ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Ιούλη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το παλαιότερο απολίθωμα του Homo Sapiens στην Ευρώπη ανακαλύφθηκε στη Μάνη

Δεξιά το «Απήδημα 2» και αριστερά η ανάπλασή του
Δεξιά το «Απήδημα 2» και αριστερά η ανάπλασή του
Eνα κρανίο που βρέθηκε στην Ελλάδα και χρονολογείται στα τουλάχιστον 210.000 έτη αντιπροσωπεύει το παλαιότερο απολίθωμα του Homo Sapiens, του αρχαιότερου δηλαδή δείγματος ανατομικά σύγχρονου ανθρώπου στην Ευρασία, όπως ανακοίνωσε ομάδα Ελλήνων και ξένων επιστημόνων.

Το παραπάνω κρανίο, αλλά και ένα δεύτερο, το οποίο εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 170.000 ετών και διαθέτει χαρακτηριστικά Νεάντερταλ, είχαν ανακαλυφθεί στο σπήλαιο Απήδημα δυτικά της Αερόπολης στη Μάνη στο τέλος της δεκαετίας του 1970, στη διάρκεια ερευνών του Ανθρωπολογικού Μουσείου της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μέχρι τώρα όμως δεν είχαν μελετηθεί σε βάθος και είχαν παραμείνει σχετικά άγνωστα.

Ερευνητές από τη Γερμανία, την Ελλάδα και τη Βρετανία, με επικεφαλής την Ελληνίδα παλαιοανθρωπολόγο Κατερίνα Χαρβάτη, του γερμανικού Πανεπιστημίου «Εμπερχαρντ Καρλς» του Τίμπινγκεν, οι οποίοι έκαναν και τη δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», μελέτησαν για πρώτη φορά συγκριτικά τα δύο κρανία, γνωστά ως «Απήδημα 1» και «Απήδημα 2». Εκαναν εικονική ανακατασκευή των κατεστραμμένων τμημάτων των κρανίων, διεξήγαγαν συγκρίσεις με άλλα ανθρώπινα απολιθώματα και χρησιμοποίησαν μία υψηλής ακριβείας μέθοδο χρονολόγησης, προκειμένου να καθορίσουν την ηλικία των δύο κρανίων. Εκτιμούν ότι στο σπήλαιο Απήδημα έζησαν δύο ομάδες: Ενας πρώιμος πληθυσμός Homo Sapiens, ο οποίος αντικαταστάθηκε από έναν πληθυσμό Νεάντερταλ, οι οποίοι προϋπήρχαν στην ευρύτερη περιοχή της Νότιας Ελλάδας. Με τη σειρά τους, οι Νεάντερταλ αντικαταστάθηκαν από προγόνους του σύγχρονου ανθρώπου της Ανώτερης Παλαιολιθικής περιόδου, η πιο πρώιμη παρουσία των οποίων στην περιοχή χρονολογείται πριν από περίπου 40.000 χρόνια.

Η ανακάλυψη για την παλαιότητα του κρανίου «Απήδημα 1» και η εκτίμηση ότι ανήκει στον Homo Sapiens ενισχύουν την άποψη ότι οι πρόγονοι των σημερινών ανθρώπων εξαπλώθηκαν από την Αφρική προς την Ευρώπη και την Ασία νωρίτερα από ό,τι συνήθως πιστεύεται. Η νέα μελέτη ενισχύει επίσης τη θεωρία ότι δεν υπήρξε μόνο μία «έξοδος» από την Αφρική αλλά πολλές.

Παράλληλα με την παραπάνω δημοσιεύθηκε και μια άλλη επιστημονική μελέτη, από ερευνητές του Εθνικού Κέντρου Ερευνών της Γαλλίας (CNRS), που εξέτασαν και αυτοί τα κρανία και κατέληξαν σε ένα διαφορετικό συμπέρασμα. Κατ' αυτούς αντιπροσωπεύουν μια μεταβατική φάση ανάμεσα στον Ευρωπαίο «Ορθιο Ανθρωπο» (Homo Erectus) και στους Νεάντερταλ.

Για δεύτερη χρονιά η «Θλιμμένη Τζάσμιν» της Ελένης Ράντου

Η παράσταση του έργου του Γούντι Αλεν «Θλιμμένη Τζάσμιν», με την Ελένη Ράντου στον πρωταγωνιστικό ρόλο, επαναλαμβάνεται στο Θέατρο «Διάνα» από τις 11 Οκτώβρη.

Η Ελένη Ράντου σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Χατζηνικολάου μεταφέρουν για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή αυτό το έργο. Πρόκειται για την ιστορία μιας πρώην πλούσιας και νυν χρεοκοπημένης Νεοϋορκέζας, της Τζάσμιν, η οποία μετά την οικονομική καταστροφή του συζύγου της, Αλ, και τη διάλυση του γάμου της, προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη ζωή της από την αρχή. Αφραγκη πλέον, αναγκάζεται να μετακομίσει στο σπίτι της αδερφής της, Τζίντζερ, σε μια λαϊκή συνοικία του Σαν Φρανσίσκο, ενώ η αδερφή της ετοιμάζεται να παντρευτεί τον Τσίλι. Η απέχθεια της Τζάσμιν προς τον Τσίλι είναι κεραυνοβόλα και οι συγκρούσεις ανάμεσά τους πυροδοτούν ανεξέλεγκτες καταστάσεις... Το σενάριο του Γούντι Αλεν, στηριγμένο σε μια άλλη εκδοχή του έργου «Λεωφορείο ο Πόθος», περιγράφει με μοναδικά κωμικοτραγικό τρόπο το οδοιπορικό της πτώσης και την τραυματική εμπειρία της απώλειας, αποσπώντας διθυραμβικά σχόλια.

Θεατρική απόδοση: Ελένη Ράντου, Βαγγέλης Χατζηνικολάου. Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής. Σκηνικά: Μαγιού Τρικεριώτη. Κοστούμια: Κική Γραμματικοπούλου. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Κίνηση: Αντιγόνη Γύρα. Μουσική επιμέλεια: Ιάκωβος Δρόσος.

Παίζουν: Ελένη Ράντου, Μάξιμος Μουμούρης, Παντελής Δεντάκης, Καλλιρρόη Μυριαγκού, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης, Ορέστης Καρύδας και Δημήτρης Καπετανάκος.

Μετά τις 19 Γενάρη η παράσταση μεταφέρεται στη Θεσσαλονίκη και τη σκυτάλη στο Θέατρο «Διάνα» θα πάρει η καινούρια παράσταση του Β. Παπακωνσταντίνου σε κείμενα Οδ. Ιωάννου και σκηνοθεσία της Ελ. Ράντου.

Οι Skid Row στο «Κύτταρο»

JB PHOTOS

Το αμερικανικό heavy metal συγκρότημα Skid Row εμφανίζεται για μία και μοναδική συναυλία στην Αθήνα, τη Δευτέρα 15 Ιούλη στο «Κύτταρο».

Οι Skid Row ιδρύθηκαν το 1986 στο Νιου Τζέρσεϊ από τον μπασίστα Ρέιτσελ Μπόλαν και τον πρώην κιθαρίστα των Bon Jovi, Ντέιβ Σάμπο. Γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στις αρχές του '90 με τα τραγούδια τους «Youth Gone Wild», «I Remember You» και «18 and Life». Το 1999 το συγκρότημα επανασυνδέθηκε, με τον τραγουδιστή Τζόνι Σόλινγκερ να συμπληρώνει τη σύνθεσή τους. Από τότε έχουν πάρει μέρος σε πολλές περιοδείες, όπως η «Rock Never Stops tour», και έχουν κυκλοφορήσει τέσσερα άλμπουμ.

Τιμή εισιτηρίου: 22 ευρώ (περιορισμένη προπώληση) - 25 ευρώ (λοιπή προπώληση και ταμείο).

Εκεί που ο Reinhardt συναντά τον Τσιτσάνη!

Το Σάββατο 20 Ιούλη, στις 10 μ.μ., οι «Gadjo Dilo» στην ταράτσα του «Gazarte», με τραγούδια μιας άλλης εποχής, υπόσχονται μια βραδιά γεμάτη χορό και τραγούδι. Οι μελωδίες του πρωτεργάτη της gypsy jazz Django Reinhardt συναντούνται με αυτές του Χιώτη και του Τσιτσάνη, δημιουργώντας τον μοναδικό ήχο των «Gadjo Dilo», αυτόν που οι ίδιοι αποκαλούν «Manouche De Grec». Επιτυχημένες διασκευές τους όπως «Απόψε στις ακρογιαλιές», «Αλλα μου λεν τα μάτια σου», «Συ μου χάραξες πορεία», «Που 'σαι Θανάση» κ.ά. «εγγυώνται» μια αξέχαστη βραδιά.

Το μουσικό σχήμα αποτελούν: Σωτήρης Πομόνης (κιθάρα), Κώστας Μητρόπουλος (κιθάρα), Σέργιος Χρυσοβιτσάνος (βιολί), Γιώργος Τσιατσούλης (ακορντεόν), Ηλιάνα Τσαπατσάρη (φωνή), Γιώργος Ρούλος (κοντραμπάσο).

Είσοδος 8 ευρώ.

Θεωρητικές δομικές στη γλώσσα και τη λογοτεχνία

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Παπαζήση» η έκδοση «Λογολογίες - Θεωρητικές δοκιμές στη γλώσσα και τη λογοτεχνία» του αναπληρωτή καθηγητή Θεωρίας της Λογοτεχνίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ Βασίλη Αλεξίου και περιέχει μια σειρά από σημαντικά δικαιώματα που κατά καιρούς έχει επεξεργαστεί και δημοσιεύσει ο Β. Αλεξίου.

«Τα γραφτά που συναπαρτίζουν τούτο τον τόμο είναι κείμενα που αναδύθηκαν με διάφορες αφορμές και αιτίες ως λόγος πάνω στον λόγο, ή αλλιώς, όπως συμβαίνει άλλωστε παντού και πάντοτε, ως λόγος που προέκυψε από τη συνομιλία με τον λόγο των άλλων», σημειώνει ο Β. Αλεξίου στον πρόλογο της έκδοσης.

Τα δύο πρώτα κείμενα εστιάζουν σε ζητήματα που «μάλλον θα εντάσσονταν σε αυτό που θα λέγαμε φιλοσοφία της γλώσσας», όπως χαρακτηριστικά σημειώνει. Τα υπόλοιπα κείμενα ασχολούνται με πτυχές του έργου Ελλήνων και ξένων δημιουργών, αναφέρουμε χαρακτηριστικά τους Βάλτερ Μπένγιαμιν, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Γιάννη Ρίτσο και Κώστα Βάρναλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ