Παρουσίαση του βιβλίου «Παιδαγωγικό Ποίημα» του Α. Μακάρενκο, στο κατάμεστο «Καμπέρειο Θέατρο», στα Γιάννενα, από τον Ελισαίο Βαγενά, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ
Αυτό το έργο, που περιγράφει το «άλμα» της ανθρωπότητας μέσα από τη ζωή συνηθισμένων ανθρώπων, παιδιών και εκπαιδευτικών στα πρώτα χρόνια μετά τον εμφύλιο πόλεμο, όπου παιδιά εγκαταλελειμμένα, «χτυπημένα» από τη φτώχεια και την εξαθλίωση που κληροδότησε το καπιταλιστικό σύστημα «πλάθονται» με αγωνιστικό πνεύμα, αναπτύσσουν τη συλλογικότητα και αλληλεγγύη, παρουσίασε ο Ελισαίος Βαγενάς, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα στο «Καμπέρειο Θέατρο»
Παίρνοντας το λόγο ο Ελισαίος Βαγενάς αναφέρθηκε αρχικά στο εκρηκτικό πρόβλημα των εγκαταλελειμμένων παιδιών - έφταναν τα 7.500.000 περίπου - που δημιούργησε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος και η στρατιωτική επέμβαση 14 καπιταλιστικών κρατών ενάντια στην μπολσεβίκικη επανάσταση. Η νεαρή εργατική εξουσία έπρεπε να επιλύσει το πρόβλημα των παιδιών που συχνά κατέληγαν σε συμμορίες, που έκλεβαν, επαιτούσαν και εκ των οποίων τουλάχιστον το 10% έκανε και χρήση ναρκωτικών ουσιών.
«Στις δύσκολες αυτές συνθήκες του εμφυλίου πολέμου ο Μακάρενκο αρχίζει να αναρωτιέται και να διερευνά πιθανούς δρόμους του νέου, του σοβιετικού συστήματος διαπαιδαγώγησης», σημείωσε ο ομιλητής και εξήγησε: «Αυτή η προσπάθεια περιγράφεται με μυθιστορηματικό και βιωματικό, γλαφυρό και συχνά χιουμοριστικό τρόπο μέσα από το έργο του Αντόν Μακάρενκο "Παιδαγωγικό Ποίημα" του Σοβιετικού παιδαγωγού. Μέσα από τη ζωή παιδιών και εκπαιδευτικών που δημιούργησαν έναν παιδικό σταθμό (Σταθμό "Γκόρκι") όπου περιγράφονται γεγονότα που δένουν με το σύστημα της παιδικής αγωγής, προβάλλοντας τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα της κομμουνιστικής διαπαιδαγώγησης με τη δημιουργία παιδικής κολεκτίβας και του εργασιακού πολυτεχνικού σχολείου».
Ο Ε. Βαγενάς αναφέρθηκε στη σύγκρουση του Μακάρενκο με τους εκπροσώπους της «ελεύθερης διαπαιδαγώγησης»: «Στην λεγόμενη "ελεύθερη", "αντιαυταρχική αγωγή" αντιπαρατέθηκε η σκέψη για τον ιδιαίτερο ρόλο που μπορεί να παίξει η παιδική κολεκτίβα και η συνειδητή εργασιακή δραστηριότητα στη διαμόρφωση των νεαρών πολιτών του πρώτου σοσιαλιστικού κράτους». Ο ομιλητής πρόσθεσε ότι η κολεκτίβα «απηχούσε τη συγκεκριμένη εποχή και τα βιώματα της, έδινε τη δυνατότητα να καλλιεργηθούν μια σειρά προσωπικά γνωρίσματα των αυριανών Σοβιετικών πολιτών, όπως η συμμετοχή στη ζωή της ομάδας, η λογοδοσία και υπευθυνότητα. Και πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, όταν μιλάμε για παιδιά που μεγάλωσαν μέσα στην παραβατικότητα. Η πειθαρχία, που επιβλήθηκε αρχικά από τον εκπαιδευτικό και στη συνέχεια με την αλύγιστη δύναμη όλης της κολεκτίβας, ήταν στοιχείο της διαπαιδαγώγησης. Ταυτόχρονα τα παραπάνω στοιχεία δεν εμπόδιζαν την ανάπτυξη μιας πολύμορφης πολιτιστικής δραστηριότητας στην "αποικία" των παιδιών. Από το διάβασμα, το θέατρο και τον κινηματογράφο, έως την ζωγραφική, τη μουσική και τον αθλητισμό, τις εκδρομές που ήταν επίσης στοιχεία της διαπαιδαγώγησης, δίπλα στη διδασκαλία των μαθημάτων».
Από την εκδήλωση βιβλιοπαρουσίασης στα Γιάννενα |
Για το θέμα του κλαδικού Συνδικάτου εκπαιδευτικών παρεμβαίνει με ανακοίνωσή της η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, την ώρα που η πλειοψηφία της ΔΟΕ (ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ) επαναφέρει το θέμα του «Ενιαίου Συνδικάτου των Εκπαιδευτικών», μπροστά στο συνέδριο της Ομοσπονδίας (22-24 Ιούνη 2010). Το θέμα συζητήθηκε, χτες, και στο ΔΣ της ΟΛΜΕ.
Η πρόταση της ΔΟΕ ουσιαστικά μιλάει για μια νέα "μικρή ΑΔΕΔΥ" που θα χρησιμοποιηθεί ως ένα άλλο όπλο στα χέρια των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών για την παραπέρα χειραγώγηση κι ενσωμάτωση του εκπαιδευτικού κινήματος. Η πρόταση της ΔΟΕ (ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ) είναι υποκριτική. Επιπλέον, είναι και καιροσκοπική αφού οι ίδιες δυνάμεις στα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΟΙΕΛΕ την απορρίπτουν! Η πρόταση της ΔΟΕ όχι μόνο δεν προωθεί την ενότητα στον κλάδο, την ταξική ενότητα, αλλά και την αποδομεί. Απ' αυτή την άποψη είναι επικίνδυνη και πρέπει να απορριφθεί».
«Είναι γεγονός ότι η δομή του συνδικαλιστικού κινήματος σχετίζεται και με το περιεχόμενο της πάλης. Οπως είναι γεγονός και ότι η υπάρχουσα δομή του συνδικαλιστικού κινήματος σήμερα είναι πίσω από τις ανάγκες της ταξικής πάλης και τις ανάγκες των καιρών. Απαιτούνται αλλαγές που επιβάλλονται από τις ίδιες τις εξελίξεις στην οικονομία και κατ' επέκταση τις ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, τις διαρθρωτικές αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης, αλλά και τις γεωγραφικές αλλαγές στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η δομή του συνδικαλιστικού κινήματος σήμερα πρέπει να υποτάσσεται και να υπηρετεί το κύριο: Την ενότητα όλων των εργαζομένων στον κλάδο. Την ένταξη στο Κλαδικό Συνδικάτο όλων των εργαζομένων ενός κλάδου σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ανεξάρτητα από τη σχέση εργασίας. Την άνοδο του βαθμού οργάνωσης των εργαζομένων στα συνδικάτα (από τους 113.000 στην ιδιωτική εκπαίδευση μόνο οι 2.700 είναι συνδικαλισμένοι!). Την ενίσχυση της ταξικής ενότητας και του ταξικού προσανατολισμού των συνδικάτων, κόντρα στην υποταγή, το συμβιβασμό και τον "κοινωνικό εταιρισμό".
Η πρότασή μας είναι ενιαία σε όλα τα επίπεδα. Ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο με ενιαία μορφωτικά δικαιώματα για όλα τα παιδιά. Ενιαία εργασιακά - μισθολογικά - ασφαλιστικά δικαιώματα όλων των εκπαιδευτικών. Κατά συνέπεια, Κλαδικό Συνδικάτο ενιαίο για όλους τους εκπαιδευτικούς.
Στη βάση αυτή προτείνουμε: Ενα κλαδικό Συνδικάτο Εκπαιδευτικών, ενιαίο στο επίπεδο του Νομού, που θα ενώνει χωρίς αποκλεισμούς και εξαιρέσεις όλους τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, Δημόσιας και Ιδιωτικής Εκπαίδευσης, όλες τις εργασιακές σχέσεις».
Τέλος, το ΠΑΜΕ σημειώνει πως «εννοείται ότι ώσπου να συγκροτηθεί το Κλαδικό Συνδικάτο με αυτόν τον ενιαίο χαρακτήρα, στηρίζουμε την πρόταση για ένα ΣΥΛΛΟΓΟ, μια ΕΛΜΕ στο Νομό και κατ' επέκταση την ενιαιοποίηση των ΕΛΜΕ και των ΣΥΛΛΟΓΩΝ».
Εκδηλώσεις με θέμα την «Εκτίμηση σπουδαστικών εκλογών - ισχυροποίηση του ΜΑΣ» πραγματοποιούν αύριο Πέμπτη το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, στα ΤΕΙ Χαλκίδας και Λαμίας. Στη Χαλκίδα στις 12 το μεσημέρι στην αίθουσα Εστίας. Στη Λαμία, στις 8 το απόγευμα, στο Εργατικό Κέντρο της πόλης.