετοιμάζει τον μαθητή με την ολόπλευρη ανάπτυξή του, τις αναγκαίες επαγγελματικές γνώσεις για την ένταξη στην κοινωνία, στη ζωή, την παραγωγή με σύγχρονα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα.

«Οσο αναγκαίος είναι ο αγώνας του σήμερα, τον αφήνουμε στη μέση αν δεν τον μπολιάζουμε με το μέλλον μας. Και αυτό απαιτεί ριζικές ανατροπές σε επίπεδο κοινωνίας, σε επίπεδο εξουσίας», σημείωσε.

Η κατάσταση στην Κεντρική Μακεδονία

Στην εικόνα της Ειδικής Αγωγής στην Κεντρική Μακεδονία αναφέρθηκε η Λένα Τσαγρή, κοινωνική λειτουργός, γραμματέας του ΔΣ του ΣΕΕΠΕΑ Κεντρικής Μακεδονίας, μέλος του ΔΣ του ΠΟΣΕΕΠΕΑ και της ΤΕ Εκπαιδευτικών Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Αναφέρθηκε στις ελλείψεις στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) που είχαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στη διάγνωση, η οποία συχνά δεν έφτανε ούτε για το 50% των παιδιών που έκαναν αίτηση.

Για τα 100 Σχολικά Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (ΣΔΕΥ) και τις Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ) που λειτουργούν στην Κεντρική Μακεδονία σημείωσε πως έχουν την ευθύνη μέχρι και 5 σχολείων ανά επιτροπή, με την αναλογία να διαμορφώνεται περίπου 1 σε 1.500 μαθητές/τριες, το χαμηλότερο ποσοστό στην ΕΕ.

Η ομιλήτρια σημείωσε πως οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν στα γενικά σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία είναι σχεδόν 14.400 και αποτελούν το 88% του συνόλου των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (στοιχεία του 2020). Από αυτούς:

Το 38,9% έχει υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό της τάξης.

Το 44,0% έχει υποστήριξη σε Τμήμα Ενταξης με κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα (και ένα 1,4% έχει υποστήριξη σε ΤΕ με διευρυμένο ωράριο).

Το 9,5% έχει υποστήριξη με Παράλληλη Στήριξη.

Ανέφερε ότι ενώ οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες και ενώ έχει προταθεί η ίδρυση ΤΕ και με απόφαση Δημοτικών Συμβουλίων στην περιοχή, αυτά δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ. Επίσης, δεκάδες ΤΕ σε όλη την Κεντρική Μακεδονία δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει, γιατί δεν έχει προσληφθεί ο απαιτούμενος αριθμός εκπαιδευτικών με αντίστοιχη την εικόνα στην παράλληλη στήριξη και πολλά παιδιά και πέρσι και φέτος δεν δέχτηκαν και δεν θα δεχτούν καμία υποστήριξη ενώ το έχουν ανάγκη. Πέρσι οι εγκρίσεις είχαν φτάσει μόλις στο 65%.

Οπως σημείωσε, στην Κεντρική Μακεδονία λειτουργούν 91 Ειδικά Σχολεία όλων των βαθμίδων με πάνω από 2.000 μαθητές (το 12% περίπου του συνόλου των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες). Η πλειοψηφία αφορά παιδιά με αυτισμό και νοητική υστέρηση.

Κομβικό ζήτημα η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση

Η Γωγώ Κάκαρη, ψυχολόγος, γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων στην Ειδική Αγωγή Κεντρικής Μακεδονίας και μέλος της ΤΕ Υγείας Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, αναφέρθηκε στο κομβικό ζήτημα της πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης αλλά και στο κομμάτι της υποστήριξης των παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αφού τελειώσουν το σχολείο, με την ενηλικίωσή τους.

«Τα δεδομένα από ανεπτυγμένες καπιταλιστικά χώρες υποδηλώνουν ότι τα παιδιά γονέων με χαμηλότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση λαμβάνουν ανισότιμη φροντίδα όσον αφορά τον προσυμπτωματικό έλεγχο, την αξιολόγηση/διάγνωση και την παροχή υπηρεσιών. Η κύρια αιτία έγκειται στο γεγονός ότι η οργάνωση των δημόσιων δομών και υπηρεσιών για την ανίχνευση δυσκολιών στον γενικό παιδικό πληθυσμό είναι ανεπαρκής, εμπορευματοποιημένη και αφήνεται στην ατομική ευθύνη των γονιών», τόνισε.

Επίσης ανέφερε ότι παρατηρούνται τεράστια κενά στις αρμόδιες δομές και υπηρεσίες που παρέχουν αξιολόγηση και αποκατάσταση, αυτές που λειτουργούν «είναι ελάχιστες σε σχέση με τον αριθμό των παιδιών που πρέπει να εξυπηρετούν».

Τόνισε την ανάγκη η πρώιμη παρέμβαση να είναι ευθύνη του κράτους, να την παρέχει δωρεάν μέσα από δομές και υπηρεσίες για το παιδί και την οικογένεια και ιδιαίτερα στάθηκε στο τι γίνεται μετά το σχολείο: Οπως είπε, η ανεργία στα ικανά προς εργασία ΑμεΑ φτάνει στο 30%-70% σε επίπεδο ΕΕ. Στο 38,8% είναι το χάσμα απασχόλησης των ατόμων με σοβαρή αναπηρία (20-64 ετών), δηλαδή η διαφορά του ποσοστού των απασχολούμενων ατόμων με αναπηρία από το ποσοστό των απασχολούμενων ατόμων χωρίς αναπηρία. 20% είναι ο δείκτης απασχόλησης ατόμων με σοβαρή αναπηρία (20-64 ετών). Το χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο και η μακροχρόνια ανεργία αποτελούν παράγοντες που συνδέονται με την περιορισμένη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στην εργασία. Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα ποσοστά μη απασχολούμενων ατόμων με σοβαρή αναπηρία που δεν έχουν εργαστεί ποτέ (35,4% στις ηλικίες 20-64 ετών).

Επιπρόσθετα κάποια ποσοστά που αποδεικνύουν το χαμηλό βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων με αναπηρία είναι τα εξής: 53,8% φτώχεια και κοινωνικός αποκλεισμός στα άτομα με σοβαρή αναπηρία ή σοβαρό περιορισμό δραστηριότητας (18-64 ετών). Ανικανοποίητες ανάγκες υγείας στα άτομα με σοβαρή αναπηρία λόγω συστημικών εμποδίων / ελλείψεων του συστήματος Υγείας: 34,2% (3η θέση η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας πανελλαδικά).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ