ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Νοέμβρη 2021 - Κυριακή 14 Νοέμβρη 2021
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΣΕΖΟΝ

Με θεαματική ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης σε σύγκριση με την περσινή χρονιά ολοκληρώθηκε η φετινή σεζόν στην Κρήτη. Οι ξενοδοχειακές μονάδες εποχικής λειτουργίας κατέβασαν τις προηγούμενες μέρες τα ρολά τους, δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι επιστρέφουν μαζικά στην ανεργία, οι επαγγελματίες στις περιοχές, που προσπαθούν να ζήσουν από τον Τουρισμό, κάνουν κι αυτοί ταμείο.

Οι μεγαλοεπιχειρήσεις του κλάδου «γελάνε και τα μουστάκια τους» με την ανάκαμψη των τζίρων και της κερδοφορίας τους τη φετινή σεζόν, σχεδιάζοντας από τώρα την επόμενη. Για τους εργαζόμενους όμως, αυτή η επιτυχία - όπως την παρουσιάζουν οι μεγαλοεργοδότες, η κυβέρνηση και τα κόμματά τους - συνοδεύτηκε από κλιμάκωση της επίθεσης στα δικαιώματά τους, στους όρους αμοιβής και εργασίας.

Με αφορμή το τέλος της τουριστικής σεζόν, ο «Ριζοσπάστης» μαζί με στελέχη της Κομματικής Οργάνωσης Κρήτης του ΚΚΕ επισκέφτηκε τους τέσσερις νομούς του νησιού. Συζήτησε με εργαζόμενους που δούλεψαν σε ξενοδοχεία και επισιτιστικές επιχειρήσεις, καθώς και με επαγγελματίες σε ορισμένες από τις πιο τουριστικές περιοχές, για τον απολογισμό που κάνουν οι ίδιοι.

Οι Κομματικές Οργανώσεις, τα μέλη και τα στελέχη του ΚΚΕ, ανοίγουν τη συζήτηση για τον χαρακτήρα της πολυδιαφημισμένης τουριστικής ανάπτυξης, τους κερδισμένους και τους χαμένους από αυτή. Θέτουν στο επίκεντρο το ποιος πληρώνει για την κρίση και «ματώνει» για την ανάπτυξη. Αναδεικνύουν την ανάγκη να περάσει ο λαός στην αντεπίθεση, για να πάψουν τα τουριστικά «θαύματα» να χτίζονται πάνω στη δική του στυγνή εκμετάλλευση και την ίδια στιγμή οι διακοπές, η αναψυχή και η ξεκούραση να αποτελούν ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα και άπιαστο όνειρο.

Πιο ψηλά αφίξεις και κέρδη, πιο χαμηλά μισθοί και δικαιώματα στο χρηματιστήριο του Τουρισμού

Οι εισπράξεις στον κλάδο θα κλείσουν στα 2,5 δισ. ευρώ περίπου, αλλά οι εργαζόμενοι και οι βιοπαλαιστές ΕΒΕ δυσκολεύονται ήδη να βγάλουν έναν ακόμα χειμώνα

Η ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης τη φετινή χρονιά ήταν αισθητή ήδη από τον Ιούλη. Συνεχίστηκε ακόμα πιο έντονα τους επόμενους μήνες, ενώ η αυλαία της δεν έπεσε παρά στο τέλος Οκτώβρη.

Για μια σειρά μεγάλες επιχειρήσεις και περιοχές, ο απολογισμός προσεγγίζει τους αριθμούς ρεκόρ που καταγράφηκαν το 2019. Με την πληρότητα να πιάνει ταβάνι ειδικά τον Αύγουστο, στα τέλη Σεπτέμβρη οι αεροπορικές αφίξεις ξένων επισκεπτών στην Κρήτη ανέρχονταν σε 2,08 εκατομμύρια (αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων) καλύπτοντας το 60% των αφίξεων του 2019.

Από την 1η Γενάρη 2021 μέχρι και την τελευταία μέρα του Οκτώβρη, ταξίδεψαν και αναχώρησαν από το νησί με όλα τα μέσα 4.785.356 επισκέπτες, φτάνοντας στο 63% περίπου σε σχέση με το 2019. Οι εισπράξεις από τον Τουρισμό στο νησί αναμένεται να κλείσουν στα 2,5 δισ. ευρώ, έναντι 930 εκατ. ευρώ το 2020.

«Ενέχυρο» ακόμα και τα στοιχειώδη δικαιώματα

Ωστόσο, παρά την ανοδική πορεία στις αφίξεις και τα έσοδα των επιχειρηματικών ομίλων, η επιστροφή των χιλιάδων εποχικών εργαζομένων στη δουλειά δεν έγινε με τον ίδιο ρυθμό, ούτε έφερε τελικά το σύνολο του προσωπικού πίσω στα πόστα τους.

Η επίθεση στους όρους εργασίας ξεδιπλώθηκε στο έδαφος που δημιούργησε και το «ναυάγιο» της περσινής χρονιάς. Μαζί με τον Τουρισμό «βούλιαξαν» το εισόδημα, οι θέσεις εργασίας, τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα χιλιάδων εργαζομένων.

Οι ίδιοι που πλήρωσαν τα περσινά «σπασμένα» με ανεργία και επιβίωση με επιδόματα πείνας, κλήθηκαν φέτος να περάσουν πάλι από το ...ταμείο και να καταθέσουν αυτήν τη φορά το 8ωρο και το ρεπό τους, τους μισθούς και τις Συλλογικές Συμβάσεις, την ίδια την υγεία τους, σωματική και ψυχική, για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

Καμαριέρες, μάγειρες, σερβιτόροι, εργαζόμενοι κάθε ειδικότητας στα ξενοδοχεία και την εστίαση καταλήγουν σε μια κοινή διαπίστωση: Οι επιχειρήσεις δούλεψαν με λιγότερο προσωπικό, στις πλάτες του οποίου φορτώθηκε περισσότερη δουλειά. Αλλοι υπολογίζουν ότι το προσωπικό έφτασε στο 70% των επιπέδων του 2019, άλλοι μετρούν πως στο πόστο τους βρέθηκαν φέτος οι μισοί σε σύγκριση με πρόπερσι.

Το δικαίωμα στην επαναπρόσληψη καταπατήθηκε βάναυσα, οι καταληκτικές ημερομηνίες δεν τηρήθηκαν σε καμία περιοχή, οι εργαζόμενοι έμειναν «στο περίμενε» για να μάθουν αν και πότε θα επιστρέψουν στη δουλειά.

Ανάλογη τύχη είχε η κλαδική Συλλογική Σύμβαση στα ξενοδοχεία. Αν και η ισχύ της είναι τυπικά υποχρεωτική, οι προβλέψεις της Σύμβασης κουρελιάστηκαν στην πράξη, κυριάρχησαν οι ατομικές συμβάσεις, πολύ συχνά μηνιαίας διάρκειας, με τους όρους της εργοδοσίας.

Το πρόγραμμα «Συν-Εργασία» αξιοποιήθηκε από κορυφαίες ξενοδοχειακές μονάδες και μεγάλες επισιτιστικές επιχειρήσεις στο έπακρο. Δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις εργοδοτών που μείωσαν μόνο το μισθό των εργαζομένων, διατηρώντας τις εξοντωτικές ώρες δουλειάς, αποθρασυμένοι από τα αντεργατικά μέτρα της κυβέρνησης.

Το ήδη λιγοστό προσωπικό αποψιλώθηκε παραπέρα καθώς εργαζόμενοι νόσησαν από κορονοϊό, σε συνθήκες αναζωπύρωσης της πανδημίας και ανύπαρκτων μέτρων προστασίας, οπότε αναγκαστικά απουσίασαν για μέρες από το πόστο τους.

Το κάδρο συμπλήρωσαν τα υποκριτικά «παράπονα» της εργοδοσίας για τις ελλείψεις προσωπικού. Σε κάθε ξενοδοχείο, κουζίνα και επισιτιστικό κατάστημα που οι εργαζόμενοι διεκδικούσαν να γίνουν προσλήψεις, άκουγαν το ίδιο ...ποίημα: «Δεν υπάρχει κόσμος», οι εργαζόμενοι «δεν θέλουν να δουλέψουν» γιατί «βολεύονται με τα επιδόματα». Την ίδια στιγμή, όσοι αναζητούσαν μεροκάματο, άκουγαν από τα ίδια στόματα πως οι επιχειρήσεις είναι «καλυμμένες» και δεν αναζητούν προσωπικό...

Με τα λόγια των εργαζομένων

Με 10ωρα και 12ωρα, χωρίς ρεπό και ξεκούραση, δούλεψαν οι εργαζόμενοι στα «πεντάστερα» ξενοδοχεία στον Αγιο Νικόλαο και την Ελούντα. Οπως περιγράφει ο Γιώργος Μπανάκος, πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού - Τουρισμού - Ξενοδοχείων Λασιθίου «Τάλως», εργαζόμενοι στο σέρβις, καμαριέρες και άλλες ειδικότητες δούλεψαν με σπαστά και τρίσπαστα ωράρια, δηλαδή αναγκάστηκαν να πηγαίνουν δυο και τρεις φορές στο πόστο τους μέσα στην ίδια μέρα. Στις κουζίνες, τα ωράρια άγγιζαν τις 12 και 13 ώρες, έτσι που οι εργαζόμενοι «έμπαιναν το πρωί και έβγαιναν το βράδυ».

Ξεχωριστή σημασία έχουν όσα περιγράφει εργαζόμενη, καμαριέρα σε μεγάλο ξενοδοχείο έξω από τα Χανιά, η οποία απολύθηκε όταν απαίτησε να τηρούνται το ωράριο και οι όροι της Σύμβασης.

Η ίδια και οι συναδέλφισσές της διεκδίκησαν να μπει τέρμα στο καθεστώς των απλήρωτων υπερωριών και να προσληφθεί το απαραίτητο προσωπικό για να τηρείται το ωράριο. Τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι αποτέλεσε η κατάρρευση συναδέλφου τους, που έπαθε κρίση πανικού όταν έμαθε την τελευταία στιγμή πως πρέπει να συνεχίσει να δουλεύει υπερωριακά.

Κάτω από τις διαμαρτυρίες η εργοδοσία υποσχέθηκε προσλήψεις. Ομως πήρε μόλις ένα επιπλέον άτομο, ενώ παράλληλα όξυνε την προσπάθεια να τρομοκρατήσει τις εργαζόμενες. Στο πλαίσιο αυτό, απέλυσε την εργαζόμενη ισχυριζόμενη ψευδώς ότι επρόκειτο για «οικειοθελή αποχώρηση». Οταν η τελευταία δικαιώθηκε από την Επιθεώρηση Εργασίας και τη Δικαιοσύνη, την απέλυσε για δεύτερη φορά αξιοποιώντας τις διατάξεις του πρόσφατου αντεργατικού νόμου.

«Δεν πρόκειται για αγώνα που αφορά ένα μόνο άτομο, δεν είμαι η μόνη που βρέθηκε σε αυτή τη θέση», τονίζει η εργαζόμενη και προσθέτει ότι σε μια σειρά περιπτώσεις συνάδελφοί της που διεκδίκησαν τα δικαιώματά τους, βρέθηκαν στο στόχαστρο της απόλυσης. Στην κατεύθυνση αυτή, επισημαίνει πως θα ήθελε το Σωματείο των Ξενοδοχοϋπαλλήλων να είχε σταθεί πιο διεκδικητικό και να είχε αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες. «Χρειάζεται να παλέψουμε, να κατακτήσουμε από την αρχή τα δικαιώματά μας. Να μην υποχωρήσουμε μπροστά στον φόβο και τις απειλές της εργοδοσίας», αναφέρει.

Τα ίδια και χειρότερα στον Επισιτισμό

Τις κινητοποιήσεις σωματείων από μια σειρά κλάδους και μαζικών φορέων της πόλης με αφορμή τη συγκεκριμένη απόλυση υπενθυμίζει ο Σήφης Αποστολάκης, πρόεδρος του Σωματείου Επισιτισμού Χανίων. «Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία και στα καταστήματα εστίασης είναι κοινά και ενιαία», υπογραμμίζει και τονίζει την ανάγκη να δυναμώσουν η οργάνωση και η διεκδίκηση.

Ολόκληρο τόμο μπορούν να γεμίσουν οι καταγγελίες των εργαζομένων στην εστίαση και του Σωματείου τους στα Χανιά για τις συνθήκες στις οποίες εργάστηκαν. Στα επισιτιστικά καταστήματα του αεροδρομίου οι υπερωρίες και οι βάρδιες των 11, 12 και 13 ωρών ήταν καθημερινό φαινόμενο. «Το προηγούμενο βράδυ μαθαίναμε το πρόγραμμα της επόμενης μέρας. Υπήρχαν περιπτώσεις που σχολούσαμε τα μεσάνυχτα και ξαναπιάναμε δουλειά στις 7 το πρωί», περιγράφει εργαζόμενη.

Σε άλλη επισιτιστική επιχείρηση στο κέντρο της πόλης, οι εργαζόμενοι μας καταγγέλλουν ότι δούλεψαν με 12ωρα και χωρίς ρεπό. Στα μέσα του καλοκαιριού ο επιχειρηματίας αγόρασε και το διπλανό μαγαζί, αρχικά επιδίωξε να το λειτουργήσει με το ίδιο προσωπικό και όταν αυτό αποδείχθηκε αδύνατον, αρκέστηκε να επεκτείνει τον αριθμό των τραπεζιών.

«Μια σερβιτόρα έπρεπε να εξυπηρετεί 25 τραπέζια», λέει εργαζόμενη και επισημαίνει πως οι συνθήκες αυτές προκάλεσαν στις εργαζόμενες ακόμα και κρίσεις πανικού. Οταν απαίτησαν τα ρεπό τους, ο εργοδότης προσέλαβε μια ακόμα κοπέλα. Μετά από μια μόλις βδομάδα την απέλυσε και ο επόμενος μήνας κύλησε ξανά χωρίς κανένα ρεπό. Τον Σεπτέμβρη, παρά το γεγονός ότι τα κρουαζιερόπλοια συνέχισαν να καταφθάνουν και να γεμίζουν το μαγαζί, το προσωπικό συρρικνώθηκε στο μισό και η εντατικοποίηση συνεχίστηκε αμείωτη.

Κοινός τόπος για τους εργαζόμενους στον Επισιτισμό αποτελεί και η πρακτική της υποδηλωμένης εργασίας. Μπορεί το πραγματικό ωράριο να ξεπερνά το 10ωρο, οι εργαζόμενοι όμως ασφαλίζονται με μισό ένσημο, ως τετράωροι.

Το ίδιο ακριβώς ζήτημα αντιμετωπίζουν και οι ντελιβεράδες, όπως επισημαίνει ο Γιώργος Εμμανουηλίδης, πρόεδρος του Σωματείου Διανομέων Χανίων. Μάλιστα, στο τέλος του μήνα μεγάλες εταιρείες εστίασης ζητάνε από τους διανομείς να πληρώσουν από την τσέπη τους αν θέλουν να ασφαλιστούν ως εργαζόμενοι με πλήρες ωράριο και όχι ως μερικά απασχολούμενοι! «Είναι πολύ σύνηθες να δουλεύει κάποιος 60 ώρες τη βδομάδα, αλλά να είναι δηλωμένος και ασφαλισμένος για τις 20 από αυτές», τονίζει, με αποτέλεσμα μια σειρά ασφαλιστικά δικαιώματα και παροχές να συμπιέζονται και μάλιστα σε ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο επάγγελμα.

Από το ξεζούμισμα στην ανεργία

Με δεδομένο ότι η εποχική εργασία κυριαρχεί στον κλάδο, το τέλος της τουριστικής σεζόν φέρνει μαζί του την ανεργία και αφήνει δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους με ελάχιστο ή και καθόλου εισόδημα.

Η διάρκεια της επιδότησης για τους ξενοδοχοϋπαλλήλους που καταφέρνουν να συμπληρώσουν τις προϋποθέσεις περιορίζεται σε τρεις μόλις μήνες και πέντε μέρες ετησίως. Ειδικά στις σημερινές συνθήκες, με μεγάλο μέρος εργαζομένων να έχει δουλέψει ελάχιστα ή και καθόλου την περσινή χρονιά, οι ισχύοντες όροι και οι προϋποθέσεις θέτουν «κόφτες» που αποκλείουν ακόμα και από το πετσοκομμένο αυτό επίδομα.

Μάλιστα, τα ένσημα των εργαζομένων που τέθηκαν σε αναστολή με μονομερείς δηλώσεις δεν έχουν ακόμα καταβληθεί από το κράτος, με αποτέλεσμα να μην προσμετρούνται στις αιτήσεις που κάνουν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι για το επίδομα ανεργίας και άλλες παροχές. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι υπόλοιποι άνεργοι του κλάδου, που επιδοτούνται ως κοινοί και όχι εποχικοί άνεργοι, δηλαδή με ακόμα πιο αυστηρούς όρους.

Στην κατεύθυνση αυτή, οι ταξικές δυνάμεις στα σωματεία οργάνωσαν την περασμένη Τρίτη, στο πλαίσιο της κλαδικής απεργίας, παρεμβάσεις και διαμαρτυρίες στα καταστήματα του ΟΑΕΔ, απαιτώντας επίδομα ανεργίας για όλους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, και μια σειρά μέτρα για την προστασία των ανέργων.

«Με βάση τα στοιχεία του ΟΑΕΔ, μέχρι σήμερα έχουν γίνει ήδη 9.000 αιτήσεις, ενώ ο αριθμός τους αναμένεται να ξεπεράσει τις 45.000 που έγιναν πέρσι σε όλη την Κρήτη», σημειώνει ο Βαγγέλης Σοφίου, μέλος της Διοίκησης του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων και της Διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου.

Η υποστελέχωση του Οργανισμού αποτελεί ένα ακόμα πρόβλημα που επιδεινώνει την κατάσταση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το υποκατάστημα της Ιεράπετρας, το οποίο λειτουργεί με δυο - τρεις υπαλλήλους. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στην εξέταση των αιτήσεων. «Μετά από τους προηγούμενους εξοντωτικούς μήνες, οι εργαζόμενοι που πήραν τον τελευταίο τους μισθό στην καλύτερη περίπτωση τον Οκτώβρη, είναι αναγκασμένοι να περιμένουν να λάβουν το επίδομα μετά το τέλος του έτους!», καταγγέλλει.

Αδύνατο να πάρουν ανάσα με τα βάρη που έχουν συσσωρευτεί

Από τη μια άκρη του νησιού έως την άλλη, ιδιαίτερα στις περιοχές που λειτουργούν ως τουριστικά κέντρα, η συζήτηση για τον απολογισμό της χρονιάς ανοίγει εύκολα. «Τη σκαπουλάραμε και φέτος», λένε επαγγελματίες κάθε κλάδου που μετρούν έναν καλύτερο σχετικά τζίρο σε σχέση με την περσινή καθίζηση.

Τώρα προσπαθούν να υπολογίσουν πόσες από τις «τρύπες» του προηγούμενου διαστήματος θα καταφέρουν να μπαλώσουν και εκφράζουν την αγωνία για το αν θα «βγει ο λογαριασμός» κι αν θα καταφέρουν να αποπληρώσουν την επιστρεπτέα προκαταβολή από τις αρχές του 2022. Με δεδομένο ότι το οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον του καθενός περιλαμβάνει εργαζόμενους στα ξενοδοχεία και τον Επισιτισμό, οι περισσότεροι δεν παραλείπουν να πουν πόσο δύσκολο καλοκαίρι πέρασαν, περιγράφοντας εικόνες κατάρρευσης των δικών τους ανθρώπων. «Φέτος τους έλιωσαν στη δουλειά», σχολιάζουν.

«Ολοι μας, είτε άμεσα είτε έμμεσα, συνδεόμαστε με τον Τουρισμό», λένε κάτοικοι και επαγγελματίες στον Πλατανιά Χανίων. Πολλοί είναι αυτοί που δουλεύουν στα ξενοδοχεία και τα επισιτιστικά καταστήματα, ωστόσο και οι υπόλοιπες δραστηριότητες επηρεάζονται από την τουριστική κίνηση.

Αν και η συρρίκνωση του εισοδήματος έγινε πέρσι αισθητή για όλους, οι όποιες διαφορές της φετινής χρονιάς δεν εκδηλώνονται ούτε τόσο άμεσα, ούτε το ίδιο γενικευμένα. Τα μεγάλα ξενοδοχεία γέμισαν, αλλά όχι και οι μικρότερες μονάδες, οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν ήταν λιγότεροι και ξεπατώθηκαν, η κίνηση στα τοπικά καταστήματα ήταν περιορισμένη.

Ο Κώστας Παπαδοκωνσταντάκης, πρόεδρος του τοπικού Αγροτικού Συλλόγου, υπογραμμίζει ότι και σε συνθήκες πλήρους λειτουργίας των ξενοδοχείων, η τοπική αγροτική παραγωγή δεν αποκομίζει ιδιαίτερο όφελος, με δεδομένη την ευρεία χρήση εισαγόμενων προϊόντων.

Τη δραματική έλλειψη απαραίτητων υποδομών διαπιστώνει από την πλευρά του ο Μύρων Κανάκης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου δήμου Χερσονήσου. Σε μια περιοχή στην οποία, όπως εξηγεί, παράγεται το 1/3 του τουριστικού προϊόντος του νησιού, απουσιάζουν στοιχειώδεις και απολύτως απαραίτητες υποδομές. Ετσι, ενώ στη Χερσόνησο τους μήνες της σεζόν συγκεντρώνονται περισσότεροι από 130.000 άνθρωποι, επισκέπτες και εργαζόμενοι, δεν υπάρχει Κέντρο Υγείας.

Η κυκλοφορία γίνεται με «μία και μόνη οδική αρτηρία», στην οποία η συμφόρηση θυμίζει εικόνες μεγαλούπολης και όχι παραθεριστικού προορισμού, ενώ συνολικά το οδικό δίκτυο του νησιού αποτελείται από δρόμους κακούς και επικίνδυνους.

Υπενθυμίζει ακόμα την απουσία σχεδίου πόλεως, καθώς το υπάρχον χρονολογείται από το 1971, όταν η περιοχή - που έκτοτε αναπτύχθηκε ραγδαία - ήταν χωριό, αλλά και τις ζημιές που προκλήθηκαν από την πλημμύρα τον Νοέμβρη του 2020. Ακόμα και σημαντικά μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου, τα οποία απαριθμεί, είναι, όπως καταγγέλλει, εγκαταλελειμμένα.

«Ούτε το 2019 δεν ήταν για όλους η ανάπτυξη του Τουρισμού», αναφέρει επισημαίνοντας ότι η τάση είναι «ο μεγάλος να γίνεται μεγαλύτερος», ενώ την ίδια στιγμή ο τζίρος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων περιορίζεται. «Ο μικρός αγκομαχεί, έρχεται ο χειμώνας και ψάχνει τι δουλειά να κάνει», σχολιάζει. Οσο για τους μήνες της τουριστικής κίνησης, αναγκάζονται να δουλεύουν από το πρωί μέχρι το βράδυ και τις επτά μέρες της βδομάδας, πολλές φορές χωρίς αντίκρισμα στο ταμείο τους.

Μπροστά σε έναν δύσκολο χειμώνα οι επαγγελματίες της εστίασης

Η δυσκολία τους να «ρεφάρουν» τη χασούρα της προηγούμενης περιόδου, να αντεπεξέλθουν στις νέες αυξήσεις στα τιμολόγια της Ενέργειας, στις ανατιμήσεις, αλλά και στα εμπόδια που θέτουν τα νέα κυβερνητικά μέτρα για τη λειτουργία των καταστημάτων εν μέσω πανδημίας, απασχολεί βασανιστικά τους επαγγελματίες της εστίασης.

Μετά από δύο σχεδόν χρόνια πανδημίας, το εισόδημά τους έχει κλονιστεί σοβαρά, τα μέτρα στήριξής τους αποδείχτηκαν πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες, ενώ ακόμα κι όσοι έλαβαν τη λεγόμενη «επιστρεπτέα προκαταβολή» θα πρέπει το επόμενο διάστημα να αποπληρώσουν το ανάλογο ποσό, αφού δεν ήταν ουσιαστική ενίσχυση, αλλά μόνο ένα δάνειο. Δίπλα στα παραπάνω, σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας που απειλούν να εξανεμίσουν τη μικρή ανάσα που πήραν το καλοκαίρι.

«Ενας καλός Αύγουστος δεν σώζει ενάμιση χρόνο αναδουλειάς», μας λέει ο Βασίλης Οικονομάκος, πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης Ν. Χανίων. Η τουριστική κίνηση μπορεί να ήταν αυξημένη φέτος, ωστόσο αυτή δεν την καρπώνονται τα μικρά μαγαζιά, όπως διαπιστώνει. Στις συνθήκες αυτές «φάνηκε η διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στις μεγάλες επιχειρήσεις και στους μικρούς επαγγελματίες, τα οικογενειακά μαγαζιά», καθώς οι πρώτοι επιδοτήθηκαν γενναιόδωρα, ενώ οι δεύτεροι την έβγαλαν με ψίχουλα.

«Ερχονται χειρότερα», προειδοποιεί αναφερόμενος στις αυξήσεις σε καφέ, μπίρα και αλκοόλ, στους λογαριασμούς του ρεύματος, στα νέα μέτρα για τη λειτουργία της εστίασης.

Οπως αναφέρει, ο Σύλλογος προχώρησε πρόσφατα σε διαμαρτυρία για την επανασύνδεση της ηλεκτροδότησης σε ταβέρνα της περιοχής και τώρα προετοιμάζει τη συμμετοχή του στην κινητοποίηση των επαγγελματιών της εστίασης, την Τρίτη 16 Νοέμβρη. Υπογραμμίζει την ανάγκη η πρωτοβουλία αυτή να γίνει η αφετηρία για συσπείρωση στους Συλλόγους και για νέες δράσεις, καλώντας «να μη μείνει κανένας επαγγελματίας μόνος του μπροστά στην κατάσταση αυτή», τονίζει.

Τη δυσκολία των επαγγελματιών της εστίασης να καλύψουν τις «τρύπες» που έχουν δημιουργήσει τα δύο τελευταία χρόνια, παρά την αυξημένη κίνηση των προηγούμενων μηνών, επισημαίνει και ο Κωστής Ζαχαριάς, πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης και Διασκέδασης Αγίου Νικολάου. «Ο κλάδος μας έχει πληγεί πάρα πολύ», τονίζει ανατρέχοντας στις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.

Μας λέει κι αυτός ότι τα περίφημα «μέτρα στήριξης» δεν ήταν για όλους, καθώς οι μικρές επιχειρήσεις αντιμετώπισαν μεγάλες δυσκολίες στην προσπάθειά τους να πάρουν έστω και τα ελάχιστα, για να μην καταρρεύσουν από τα συσσωρευμένα χρέη και δάνεια των προηγούμενων χρόνων.

Ο ίδιος, όπως εξηγεί, βλέπει ήδη το κόστος του ρεύματος να αυξάνεται σχεδόν κατά 100% στην επιχείρησή του από τον Ιούλη έως τον Σεπτέμβρη. Αντίστοιχα, στα θαλασσινά οι ανατιμήσεις έφτασαν έως το 45% μέσα στη σεζόν, τη στιγμή που οι επαγγελματίες είχαν διαμορφώσει τους τιμοκαταλόγους τους με βάση τα κόστη που γνώριζαν από τους προμηθευτές τον Απρίλη!

«Τώρα καλούμαστε να κάνουμε τους αστυνόμους στα ίδια μας τα καταστήματα», σημειώνει, σχολιάζοντας τα κυβερνητικά μέτρα για τον covid. «Ο χειμώνας θα είναι πολύ δύσκολος», καταλήγει και προσθέτει ότι οι επαγγελματίες του κλάδου στην περιοχή θα πάρουν μέρος στην κινητοποίηση την Τρίτη 16 Νοέμβρη, διεκδικώντας μέτρα για την επιβίωσή τους.


ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Ευτυχία ΧΑΪΝΤΟΥΤΗ

Θεμελιωμένο στην εκμετάλλευση το «θαύμα» του Τουρισμού

«Τα κομμένα ρεπό, οι απλήρωτες υπερωρίες, η μετατροπή των Συλλογικών Συμβάσεων σε κουρελόχαρτα από την εργοδοσία, η δουλειά που βγήκε από λιγότερα χέρια, είναι τα υλικά που "χτίζουν" ολόκληρα ξενοδοχεία», τονίζει ο Στράτος Μανιαβός, μέλος του ΔΣ του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων και του Εργατικού Κέντρου Ρεθύμνου καθώς και της Διοίκησης της κλαδικής Ομοσπονδίας (ΠΟΕΕΤ). Η άλλη όψη της εξουθένωσης των εργαζομένων, όπως εξηγεί, περιλαμβάνει την αυξημένη κερδοφορία των επιχειρήσεων, η οποία αποτυπώνεται στη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων, στις ανακαινίσεις και επεκτάσεις αυτών που ήδη λειτουργούν, στον διπλασιασμό των κλινών που διαθέτουν.

«Στον απόηχο μιας τέτοιας σεζόν και μπροστά στον δύσκολο χειμώνα που περιμένει τους εργαζόμενους, η πανελλαδική απεργιακή κινητοποίηση που αποφάσισε η Ομοσπονδία για τις 9 Νοέμβρη έμεινε κενό γράμμα στην Κρήτη, με ευθύνη των πλειοψηφιών στα μεγαλύτερα σωματεία του κλάδου, που δεν έλαβαν καμία πρωτοβουλία, δεν κάλεσαν τους εργαζόμενους σε καμία κινητοποίηση», υπογραμμίζει. Κόντρα στην κατάσταση αυτή οι δυνάμεις της ΔΑΣ βρέθηκαν έξω από τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ σε κάθε περιοχή, διεκδικώντας επείγοντα αιτήματα για τους ανέργους του κλάδου. Μπροστά στις αρχαιρεσίες του Σωματείου στο Ρέθυμνο, που βρίσκονται αυτές τις μέρες σε εξέλιξη, ο Στρ. Μανιαβός τονίζει την ανάγκη να στηριχθεί το ψηφοδέλτιο της ΔΑΣ, προκειμένου να ενισχυθούν η αγωνιστική φωνή, η προσπάθεια για οργάνωση των εργαζομένων, η διεκδίκηση με βάση τις ανάγκες τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ