Από πρόσφατη κινητοποίηση στην Κρήτη |
Κατήγγειλε ότι για την κατασκευή του ο ιδιώτης βάζει ψίχουλα, μόλις 220 εκατομμύρια, ενώ το Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, βάζει 891 εκατομμύρια, πέντε φορές περισσότερο από τον ιδιώτη, ο οποίος και θα τον εκμεταλλεύεται μέσω των διοδίων για 35 ολόκληρα χρόνια!
Στηλίτευσε επίσης τη στάση της κυβέρνησης, που φέρνει προς κύρωση τη σύμβαση αλλά χωρίς τα παραρτήματα, κρύβοντας έτσι το συνολικό κόστος του έργου, τις ρήτρες που έχει συμφωνήσει με τον παραχωρησιούχο και τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί.
«Το έργο δεν θα ικανοποιεί τους εργαζόμενους, τους αγρότες, τους αυτοαπασχολούμενους της περιοχής, καθώς δεν διασφαλίζει την ασφαλή διέλευση του πληθυσμού. Θα λειτουργεί ως ένας κλειστός δρόμος, με φανερά και σκιώδη διόδια, και θα τον πληρώνει πανάκριβα ο λαός της Κρήτης και όχι μόνο», τόνισε. Εφερε ως παράδειγμα την διαδρομή Ηράκλειο - Χανιά, που με το κόστος των διοδίων στα 32 ευρώ και την αμόλυβδη βενζίνη περίπου στα 40 ευρώ θα κοστίζει στους κατοίκους συνολικά 72 ευρώ, αποτελώντας ένα ακόμα χαράτσι και πραγματικό «γδάρσιμο» για τις λαϊκές οικογένειες και τους εργαζόμενους που πρέπει να μετακινούνται.
Σημείωσε ακόμα ότι ο τρόπος με τον οποίο έχει γίνει η χάραξη του ΒΟΑΚ κόβει στα δύο την πόλη του Ηρακλείου, δεν υπάρχουν εναλλακτικές οδοί χωρίς διόδια και όπου υπάρχουν έχουν αυξημένη επικινδυνότητα, ενώ κατήγγειλε ότι η πρόταση για υπογειοποίηση του δρόμου στο ύψος του Ηρακλείου, που θα απέτρεπε την ταλαιπωρία στις αστικές μετακινήσεις των εργαζομένων όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος (Ηράκλειο - Γάζι), απορρίφθηκε, διότι θα καθιστούσε αδύνατη την επιβολή των διοδίων.
Συνεχίζοντας ο Μ. Συντυχάκης ανέδειξε ότι η απόφαση για μη επέκταση του δρόμου στη Σητεία προέκυψε γιατί δεν συμφέρει τους κατασκευαστικούς ομίλους η περιοχή του Λασιθίου, αφού το γεωλογικό ανάγλυφο επηρεάζει το κόστος, σε συνδυασμό με τον αριθμό των οχημάτων που θα τον χρησιμοποιούν και δεν θα αποφέρουν άμεσα τα προσδοκώμενα κέρδη από τα διόδια. «Είναι φως φανάρι ότι η χάραξη του ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία δεν αποτελεί προτεραιότητα της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην περιοχή», είπε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, στηλίτευσε την υποκριτική και ανέντιμη στάση των άλλων κομμάτων, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ κ.ά., που εμφανίζονται να στηρίζουν «και τον αστυφύλαξ και τον χωροφύλαξ», αφού «συνειδητά δεν απαντούν στο ερώτημα από ποιον και για ποιον γίνεται το έργο, αν πρέπει να είναι δημόσιος ή ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος. Για να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κόσμου, να κρύψουν ότι συμφωνούν με έναν ιδιωτικό δρόμο, να σκεπάσουν τις δικές τους ευθύνες, της ίδιας της ΕΕ.
Και επεσήμανε: «Το ΚΚΕ θεωρεί ότι ένας ΒΟΑΚ με τις προϋποθέσεις και το πλαίσιο που έθεσε το ΚΚΕ πρέπει να ξεκινά από την Κίσσαμο και να καταλήγει στη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά - Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο και ασφαλές, που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του.
Η χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον».
Αυτό όμως, συμπλήρωσε, «απαιτεί άλλες κοινωνικές συνθήκες, με κοινωνικοποιημένα τα μέσα παραγωγής και με κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας. Το ΚΚΕ παλεύει για να κατακτηθούν τέτοιες κοινωνικές συνθήκες, που θα έχουν στο επίκεντρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Με εργατική - λαϊκή εξουσία, που θα σχεδιάζει και θα οργανώνει κεντρικά - επιστημονικά την οικονομία, έχοντας στη διάθεσή της γι' αυτόν τον σκοπό τα κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής. Ενδιάμεσες λύσεις δεν υπάρχουν».
Ερώτηση προς τους υπουργούς Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Υποδομών και Μεταφορών, Εσωτερικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατέθεσε το ΚΚΕ, μέσω των βουλευτών, Μανώλη Συντυχάκη, Μαρίας Κομνήνακα και Διαμάντως Μανωλάκου αναφορικά με την αντισεισμική θωράκιση της Κρήτης μετά τον πρόσφατο σεισμό που έπληξε το νησί, ενώ οι σεισμόπληκτοι του Αρκαλοχωρίου από το 2021 αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα.
Οπως σημειώνεται στην Ερώτηση: «Το ΚΚΕ έχει επανειλημμένα αναδείξει ότι απέναντι στην επιτακτική ανάγκη για έργα αντισεισμικής προστασίας προτάσσεται διαχρονικά από τις κυβερνήσεις η λογική του κόστους - οφέλους, σύμφωνα με κριτήρια της ΕΕ. Κατά συνέπεια, έργα αντισεισμικής θωράκισης που δεν φέρνουν κέρδη στο κεφάλαιο δεν είναι επιλέξιμα».
Στη συνέχεια τονίζουν την παλαιότητα και την έλλειψη συντήρησης των σχολικών κτιρίων στην Κρήτη και σημειώνουν σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα (Μάρτιος 2023 - Απρίλιος 2024) από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος «Κρήτη 2021-2027» ότι «μόνο περίπου το 16% των σχολείων φαίνεται να είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Οσον αφορά στην παλαιότητα του κτιριακού αποθέματος, μόνο ένα μικρό ποσοστό (20,69%) των σχολικών κτιρίων στην Κρήτη είναι μεταγενέστερα του 2000. Επίσης αποτυπώνεται η λειτουργία σχολείων με διαπιστωμένα στατικά προβλήματα σε ποσοστό που αγγίζει το 4%. Δηλαδή σε κτίρια εντελώς ακατάλληλα να στεγάζουν μαθητές και εκπαιδευτικούς, στεγάζονται πάνω από 3.000 μαθητές, περίπου το 3,5% του μαθητικού πληθυσμού της Κρήτης! Εκτός από αυτά, υπάρχει και ένας σοβαρός αριθμός σχολικών κτιρίων στους δήμους Μινώα Πεδιάδας, Οροπεδίου Λασιθίου, Αρχανών - Αστερουσίων, που έχουν κριθεί ακατάλληλα, αφού έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές από τον σεισμό του 2021 ή άλλα που έχουν κριθεί ακατάλληλα από παλαιότερους σεισμούς, όπως τα σχολεία της Κισσάμου κ.ά. Αποκαλυπτικό, επίσης, για τις εγκληματικές ευθύνες του κράτους και αποδεικτικό των προτεραιοτήτων του είναι ότι η μελετητική ετοιμότητα για στατική ενίσχυση δεν καλύπτει ούτε τα σχολεία που έχουν κριθεί ακατάλληλα λόγω σεισμού, ούτε αυτά που έχουν δηλωθεί να είναι σε κακή κατάσταση, δηλαδή με εμφανή στατικά προβλήματα».
«Ταυτόχρονα, από τον Μάρτη του 2023, οπότε θεσμοθετήθηκε ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος για τα δημόσια κτίρια σε όλη τη χώρα, ξεκίνησε μόλις τον Σεπτέμβριο του 2024 και χωρίς επαρκή χρηματοδότηση για το σύνολο των αναγκών.
Επιπλέον, με δεδομένη την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των δήμων δεν γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις και εκτεταμένες εργασίες για την αποκατάσταση των βλαβών».
Και καταλήγει η Ερώτηση: «Τεράστιες είναι οι ελλείψεις προσωπικού σε όλες τις κρατικές, περιφερειακές και δημοτικές υπηρεσίες, οι ελλείψεις προσωπικού και μέσων στις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς Πολιτικής Προστασίας (π.χ. μηχανικοί, πυροσβέστες), ενώ ανύπαρκτη είναι και η ουσιαστική ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού. Τα μνημόνια ενεργειών "επί χάρτου" στην πράξη δεν καλύπτουν την ανάγκη προστασίας της ζωής, της λαϊκής περιουσίας και του περιβάλλοντος.
Ερωτώνται οι κ. υπουργοί τι μέτρα θα πάρει άμεσα η κυβέρνηση για:
Με πρωτοβουλία της αίτημα συζήτησης στο Περιφερειακό Συμβούλιο
Την άμεση σύγκληση του Περιφερειακού Συμβουλίου, προκειμένου να συζητηθεί η εγκατάσταση και λειτουργία εργοστασίου καύσης απορριμμάτων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειες, απαιτεί με κείμενο που υπογράφουν 15 περιφερειακοί σύμβουλοι της μειοψηφίας του Σώματος, μετά από πρωτοβουλία της, η «Λαϊκή Συσπείρωση» Πελοποννήσου.
Στην αίτησή της αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ο κ. Μανώλης Γραφάκος, γενικός γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του υπουργείου Περιβάλλοντος, παραδέχεται με δηλώσεις του, ότι υπάρχει σχετική μελέτη η οποία παρουσιάζεται σε κλειστές συσκέψεις, στις εταιρείες: ΔΕΗ (που ήδη ανακοίνωσε τη δημιουργία μονάδας στην Κοζάνη) ΤΕΡΝΑ, "Ακτωρ", "Motor Oil", "Metlen" και "Μεσόγειος" και αφορά τους όρους για την εγκατάσταση 6 εργοστασίων καύσης ανά την επικράτεια. Δήλωσε δε ότι "οι μονάδες θα κατασκευαστούν από ιδιώτες και προφανώς πρέπει να γνωρίζουν τι σχεδιάζουμε. Η τοπική αυτοδιοίκηση θα έχει λόγο κατά τη διαβούλευση"».
Και επισημαίνει: «Οι σχεδιασμοί που αφορούν την εγκατάσταση τέτοιων μονάδων θεωρούμε ότι πρώτα απ' όλα αφορούν τον λαό της Πελοποννήσου και όχι τις εταιρείες. Δεν δεχόμαστε τη μεθόδευση που επιχειρεί η κυβέρνηση, προκειμένου να φέρει προ τετελεσμένων το Περιφερειακό Συμβούλιο. Με βάση τα παραπάνω, κρίνουμε απαραίτητη την άμεση σύγκληση του Περιφερειακού Συμβουλίου σε τακτική συνεδρίαση, σύμφωνα με τον κανονισμό, προκειμένου να συζητηθεί το θέμα».